ILPP2/443-45/09-3/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-45/09-3/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej reprezentowanej przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 13 stycznia 2009 r. (data wpływu 15 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych i prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w celu zachęcenia klientów (dalej: Odbiorców) do nabywania jego towarów, będzie wypłacał premie pieniężne w formie bonusu za uzyskanie określonego obrotu rocznego. Premie te nie będą związane z konkretnymi dostawami. Na okoliczność wypłaty premii pieniężnych, Zainteresowany będzie otrzymywał od kontrahentów faktury VAT (ze stawką 22%), odliczając podatek naliczony określony w tych fakturach.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy premia pieniężna wypłacona z tytułu osiągnięcia określonego poziomu obrotu może być uznana za czynność, która stanowi świadczenie usług i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

2.

Czy Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez odbiorców, w celu udokumentowania usługi świadczonej w zamian za przyznane wynagrodzenie na zasadach ogólnych przewidzianych w ustawie o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym przypadku będzie miało miejsce świadczenie usług przez odbiorców na jego rzecz. Ponadto, kontrahent będzie miał obowiązek wystawić fakturę VAT w związku z otrzymywaniem premii pieniężnej, której otrzymanie będzie wprost uzależnione od przekroczenia określonego obrotu. Spółka stoi na stanowisku, iż będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wynikający z opisanych wyżej faktur wystawionych przez Odbiorców.

Według Zainteresowanego, zrealizowanie określonego poziomu obrotów, w uzgodnionym okresie czasu powinno być uznane za świadczenie usługi przez Odbiorcę. A zatem wypłata wynagrodzenia, którego nie można powiązać z konkretną dostawą, będzie wypłatą wynagrodzenia z tytułu świadczenia usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy VAT. Tym samym, wypłata wynagrodzenia podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, podatek naliczony wynikający z takich faktur będzie podlegał odliczeniu.

W świetle dyspozycji art. 5 ust. 1 ustawy VAT przedmiotem opodatkowania jest:

1.

Odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

Eksport towarów,

3.

Import towarów,

4.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Czynności wypłacenia wynagrodzenia z całą pewnością nie można zakwalifikować jako dostawę towarów, eksport lub import towarów, czy wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Jednak w ocenie Wnioskodawcy będzie to świadczenie usługi.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy VAT.

Można zatem stwierdzić, iż świadczeniem usługi będzie każda transakcja podatnika wykonana w ramach samodzielnie prowadzonej działalności gospodarczej, która nie będzie stanowić dostawy towarów. W ocenie Zainteresowanego, wypłacane na podstawie zawartej umowy wynagrodzenie będzie stanowić zapłatę za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy VAT, którą Odbiorca wyświadczy na rzecz Spółki. Tym samym faktury VAT otrzymane przez Zainteresowanego od Odbiorcy, będą dawać temu pierwszemu prawo do odliczenia podatku naliczonego z tych faktur.

Potwierdzeniem takiej kwalifikacji jest pismo Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., nr PP3-812-1222/2004/AP/4026, w którym stwierdził, iż " (...) w praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach (...)".

Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszu także przyznał, iż "podatek należny wynikający z faktury VAT wystawionej przez odbierającego premię pieniężną stanowi podatek naliczony podlegający odliczeniu u udzielającego tej premii" (pismo z dnia 13 grudnia 2005 r., sygn. DPP-005-79/05).

Podobnie Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w piśmie z dnia 16 grudnia 2005 r., sygn. PUS.II/443/166/2005/ZK stwierdził, iż " (...) jako kwota należna z tytułu sprzedaży (świadczenia usług) kwota tak rozumianej premii stanowi u nabywcy obrót opodatkowany, natomiast u dostawcy towarów wystąpi w związku z tym podatek naliczony podlegający, przy zachowaniu przewidzianych w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług warunków, odliczeniu (...)".

Dla uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy, iż wypłacane przez niego wynagrodzenie za dokonywanie przez Odbiorcę zakupu jego towarów, stanowić będzie wynagrodzenie za świadczone przez tego drugiego usługi na rzecz Zainteresowanego, warto także powołać orzecznictwo sądów administracyjnych. Przykładowo, zdaniem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, "definicja usługi jest bardzo pojemna bowiem obejmuje w zasadzie każdą sytuację faktyczną, w której dochodzi do zawarcia transakcji pomiędzy dwoma podmiotami, w wyniku której jeden podmiotów świadczy na rzecz drugiego to, do czego się zobowiązał, pod warunkiem, że świadczenie to nie jest dostawą towarów" (wyrok z dnia 27 lutego 2007 r., sygn. I SA/Łd 1239/06).

Podsumowując, zdaniem Spółki nie ulega wątpliwości, iż umowa łącząca ją z Odbiorcą będzie umową dwustronnie zobowiązującą, w której jedna ze stron (Odbiorca) zobowiąże się do działania zgodnego z wolą drugiej strony (Wnioskodawcy), a druga strona zobowiąże się do wypłaty wynagrodzenia za tak oznaczone działanie.

Świadczenie pieniężne wypłacone przez Zainteresowanego stanowić będzie w takim przypadku rodzaj wynagrodzenia za świadczoną na jego rzecz przez Odbiorcę usługę, polegającą na działaniu zgodnym z jego wolą. Za zakwalifikowaniem działania Odbiorcy zgodnego z wolą Wnioskodawcy jako usług przemawia posłużenie się przez ustawodawcę w ustawie o VAT negatywną definicją świadczenia usług.

Nie ulega wątpliwości, że zarówno w przypadku dostawy towarów jak i w przypadku świadczenia usług niezbędne będzie istnienie pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą określonej więzi prawnej, na podstawie której strony będą współdziałać zmierzając wspólnie do osiągnięcia zamierzonego celu. W przypadku Spółki oraz jej kontrahenta taką więź prawną tworzyć będzie umowa zawarta między stronami, której treść przesądzać będzie o prawnopodatkowej kwalifikacji jej przedmiotu jako świadczenia usług. Skoro zatem Wnioskodawca otrzymywać będzie od Odbiorcy faktury VAT potwierdzające dokonanie przez niego czynności opodatkowanej, tym samym Wnioskodawcy przysługiwać będzie w opisanych okolicznościach prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w tych fakturach.

Można także dodać, iż potwierdzeniem powyższego stanowiska jest przykładowo opinia wyrażona przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości w wyroku w sprawie R.J. Tolsma (C-16/93), w którym wskazano, że w celu uznania, iż otrzymane środki pieniężne stanowią wynagrodzenie za usługę, musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy wykonywaną usługą (świadczeniem) i otrzymywanym wynagrodzeniem.

Przekładając rozstrzygnięcie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości na grunt tej sprawy, należy uznać, iż taki związek między Zainteresowanym a jego kontrahentem będzie ustanowiony na mocy umowy, która jednoznacznie uzależni wypłacane przez Wnioskodawcę wynagrodzenie od dokonywania zakupów towarów oraz od wysokości osiągniętych obrotów.

Spółka pragnie podkreślić, iż w jej ocenie nie tylko wskazane przepisy ustawy o VAT, ale także dostępne stanowiska organów podatkowych uznają, iż wypłata wynagrodzenia za osiągnięcie określonego poziomu obrotów będzie zapłatą za wyświadczenie usługi przez nabywcę towarów i tym samym wystawione faktury VAT będą dawać prawo nabywcy takiej usługi do odliczenia podatku naliczonego. Należy zatem uznać za uzasadnione stanowisko, iż wykonywane przez Odbiorcę w opisanym stanie faktycznym czynności będą spełniać zakres definicji świadczenia usług.

Dodać należy, że wypłacona premia nie będzie stanowiła rabatu, gdyż premii nie będzie można powiązać z konkretną dostawą i nie będzie ona stanowić upustu w stosunku do podstawowej ceny towarów zmniejszającej obrót Zainteresowanego.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, będzie on miał pełne prawo do odliczenia podatku z faktur otrzymywanych od Dystrybutorów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Tak więc każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu, mieści się w tak sformułowanej definicji usługi.

Należy zwrócić również uwagę, że opodatkowaniu podatkiem VAT podlega każde świadczenie usług na rzecz innego podmiotu, w zamian za wykonanie których jest wypłacane wynagrodzenie. Konieczne jest istnienie stosunku prawnego pomiędzy usługobiorcą oraz usługodawcą, w wykonaniu którego następuje świadczenie wzajemne. Zatem z zaistniałego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi płynąć bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Artykuł 29 ust. 1 ustawy stanowi, iż podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Podatnicy prowadzący działalność gospodarczą podejmują różnorodne działania w celu zwiększenia sprzedaży. Jednym ze sposobów jest przyznawanie premii pieniężnej nabywcom. Premia nie ma charakteru dobrowolnego, ale jest uzależniona od zachowania kupującego. Dostawca realizuje swój interes ekonomiczny poprzez tworzenie sytuacji, w której nabywca decyduje się na zakup u niego, a nie u innego dostawcy.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych uzależnione są od wielu czynników. Istotne jest stwierdzenie, czy wypłacona premia dotyczy konkretnej dostawy, czy odnosi się do wszystkich dostaw w określonym czasie. Premia pieniężna, która ma związek z konkretną dostawą (nawet, jeżeli została udzielona po dokonaniu zapłaty) powinna być traktowana jako rabat, w myśl art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość dostawy. Natomiast w sytuacji, gdy wypłacana jest z tytułu uzyskania bądź przekroczenia w danym okresie rozliczeniowym obrotów w określonej wysokości lub terminowego uregulowania płatności wobec dostawcy towaru, nie można uznać, że jest związana z konkretną dostawą. Należy ją traktować jako zapłatę za świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy i opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w celu zachęcenia klientów do nabywania swoich towarów będzie im wypłacać premie pieniężne w formie bonusu za uzyskanie określonego obrotu rocznego. Premie te nie będą związane z konkretnymi dostawami. Spółka będzie otrzymywać od kontrahentów faktury VAT (ze stawką 22%), odliczając podatek naliczony określony w tych fakturach. Z powyższego wynika, że działania Wnioskodawcy, polegające na wypłacaniu premii pieniężnych za zrealizowanie określonego poziomu obrotów, będą miały bezpośredni wpływ na określone zachowanie kontrahenta, co powoduje, że pomiędzy stronami będzie istniała relacja zobowiązaniowa, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług należy uznać za odpłatne świadczenie usług, wskazanych w art. 8 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 41 ust. 13 ustawy, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Wypłacenie premii pieniężnej powinno zostać udokumentowane, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy fakturą VAT spełniającą wymogi, o których mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7:

1.

suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

nbspnbspnbspnbspnbspa) z tytułu nabycia towarów i usług,

nbspnbspnbspnbspnbspb) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

nbspnbspnbspnbspnbspc) od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisunbspnbspnbspnbspnbsp-z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4;

2.

w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej, z zastrzeżeniem pkt 5;

3.

zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

4.

kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;

5.

kwota podatku należnego z tytułu importu towarów - w przypadkach, o których mowa w art. 33a.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku, faktury otrzymane od kontrahentów będą dokumentować udzielone przez Wnioskodawcę premie pieniężne, będące wynagrodzeniem za usługi świadczone na jego rzecz. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będzie przysługiwać wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego będzie dokonywał podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy usługi, z których nabyciem podatek zostanie naliczony, będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego będzie więc związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie nabywane usługi będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to przesłanki zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Mając na uwadze fakt zakwalifikowania premii pieniężnych będących wynagrodzeniem za świadczone usługi, jako czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, ww. przepis nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Reasumując, należy stwierdzić, iż premie pieniężne wypłacane przez Wnioskodawcę, stanowić będą wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, które podlegać będzie opodatkowaniu 22% stawką podatku i w związku z tym nie zajdzie okoliczność wynikająca z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy. Tym samym, Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur wystawionych przez Odbiorców, pod warunkiem spełnienia przesłanek wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie interpretacji dotyczącej stanu faktycznego w zakresie opodatkowania premii pieniężnych i prawa do odliczenia podatku naliczonego, zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 16 marca 2009 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl