ILPP2/443-472/12-2/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-472/12-2/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2012 r. (data wpływu 9 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży odpadów na zasadzie tzw. "odwrotnego obciążenia", o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży odpadów na zasadzie tzw. "odwrotnego obciążenia", o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest świadczenie usług w zakresie wywozu i zagospodarowania odpadów.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 wraz z późn. zm.).

Spółka posiada własną sortownię odpadów, do której kierowane są odpady inne niż niebezpieczne. Największą część odpadów, które podlegają sortowaniu, stanowią odpady komunalne.

Oprócz odpadów komunalnych Spółka zajmuje się również zbieraniem odpadów przemysłowych i segregowanych (tzw. zbiórka selektywna) m.in.: odpadów z tworzyw sztucznych, folii, papieru i makulatury, szkła, złomu, zużytego sprzętu AGD, elektrycznego, elektronicznego itd. Większość odpadów przemysłowych Spółka pozyskuje odpłatnie (zakup odpadów) do dalszego przetwarzania w celu odzysku surowców wtórnych.

Spółka odsprzedaje odpady lub surowce wtórne nadające się do ponownego użycia podmiotom gospodarczym zajmującym się ich dalszym przetwarzaniem, odzyskiem lub recyklingiem. Sprzedawane są odpady w stanie nieprzetworzonym (takie jak np.: z tworzyw sztucznych, folii, PET, z papieru i makulatury, ze szkła, złomu, zużyty sprzęt AGD, elektryczny i elektroniczny itd.) oraz odpady przetworzone w Spółce (takie jak: z tworzyw sztucznych, folii, PET oraz z papieru i makulatury).

Proces przetwarzania w Spółce jest następujący:

* sortowanie (ręczne lub mechanicznie za pomocą linii sortowniczej),

* zgniatanie,

* belowanie w odpowiedniej wielkości bele.

Przetworzone odpady za pomocą minimum jednego z ww. elementów procesu Spółka odsprzedaje podmiotom gospodarczym zajmującym się ich dalszym przetwarzaniem, odzyskiem lub recyklingiem jako surowce wtórne. Nieprzetworzone odpady sprzedaje jako odpady.

Spółka klasyfikuje sprzedawane przez siebie nieprzetworzone odpady w następujących grupach PKWiU:

* z tworzyw sztucznych, folii i PET - PKWiU 38.11.55.0,

* ze szkła - PKWiU 38.11.51.0,

* z papieru i makulatury - PKWiU 38.11.52.0,

* odpady z różnych metali (złom) - PKWiU 38.32.29.0,

* zużyty sprzęt AGD, elektryczny, elektroniczny - PKWiU 38.11.49.0,

* zużyte baterie i akumulatory - PKWiU 38.12.27.

Natomiast odpady przetworzone w Spółce za pomocą minimum jednego z elementów procesu przetwarzania, Spółka klasyfikuje w następujących grupach PKWiU:

* z tworzyw sztucznych, folii i PET - PKWiU 38.32.33.0,

* z papieru i makulatury - PKWiU 38.32.32.0.

Ww. klasyfikacji Spółka dokonuje w oparciu o Interpretację Urzędu Statystycznego w Łodzi nr OKN-5672/KW-291/2012 z dnia 14 lutego 2012 r. wraz z pismem uzupełniającym nr OKN-5672/KW-291/1/2012 z dnia 9 marca 2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Jaka stawka VAT powinna być zastosowana w przypadku sprzedawanych przez Spółkę odpadów w stanie nieprzetworzonym:

* z tworzyw sztucznych, folii i PET,

* ze szkła,

* z papieru i makulatury,

* odpadów z różnych metali (złom),

* zużytego sprzętu AGD, elektrycznego, elektronicznego,

* zużytych baterii i akumulatorów.

2.

Jaka stawka VAT powinna być zastosowana w przypadku sprzedawanych przez Spółkę surowców wtórnych powstałych w wyniku przetworzenia odpadów:

* z tworzyw sztucznych, folii i PET,

* z papieru i makulatury.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Dostawa odpadów w stanie nieprzetworzonym takich jak:

* z tworzyw sztucznych, folii i PET - PKWiU 38.11.55.0,

* ze szkła - PKWiU 38.11.51.0,

* odpady z różnych metali (złom) - PKWiU 38.32.29.0,

* zużyte baterie i akumulatory - PKWiU 38.12.27

dokonywana na rzecz podatnika niekorzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy VAT oraz nieobjęta zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, powinna być rozliczana przez nabywcę na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy VAT.

Zasady opodatkowania określone w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy VAT mają zastosowanie wyłącznie do towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy VAT. Towary objęte grupowaniem PKWiU: 38.11.55.0, 38.11.51.0, 38.32.29.0 i 38.12.27 są wyszczególnione w załączniku nr 11 ustawy VAT.

W konsekwencji Spółka powinna udokumentować taką dostawę fakturą, która zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawiera:

1.

adnotację, że podatek VAT rozlicza nabywca lub

2.

wskazanie właściwego przepisu ustawy VAT lub dyrektywy wskazującego, że podatek VAT rozlicza nabywca lub

3.

oznaczenie "odwrotne obciążenie"

- podstawa prawna: § 5 ust. 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 68, poz. 360).

Natomiast dostawa odpadów w stanie nieprzetworzonym takich jak:

* z papieru i makulatury - PKWiU 38.11.52.0,

* zużyty sprzęt AGD, elektryczny, elektroniczny - PKWiU 38.11.49.0

powinna być opodatkowana stawką podstawową.

Ad. 2

Spółka stoi na stanowisku, że dostawa surowców wtórnych powstałych po obróbce odpadów takich jak:

* z tworzyw sztucznych, folii i PET - PKWiU 38.32.33.0,

* z papieru i makulatury - PKWiU 38.32.32.0.

podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej (23%) stosownie do art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a ustawy VAT. Z uwagi na to, że towary objęte grupowaniem PKWiU 38.32.33.0 oraz 38.32.32.0 nie zostały wymienione w załączniku nr 11 do ustawy VAT. Spółka nie ma możliwości rozliczania dostawy ww. towarów w oparciu o mechanizm odwrotnego obciążenia.

Dla towarów objętych grupowaniem PKWiU 38.32.33.0 (surowce wtórne z tworzyw sztucznych) oraz 38.32.32.0 (surowce wtórne z papieru i tektury) ustawa VAT nie przewiduje stosowania zwolnienia lub stawki obniżanej. W związku z tym należy stosować stawkę podstawową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz wydane na jej podstawie rozporządzenia odwołują się do grupowań PKWiU przy ustalaniu preferencyjnych stawek podatkowych i zwolnień przedmiotowych, jak również do załącznika nr 11 do ustawy o podatku od towarów i usług zawierającego wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. Prawidłowa pod względem klasyfikacji statystycznych identyfikacja towarów i usług stanowi warunek niezbędny do określenia wysokości opodatkowania podatkiem VAT w stosunku do towarów i usług dla których przepisy VAT powołują stosowną klasyfikację statystyczną.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., zmienionej ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 134, poz. 780 z późn. zm.), podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2.

Załącznik nr 11 określający wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, obejmuje towary o symbolach:

1.

PKWiU ex 24.10.14.0 - granulki i proszek z surówki, surówki zwierciadlistej lub stali - wyłącznie wlewki lub gęsi zwykłe ze stali wysokostopowej, otrzymywane przez przetopienie i odlanie drobniutkich odpadów lub złomu;

2.

PKWiU ex 24.45.30.0 - pozostałe metale nieżelazne i wyroby z nich; cermetale; popiół i pozostałości zawierające metale i związki metali - wyłącznie odpady i złom metali nieszlachetnych;

3.

PKWiU 38.11.51.0 - odpady szklane;

4.

PKWiU 38.11.54.0 - pozostałe odpady gumowe;

5.

PKWiU 38.11.55.0 - odpady z tworzyw sztucznych;

6.

PKWiU 38.11.58.0 - odpady inne niż niebezpieczne zawierające metal;

7.

PKWiU 38.12.27 - odpady i braki ogniw i akumulatorów elektrycznych; zużyte ogniwa i baterie galwaniczne oraz akumulatory elektryczne;

8.

PKWiU ex 38.32.29.0 - surowce wtórne z pozostałych metali - wyłącznie odpady i złom.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 (art. 17 ust. 7 ustawy).

Powyższe regulacje wprowadzają mechanizm polegający na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku VAT na podatnika, na rzecz którego dokonywana jest dostawa towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, czyli w takim przypadku transakcję opodatkowuje nabywający. Przy czym należy zauważyć, że powyższy mechanizm znajduje zastosowanie wyłącznie wówczas, gdy zarówno dostawcą jak i nabywcą towaru jest podatnik podatku VAT.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Z kolei art. 106 ust. 1a ustawy stanowi, że w przypadkach o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku.

Zasady wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

W myśl § 5 ust. 1 cyt. rozporządzenia, faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

1.

imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;

2.

numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;

3.

numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";

4.

dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

5.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

6.

miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;

7.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

8.

wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

9.

stawki podatku;

10.

sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;

11.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

12.

kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Z przepisu § 5 ust. 15 ww. rozporządzenia wynika, że faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, dla których podatnikiem zgodnie z przepisami ustawy jest nabywca towaru lub usługi, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają:

1.

adnotację, że podatek rozlicza nabywca, lub

2.

wskazanie właściwego przepisu ustawy lub dyrektywy, wskazującego, że podatek rozlicza nabywca, lub

3.

oznaczenie "odwrotne obciążenie".

Z opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest świadczenie usług w zakresie wywozu i zagospodarowania odpadów. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Spółka posiada własną sortownię odpadów, do której kierowane są odpady inne niż niebezpieczne. Największą część odpadów, które podlegają sortowaniu, stanowią odpady komunalne. Oprócz odpadów komunalnych, Spółka zajmuje się również zbieraniem odpadów przemysłowych i segregowanych (tzw. zbiórka selektywna), m.in. odpadów z tworzyw sztucznych, folii, papieru i makulatury, szkła, złomu, zużytego sprzętu AGD, elektrycznego, elektronicznego itd. Większość odpadów przemysłowych Spółka pozyskuje odpłatnie (zakup odpadów) do dalszego przetwarzania w celu odzysku surowców wtórnych. Spółka odsprzedaje odpady lub surowce wtórne nadające się do ponownego użycia podmiotom gospodarczym zajmującym się ich dalszym przetwarzaniem, odzyskiem lub recyklingiem. Sprzedawane są odpady wstanie nieprzetworzonym (takie jak, np.: z tworzyw sztucznych, folii, PET, z papieru i makulatury, ze szkła, złomu, zużyty sprzęt AGD, elektryczny i elektroniczny itd.) oraz odpady przetworzone w Spółce (takie jak: z tworzyw sztucznych, folii, PET oraz z papieru i makulatury). Proces przetwarzania w Spółce polega na sortowaniu (ręcznym lub mechanicznym za pomocą linii sortowniczej), zgniataniu i belowaniu w odpowiedniej wielkości bele. Przetworzone odpady za pomocą minimum jednego z ww. elementów procesu Spółka odsprzedaje podmiotom gospodarczym zajmującym się ich dalszym przetwarzaniem, odzyskiem lub recyklingiem jako surowce wtórne. Nieprzetworzone odpady sprzedaje jako odpady.

Spółka klasyfikuje sprzedawane przez siebie nieprzetworzone odpady w następujących grupach PKWiU:

* z tworzyw sztucznych, folii i PET - PKWiU 38.11.55.0,

* ze szkła - PKWiU 38.11.51.0,

* z papieru i makulatury - PKWiU 38.11.52.0,

* odpady z różnych metali (złom) - PKWiU 38.32.29.0,

* zużyty sprzęt AGD, elektryczny, elektroniczny - PKWiU 38.11.49.0,

* zużyte baterie i akumulatory - PKWiU 38.12.27.

Natomiast odpady przetworzone w Spółce za pomocą minimum jednego z elementów procesu przetwarzania, Spółka klasyfikuje w następujących grupach PKWiU:

* z tworzyw sztucznych, folii i PET - PKWiU 38.32.33.0,

* z papieru i makulatury - PKWiU 38.32.32.0.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W przedmiotowej sprawie, dla zastosowania właściwego sposobu rozliczania podatku od towarów i usług, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., istotna jest klasyfikacja towaru będącego przedmiotem transakcji.

Jak już zaznaczono, w załączniku nr 11 do ustawy o VAT wymieniono towary, jednocześnie identyfikując je na podstawie symbolu PKWiU.

Należy przy tym zaznaczyć, iż zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce - nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie bądź wyłączenie dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania - konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Odwołując się do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w następujących grupowaniach statystycznych zostały sklasyfikowane:

* PKWiU 38.32.21.0 "Surowce wtórne z metali szlachetnych",

* PKWiU 38.32.22.0 "Surowce wtórne z metali żelaznych",

* PKWiU 38.32.23.0 "Surowce wtórne z miedzi i stopów miedzi",

* PKWiU 38.32.24.0 "Surowce wtórne z niklu i stopów niklu",

* PKWiU 38.32.25.0 "Surowce wtórne z aluminium i stopów aluminium",

* PKWiU 38.32.29.0 "Surowce wtórne z pozostałych metali".

Ad. 1

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis faktyczny sprawy wskazać należy, iż sprzedaż przez Wnioskodawcę będącego zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług odpadów w stanie nieprzetworzonym takich jak:

* tworzywa sztuczne, folia i PET, sklasyfikowane do PKWiU 38.11.55.0 (poz. 5 załącznika nr 11 do ustawy),

* szkło, sklasyfikowane do PKWiU 38.11.51.0 (poz. 3 załącznika nr 11 do ustawy),

* odpady z różnych metali (złom), sklasyfikowanych do PKWiU 38.32.29.0 (poz. 8 załącznika nr 11 do ustawy),

* zużyte baterie i akumulatory, sklasyfikowanych do PKWiU 38.12.27 (poz. 7 załącznika nr 11 do ustawy)

objęta jest mechanizmem tzw. odwrotnego obciążenia, polegającym na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy, na rzecz którego dokonywana jest dostawa złomu, po spełnieniu warunków wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT.

Tym samym Wnioskodawca, działając w charakterze dostawcy, winien wystawić fakturę VAT z uwzględnieniem zasad wskazanych w art. 106 ust. 1a ustawy o podatku od towarów i usług i § 5 ust. 15 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, w treści której nie wykazuje stawki ani kwoty podatku, jak również należności wraz z podatkiem.

Wnioskodawca odniósł zapytanie również do nieprzetworzonych odpadów objętych następującymi klasyfikacjami PKWiU:

* z papieru i makulatury - 38.11.52.0,

* zużyty sprzęt AGD, elektryczny, elektroniczny - 38.11.49.0.

Z klasyfikacji statystycznej wynika, że w grupowaniu PKWiU 38.11.52.0 zostały sklasyfikowane "Odpady z papieru i makulatury. Natomiast w grupowaniu 38.11.49.0 "Wraki przeznaczone do złomowania inne niż statki i pozostałe konstrukcje pływające".

Z uwagi na fakt, iż ww. towary, sklasyfikowane w PKWiU 38.11.52.0, 38.11.49.0 nie zostały wymienione w żadnej z pozycji załącznika nr 11 do ustawy o VAT, w stosunku do nich nie znajduje zastosowania norma zawarta w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. W konsekwencji Wnioskodawca jest zobowiązany do opodatkowania sprzedaży ww. towarów na zasadach ogólnych i udokumentowania transakcji poprzez wystawienie faktury VAT, o której mowa w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT (zawierającej dane wskazane w tym przepisie).

Reasumując, sprzedaż przez Wnioskodawcę będącego zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług następujących odpadów w stanie nieprzetworzonym:

* z tworzyw sztucznych, folii i PET, sklasyfikowanych do PKWiU 38.11.55.0,

* ze szkła, sklasyfikowanych do PKWiU 38.11.51.0,

* odpadów z różnych metali (złom), sklasyfikowanych do PKWiU 38.32.29.0,

* zużytych baterii i akumulatorów, sklasyfikowanych do PKWiU 38.12.27

objęta jest mechanizmem tzw. odwrotnego obciążenia, polegającym na przesunięciu obowiązku rozliczenia podatku należnego na podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy, na rzecz którego dokonywana jest dostawa złomu, po spełnieniu warunków wynikających z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy.

Natomiast dostawa odpadów w stanie nieprzetworzonym objętych symbolami PKWiU (38.11.52.0, 38.11.49.0), nie jest objęta mechanizmem tzw. odwrotnego obciążenia i nie znajdzie zastosowania norma zawarta w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. W związku z czym Spółka zobowiązana jest do opodatkowania przedmiotowej dostawy 23% stawką podatku VAT.

Ad. 2

Dostawa odpadów przetworzonych w Spółce za pomocą minimum jednego z elementów procesu przetwarzania, tj.:

* z tworzyw sztucznych, folii i PET, sklasyfikowanych do PKWiU 38.32.33.0,

* z papieru i makulatury, sklasyfikowanych do PKWiU 38.32.32.0

z uwagi na fakt, iż ww. towary nie zostały wymienione w żadnej z pozycji załącznika nr 11 do ustawy o VAT, w stosunku do nich nie znajduje zastosowania norma zawarta w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy. W związku z czym Spółka zobowiązana jest do opodatkowania przedmiotowej dostawy 23% stawką podatku VAT.

Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności przedstawionego we wniosku przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych wyrobów (towarów) według PKWiU. Tut. Organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności przedstawionego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania sprzedawanych wyrobów (towarów).

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl