ILPP2/443-449/08-4/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-449/08-4/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością Spółki komandytowej, przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2008 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 16 maja 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2008 r. (data wpływu 21 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez odbiorców premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych przez odbiorców premii pieniężnych. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 15 lipca 2008 r. (data wpływu 21 lipca 2008 r.) o imię i nazwisko osoby upoważnionej do reprezentowania Spółki oraz o odpis z Krajowego Rejestru Sądowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zawarł z siecią handlową umowę, dotyczącą dostaw towarów. Spółka jest dostawcą a sieć handlowa odbiorcą tych towarów. Oba podmioty są podatnikami podatku VAT. Zgodnie z zawartą umową Zainteresowany wypłaca sieci handlowej premię pieniężną (miesięczną, kwartalną i roczną) z tytułu osiągnięcia w danym przedziale czasowym określonej wartości obrotu, związanego z nabyciem przez nią towarów Spółki, które następnie są w tej sieci sprzedawane.

Sieć handlowa dokumentuje udzielone jej premie pieniężne wystawiając faktury VAT, w których treść wpisuje: "premia pieniężna za m-c...", "premia pieniężna kwartalna", "premia pieniężna roczna". Kwota premii pieniężnej w każdej fakturze wystawionej przez ww. sieć handlową jest opodatkowana stawką VAT 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z otrzymanych od sieci handlowej faktur VAT, związanych z udzielanymi jej premiami pieniężnymi za osiągnięcie określonego poziomu obrotu.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z otrzymanych faktur VAT, dokumentujących premie pieniężne wypłacone z tytułu osiągnięcia w danym okresie określonej wartości obrotu przez sieć handlową.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W związku z tym, świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Pojęcie usługi według ustawy o VAT jest bowiem pojęciem szerszym od pojęcia usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również odpłatne świadczenia, polegające na określonym zachowaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy o VAT. Definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i wynika z realizacji przez ustawodawcę zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług zawieranych transakcji przez podatników w ramach działalności gospodarczej.

Zatem, premia pieniężna wypłacana przez Spółkę sieci handlowej za osiągniecie w danym okresie uzgodnionej wartości obrotu, związana jest z określonym zachowaniem sieci handlowej, polegającym na działaniu, którego celem jest de facto intensyfikacja zakupów towarów od Wnioskodawcy, które w tej sieci są dalej sprzedawane. Działanie to mieści się więc w znaczeniu wyrażenia "każde świadczenie", zawartym w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, tym samym słusznym jest przyjęcie stanowiska, że czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Pogląd ten został potwierdzony w interpretacji Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r., skierowanej do Dyrektorów Izb Skarbowych i Dyrektorów Urzędów Kontroli Skarbowej, w której stwierdzono: "W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach".

Tożsame stanowiska, potwierdzające słuszność opodatkowania podatkiem VAT takiego bonusu, zostały wyrażone już w wielu interpretacjach organów podatkowych, dla przykładu Spółka powołała: interpretację indywidualną Ministra Finansów, wydaną w jego imieniu przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 stycznia 2008 r., znak ILPP1/443-306/07-2/BD, postanowienie Urzędu Skarbowego Warszawa-Wawer z dnia 11 czerwca 2007 r. znak 1439/ZV/P/Pr-29/07/AS, a także interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 29 lutego 2008 r., znak IPPP1/443-136/08-2/AP, w imieniu którego działał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie.

W świetle powyższego, skoro ww. "świadczenie" podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, to słusznym jest wystawienie na kwotę premii pieniężnej faktury VAT przez sieć handlową.

W konsekwencji, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT, dokumentujących ww. premię pieniężną. Przepis ten stanowi, że "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego".

W rozważanej sytuacji spełnione są warunki wynikające z ww. przepisu. Strony umowy są podatnikami VAT, a wykonywane w ramach tej umowy dostawy towarów podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Wydatki, związane z wypłatą premii pieniężnych (de facto za intensyfikację zakupów towarów przez sieć handlową), stanowią też koszt uzyskania przychodu dla firmy Wnioskodawcy. Tym samym ww. "świadczenie" jest bezpośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, jakich dokonuje Spółka.

Na potwierdzenie powyższego Zainteresowany powołał: postanowienie z dnia 7 lipca 2006 r. Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, znak 1471/NUR1/443-141/06/IK, postanowienie z dnia 9 września 2005 r. Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, znak 1472/RPP1/443-491/05/KB, postanowienie z dnia 4 grudnia 2006 r. Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu, znak 1473/WVO/443/722/153/2006/GW, postanowienie z dnia 26 kwietnia 2007 r. Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, znak 1472/RPP1/443-133/07/BIK.

Zdaniem Wnioskodawcy, pogląd ten jest również zgodny z zasadą neutralności podatku VAT wyrażoną w Szóstej Dyrektywie Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej; ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EEC) oraz w obecnie obowiązującej Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl