ILPP2/443-452/13-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 sierpnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-452/13-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2013 r. (data wpływu 24 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (Ośrodek Sportu i Rekreacji) jest zakładem budżetowym powołanym przez Urząd Miasta. Zgodnie z rozporządzeniem MF z dnia 14 czerwca 2006 r. ws. szczegółowej klasyfikacji wydatków i przychodów zakład posiada klasyfikację - dział 926 rozdz. 92604.

Celem statutowym Ośrodka jest upowszechnianie kultury fizycznej, sportu i rekreacji, organizowanie zajęć zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych oraz współpraca ze szkołami i klubami sportowymi działającymi na terenie miasta. Działalność Ośrodka w części finansowana jest z własnych dochodów. Jednym ze źródeł pozyskiwania środków finansowych jest dotacja przedmiotowa przyznawana przez Radę Miasta. Jej wysokość jest określana na etapie sporządzania rocznego planu finansowego Ośrodka i obejmuje między innymi koszty związane z obsługą techniczną i administracyjną, koszty wynagrodzeń wraz z pochodnymi, utrzymaniem czystości, usługi ratowników, zakupem energii elektrycznej i cieplnej, wody oraz zakupy materiałów niezbędnych do eksploatacji obiektów. Ceny wszystkich świadczonych usług są ustalane i akceptowane przez Burmistrza Miasta. Dotacja określona planem finansowym jest przekazywana na rachunek bankowy Ośrodka we wcześniej zaplanowanych ratach. Wysokość raty jest niezależna od faktycznie osiągniętych w danym okresie przychodów, gdyż jest ona zaplanowanym przychodem na dany okres z przeznaczeniem na bieżące pokrywanie części kosztów ponoszonych przez Ośrodek. Brak jest zatem zależności pomiędzy wielkością otrzymanej dotacji a ilością świadczonych usług.

Obecnie do otrzymanej dotacji przedmiotowej Ośrodek stosuje 8% stawkę podatku od towarów i usług. Ośrodek Sportu i Rekreacji jest czynnym podatnikiem VAT, rozliczającym się miesięcznie do 25. dnia miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymywana przez Ośrodek Sportu i Rekreacji dotacja przedmiotowa, która w rzeczywistości jest dopłatą do funkcjonowania obiektu, powinna stanowić podstawę do opodatkowania podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w obecnej sytuacji prawnej otrzymywana przez Ośrodek Sportu i Rekreacji dotacja przedmiotowa nie powinna stanowić podstawy do opodatkowania podatkiem VAT.

1. Otrzymywana dotacja pokrywa koszty związane z realizacją zadań, do których OSiR został powołany: wynagrodzenia pracowników wraz z pochodnymi, zakup energii elektrycznej i cieplnej, wody, kanalizacji, utrzymania czystości, dokonania niezbędnych napraw, zakup materiałów niezbędnych do właściwego funkcjonowania obiektów.

2. Ceny usług (pływalnia, odnowa, hala sportowa) ustanawiane są w drodze zarządzenia Burmistrza Miasta, więc nie można traktować dotacji jako bezpośredniej dopłaty do ceny. W związku z powyższym dotacja nie ma wpływu na cenę biletu.

3. Wysokość dotacji jest niezależna od ilości osób przebywających na obiektach oraz osiągniętych przychodów własnych w danym okresie, ponieważ ustanawiana jest ona na etapie budowania planu finansowego oraz przydzielana w ratach zgodnie z przedstawionym w Urzędzie Miasta harmonogramem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W związku z powyższym, pod pojęciem świadczenia - składającego się na istotę usługi - należy rozumieć każde zachowanie się na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Na świadczenie mogą się jednocześnie składać zachowania związane z działaniem, jak i zaniechaniem.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do kategorii usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi.

Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy.

W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania. Natomiast otrzymana dotacja niemająca bezpośredniego wpływu na cenę usługi, mająca na celu ogólne dofinansowanie działalności podatnika, nieuzależniona od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług.

Z powyższego wynika, że otrzymane dotacje i inne dopłaty podlegają opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W takiej sytuacji mamy do czynienia z dotacją przedmiotową, która podlega opodatkowaniu według takiej stawki jak czynności, których dotyczą.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca (Ośrodek Sportu i Rekreacji) jest zakładem budżetowym powołanym przez Urząd Miasta. Celem statutowym Ośrodka jest upowszechnianie kultury fizycznej, sportu i rekreacji, organizowanie zajęć zawodów i imprez sportowo-rekreacyjnych oraz współpraca ze szkołami i klubami sportowymi działającymi na terenie miasta. Działalność Ośrodka w części finansowana jest z własnych dochodów. Jednym ze źródeł pozyskiwania środków finansowych jest dotacja przyznawana przez Radę Miasta. Jej wysokość jest określana na etapie sporządzania rocznego planu finansowego Ośrodka i obejmuje między innymi koszty związane z obsługą techniczną i administracyjną, koszty wynagrodzeń wraz z pochodnymi, utrzymaniem czystości, usługi ratowników, zakupem energii elektrycznej i cieplnej, wody oraz zakupy materiałów niezbędnych do eksploatacji obiektów. Ceny wszystkich świadczonych usług są ustalane i akceptowane przez Burmistrza Miasta. Dotacja określona planem finansowym jest przekazywana na rachunek bankowy Ośrodka we wcześniej zaplanowanych ratach. Wysokość raty jest niezależna od faktycznie osiągniętych w danym okresie przychodów, gdyż jest ona zaplanowanym przychodem na dany okres z przeznaczeniem na bieżące pokrywanie części kosztów ponoszonych przez Ośrodek. Brak jest zatem zależności pomiędzy wielkością otrzymanej dotacji a ilością świadczonych usług.

Ponadto z wniosku wynika, że dotacja nie ma wpływu na cenę biletu (wejście na pływalnię, odnowę, hale sportową) bowiem ceny te ustanawiane są w drodze zarządzenia Burmistrza Miasta, więc nie można traktować dotacji jako bezpośredniej dopłaty do ceny. Wysokość dotacji jest niezależna również od ilości osób przebywających na obiektach oraz osiągniętych przychodów własnych w danym okresie, ponieważ ustanawiana jest ona na etapie budowania planu finansowego oraz przydzielana w ratach zgodnie z przedstawionym w Urzędzie Miasta harmonogramem.

W oparciu o przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż otrzymywana przez Wnioskodawcę dotacja jest przeznaczana na pokrycie kosztów związanych z obsługą techniczną i administracyjną obiektu (tekst jedn.: kosztów: wynagrodzeń, utrzymania czystości, usług ratowników, zakupu energii elektrycznej i cieplnej, wody oraz zakupu materiałów niezbędnych do eksploatacji obiektów) i nie stanowi dopłaty do ceny świadczonych usług. Pozyskana dotacja nie ma bezpośredniego związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na bieżące pokrywanie części kosztów ponoszonych przez Ośrodek. Oznacza to, że ww. dotacja ma charakter zakupowy, nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży.

Zatem otrzymane przez Wnioskodawcę środki finansowe (dopłata do funkcjonowania obiektu) nie stanowią czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy.

Reasumując, otrzymana przez Ośrodek Sportu i Rekreacji dotacja, niemająca wpływu na cenę świadczonych usług nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl