ILPP2/443-441/12-2/AKr

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-441/12-2/AKr

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2012 r. (data wpływu 26 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Na podstawie protokołów odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji inwestycji (dalej: protokoły techniczne) Gmina, będąca czynnym podatnikiem VAT, dokonywała przyjęcia do użytkowania i jednoczesnego przekazania Spółce następujących obiektów infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, powstałych w efekcie inwestycji realizowanych przez Gminę w latach 2009-2011, tj.:

* przepompowni sieci wody oraz rozbudowanej sieci wodno-kanalizacyjnej na osiedlu (...), przekazanych protokołem z dnia 15 października 2010 r.,

* sieci wodociągowej w miejscowości (...), przekazanych protokołem technicznym z dnia 30 maja 2011 r.

Wykonawcą usług budowlanych w przypadku tych inwestycji była głównie Spółka.

Wartość poszczególnych elementów infrastruktury wodno-kanalizacyjnej oddanych przez Gminę do użytkowania Spółce, przekraczała 15 tys. złotych.

Spółka prowadzi na terenie Gminy działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Przekazana przez Gminę infrastruktura jest przez Spółkę wykorzystywana na potrzeby prowadzonej przez nią działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Wykonywane przez Spółkę w tym zakresie czynności podlegają opodatkowaniu VAT.

Wskazane obiekty były budowane z zamiarem ich wniesienia przez Gminę aportami do Spółki. Jednakże, ze względów organizacyjno-technicznych, do tej pory nie dokonano jeszcze formalności związanych z przekazaniem infrastruktury do Spółki, tj. w szczególności nie przyjęto jeszcze zarządzenia Burmistrza w tej materii, ani też nie podjęto jeszcze odpowiedniej uchwały Zgromadzenia Wspólników Spółki, etc. Niemniej jednak każdorazowo, przekazanie powyższych aktywów (udokumentowane protokołami technicznymi) do Spółki było dokonywane i postrzegane z perspektywy Gminy de facto jako wniesienie aportów - niezależnie od terminu dokonania innych kwestii formalnych. Od tego momentu Spółka rzeczywiście i faktycznie włada aktywami, tj. używa je do prowadzenia działalności gospodarczej według własnego uznania i potrzeb.

Formalności związane z aportami zostaną dokonane w okresie późniejszym, prawdopodobnie w drugiej połowie 2012 r. Powyższe wynika z przyczyn techniczno-organizacyjnych, tj. w szczególności konieczności przygotowania odpowiednich dokumentów, etc. Mając na uwadze wskazane powyżej założenie, że Gmina faktycznie i rzeczywiście przekazywała Spółce do użytkowania aktywa odpowiednio wcześniej (z chwilą wystawienia protokołów technicznych), a Spółka od tych momentów faktycznie je użytkuje, sam moment dokonania późniejszych czynności formalnych będzie miał dla stron znaczenie drugorzędne.

Rozliczenia omawianych transakcji wniesienia aportami poszczególnych składników planuje się dokonać w taki sposób, że wynagrodzenie otrzymane przez Gminę składać się będzie w części z otrzymanego ogółu praw i obowiązków, tj. objęcia udziałów w Spółce w wysokości poniesionych przez Gminę kosztów netto (bez podatku VAT) na wybudowanie tych obiektów, a w części ze środków pieniężnych odpowiadających wartości podatku VAT należnego po stronie Gminy z tytułu wniesienia aportów (wartość VAT będzie uiszczona Gminie przez Spółkę w formie pieniężnej). W taki sposób powyższe transakcje zostaną udokumentowane wystawionymi przez Gminę fakturami VAT, tj. w fakturach tych ujęte zostaną wartości netto (równe, co do zasady, wartości obejmowanych udziałów) oraz podatek należny. Do tej pory Gmina nie wystawiła faktur VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w analizowanym stanie faktycznym Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych od Gminy faktur VAT, dokumentujących dokonane przez nią aporty.

2.

Czy Spółka będzie mogła dokonać odliczenia VAT naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma od Gminy faktury VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W analizowanym stanie faktycznym Spółka będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych od Gminy faktur VAT, dokumentujących dokonane przez nią aporty.

Ad. 2

Spółka będzie mogła dokonać odliczenia VAT naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma od Gminy faktury VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki

Uwagi ogólne

Na wstępie należy wskazać, że w przypadku wniesienia aportem składników majątku do Spółki, należy uznać, że Gmina, co do zasady, dokonuje odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Wynika to z faktu, że efektem aportu jest przeniesienie na inny podmiot, w tym przypadku na Spółkę, prawa do rozporządzania danym składnikiem jak właściciel, natomiast wynagrodzeniem w takim przypadku są wyrażone pieniężnie udziały.

Stanowisko to znajduje również potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych, przykładowo w:

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 kwietnia 2011 r., sygn. ILPP1/443-10/11-8/NS, gdzie stwierdzono "Wniesienie aportu w postaci nieruchomości lub rzeczy ruchomych do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów zawartej w art. 7 ust. 1 ustawy, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy uznawane jest za sprzedaż; ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, zatem podlega opodatkowaniu";

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 30 marca 2011 r., sygn. IBPP3/443-1016/10/AB "Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne, czy zawodowe. Z uwagi na powyższe, wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję dostawy towarów - następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Wobec powyższego, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług".

W związku z tym, iż dokonane przez Gminę aporty infrastruktury wodno-kanalizacyjnej do Spółki stanowią czynności podlegające opodatkowaniu VAT, ich dokonanie zostanie udokumentowane wystawionymi przez Gminę na rzecz Spółki fakturami VAT. W fakturach tych zostanie wykazana odpowiednio kwota netto odpowiadająca wartości objętych przez Gminę w Spółce udziałów oraz wartość podatku należnego z tytułu tych czynności, którą Spółka uiści Gminie w formie pieniężnej.

Ad.1

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji. Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

* zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz

* pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

W świetle powyższego uznać należy, że w związku z faktem, iż Spółka występuje w roli podatnika VAT z tytułu świadczenia usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków a nabytą w drodze aportu infrastrukturę wykorzystuje na potrzeby prowadzonej działalności, podlegającej opodatkowaniu VAT, powyższe przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy o VAT należy uznać za spełnione. Zdaniem Spółki zatem, istnieje bezsprzeczny związek wydatków poniesionych na nabycie przedmiotowych składników w drodze aportów z wykonywaniem przez Spółkę czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Bowiem gdyby nie nabyła ona przedmiotowej infrastruktury, dokonanie podlegających VAT czynności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków przy pomocy tej infrastruktury byłoby niemożliwe.

Reasumując, przewidziany przez ustawodawcę w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT związek z czynnościami opodatkowanym niewątpliwie istnieje w zakresie ponoszonych przez Spółkę wydatków związanych z nabyciem infrastruktury w drodze aportów. Spółce powinno zatem przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących te aporty.

Ad.2

Stosownie do treści art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, "prawo do obniżenia kwoty podatku należnego zasadniczo powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę (...)". Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, "jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych".

Mając na względzie powyższe regulacje, zdaniem Gminy będzie ona uprawniona do odliczenia VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Gminę aporty infrastruktury wodno-kanalizacyjnej każdorazowo w dacie otrzymania tych faktur VAT lub w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do dyspozycji art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych - art. 86 ust. 11 ustawy.

W myśl art. 86 ust. 12 ustawy, w przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a lub lit. c, przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi.

Na podstawie art. 12a ustawy, przepisu ust. 12 nie stosuje się do przypadków, gdy:

1.

faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11;

2.

nabycie prawa do dysponowania towarem jak właściciel lub wykonanie usługi nastąpiło przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, w której podatnik dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury.

Natomiast, jeśli podatnik nie dokonał obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego - art. 86 ust. 13 ustawy.

Dla określenia, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku wynikającego z faktur dokumentujących zakupy, niezwykle istotny jest charakter związku występującego między tymi zakupami, a prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą. Związek ten może mieć charakter bezpośredni, pośredni, jak również może dotyczyć takich czynności, które są niezbędne do funkcjonowania przedsiębiorstwa.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Na podstawie protokołów odbioru końcowego i przekazania do eksploatacji inwestycji (dalej: protokoły techniczne) Gmina, będąca czynnym podatnikiem VAT, dokonywała przyjęcia do użytkowania i jednoczesnego przekazania Spółce następujących obiektów infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, powstałych w efekcie inwestycji realizowanych przez Gminę w latach 2009 -2011, tj.:

* przepompowni sieci wody oraz rozbudowanej sieci wodno-kanalizacyjnej na osiedlu (...), przekazanych protokołem z dnia 15 października 2010 r.,

* sieci wodociągowej w miejscowości (...), przekazanych protokołem technicznym z dnia 30 maja 2011 r.

Spółka prowadzi na terenie Gminy działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Przekazana przez Gminę infrastruktura jest przez Spółkę wykorzystywana na potrzeby prowadzonej przez nią działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Wykonywane przez Spółkę w tym zakresie czynności podlegają opodatkowaniu VAT.

Wskazane obiekty były budowane z zamiarem ich wniesienia przez Gminę aportami do Spółki. Jednakże, ze względów organizacyjno-technicznych, do tej pory nie dokonano jeszcze formalności związanych z przekazaniem infrastruktury do Spółki, tj. w szczególności nie przyjęto jeszcze zarządzenia Burmistrza w tej materii, ani też nie podjęto jeszcze odpowiedniej uchwały Zgromadzenia Wspólników Spółki, etc. Niemniej jednak każdorazowo, przekazanie powyższych aktywów (udokumentowane protokołami technicznymi) do Spółki było dokonywane i postrzegane z perspektywy Gminy de facto jako wniesienie aportów - niezależnie od terminu dokonania innych kwestii formalnych. Od tego momentu Spółka rzeczywiście i faktycznie włada aktywami, tj. używa je do prowadzenia działalności gospodarczej według własnego uznania i potrzeb. Formalności związane z aportami zostaną dokonane w okresie późniejszym, prawdopodobnie w drugiej połowie 2012 r. W związku z faktem, że Gmina faktycznie i rzeczywiście przekazywała Spółce do użytkowania aktywa odpowiednio wcześniej (z chwilą wystawienia protokołów technicznych), a Spółka od tych momentów faktycznie je użytkuje, sam moment dokonania późniejszych czynności formalnych będzie miał dla stron znaczenie drugorzędne.

Rozliczenia omawianych transakcji wniesienia aportami poszczególnych składników planuje się dokonać w taki sposób, że wynagrodzenie otrzymane przez Gminę składać się będzie w części z otrzymanego ogółu praw i obowiązków, tj. objęcia udziałów w Spółce w wysokości poniesionych przez Gminę kosztów netto (bez podatku VAT) na wybudowanie tych obiektów, a w części ze środków pieniężnych odpowiadających wartości podatku VAT należnego po stronie Gminy z tytułu wniesienia aportów (wartość VAT będzie uiszczona Gminie przez Spółkę w formie pieniężnej). W taki sposób powyższe transakcje zostaną udokumentowane wystawionymi przez Gminę fakturami VAT, tj. w fakturach tych ujęte zostaną wartości netto (równe, co do zasady, wartości obejmowanych udziałów) oraz podatek należny. Do tej pory Gmina nie wystawiła faktur VAT.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, Spółce będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących aport składników majątkowych jako czynność opodatkowaną, przy niezaistnieniu czynników wynikających z art. 88 ustawy. Prawo to Wnioskodawca będzie mógł zrealizować w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma od Gminy faktury VAT dokumentujące dokonanie aportów lub w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl