ILPP2/443-484/13-3/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-484/13-3/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2013 r. (data wpływu 31 maja 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 maja 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług wyżywienia dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz dzieci w wieku szkolnym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług wyżywienia dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz dzieci w wieku szkolnym. Wniosek uzupełniono w dniu 3 czerwca 2013 r. o dokument potwierdzający uiszczenie opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nie jest przedszkolem, ani szkołą w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jednakże wykonuje usługi w zakresie przygotowania, dostawy i wydawania posiłków w miejscu nauki, na rzecz wychowanków Zamawiającego, tj. dla dzieci w wieku przedszkolnym (od 3 do 6 lat) oraz młodzieży w wieku szkolnym, zgodnie z polskimi normami żywieniowymi oraz z wymogami żywienia zalecanymi przez Instytut Matki i Dziecka lub Instytut Żywności i Żywienia.

Spółka zawarła umowy z placówkami oświatowymi na zapewnienie wyżywienia ww. dzieciom i młodzieży.

Posiłki przygotowywane są:

1.

w kuchni Spółki, a następnie przewożone do ww. placówek, gdzie personel przedszkolny/szkolny dokonuje podziału na odpowiednie porcje i rozdziela pomiędzy swoich wychowanków, bądź

2.

w kuchni najmowanej od placówki oświatowej, na terenie przedszkola/szkoły i tam przygotowywane oraz wydawane dla dzieci/młodzieży.

Zamawiający (dyrektor przedszkola/szkoły) pełni kontrolę nad prawidłowością żywienia. Posiłki przygotowywane są z surowców zakupionych przez naszą Spółkę i na jej koszt.

Spółka odpowiada prawnie za żywienie dzieci przed właściwym Państwowym Inspektorem Sanitarnym. Dodatkowo Spółka jest zobowiązana do pokrywania kosztów związanych z bieżącą eksploatacją kuchni i sprzętu kuchennego w placówkach oświatowych, w tym wynajmu pomieszczeń kuchennych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi żywieniowe świadczone dla dzieci w wieku przedszkolnym (od 3 do 6 lat), dzieci w wieku szkolnym korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. 04. 54. 535 z późn. zm.), jako usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Zdaniem Wnioskodawcy, zapewnienie wyżywienia dzieci i młodzieży korzystających z kształcenia i wychowywania w placówkach oświatowych: Szkoły Podstawowej, Gimnazjum oraz Przedszkola jest usługą niezbędną i ściśle związaną ze świadczonymi usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, a więc podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. Zapewnienie żywienia dzieci i młodzieży w ww. placówkach oświatowych jest zadaniem niezbędnym w realizacji funkcji dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. W ramach realizacji zadań opiekuńczych związanych z wspieraniem prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży, jako zadanie opiekuńcze traktowane jest również żywienie dzieci i młodzieży przebywających w przedszkolach i szkołach, czy gimnazjach.

Podczas ponad kilkugodzinnego pobytu dziecka w placówce oświatowej niezbędne jest zapewnienie wyżywienia dla dzieci i młodzieży.

Usługa żywieniowa stanowi element funkcji opiekuńczej, wspiera prawidłowy rozwój młodego człowieka. Ponadto, kilkugodzinny pobyt poza domem wymaga zapewnienia żywienia dla dzieci i młodzieży, między innymi takie właśnie zadanie realizują placówki oświatowe. Spółka uważa, że zapewnienie prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży (m.in. poprzez odpowiednie żywienie) ma znaczący wpływ na realizowanie przez placówki oświatowe funkcji opiekuńczej, dydaktycznej i wychowawczej.

Zdaniem Spółki, świadczenie przez nią usług opisanych powyżej jako usług ściśle związanych z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą jest wyrazem równości podmiotów gospodarczych, wyrażonej w Konstytucji RP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym w myśl art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

a.

w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,

b.

przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.

W art. 43 ust. 17 ustawy postanowiono, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub,

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Ponadto, zgodnie z § 13 ust. 8 rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z treści § 13 ust. 9 rozporządzenia wynika, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nie jest przedszkolem, ani szkołą w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jednakże wykonuje usługi w zakresie przygotowania, dostawy i wydawania posiłków w miejscu nauki, na rzecz wychowanków Zamawiającego, tj. dla dzieci w wieku przedszkolnym (od 3 do 6 lat) oraz młodzieży w wieku szkolnym zgodnie z polskimi normami żywieniowymi oraz z wymogami żywienia zalecanymi przez Instytut Matki i Dziecka lub Instytut Żywności i Żywienia. Spółka zawarła umowy z placówkami oświatowymi na zapewnienie wyżywienia ww. dzieciom i młodzieży. Posiłki przygotowywane są:

1.

w kuchni Spółki, a następnie przewożone do ww. placówek, gdzie personel przedszkolny/szkolny dokonuje podziału na odpowiednie porcje i rozdziela pomiędzy swoich wychowanków, bądź

2.

w kuchni najmowanej od placówki oświatowej, na terenie przedszkola/szkoły i tam przygotowywane oraz wydawane dla dzieci/młodzieży.

Zamawiający (dyrektor przedszkola/szkoły) pełni kontrolę nad prawidłowością żywienia. Posiłki przygotowywane są z surowców zakupionych przez naszą Spółkę i na jej koszt. Spółka odpowiada prawnie za żywienie dzieci przed właściwym Państwowym Inspektorem Sanitarnym. Dodatkowo Spółka jest zobowiązana do pokrywania kosztów związanych z bieżącą eksploatacją kuchni i sprzętu kuchennego w placówkach oświatowych, w tym wynajmu pomieszczeń kuchennych.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości w kwestii czy usługi żywieniowe świadczone przez niego dla dzieci w wieku przedszkolnym (od 3 do 6 lat) oraz dzieci w wieku szkolnym, korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów usług, jako usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Odnosząc przytoczone wyżej regulacje prawne do przedstawionego stanu faktycznego wskazać należy, iż aby móc zastosować zwolnienie do dostawy towarów bądź do świadczenia usług ściśle związanych z czynnościami podstawowymi podlegającymi zwolnieniu od podatku od towarów i usług, muszą zostać spełnione dwa warunki, wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 17 ustawy oraz § 13 ust. 9 rozporządzenia.

Usługi wyżywienia świadczone przez Spółkę dla dzieci uczęszczających do przedszkola i szkoły, dla których Gmina jest organem prowadzącym, należy uznać za usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą polegającymi na ich żywieniu, mają one bowiem charakter pomocniczy i są niezbędne w stosunku do prowadzonej działalności opiekuńczej przedszkola/szkoły w tym zakresie, która stanowi świadczenie główne. Nie jest spełniony drugi warunek zwolnienia przedmiotowego bowiem głównym celem świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Spółkę.

Ponadto, usługi ściśle związane z usługami podstawowymi korzystają ze zwolnienia, ale w sytuacji, gdy usługi te świadczone są przez podmiot świadczący usługę podstawową, co w przedmiotowej sytuacji nie ma miejsca, ponieważ to szkoła lub przedszkole świadczą usługę podstawową w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą.

Wskazać należy również, że Spółka świadcząc przedmiotowe usługi wyżywienia w przedszkolu i szkole konkuruje z podatnikami, którzy świadczą usługi w powyższym zakresie, wobec powyższego nie może ona korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 17 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, co jest zgodne z zasadą neutralności.

Bowiem zgodnie z wyrokiem C-394/04 i 395/04 Diagnostiko Therapeftiko Kentro Athinon-Ygeia AE a Ypourgos Oikonomikon, w którym w pkt 32 TSUE wskazał, iż jak podniósł Rzecznik Generalny w pkt 47 opinii, objęcie takich usług podatkiem VAT jest zgodne z zasadą neutralności podatkowej, która mianowicie zakazuje różnego traktowania z punktu widzenia podatku VAT usług tego samego rodzaju, a więc konkurujących ze sobą (wyrok z dnia 23 października 2003 r. w sprawie C-109/02 Komisja przeciwko Niemcom, Rec. str. I-12691, pkt 20.

Zatem, świadczone przez Spółkę usługi żywieniowe dla dzieci w wieku przedszkolnym (od 3 do 6 lat) oraz dzieci w wieku szkolnym nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy. Wynika to z faktu, że głównym celem tych usług jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez Spółkę, z uwagi na konkurencyjność tych usług z innymi podatnikami, którzy świadczą usługi tego samego rodzaju oraz z uwagi na fakt, że nie są wykonywane przez podmiot świadczący usługę podstawową, tj. przedszkole lub szkołę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl