ILPP2/443-504/11-4/BA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-504/11-4/BA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 § 10 Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2011 r. (data wpływu 11 marca 2011 r.) uzupełnionym pismem sygnowanym datą 9 marca 2011 r. (data wpływu 2 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług sfinansowanych dotacją oraz "wkładem własnym" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług sfinansowanych dotacją oraz "wkładem własnym". Wniosek uzupełniono pismem sygnowanym datą 9 marca 2011 r. (data wpływu 2 czerwca 2011 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Spółka będąca podatnikiem VAT czynnym, świadczy usługi szkoleniowe oraz doradcze dla firm, które opodatkowane są podstawową stawką VAT (23%). Spółka realizuje również projekty szkoleniowe i doradcze dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej i budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) oraz wkładu własnego wnoszonego przez firmy dla których świadczy usługi. Wsparcie na realizację projektów Spółka otrzymuje jako zaliczki. Ceny szkoleń, doradztwa sfinansowanych dotacją nie odbiegają od cen rynkowych - nie są niższe, aniżeli podobne usługi świadczone przez inne podmioty. Spółka realizuje projekty, w których dotacja jest pomocą de minimis (dofinansowanie wynosi 100%) - uczestnicy szkoleń nie wnoszą żadnych opłat z tytułu uczestnictwa w szkoleniach (nie wnoszą wkładu własnego) oraz projekty, które finansowane są częściowo z funduszy unijnych oraz częściowo ze środków firm na rzecz których realizowane są projekty. Firma na rzecz, której projekt jest realizowany, jest Beneficjentem pomocy i Pracodawcą, który w ramach projektu szkoli swoich pracowników.

W przypadku częściowej dotacji firma (Beneficjent pomocy), dla której świadczone są usługi wnosi wkład własny stanowiący różnicę między całkowitą wartością projektu, a kwotą dotacji. Wkład własny firmy na rzecz której realizowany jest projekt jest wnoszony w postaci pieniężnej oraz w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń. Wkład własny w postaci pieniężnej wnoszony jest przez firmy na podstawie faktury VAT, wystawionej przez Spółkę. Wkład własny w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń wnoszony jest w niepieniężnej formie wynagrodzenia uczestników szkolenia za czas ich uczestnictwa w szkoleniu. Spółka rozlicza się z dotacji w kwotach netto, ponieważ świadczone usługi są opodatkowane.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że otrzymuje od beneficjentów pomocy oświadczenie o wynagrodzeniu brutto pracowników - uczestników szkoleń wynikającym z listy płac "w którym wykazane jest wynagrodzenie każdego pracownika za godzinę uczestnictwa w szkoleniu oraz kwota maksymalnego wynagrodzenia za czas uczestnictwa pracownika w całym projekcie". Wkład ten stanowi wymagany udział Beneficjenta pomocy w całkowitej wartości projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w przypadku dotacji pokrywającej koszty w 100% (usługa szkoleniowa świadczona uczestnikom jest nieodpłatna), otrzymana dotacja stanowi obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów dalej Ustawy o VAT) i tym samym podlega opodatkowaniu.

2.

Czy w przypadku dotacji pokrywającej koszty w części, otrzymana dotacja stanowi obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i tym samym podlega opodatkowaniu.

3.

Czy wkład własny w postaci pieniężnej wnoszony przez firmy na rzecz których realizowany jest projekt stanowi obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i tym samym podlega opodatkowaniu.

4.

Czy wkład własny w postaci niepieniężnej (w formie wynagrodzeń) pracowników wnoszony przez firmy stanowi obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i tym samym podlega opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Dotacja jaką otrzymuje nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie ma bezpośredniego wpływu na cenę. Dotacja ta jest dofinansowaniem ogólnym przeznaczonym na pokrycie kosztów realizacji konkretnego przedsięwzięcia. Poza tym usługa ma charakter nieodpłatny, a więc nie spełnia przesłanki art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Tym samym przyznane środki nie stanowią dopłaty do ceny świadczonych usług.

Ad. 2

Dotacja jaką otrzymuje nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie ma wpływu na cenę. Dotacja ta jest dofinansowaniem ogólnym przeznaczonym na pokrycie kosztów realizacji konkretnego przedsięwzięcia.

Ad. 3

Wkład własny w postaci pieniężnej wnoszony przez firmy podlega opodatkowaniu, ponieważ Zainteresowany przeprowadza szkolenia, które stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a wkład w postaci pieniężnej uznaje za wynagrodzenie za ich świadczenie.

Ad. 4

Wkład własny w postaci niepieniężnej (w formie wynagrodzeń pracowników) wnoszony przez firmy nie podlega opodatkowaniu, ponieważ nie jest on zapłatą za usługi świadczone przez Wnioskodawcę.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Usługi szkoleniowe, doradcze są świadczone w cenach rynkowych niezależnie od otrzymanej kwoty dotacji. Pozyskana dotacja nie ma związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie sprzedaży.

Reasumując otrzymana dotacja nie stanowi w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, nie powiększa obrotu z tytułu świadczenia usług szkoleniowych, doradczych objętych projektem. Dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność nie wymieniona w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zatem, przepis ten oznacza, że do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Dla określenia, czy dana dotacja jest, czy też nie jest opodatkowana istotne są szczegółowe warunki jej przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, iż w sytuacji, gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia usług.

Kryterium uznania dotacji za zwiększającą obrót stanowi zatem stwierdzenie, iż dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni mają wpływ na cenę (kwotę należną).

Natomiast dotacja nie dająca się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, służąca pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika nie stanowi obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy, czyli nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności (czy też kosztów realizacji konkretnego zadania) nie podlega opodatkowaniu.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będący podatnikiem VAT czynnym, świadczy usługi szkoleniowe oraz doradcze dla firm, które opodatkowane są podstawową stawką VAT (23%). Spółka realizuje również projekty szkoleniowe i doradcze dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej i budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) oraz wkładu własnego wnoszonego przez firmy dla których świadczy usługi. Wsparcie na realizację projektów Spółka otrzymuje jako zaliczki. Ceny szkoleń, doradztwa sfinansowanych dotacją nie odbiegają od cen rynkowych - nie są niższe, aniżeli podobne usługi świadczone przez inne podmioty. Spółka realizuje projekty, w których dotacja jest pomocą de minimis (dofinansowanie wynosi 100%) - uczestnicy szkoleń nie wnoszą żadnych opłat z tytułu uczestnictwa w szkoleniach (nie wnoszą wkładu własnego) oraz projekty, które finansowane są częściowo z funduszy unijnych oraz częściowo ze środków firm na rzecz których realizowane są projekty. Firma na rzecz, której projekt jest realizowany, jest Beneficjentem pomocy i Pracodawcą, który w ramach projektu szkoli swoich pracowników. W przypadku częściowej dotacji firma (Beneficjent pomocy), dla której świadczone są usługi wnosi wkład własny stanowiący różnicę między całkowitą wartością projektu, a kwotą dotacji. Wkład własny firmy na rzecz której realizowany jest projekt jest wnoszony w postaci pieniężnej oraz w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń. Wkład własny w postaci pieniężnej wnoszony jest przez firmy na podstawie faktury VAT, wystawionej przez Spółkę (Wnioskodawcę). Wkład własny w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń wnoszony jest w niepieniężnej formie wynagrodzenia uczestników szkolenia za czas ich uczestnictwa w szkoleniu. Spółka rozlicza się z dotacji w kwotach netto, ponieważ świadczone usługi są opodatkowane. Zainteresowany otrzymuje od beneficjenta pomocy oświadczenie o wynagrodzeniu brutto pracowników - uczestników szkoleń wynikającym z listy płac "w którym wykazane jest wynagrodzenie każdego pracownika za godzinę uczestnictwa w szkoleniu oraz kwota maksymalnego wynagrodzenia za czas uczestnictwa pracownika w całym projekcie". Wkład ten stanowi wymagany udział Beneficjenta pomocy w całkowitej wartości projektu.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz analizę wskazanych przepisów prawa podatkowego w zakresie ustawy o podatku VAT, tut. Organ stwierdza co następuje:

Ad. 1

Otrzymana dotacja pokrywająca 100% poniesionych w związku z organizacją szkolenia kosztów, przyznawana ze środków unijnych oraz z budżetu krajowego, nie ma związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanych projektów. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dofinansowanie (dotacja) o charakterze zakupowym, a nie dofinansowanie (dotacja) mające na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Zatem otrzymana dotacja, nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność nie wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Reasumując, otrzymana przez Zainteresowanego kwota dotacji pokrywająca 100% poniesionych w związku z organizacją projektów kosztów, nie stanowi zapłaty ceny z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę usług, nie stanowi zatem obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Ad. 2

Otrzymana dotacja pokrywająca koszty w części w związku z organizacją szkolenia, nie ma związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanych projektów. Oznacza to, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży.

Zatem otrzymana dotacja, nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność nie wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Reasumując, otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja pokrywająca koszty w części, w związku z organizacją szkolenia, nie stanowi zapłaty ceny z tytułu świadczonych przez Wnioskodawcę usług, nie stanowi zatem obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Ad. 3

W odniesieniu do wkładu własnego firmy (Beneficjenta pomocy) w postaci pieniężnej, stwierdzić należy, iż opodatkowaniu podlega każde świadczenie odpłatne, tj. takie, za które świadczącemu zostało wypłacone wynagrodzenie.

W przedstawionych okolicznościach, Wnioskodawca otrzymuje również dofinansowanie w formie pieniężnej od firmy uczestniczącej w szkoleniu.

W takiej sytuacji należy uznać, iż w ramach realizowanego projektu Wnioskodawca przeprowadza szkolenia, które stanowią odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu. Wkład własny firmy, której pracownicy uczestniczą w szkoleniach jest związany z konkretnym konsumentem konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług szkoleniowych.

Wkład pieniężny stanowi wynagrodzenie za świadczenie tych usług. Tym samym zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany wkład pieniężny stanowi obrót podlegający opodatkowaniu według właściwej stawki VAT.

Ad. 4

Odnosząc się do wkładu własnego firmy (Beneficjenta pomocy) w postaci wynagrodzeń pracowników, stanowiącego różnicę między całkowitą wartością projektu a kwotą dotacji, stwierdzić należy, iż wkład ten jest niewątpliwie związany z konkretnym konsumentem realizowanego programu szkoleniowego i jest bezpośrednim kosztem szkolenia.

Jednakże wkład własny firmy w formie wynagrodzenia uczestników szkolenia za czas uczestnictwa w szkoleniu, nie stanowi zapłaty za usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz beneficjentów. Wynagrodzenie za pracę to obligatoryjne świadczenie należne pracownikowi od pracodawcy. Wynagrodzenia te stanowią wprawdzie element kalkulacyjny szkolenia, lecz same w sobie nie są przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle powyższego wkład własny firmy w formie wynagrodzenia pracowników - uczestników szkolenia nie stanowi kwoty należnej z tytułu odpłatnej dostawy towarów ani też z tytułu odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie stanowi obrotu, o którym mowa w art. 29 ustawy.

Dodatkowo tut. Organ informuje, iż zgodnie z art. 1 pkt 9 lit. a) ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 64, poz. 332), od dnia 1 kwietnia 2011 r. art. 29 ust. 1 otrzymał brzmienie: podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl