ILPP2/443-491/12-2/AKr

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 sierpnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-491/12-2/AKr

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2012 r. (data wpływu 14 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu oraz terminu zwrotu kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt.: " (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zwrotu oraz terminu zwrotu kwoty podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt.: " (...)".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Województwo..., jako samorządowa osoba prawna nie posiada własnych struktur organizacyjnych. Organami Samorządu Województwa są Sejmik Województwa i Zarząd Województwa. W myśl art. 45 ustawy o samorządzie województwa (Dz. U. z 1998 r. Nr 91, poz. 576 z późn. zm. tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 z późn. zm.). Zarząd Województwa wykonuje zadania województwa przy pomocy urzędu marszałkowskiego, wojewódzkich samorządowych jednostek organizacyjnych lub wojewódzkich osób prawnych. Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników z dnia 13 października 1995 r. z późn. zm. (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.), podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego. Zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, który mówi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji, których zostały powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, Urząd Marszałkowski Województwa... (NIP...) został zgłoszony i zarejestrowany jako podatnik czynny w zakresie podatku od towarów i usług, prowadzi rozliczenia z tego tytułu i niniejszym występuje o dokonanie interpretacji indywidualnej dotyczącej planowanego zdarzenia przyszłego.

W 2008 r. Województwo... jako beneficjent rozpoczęło inwestycję pn.: " (...)" objętą dofinansowaniem w ramach działania 2.1 Infrastruktura Społeczeństwa Informacyjnego Priorytetu 2 Społeczeństwo Informacyjne Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa... na lata 2007-2013.

Efektem jej realizacji ma być wybudowana na terenie Województwa... szerokopasmowa sieć teleinformatyczna, umożliwiająca mieszkańcom, podmiotom publicznym oraz gospodarczym z terenu województwa korzystanie z konkurencyjnych usług teleinformatycznych oraz z multimedialnych zasobów informacji i usług świadczonych elektronicznie. Sieć powstała w ramach projektu będzie otwarta dla wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców telekomunikacyjnych dostarczających dostępowe usługi szerokopasmowe bezpośrednio odbiorcom końcowym, tj. mieszkańcom, firmom i instytucjom z terenu (...). W ten sposób podmioty komercyjne będą mogły budować własne sieci dostępowe na terenach dotychczas nieatrakcyjnych inwestycyjnie.

Przedsięwzięcie będzie realizowane poprzez powierzenie przez samorząd województwa partnerowi prywatnemu (operatorowi infrastruktury) do używania zespołu składników majątkowych składających się na wybudowaną w ramach projektu sieć teleinformatyczną. W zamian za czynsz operator infrastruktury będzie zobowiązany do świadczenia usług polegających na zapewnieniu dostępu do infrastruktury telekomunikacyjnej innym operatorom lub świadczeniu usług na ich rzecz, na warunkach ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu usług i sieci telekomunikacyjnych. Usługi te świadczone będą na zasadach przejrzystych i niezakłócających rozwoju równoprawnej i skutecznej konkurencji na rynku oraz przy zagwarantowaniu przedsiębiorcom telekomunikacyjnym równego traktowania.

Operator infrastruktury będzie mógł osiągać przychody z następujących tytułów:

1.

Dzierżawy kanalizacji teletechnicznej.

2.

Dzierżawy włokien sieci szkieletowej i dystrybucyjnej.

3.

Kolokacji urządzeń klienta w węzłach.

4.

Usług transmisyjnych.

Przychodami beneficjenta pozostającego w całym okresie właścicielem majątku będą:

1.

czynsz dzierżawny przyjęty na poziomie 5% przychodów operatora z tytułu eksploatacji infrastruktury wytworzonej w ramach projektu,

2.

środki wypłacane beneficjentowi przez operatora w wyniku zastosowania tzw. mechanizmu zwrotu.

Operator infrastruktury będzie ponosił wszystkie koszty operacyjne związane z eksploatacją majątku oraz nakłady odtworzeniowe, natomiast Województwo... będzie pokrywało koszty ubezpieczenia majątku założone na poziomie 0,15% jego wartości netto oraz koszty podatku od budowli (kanalizacji teletechnicznej) w wysokości 2% jej początkowej wartości księgowej. Całkowity koszt przygotowania inwestycji zawierający opracowanie dokumentacji koncepcyjnej, studium wykonalności, programu funkcjonalno-użytkowego, Raportu Oddziaływania na Środowisko, koszty projektowe, opłaty, usługi doradcze i konsultacje oraz realizacja przetargów i opracowanie Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia, oszacowano na 12 394 868 zł netto.

Koszty fazy realizacyjnej oparto na szacunkach zawartych w "Programie funkcjonalno-użytkowym dla potrzeb projektu pn.: (...)". Całkowity koszt realizacji robót budowlano-montażowych oraz dostaw oszacowano na 149 916 649 zł netto.

W kosztach około inwestycyjnych ujęto koszty Inżyniera Kontraktu odpowiedzialnego za przeprowadzenie przetargów na wybór wykonawców i dostawców, nadzór inwestycyjny oraz rozliczenie projektu (założono koszt na poziomie 3,34% wartości robót i dostaw, co daje kwotę 5 mln. zł), koszty promocji i edukacji (na łączną kwotę 536 213,35 zł brutto) oraz opłaty za ustanowienie służebności na terenach (...) (8 823 675 zł).

Całkowite koszty inwestycyjne netto zamkną się kwotą 176 670 256 zł, z czego 176 123 127 zł stanowić będą koszty kwalifikowane do dofinansowania. Kosztem niekwalifikowanym jest koszt opłat związanych z uruchomieniem (...) (w tym koszty opłat notarialnych), koszty promocji oraz część wydatków poniesionych do końca roku 2010 (w tym opłaty dla UKE oraz usługi).

Do wydatków niekwalifikowanych zalicza się także VAT w łącznej wysokości 38 329 744 zł Łączne wydatki niekwalifikowane ponoszone w okresie realizacji inwestycji wraz z podatkiem VAT wynoszą 38 876 873 zł. Województwo (...) pokryje również koszty opłat za umieszczenie infrastruktury w drogach oraz terenie (...) oraz koszty dzierżawy terenu pod węzły ponoszone w okresie realizacji inwestycji (do momentu jej zakończenia i przekazania majątku operatorowi). Koszty te (przypadające na lata 2013-2014) oszacowano na 221 253 zł. Po okresie realizacji inwestycji koszty te będzie pokrywał Operator infrastruktury, dla którego będą one kosztem operacyjnym związanym z eksploatacją majątku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Mając na uwadze, że budowanie infrastruktury jest nabyciem związanym z przyszłą sprzedażą opodatkowaną pojawia się pytanie czy Urząd Marszałkowski Województwa... w związku z realizowaną inwestycją będzie miał możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zapłaconego w trakcie realizacji projektu pn.: " (...)", a jeżeli tak to, w jakim terminie może nastąpić zwrot.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikom VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim nabywane towary lub usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Prawo do odliczenia przysługuje wyłącznie wówczas, gdy zakupione przez beneficjenta towary i usługi będą służyły czynnościom opodatkowanym. Prawo do odliczenia nie przysługuje w zakresie, w jakim zakupy związane są z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT lub z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Właścicielem powstałej w wyniku realizacji inwestycji infrastruktury będzie Województwo..., które nie prowadzi samodzielnej obsługi finansowo-księgowej i podatkowej. Zarówno prowadzenie inwestycji, jak i jej zakończenie zostanie ujęte w ewidencji księgowej podatnika - Urzędu Marszałkowskiego Województwa..., który realizując zadania Województwa określone przepisami prawa prowadzi obsługę księgową Województwa... stosownie do zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych (...) (Dz. U. z 2010 r. Nr 128, poz. 861 z późn. zm.) stanowiącym akt wykonawczy do ustawy o finansach publicznych. Zobowiązania wynikające z podpisanych umów pomiędzy Województwem... a wykonawcami stosownie do wymogów zasad prowadzenia gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego zawartych w art. 249 ust. 3 ustawy o finansach o finansach publicznych w związku z art. 44 i 46 u.f.p. (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) regulowane są na podstawie faktur VAT wystawionych na podatnika - Urząd Marszałkowski Województwa (...) go w ramach planu finansowego Urzędu.

Po ukończeniu inwestycji wybudowana infrastruktura zostanie wydzierżawiona przez Województwo... operatorowi sieci, co świadczy, że zakupy towarów i usług w ramach realizowanego projektu związane będą bezpośrednio z wykonywanymi przez beneficjenta czynnościami opodatkowanymi. Oznacza to, że Urząd Marszałkowski Województwa... realizując projekt będzie mógł odliczyć VAT w tym zakresie.

Terminy, w jakich podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego określono w art. 86 ustawy o VAT. Zgodnie z ust. 10 tego artykułu, prawo do obniżenia podatku należnego powstaje, co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Ustęp 11 cytowanego artykułu stanowi, iż jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy o VAT).

Stosownie zaś do art. 86 ust. 19 ww. ustawy, jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnice kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zwrot różnicy podatku z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminach 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy wskazany w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach z uwzględnieniem ust. 2 zdanie drugie i trzecie i ust. 4a-4f.

Z kolei według art. 87 ust. 5a ustawy o VAT, w przypadku gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje na jego umotywowany wniosek złożony wraz z deklaracją podatkową zwrot kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 19. Na pisemny wniosek podatnika urząd skarbowy dokonuje zwrotu, o którym mowa w zdaniu pierwszym w terminie 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a i ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Powyższy przepis ma więc zastosowanie tylko w sytuacji, gdy nie wystąpią żadne czynności opodatkowane.

Reasumując powyższą wykładnię prawa w przedstawionym zdarzeniu Urząd Marszałkowski Województwa... jako podatnik podatku VAT posiada prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego poniesionego w trakcie realizacji inwestycji zgodnie z przepisami art. 86 i ma możliwość ubiegać się o zwrot podatku w trybie art. 87 ust. 5a ustawy o VAT lub gdy w trakcie realizacji pierwszego etapu projektu, czyli podczas budowy infrastruktury występować będą jakiekolwiek czynności opodatkowane (nie związane z przyszłą dzierżawą tej infrastruktury) np. dzierżawa innych nieruchomości, najem, sprzedaż gruntów itp. będzie mu przysługiwać prawo do odliczania "na bieżąco" (w trakcie realizacji projektu) podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją inwestycji, a w sytuacji opisanej w art. 87 ust. 1 zwrot podatku następować będzie w terminie 60 dni od złożenia rozliczenia przez podatnika z zastrzeżeniem ust. 6 i z uwzględnieniem ust. 2 zdanie drugie i trzecie oraz ust. 4a- 4f.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

2.

w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5;

3.

zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

4.

kwota podatku należnego z tytułu:

a.

świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b.

dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,

c.

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

5.

kwota podatku należnego z tytułu importu towarów - w przypadkach, o których mowa w art. 33a;

6.

różnica podatku, o której mowa w art. 29 ust. 18 i art. 37.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Należy zaznaczyć, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Zgodnie z uregulowaniami art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z kolei, stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Podkreślić należy, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE L Nr 347 z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W świetle wskazanych regulacji, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo-przedmiotowe. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywania czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału, stanowi więc charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze prywatnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Z kolei, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego przepisu jednoznacznie wynika, iż zwolnieniem od podatku VAT nie są objęte czynności realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego, wykonywane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest zatem możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych).

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca został zgłoszony i zarejestrowany jako podatnik czynny w zakresie podatku od towarów i usług.

W 2008 r. Województwo... jako beneficjent rozpoczęło inwestycję pn.: " (...)" objętą dofinansowaniem w ramach działania 2.1 Infrastruktura Społeczeństwa Informacyjnego Priorytetu 2 Społeczeństwo Informacyjne Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa... na lata 2007-2013. Efektem jej realizacji ma być wybudowana na terenie Województwa (...) go szerokopasmowa sieć teleinformatyczna, umożliwiająca mieszkańcom, podmiotom publicznym oraz gospodarczym z terenu województwa korzystanie z konkurencyjnych usług teleinformatycznych oraz z multimedialnych zasobów informacji i usług świadczonych elektronicznie. Sieć powstała w ramach projektu będzie otwarta dla wszystkich zainteresowanych przedsiębiorców telekomunikacyjnych dostarczających dostępowe usługi szerokopasmowe bezpośrednio odbiorcom końcowym, tj. mieszkańcom, firmom i instytucjom z terenu (...). W ten sposób podmioty komercyjne będą mogły budować własne sieci dostępowe na terenach dotychczas nieatrakcyjnych inwestycyjnie.

Przedsięwzięcie będzie realizowane poprzez powierzenie przez samorząd województwa partnerowi prywatnemu (operatorowi infrastruktury) do używania zespołu składników majątkowych składających się na wybudowaną w ramach projektu sieć teleinformatyczną. W zamian za czynsz operator infrastruktury będzie zobowiązany do świadczenia usług polegających na zapewnieniu dostępu do infrastruktury telekomunikacyjnej innym operatorom lub świadczeniu usług na ich rzecz, na warunkach ustawy z dnia 7 maja 2010 r. o wspieraniu usług i sieci telekomunikacyjnych. Usługi te świadczone będą na zasadach przejrzystych i niezakłócających rozwoju równoprawnej i skutecznej konkurencji na rynku oraz przy zagwarantowaniu przedsiębiorcom telekomunikacyjnym równego traktowania.

Przychodami beneficjenta pozostającego w całym okresie właścicielem majątku będą: czynsz dzierżawny przyjęty na poziomie 5% przychodów operatora z tytułu eksploatacji infrastruktury wytworzonej w ramach projektu oraz środki wypłacane beneficjentowi przez operatora w wyniku zastosowania tzw. mechanizmu zwrotu.

Z treści wniosku wynika również, że właścicielem powstałej w wyniku realizacji inwestycji infrastruktury będzie Województwo..., które nie prowadzi samodzielnej obsługi finansowo-księgowej i podatkowej. Zarówno prowadzenie inwestycji, jak i jej zakończenie zostanie ujęte w ewidencji księgowej podatnika - Urzędu Marszałkowskiego Województwa (...) go, który realizując zadania Województwa określone przepisami prawa prowadzi obsługę księgową Województwa (...) go stosownie do zasad określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych (...) (Dz. U. z 2010 r. Nr 128, poz. 861 z późn. zm.) stanowiącym akt wykonawczy do ustawy o finansach publicznych. Zobowiązania wynikające z podpisanych umów pomiędzy Województwem... a wykonawcami stosownie do wymogów zasad prowadzenia gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego zawartych w art. 249 ust. 3 ustawy o finansach o finansach publicznych w związku z art. 44 i 46 u.f.p. (Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) regulowane są na podstawie faktur VAT wystawionych na podatnika - Urząd Marszałkowski Województwa... w ramach planu finansowego Urzędu.

Po ukończeniu inwestycji wybudowana infrastruktura zostanie wydzierżawiona przez Województwo (...) operatorowi sieci, co świadczy, że zakupy towarów i usług w ramach realizowanego projektu związane będą bezpośrednio z wykonywanymi przez beneficjenta czynnościami opodatkowanymi.

W ocenie Wnioskodawcy, oznacza to, że Urząd Marszałkowski Województwa... realizując projekt będzie mógł odliczyć VAT w tym zakresie.

Według art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Stosownie do § 2 ww. przepisu ustawy, czynsz może być zastrzeżony w pieniądzach lub świadczeniach innego rodzaju.

Dzierżawa jest więc umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Nadmienić należy, że według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że oddanie wybudowanej w związku z realizacją inwestycji pn.: " (...)" szerokopasmowej sieci teleinformatycznej w zamian za czynsz operatorowi infrastruktury będzie stanowiło odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż warunki uprawniające do odliczenia podatku zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, gdyż Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi nabywane w ramach realizacji inwestycji będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych - art. 86 ust. 11 ustawy.

Na podstawie art. 86 ust. 19 ustawy, jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju, kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

Jak stanowi art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 87 ust. 2 ustawy, zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Na podstawie art. 87 ust. 5a ustawy, w przypadku gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje, na jego umotywowany wniosek złożony wraz z deklaracją podatkową, zwrot kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 19. Na pisemny wniosek podatnika urząd skarbowy dokonuje zwrotu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a i ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Zauważyć także należy, iż zgodnie z art. 87 ust. 6 ustawy, na wniosek podatnika, złożony wraz z deklaracją podatkową, urząd skarbowy jest obowiązany zwrócić różnicę podatku, o której mowa w ust. 2, w terminie 25 dni, licząc od dnia złożenia rozliczenia, w przypadku gdy kwoty podatku naliczonego, wykazane w deklaracji podatkowej, wynikają z:

1.

faktur dokumentujących kwoty należności, które zostały w całości zapłacone, z uwzględnieniem art. 22 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.),

2.

dokumentów celnych, deklaracji importowej oraz decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i zostały przez podatnika zapłacone,

3.

importu towarów rozliczanego zgodnie z art. 33a, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, jeżeli w deklaracji podatkowej została wykazana kwota podatku należnego od tych transakcji

- przy czym przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a, 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Reasumując, w sytuacji, gdy w danym okresie u Wnioskodawcy wystąpi podatek należny, wówczas w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, Zainteresowany ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy zwrot różnicy podatku nastąpi w terminie 60 dni.

Natomiast w przypadku, gdy Wnioskodawca nie dokona w danym okresie rozliczeniowym żadnych czynności dających prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego i kwoty tego podatku nie przeniesie na następny okres rozliczeniowy, to na podstawie art. 87 ust. 5a ustawy, będzie uprawniony do złożenia umotywowanego wniosku wraz z deklaracją podatkową o zwrot w terminie 180 dni kwoty podatku naliczonego. Jednakże na pisemny wniosek Wnioskodawcy urząd skarbowy dokona zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60 dni, jeżeli podatnik w urzędzie skarbowym złoży zabezpieczenie majątkowe.

Tut. Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl