ILPP2/443-460/12-5/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-460/12-5/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.) uzupełnionym pismem w dniu 14 maja 2012 r. oraz pismem z dnia 16 lipca 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa - st prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku towarów i usług w zakresie opodatkowania aportu zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przedmiotowy wniosek uzupełniono o opłatę w dniu 14 maja 2012 r. oraz pismem z dnia 16 lipca 2012 r. o przeformułowane pytanie i własne stanowisko do zadanego pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi przedsiębiorstwo w formie jednoosobowej działalności gospodarczej pod firmą "X". Jest ona wpisana do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta Miasta X (siedziba przedsiębiorstwa znajduje się w X).

Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa Wnioskodawcy są z jednej strony usługi marketingowe oraz pośrednictwa w sprzedaży produktów spożywczych (dalej: "Przedstawicielstwo handlowe"), z drugiej zaś, niezależna od pierwszego zakresu działalności, działalność portalu internetowego (dalej: "Portal").

Działalność Wnioskodawcy w zakresie pierwszej części przedsiębiorstwa polega na wykonywaniu czynności przedstawiciela handlowego na rzecz dostawców produktów spożywczych (np. herbata, kawa itp.) dla przedsiębiorstw. Działalność ta obejmuje w szczególności bieżące kontaktowanie się Wnioskodawcy (zarówno telefonicznie, jaki osobiście) z przedstawicielami branży gastronomicznej (tekst jedn.: przede wszystkim podmiotami prowadzącymi bary i restauracje), jak również z przedstawicielami różnego rodzaju firm (w szczególności zlokalizowanych w biurach) i instytucji oraz oferowanie im wspomnianych produktów oraz negocjowanie ich cen. W zakres tej działalności wchodzi także bieżące zbieranie zamówień od Klientów i przekazywanie ich do realizacji do podmiotów, w imieniu których Wnioskodawca działa. Wynagrodzenie z tytułu powyższej działalności otrzymywane jest przez Wnioskodawcę od podmiotów, na rzecz których działa jako przedstawiciel handlowy.

Druga część działalności przedsiębiorstwa Wnioskodawcy to prowadzenie portalu internetowego będącego platformą umożliwiającą prezentowanie produktów przez podmioty działające w szeroko pojętej branży hotelarskiej (m.in. zarządcy hoteli, dostawcy towarów i usług dla hoteli oraz architekci).

Głównym celem Portalu jest umożliwienie wspomnianym podmiotom kierowania ich oferty do odbiorców/klientów w przestrzeni wirtualnej. Przy prezentacji oferty nie dochodzi do bezpośredniego kontaktu pomiędzy oferentem a potencjalnym odbiorcą/klientem - tj. kontakt zawierany jest na linii - oferent-Portal-odbiorca. Natomiast późniejszy kontakt pomiędzy odbiorcą a oferentem możliwy jest poprzez narzędzia udostępnione przez Portal (tekst jedn.: chat, formularz zapytań) lub z pominięciem Portalu poprzez tradycyjne środki komunikacji (tekst jedn.: email, telefon). W celu przedstawienia oferty, oferent musi założyć swój profil na Portalu, a następnie w profilu tym publikuje informacje dotyczące swojej działalności oraz swojej oferty. Informacje te trafiają do bazy danych prowadzonej przez Portal (są one prezentowane w serwisie internetowym, jako tzw. Wirtualne stoisko targowe dostępne dla wszystkich przez 365 dni w roku).

Przy czym pokreślenia wymaga fakt, iż działalność Wnioskodawcy sprowadza się do obsługi Portalu oraz jego udoskonalania (m.in. poprzez zmiany grafiki, dodawanie funkcjonalności). Wnioskodawca jednak sam nie odbiera ofert wspomnianych podmiotów i nie przekazuje ich dalej (dzieje się to bezpośrednio i automatycznie na linii oferent - klient, a Portal jest jedynie miejscem, w którym można zapoznać się z daną ofertą i nawiązać kontakt).

Działalność w zakresie Portalu nie jest powiązana organizacyjnie, finansowo ani funkcjonalnie z pozostałym zakresem działalności gospodarczej Wnioskodawcy, w postaci Przedstawicielstwa handlowego.

Wynagrodzeniem Wnioskodawcy za prowadzenia działalności w formie Portalu są opłaty z umieszczanych na nim reklam, jak również opłaty abonamentowe za udostępnianie oferentom tzw. Kont premium - umożliwiających korzystanie z pełnej funkcjonalności Portalu (pozostałe konta są bezpłatne i umożliwiają korzystanie jedynie z części funkcjonalności Portalu). Przy czym podkreślania wymaga również fakt, iż do obsługi płatności abonamentowych na Portalu uruchomiony został zintegrowany z nim system bilingowy (powiązany z serwisem płatnosci.pl), który nie tylko obsługuje płatności, ale również wystawia faktury dla odbiorców (m.in. abonentów).

Mając na uwadze powyższe, w ramach jednej działalności gospodarczej (jednego przedsiębiorstwa) Wnioskodawca może niewątpliwie wyróżnić dwie części swojego przedsiębiorstwa:

1.

Część marketingowo-sprzedażową (tekst jedn.: Przedstawicielstwo handlowe),

2.

Portal internetowy (tekst jedn.: Portal).

W celu dalszego rozwoju prowadzonej przez siebie działalności, Wnioskodawca zamierza przystąpić, jako wspólnik do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka"). Udziały w Spółce zostałby objęte w zamian za wkład niepieniężny (aport) w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa (w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy o PIT oraz art. 2 pkt 27e ustawy o VAT - dalej: "ZCP") obejmującej Portal, o którym mowa powyżej oraz pozostałe składniki majątkowe (materialne i niematerialne) służące prowadzeniu tej części jego przedsiębiorstwa (m.in. komputer, telefon komórkowy itp.), jak również zobowiązania związane z działalnością Portalu oraz stanowisko pracy przeznaczone do jego obsługi.

Po wniesieniu wspomnianego aportu do Spółki, działalność, funkcje i zadania wykonywane dotychczas przez Portal (dokładnie - ZCP obejmującą m.in. portal internetowy), byłyby kontynuowane w Spółce.

Ponadto, dotychczasowa działalność Wnioskodawcy, obejmująca wykonywanie czynności w ramach Przedstawicielstwa handlowego byłaby kontynuowana przez niego w dotychczasowej formie (jako jednoosobowa działalność gospodarcza). Jak wynika z powyższego opisu, każda z wymienionych części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowi jego odrębny element (odrębną jednostkę), realizujący odmienne zadania i funkcjonujący niezależnie od pozostałej części. Wspomniane wyodrębnienie nie ma co prawda charakteru w pełni formalnego (nie istnieje regulamin organizacyjny przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, który dokonywałby takiego wyodrębnienia organizacyjnego - wyodrębnienie tego typu jest w praktyce rzadko spotykane przy działalności o takich rozmiarach, jak działalność Wnioskodawcy), jednakże pewne elementy formalnej odrębności pomiędzy wspomnianymi częściami przedsiębiorstwa Wnioskodawcy istnieją. W szczególności należy wskazać, iż działalność w zakresie Przedstawicielstwa handlowego Wnioskodawcy prowadzona jest w oparciu o umowy zawarte z podmiotami na rzecz, których prowadzi tę działalność. Natomiast działalność Portalu oparta jest o odrębny regulamin i umowy.

Należy dodać, iż niewątpliwie podział przedsiębiorstwa Wnioskodawcy na dwie części (oparte o dwa rodzaje działalności) ma charakter faktyczny i organizacyjny, a do każdej z tych części przypisać można zarówno określone składniki majątkowe (które są wykorzystywane tylko dla działalności danej części przedsiębiorstwa), jak również przychody i koszty związane z działalnością każdej z nich.

W skład wspomnianego aportu do Spółki weszłyby składniki majątkowe wykorzystywane w działalności Wnioskodawcy związanej z Portalem. W szczególności byłyby to takie składniki materialne jak X (tablet będący przenośnym komputerem osobistym o wielu funkcjach multimedialnych i telekomunikacyjnych), drugi telefon komórkowy oraz komputer. Z kolei, wśród składników niematerialnych znalazłoby się oprogramowanie samego portalu internetowego, inne programy komputerowe wykorzystywane przez Wnioskodawcę przy prowadzeniu portalu, w tym w szczególności system bilingowy do płatności na Portalu.

Dodatkowo, w skład wspomnianego aportu weszłyby wszystkie związane z działalnością Portalu przychody i koszty, zobowiązania, umowy oraz prawa wynikające z tych umów (w tym w szczególności prawa do domeny internetowej Portalu) i wierzytelności wyodrębnione finansowo przez Wnioskodawcę.

Ponadto, w celu wniesienia aportu, dla części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy związanej z prowadzeniem Portalu sporządzone zostałyby - na podstawie ewidencji księgowej (podatkowej księgi przychodów i rozchodów) aktualne zestawienie zdarzeń gospodarczych (przychodów i kosztów) z wyszczególnieniem przyporządkowanych do tej części przedsiębiorstwa środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych.

Na koniec, zaznaczyć należy, iż wspomniany aport obejmie również stanowisko pracy (zatrudnienie na podstawie umowy cywilnoprawnej), utworzone specjalnie na potrzeby wykonywania zadań związanych z obsługą Portalu. W konsekwencji, osoba zajmująca to stanowisko zostałaby zatrudniona przez Spółkę, do której Wnioskodawca wniesie aport (dotychczasowa umowa z Wnioskodawcą zostałaby rozwiązana - jej dalsze zatrudnienie przez Wnioskodawcę byłoby bezcelowe z uwagi niemożliwość pełnienia wspomnianych funkcji w pozostałej działalności Wnioskodawcy tj. działalności jako przedstawiciel handlowy). Należy również podkreślić, iż po dokonaniu wspomnianego aportu do Spółki, zadania związane z działalnością Przedstawicielstwa handlowego, które są aktualnie wykonywane osobiście przez Wnioskodawcę będą nadal przez niego wykonywane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wyodrębniona jak w opisanym stanie faktycznym, część jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy w postaci działalności marketingowej (usługowej) wypełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 27e ustawy o VAT, a jeśli tak to czy wniesienie tej zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 27e ustawy o podatku VAT, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa należy rozumieć "organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania".

Mając na uwadze powyższe, definicja którą posługuje się ustawa o VAT, jest analogiczna do definicji ZCP na gruncie ustawy o PIT. W konsekwencji, jeśli odpowiedź na pytanie nr 1 postawione przez Wnioskodawcę będzie odpowiedzią pozytywną, a więc jeśli będzie można uznać, iż opisany wstanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedmiot aportu, który Wnioskodawca zamierza wnieść do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością będzie mógł być uznany za ZCP, to analogicznie wspomniany przedmiot aportu będzie mógł być uznany za ZCP na gruncie cytowanych powyżej przepisów o podatku VAT.

Mając na uwadze powyższe, w celu Uznania danego zespołu składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) ZCP muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

1.

istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań (dalej: ZESPÓŁ SKŁADNIKÓW MATERIALNYCH I NIEMATERIALNYCH),

2.

zespół ten musi być organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie, (stanowić ma wyodrębniony element/jednostkę działalności gospodarczej) (dalej: WYODRĘBNIENIE ORGANIZACYJNE, FUNKCJONALNE I FINANSOWE),

3.

wspomniane składniki przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych (dalej: REALIZACJA OKREŚLONYCH ZADAŃ GOSPODARCZYCH),

4.

zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania gospodarcze (dalej: POTENCJALNIE ODRĘBNE PRZEDSIĘBIORSTWO).

Ad. 1) ZESPÓŁ SKŁADNIKÓW MATERIALNYCH I NlEMATERIALNYCH.

Zdaniem Wnioskodawcy, część jego przedsiębiorstwa, która ma być przedmiotem aportu do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, obejmować będzie sam Portal, jak i inne składniki majątkowe (materialnej niematerialne) z nim związane, służące do prowadzenia tej części jego przedsiębiorstwa.

Do składników materialnych niewątpliwie należy zaliczyć komputer, X oraz telefon komórkowy, natomiast do składników niematerialnych oprogramowanie niezbędne do funkcjonowania Portalu, jak również oprogramowanie wykorzystywane przez Wnioskodawcę w bieżącej działalności obejmujące standardowe programy zainstalowane na komputerze i telefonie komórkowym (np. system operacyjny oraz pakiety programów biurowych) oraz zainstalowane na tych urządzeniach inne aplikacje, jak również prawa do domeny internetowej, na której został umieszczony Portal. Dodatkowo, wskazać należy, iż jak już wcześniej wspomniano, w skład aportu wejdą również zobowiązania Wnioskodawcy związane z prowadzeniem przez niego działalności w postaci Portalu. Przy czym dodać należy, iż z przedmiotu aportu zostaną wyłączone zobowiązania, którym można przypisać związek z działalnością Wnioskodawcy w ramach Przedstawicielstwa handlowego.

W konsekwencji, należy uznać iż pierwsza z przesłanek uznania wspomnianego aportu za ZCP zostanie spełniona.

Ad. 2) WYODRĘBNIENIE ORGANIZACYJNE, FUNKCJONALNE I FINANSOWE.

Omawiając spełnienie kolejnej przesłanki, niezbędnej do uznania planowanego przez Wnioskodawcę aportu jako ZCP, wskazać należy, iż działalność w zakresie Portalu nie jest powiązana organizacyjnie, finansowo ani funkcjonalnie z pozostałym zakresem działalności gospodarczej Wnioskodawcy, w postaci Przedstawicielstwa handlowego. Przedmiotowa część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy stanowi jego odrębną jednostkę, realizującą odmienne zadania i funkcjonującą niezależnie od pozostałej jego części.

Jak wskazano wcześniej, wspomniane wyodrębnienie nie ma co prawda charakteru w pełni formalnego (nie istnieje regulamin organizacyjny przedsiębiorstwa Wnioskodawcy), jednakże pewne elementy formalnej odrębności pomiędzy wspomnianymi częściami przedsiębiorstwa Wnioskodawcy istnieją. W szczególności należy wskazać, iż działalność w zakresie Przedstawicielstwa handlowego prowadzona jest przez Wnioskodawcę w oparciu o umowy zawarte z podmiotami na rzecz, których prowadzi tę działalność. Natomiast działalność Portalu oparta jest o odrębny regulamin i odrębne umowy. Należy dodać, iż niewątpliwie podział przedsiębiorstwa Wnioskodawcy na dwie części (oparte o dwa rodzaje działalności) ma charakter faktyczny i organizacyjny, a do każdej z tych części przypisać można określone składniki majątkowe (które są wykorzystywane tylko dla działalności danej części przedsiębiorstwa).

W skład aportu wejdą także wszystkie związane z działalnością Portalu przychody i koszty oraz zobowiązania, umowy, prawa wynikające z tych umów (w tym w szczególności prawa do domeny internetowej Portalu) i wierzytelności wyodrębnione finansowo przez Wnioskodawcę, jak również wszystkie składniki materialne i niematerialne związane z tą działalnością.

Wskazując na wyodrębnienie finansowe Portalu, jako ZCP Wnioskodawcy, podkreślić należy, iż wynagrodzenie za prowadzenie działalności w formie Portalu trafia do Wnioskodawcy w formie opłat z umieszczanych na nim reklam, jak również opłat abonamentowych za udostępnianie oferentom tzw. Kont premium.

Dodatkowym elementem podkreślającym wyodrębnienie finansowe, jak i organizacyjne Portalu, jest zintegrowany z nim system obsługi płatności abonamentowych, który w żaden sposób nie jest wykorzystywany przez pozostałą część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (tekst jedn.: Przedstawicielstwo handlowe).

Jak zatem wynika z powyższego, wszelkie przychody i koszty związane z działalnością Portalu dają się w jasny sposób odseparować od przychodów i kosztów związanych z pozostałą działalnością Wnioskodawcy.

Po wniesieniu wspomnianego aportu do Spółki, działalność, funkcje i zadania wykonywane dotychczas przez Portal (dokładnie - ZCP obejmującą portal internetowy), byłyby kontynuowane w Spółce.

Mając na uwadze powyższe, należy uznać iż druga z przesłanek uznania wspomnianego aportu za ZCP również zostanie spełniona.

Ad. 3) REALIZACJA OKREŚLONYCH ZADAŃ GOSPODARCZYCH

Jak wspomniano wcześniej, głównym celem Portalu jest umożliwienie określonym podmiotom (m.in. dostawcy, hotelarze, architekcie) kierowania ich oferty do odbiorców/klientów w przestrzeni wirtualnej (przy prezentacji oferty nie dochodzi do bezpośredniego kontaktu pomiędzy oferentem a potencjalnym odbiorcą/klientem - tj. kontakt zawierany jest na linii - oferent - Portal odbiorca).

Z kolei, późniejszy kontakt pomiędzy odbiorcą a oferentem możliwy jest poprzez narzędzia udostępnione przez Portal (tekst jedn.: chat, formularz zapytań) lub z pominięciem Portalu poprzez tradycyjne środki komunikacji (tekst jedn.: email, telefon). Działalność Wnioskodawcy w ramach Portalu sprowadza się do jego obsługi oraz ciągłego udoskonalania (m.in. poprzez zmiany grafiki, dodawanie funkcjonalności), w celu realizacji głównego zadania gospodarczego jakim jest kontaktowanie dostawców towarów i usług z ich odbiorcami w przestrzeni wirtualnej (jako tzw. Wirtualne stoisko targowe dostępne dla wszystkich przez 365 dni w roku).

Przy czym podkreślić należy, iż realizacja powyższych zadań gospodarczych możliwa jest zasadniczo, jedynie przy wykorzystaniu wszystkich składników majątkowych (materialnych i niematerialnych), które wejdą w skład aportu. Mając na uwadze powyższe, niewątpliwie należy uznać, iż wspomniany zespół składników przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych, co za tym idzie, kolejna przesłanka uznania przedmiotowego aportu za ZCP zostanie spełniona.

Ad. 4) POTENCJALNE ODRĘBNE PRZEDSIĘBIORSTWO

Ostatnią z wymienionych wcześniej przesłanek, których spełnienie jest niezbędne do uznania aportu za ZCP, jest uznanie, iż przedmiot aportu może funkcjonować potencjalnie jako odrębne przedsiębiorstwo.

Uwzględniając wszelkie wcześniejsze opisy stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) oraz wyjaśnienia w zakresie wcześniejszych trzech przesłanek, uznać należy, iż niewątpliwie zbiór obejmujący wszystkie elementy wchodzące w skład przedmiotu aportu może być uznany za potencjalnie odrębne przedsiębiorstwo. Przedmiot aportu posiada bowiem wszelkie składniki materialne i niematerialne, które mogą kontynuować dotychczasową działalności Wnioskodawcy w zakresie Portalu w ramach nowego podmiotu, jakim będzie Spółka, do której zostanie wniesiony aport.

Co więcej, wyodrębnienie organizacyjne, funkcjonalne i finansowe przedmiotu aportu sprawia, iż kontynuacja działalności Portalu w ramach nowego podmiotu będzie możliwe natychmiast po dokonaniu aportu.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż wskazany we wniosku zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, będący przedmiotem planowanego aportu może zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5a pkt 4 ustawy.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Sama ustawa o VAT nie wskazuje co należy rozumieć poprzez czynność zbycia, jednakże zgodnie z powszechną praktyką prawną, przez zbycie rozumie się przeniesienie własności określonej rzeczy lub prawa majątkowego (zbioru rzeczy lub praw majątkowych) z jednego podmiotu na drugi.

Biorąc zatem pod uwagę fakt, iż wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością dochodzi do przeniesienia własności określonych rzeczy lub praw majątkowych (wchodzących w skład aportu) z podmiotu wnoszącego aport na tę spółkę, czynność taką należy uznać za zbycie, o którym mowa w przytoczonym przepisie ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Zainteresowanego, jeżeli w opisie zdarzenia przyszłego wyodrębniona część jego przedsiębiorstwa będzie stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o VAT, jej wniesienie aportem do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Stosownie do zapisu zawartego w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie transakcji zbycia, należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów", w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie aportu.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują terminu "przedsiębiorstwo", zatem dla potrzeb przepisów ustaw podatkowych należy stosować definicję zawartą w art. 55#185; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem, składniki materialne i niematerialne, wchodzące w skład przedsiębiorstwa, powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Jeżeli warunki, o których mowa w art. 551 Kodeksu cywilnego, zostaną spełnione, to wniesienie takiego aportu do innego podmiotu (spółki prawa handlowego lub cywilnego), nie będzie podlegało przepisom ustawy.

Należy tu wskazać również art. 552 Kodeksu cywilnego, którym ustawodawca wprowadza zasadę, że czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Wobec powyższego, przedsiębiorstwem w rozumieniu Kodeksu cywilnego jest takie przedsiębiorstwo, które jest zorganizowane i wyposażone w składniki zapewniające realizowanie celów gospodarczych, jest samodzielnym podmiotem prawa funkcjonującym w obrocie gospodarczym.

O tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Z kolei w myśl art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

1.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań,

2.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

3.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

4.

zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż przedmiotem działalności przedsiębiorstwa Wnioskodawcy są z jednej strony usługi marketingowe oraz pośrednictwa w sprzedaży produktów spożywczych, z drugiej zaś, niezależna od pierwszego zakresu działalności, działalność portalu internetowego.

Działalność Wnioskodawcy w zakresie pierwszej części przedsiębiorstwa polega na wykonywaniu czynności przedstawiciela handlowego na rzecz dostawców produktów spożywczych (np. herbata, kawa itp.) dla przedsiębiorstw. Działalność ta obejmuje w szczególności bieżące kontaktowanie się Wnioskodawcy (zarówno telefonicznie, jaki osobiście) z przedstawicielami branży gastronomicznej (tekst jedn.: przede wszystkim podmiotami prowadzącymi bary i restauracje), jak również z przedstawicielami różnego rodzaju firm (w szczególności zlokalizowanych w biurach) i instytucji oraz oferowanie im wspomnianych produktów oraz negocjowanie ich cen. W zakres tej działalności wchodzi także bieżące zbieranie zamówień od Klientów i przekazywanie ich do realizacji do podmiotów, w imieniu których Wnioskodawca działa. Wynagrodzenie z tytułu powyższej działalności otrzymywane jest przez Wnioskodawcę od podmiotów, na rzecz których działa jako przedstawiciel handlowy.

Druga część działalności przedsiębiorstwa Wnioskodawcy to prowadzenie portalu internetowego będącego platformą umożliwiającą prezentowanie produktów przez podmioty działające w szeroko pojętej branży hotelarskiej (m.in. zarządcy hoteli, dostawcy towarów i usług dla hoteli oraz architekci).

Działalność w zakresie Portalu nie jest powiązana organizacyjnie, finansowo ani funkcjonalnie z pozostałym zakresem działalności gospodarczej Wnioskodawcy, w postaci Przedstawicielstwa handlowego.

Wynagrodzeniem Wnioskodawcy za prowadzenia działalności w formie Portalu są opłaty z umieszczanych na nim reklam, jak również opłaty abonamentowe za udostępnianie oferentom tzw. Kont premium - umożliwiających korzystanie z pełnej funkcjonalności Portalu (pozostałe konta są bezpłatne i umożliwiają korzystanie jedynie z części funkcjonalności Portalu). Przy czym podkreślania wymaga również fakt, iż do obsługi płatności abonamentowych na Portalu uruchomiony został zintegrowany z nim system bilingowy (powiązany z serwisem platnosci.pl), który nie tylko obsługuje płatności, ale również wystawia faktury dla odbiorców (m.in. abonentów). W celu dalszego rozwoju prowadzonej przez Zainteresowanego działalności, zamierza on przystąpić, jako wspólnik do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Udziały w Spółce zostałby objęte w zamian za wkład niepieniężny (aport) w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa obejmującej Portal, o którym mowa powyżej oraz pozostałe składniki majątkowe (materialne i niematerialne) służące prowadzeniu tej części jego przedsiębiorstwa (m.in. komputer, telefon komórkowy itp.) jak również zobowiązania związane z działalnością Portalu oraz stanowisko pracy przeznaczone do jego obsługi.

Po wniesieniu wspomnianego aportu do Spółki, działalność, funkcje i zadania wykonywane dotychczas przez Portal (dokładnie - ZCP obejmującą m.in. portal internetowy), byłyby kontynuowane w Spółce.

Ponadto, dotychczasowa działalność Wnioskodawcy, obejmująca wykonywanie czynności w ramach Przedstawicielstwa handlowego byłaby kontynuowana przez niego w dotychczasowej formie (jako jednoosobowa działalność gospodarcza). W skład wspomnianego aportu do Spółki weszłyby składniki majątkowe wykorzystywane w działalności Wnioskodawcy związanej z Portalem. W szczególności byłyby to takie składniki materialne jak X (tablet będący przenośnym komputerem osobistym o wielu funkcjach multimedialnych i telekomunikacyjnych), drugi telefon komórkowy oraz komputer. Z kolei, wśród składników niematerialnych znalazłoby się oprogramowanie samego portalu internetowego, inne programy komputerowe wykorzystywane przez Wnioskodawcę przy prowadzeniu portalu, w tym w szczególności system bilingowy do płatności na Portalu.

Dodatkowo, w skład wspomnianego aportu weszłyby wszystkie związane z działalnością Portalu przychody i koszty, zobowiązania, umowy oraz prawa wynikające z tych umów (w tym w szczególności prawa do domeny internetowej Portalu) i wierzytelności wyodrębnione finansowo przez Wnioskodawcę.

Ponadto, w celu wniesienia aportu, dla części przedsiębiorstwa Wnioskodawcy związanej z prowadzeniem Portalu sporządzone zostałyby - na podstawie ewidencji księgowej (podatkowej księgi przychodów i rozchodów) aktualne zestawienie zdarzeń gospodarczych (przychodów i kosztów) z wyszczególnieniem przyporządkowanych do tej części przedsiębiorstwa środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych.

Na koniec, zaznaczyć należy, iż wspomniany aport obejmie również stanowisko pracy (zatrudnienie na podstawie umowy cywilnoprawnej), utworzone specjalnie na potrzeby wykonywania zadań związanych z obsługą Portalu. W konsekwencji, osoba zajmująca to stanowisko zostałaby zatrudniona przez Spółkę, do której Wnioskodawca wniesie aport (dotychczasowa umowa z Wnioskodawcą zostałaby rozwiązana - jej dalsze zatrudnienie przez Wnioskodawcę byłoby bezcelowe z uwagi niemożliwość pełnienia wspomnianych funkcji w pozostałej działalności Wnioskodawcy, tj. działalności jako przedstawiciel handlowy). Należy również podkreślić, iż po dokonaniu wspomnianego aportu do Spółki, zadania związane z działalnością Przedstawicielstwa handlowego, które są aktualnie wykonywane osobiście przez Wnioskodawcę będą nadal przez niego wykonywane.

Zaznaczyć należy, iż definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych należy stwierdzić, że w niniejszej sytuacji przedmiotem aportu nie będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy - Kodeks cywilny, bowiem nie dojdzie do zbycia całego majątku przedsiębiorstwa, lecz pewnej jego części.

Przedmiotem aportu w analizowanej sprawie będzie organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie wyodrębniony zespół składników zdolny do realizacji określonych zadań gospodarczych, a przekazany Dział posiada taką organizację, że mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Reasumując, w świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, iż składniki majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy będące przedmiotem aportu do spółki prawa handlowego mieszczą się w pojęciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa z art. 2 pkt 27e ustawy. Zatem, w przedmiotowej sprawie będzie miał zastosowanie przepis art. 6 pkt 1 ustawy. Wobec powyższego, wniesienie aportem zorganizowanej część przedsiębiorstwa do spółki prawa handlowego nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie odpowiedzi na pytanie, dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w dniu 27 lipca 2012 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl