ILPP2/443-50/10-4/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-50/10-4/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2010 r. (data wpływu 12 stycznia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2010 r. (data wpływu 18 lutego 2010 r.) oraz pismem z dnia 23 lutego 2010 r. (data wpływu 25 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Uzupełnienie oferty turystyczno-kulturalnej Powiatu poprzez przebudowę budynku siedziby Centrum Kultury, Turystyki i Promocji Ziemi" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Uzupełnienie oferty turystyczno-kulturalnej Powiatu poprzez przebudowę budynku siedziby Centrum Kultury, Turystyki i Promocji Ziemi". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 lutego 2010 r. (data wpływu 18 lutego 2010 r.) oraz pismem z dnia 23 lutego 2010 r. (data wpływu 25 lutego 2010 r.) o informację doprecyzowującą oraz dokumenty upoważniające do reprezentacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje pozyskać środki z Europejskiego Funduszu, na realizację projektu pn. "Uzupełnienie oferty turystyczno-kulturalnej Powiatu poprzez przebudowę budynku siedziby Centrum Kultury, Turystyki i Promocji Ziemi". Realizacja projektu obejmuje lata 2007-2013. Beneficjentem planowanej inwestycji jest Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną i będąca organem założycielskim Centrum Kultury, Turystyki i Promocji Ziemi (art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 578 z późn. zm.)). Przedmiotowa inwestycja będzie przeprowadzona w obiekcie stanowiącym własność Powiatu, będącym w użytkowaniu Centrum Kultury, Turystyki i Promocji Ziemi i będzie polegała na przebudowie budynku siedziby Centrum Kultury, Turystyki i Promocji Ziemi.

W ramach przebudowy planuje się przystosowanie parteru budynku, poprzez prace adaptacyjno-remontowe, na pomieszczenia biurowe wraz z niezbędnym wyposażeniem, montaż platformy przychodowej dla osób niepełnosprawnych, remont elewacji budynku, przystosowanie pomieszczeń na potrzeby Domu Wycieczkowego i Sali konferencyjnej wraz z zakupem niezbędnego wyposażenia.

Planowana inwestycja wynika z zakresu zadań publicznych, jakimi są gospodarka nieruchomościami oraz utrzymanie powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, wykonywanych przez Powiat na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 10 i pkt 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 578 z późn. zm.).

Towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych, zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powiat nie prowadzi działalności gospodarczej jedynie wykonuje zadania publiczne wynikające z ustawy o samorządzie powiatowym. Dofinansowanie ww. projektu będzie obejmowało jedynie koszty kwaliflkowalne, między innymi część kwoty podatku VAT, ale tylko w przypadku, gdy wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT od należnego.

Zainteresowany jest zarejestrowanym i czynnym płatnikiem podatku VAT, istnieje więc złudne przekonanie, że dokona odliczenia naliczonego podatku VAT od należnego od ww. inwestycji. Tymczasem obowiązek podatkowy w podatku VAT objął go z uwagi na świadczenie usług w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek, dzierżawę gruntów oraz oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych. Nie ma więc takiej możliwości w przypadku realizacji projektu pn. "Uzupełnienie oferty turystyczno-kulturalnej Powiatu poprzez przebudowę budynku siedziby Centrum Kultury, Turystyki i Promocji Ziemi".

W uzupełnieniu do wniosku poinformowano, iż budynek będący przedmiotem ww. projektu jest własnością Wnioskodawcy i został przekazany na podstawie umowy użyczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany może dokonać odliczenia podatku od towarów i usług - VAT naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych w związku z realizacją projektu inwestycyjnego pn. "Uzupełnienie oferty turystyczno-kulturalnej Powiatu poprzez przebudowę budynku siedziby Centrum Kultury, Turystyki i Promocji Ziemi" od należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W jego przypadku możliwe jest tylko odzyskanie podatku od zrealizowanych inwestycji związanych z gospodarką gruntami i nieruchomościami, np.: remonty wynajmowanych lokali. Nierealne jest odzyskanie podatku VAT od projektu polegającego na "Uzupełnienie oferty turystyczno-kulturalnej Powiatu poprzez przebudowę budynku siedziby Centrum Kultury, Turystyki i Promocji Ziemi". Zainteresowany jest jednostką samorządu terytorialnego nie wykonującą działalności gospodarczej, czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu świadczenia usług w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek, dzierżawy gruntów oraz oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy.

Z treści art. 86 ust. 1 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 10 powołanej wyżej ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, m.in. w zakresie gospodarki nieruchomościami oraz na mocy pkt 19 ww. przepisu, w zakresie utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany planuje pozyskać środki z Europejskiego Funduszu, na realizację projektu pn. "Uzupełnienie oferty turystyczno-kulturalnej Powiatu poprzez przebudowę budynku siedziby Centrum Kultury, Turystyki i Promocji Ziemi". Realizacja projektu obejmuje lata 2007-2013. Beneficjentem planowanej inwestycji jest Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną i będąca organem założycielskim Centrum Kultury, Turystyki i Promocji Ziemi (art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym). Przedmiotowa inwestycja będzie przeprowadzona w obiekcie stanowiącym własność Powiatu, będącym w użytkowaniu Centrum Kultury, Turystyki i Promocji Ziemi i będzie polegała na przebudowie budynku siedziby Centrum Kultury, Turystyki i Promocji Ziemi.

W ramach przebudowy planuje się przystosowanie parteru budynku poprzez prace adaptacyjno-remontowe na pomieszczenia biurowe wraz z niezbędnym wyposażeniem, montaż platformy przychodowej dla osób niepełnosprawnych, remont elewacji budynku, przystosowanie pomieszczeń na potrzeby Domu Wycieczkowego i Sali konferencyjnej wraz z zakupem niezbędnego wyposażenia.

Planowana inwestycja wynika z zakresu zadań publicznych jakimi są gospodarka nieruchomościami oraz utrzymanie powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, wykonywanych przez Powiat na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 10 i pkt 19 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.

Towary i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych, zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powiat nie prowadzi działalności gospodarczej jedynie wykonuje zadania publiczne wynikające z ustawy o samorządzie powiatowym. Dofinansowanie ww. projektu będzie obejmowało jedynie koszty kwaliflkowalne, między innymi część kwoty podatku VAT, ale tylko w przypadku, gdy Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia naliczonego podatku VAT od należnego.

Zainteresowany jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku VAT z tytułu świadczenia usług w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek, dzierżawy gruntów oraz oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych.

W uzupełnieniu do wniosku poinformowano, iż budynek będący przedmiotem ww. projektu jest własnością Wnioskodawcy i został przekazany na podstawie umowy użyczenia.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia umowy użyczenia, dlatego też należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy - art. 710 Kodeksu cywilnego. Istotnymi cechami tej umowy są zatem dwa elementy: oddanie rzeczy do używania na pewien czas oraz nieodpłatność.

Przekazanie budynku będącego przedmiotem pytania na podstawie umowy użyczenia, na bezpłatne używanie Centrum Kultury, Turystyki i Promocji Ziemi, będzie zatem nieodpłatnym świadczeniem usług.

W myśl powołanego wyżej przepisu, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlega opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie. Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 i ust. 3 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jako odpłatne świadczenie usług.

Z powyższego wynika, iż aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* brak związku świadczonych usług z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

* istnienie prawa podatnika do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że Wnioskodawca zawierając umowę użyczenia, zobowiązał się zezwolić Centrum Kultury, Turystyki i Promocji Ziemi przez czas oznaczony lub nie oznaczony na bezpłatne używanie obiektów będących przedmiotem projektu. Czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na brak odpłatności oraz fakt, iż nie ma w tym przypadku zastosowania art. 8 ust. 2 ustawy - oddanie w bezpłatne używanie odbyło się w związku z prowadzoną przez Zainteresowanego działalnością (wykonywanie we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność zadań publicznych, zwolnionych od podatku VAT na podstawie § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług).

Zatem, w przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostanie spełniony, gdyż Zainteresowany będzie tylko inwestorem przedmiotowej inwestycji, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Reasumując, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych w związku z realizacją projektu pn. "Uzupełnienie oferty turystyczno-kulturalnej Powiatu poprzez przebudowę budynku siedziby Centrum Kultury, Turystyki i Promocji Ziemi".

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania za środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl