ILPP2/443-482/08-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-482/08-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2008 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie 26 maj 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 lipca 2008 r. (data wpływu 21 lipiec 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej

1.

przekazywanych towarów mieszczących się w § 4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących - jest nieprawidłowe,

2.

przekazywanych towarów nie mieszczących się w § 4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 lipca 2008 r. (data wpływu 21 lipiec 2008 r.) o doprecyzowane zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest spółką medialną, której podstawową działalność stanowi wydawanie gazet. Redakcje tytułów wydawanych przez Zainteresowanego, działając w celu sukcesywnego podnoszenia sprzedaży gazet, organizują liczne konkursy dla czytelników, w których do wygrania są różnego rodzaju nagrody w postaci m.in.: płyt DVD, CD, biżuterii czy sprzętu komputerowego którego fundatorem były same redakcje. W większości przypadków chodzi o drobne nagrody jak płyty CD czy DVD, których wartość nie przekracza kwoty 100 zł, jednak Wnioskodawcy zależy na tym, by okresowo, rzadziej niż dwa razy w roku wręczać także nagrody o wyższej wartości, jak notebook czy telewizor. Byłoby to zatem przekazanie towarów, które zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT - winny podlegać rejestracji na kasie fiskalnej. W tym przypadku powstałby obowiązek posiadania kasy fiskalnej tylko dlatego, że dwa razy do roku należałoby zewidencjonować określony towar, przeznaczony nieodpłatnie na nagrody, którego zakup jest związany ściśle z promocją sprzedaży gazet. W momencie zakupu nagród dla czytelników, Zainteresowanemu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, w świetle art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy bezpłatne przekazanie towarów, których sprzedaż zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku VAT podlegają rejestracji na kasie fiskalnej - także takiej rejestracji wymagają.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie (w formie nagród dla czytelników biorących udział w organizowanych przez redakcje konkursach) towarów, które w normalnej sprzedaży objęte są obowiązkiem rejestracji na kasie fiskalnej nie jest równoznaczne ze sprzedażą i nie podlega ewidencji w rozumieniu art. 111 ustawy o VAT.

Według Zainteresowanego, przekazanie czytelnikom w formie nagród towarów zakupionych przez redakcję nie stanowi de facto dostawy w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, a jest jedynie nieodpłatnym przekazaniem nagrody. Zgodnie z wyrokiem WSA w Warszawie z dnia 17 sierpnia 2007 r. (sygn. III SA/Wa 984/07), bezpłatne przekazanie towaru nie podlega rejestracji na kasie fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za

* nieprawidłowe - w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej przekazywanych towarów mieszczących się w § 4 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących oraz za

* prawidłowe - w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej przekazywanych towarów nie mieszczących się w § 4 ww. rozporządzenia.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). W myśl art. 7 ust. 2 ustawy, dostawą towarów, o której mowa powyżej jest również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.

Natomiast przepis art. 7 ust. 3 ustawy stanowi, iż ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.

W świetle powyższych przepisów należy uznać, że opisane we wniosku nieodpłatne przekazanie nagród i upominków spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, a tym samym, w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznana jest za sprzedaż.

Generalny obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Z obowiązku powyższego, rozporządzeniem z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), zwolnione na czas określony zostały niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności. Wskazano tu zwolnienia przedmiotowe i podmiotowe. Zgodnie zatem z § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2008 r. zwolniona z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących została sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia, w którym w pozycji 45 znalazły się czynności wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy.

Jak wcześniej wskazano, przedmiotowe przekazanie mieści się w zakresie czynności, które objęte są art. 7 ust. 2 ustawy, zatem nieodpłatne wydanie towarów objęte jest zwolnieniem, o którym mowa w § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia, z wyjątkiem określonym w § 4 ww. rozporządzenia.

Na podstawie § 4 pkt 5, 6 i 7 zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie:

* sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32),

* sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego, (ex PKWiU 33.40.3),

* wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy,

* nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży.

Należy wskazać, że obowiązek ewidencjonowania dotyczy sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, przy czym przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług. Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy, z odpłatną dostawą towarów zrównano również nieodpłatne przekazanie towarów przez podatnika, bez względu na cel tego przekazania. O braku możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy fiskalnej decyduje więc charakter przekazywanych towarów.

Jeżeli więc Wnioskodawca, będzie przekazywał nieodpłatnie jako nagrody rzeczowe towary wymienione w § 4 ww. rozporządzenia, tzn.: płyty DVD, CD, biżuterię, telewizory, będą one podlegały ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej, pomimo, że zostały wymienione w poz. 45 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących. Natomiast sprzęt komputerowy (notebook) nie wymieniony w § 4 cyt. rozporządzenia, nie będzie wymagał obowiązku takiej ewidencji, zatem korzystał będzie ze zwolnienia na podstawie § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia.

Odnosząc się natomiast do powołanego w treści złożonego wniosku wyroku stwierdzić należy, iż jest on rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie i tylko do niej się zawęża, w związku z tym nie ma mocy powszechnie obowiązującego prawa.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl