ILPP2/443-495/08-4/EWW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-495/08-4/EWW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2008 r. (data wpływu 30 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych i ich dokumentacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych i ich dokumentacji. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 11 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.) o podpis Wnioskodawcy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca dokonuje sprzedaży m.in. wyrobów ze styropianu na rzecz innych podmiotów gospodarczych, będących polskimi rezydentami podatkowymi. Klientami Spółki są zarówno osoby prawne jak i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Kontrahenci są niezależni - towary Spółki nabywane przez nich sprzedawane są na własny rachunek.

Z niektórymi spośród kontrahentów podpisane zostały umowy o współpracy gospodarczej, określające warunki współpracy, w tym warunki przyznawania premii za zrealizowanie określonego obrotu w ciągu okresu rozliczeniowego. Kontrahent, który w danym okresie rozliczeniowym, zrealizuje określony poziom zakupów, uzyskuje prawo do zwrotu części zapłaconych pieniędzy. Przyznanych przez Spółkę premii nie można powiązać z żadną konkretną dostawą towarów. Kontrahenci Wnioskodawcy w związku z otrzymanymi premiami wystawiają faktury sprzedaży opisane jako "usługa intensyfikacji sprzedaży" oraz "premia pieniężna" i opodatkowują powyższą usługę stawką 22%. Spółka także otrzymuje premie pieniężne od swoich dostawców na takich samych warunkach i z tego tytułu wystawia na nich faktury sprzedaży zatytułowane "usługa intensyfikacji sprzedaży" oraz "premia pieniężna".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca postępuje poprawnie wystawiając faktury sprzedaży z tytułu premii pieniężnych w związku z osiągnięciem pułapu obrotu, opisując fakturę jako "usługa intensyfikacji sprzedaży" lub "premia pieniężna" i opodatkowując powyższą usługę stawką 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy, pieniądze otrzymane przez niego od kontrahentów z tytułu zrealizowania określonej wysokości obrotu, w ciągu okresu rozliczeniowego stanowią odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i jako takie podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem /AT uregulowany został przepisami art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z jego treścią, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terenie kraju. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Niezbędną przesłanką wynikającą z art. 5 ustawy o /AT, pozwalającą uznać świadczenie usług za czynność podlegającą opodatkowaniu, jest stwierdzenie jego odpłatności. Konieczne ku temu jest dowiedzenie zrozumiałego stosunku prawnego istniejącego pomiędzy beneficjentem, a świadczącym usługę. Zgodnie z doktryną prawa oraz przyjętą linią orzecznictwa sądowo administracyjnego, świadczenie usług uznane jest za odpłatne w sytuacji, gdy zachodzi bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem usługi, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Wypłacenie Spółce premii nie może wprawdzie być przypisane żadnemu konkretnemu zakupowi towarów, związane jest ono jednak z określonym zachowaniem nabywcy, tzn. osiągnięciem określonego pułapu zakupu towarów w danym okresie rozliczeniowym i jako takie nie ma charakteru dobrowolnego.

Nie będzie miał więc w powyższym przypadku zastosowania art. 29 ust. 4 ustawy o /AT stanowiący, iż w przypadku, gdy wypłaconą kontrahentowi premię pieniężną można przyporządkować konkretnej transakcji, to premia ta (również wypłacana za wcześniejsze uregulowanie należności z tytułu sprzedaży, stanowi formę rabatu obniżającego kwotę należną (cenę) z tytułu sprzedaży towarów.

Prowadzi to do wniosku, iż przekazanie przez kontrahenta na rzecz Zainteresowanego premii pieniężnej stanowi rodzaj wynagrodzenia za świadczone usługi i jako takie podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT właściwa stawka podatku wynosi w tym wypadku 22%.

Prawidłowym sposobem na udokumentowanie opisanego powyżej zdarzenia gospodarczego jest wystawienie przez Wnioskodawcę kontrahentowi faktury VAT, gdzie za podstawę opodatkowania przyjmuje się wartość przekazanej premii pieniężnej.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, przedmiotowe usługi powinny być udokumentowane przez Spółkę fakturami VAT spełniającymi wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej premii pieniężnych i ich dokumentacji. Kwestia dotycząca prawa do odliczenia podatku naliczonego została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 26 sierpnia 2008 r. Nr ILPP2/443 495/08-5/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl