ILPP2/443-439/10-3/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-439/10-3/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2010 r. (data wpływu 23 marca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 maja 2010 r. (data wpływu 27 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego od realizowanego projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku naliczonego od realizowanego projektu. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 21 maja 2010 r. (data wpływu 27 maja 2010 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma Wnioskodawcy powstała w 2008 r. i ma charakter jednoosobowej działalności gospodarczej. W chwili obecnej rodzaj przeważającej działalności jego firmy stanowi wg PKD 66.22.Z. - działalność agentów i brokerów ubezpieczeniowych. Na obecnym etapie firma dostrzega szanse rozwoju wynikające z możliwości wykorzystania technologii teleinformatycznych w działalności gospodarczej. W związku z powyższym, Zainteresowany zamierza ubiegać się o przyznanie dotacji przeznaczonej dla firm sektora małych i średnich przedsiębiorstw w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX, Oś Priorytetowa IV Społeczeństwo Informacyjne, Działanie IV.3 E-technologie dla przedsiębiorstw. Celem planowanej realizacji projektu jest wprowadzenie na rynek nowej e-usługi skierowanej głównie do firm (chociaż jej adresatem będzie właściwie każdy użytkownik sieci), usługi która ma ułatwiać i wspomagać prowadzenie biznesu, opartej na wielopoziomowym wykorzystaniu technologii ict. Usługa ta stanowić będzie innowację w stosunku do obecnej działalności i w zamierzeniu firma stopniowo zmieniać będzie charakter prowadzonej działalności, wygaszając dotychczasową a kierując swój potencjał na rozwój w dziedzinie e-usług. Aby możliwym stało się wprowadzenie e-usługi konieczne będą nakłady inwestycyjne przeznaczone między innymi na stworzenie odpowiedniego oprogramowania (web portalu) a nawet wielu modułów oprogramowania i połączenie ich w jedną całość jako niezbędnych elementów infrastruktury przeznaczonej do świadczenia e-usług, na zakup niezbędnego sprzętu, wartości niematerialnych i prawnych, etc. Do tego celu ma posłużyć dotacja z RPO. E-usługa świadczona będzie dzięki portalowi, który ma zostać w ramach projektu zbudowany i polegać ma na odpłatnym udostępnianiu pakietów uczestnictwa w portalu wg zależności: lepszy pakiet-wyższa cena.

Pakiet uczestnictwa będzie zestawem możliwości, narzędzi i środków mających wspierać i ułatwiać prowadzenie biznesu, nie tylko elektronicznego, między innymi poprzez wpływ na pozycjonowanie, na możliwości prezentacji ofert, przesyłania i wymiany informacji w formie plików elektronicznych, wpisów etc. Usługa będzie spełniać definicję e-usługi, gdyż będzie świadczona:

* w sposób zautomatyzowany przez wykorzystanie technologii informacyjnych,

* za pomocą systemów teleinformatycznych w publicznych sieciach telekomunikacyjnych,

* na indywidualne żądanie usługobiorcy,

* bez jednoczesnej obecności stron w tej samej lokalizacji.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany poinformował, iż jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny. Środki uzyskane z RPO będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z realizacją opisanego powyżej projektu istnieje możliwość prawna odzyskania podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, analizując zapisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług Zainteresowany będzie miał prawną możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją opisanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu zawartego we wniosku wynika, że Wnioskodawca - jako podatnik podatku VAT - zamierza ubiegać się o przyznanie dotacji przeznaczonej dla firm sektora małych i średnich przedsiębiorstw w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX, Oś Priorytetowa IV Społeczeństwo Informacyjne, Działanie IV.3 E-technologie dla przedsiębiorstw. Celem planowanej realizacji projektu jest wprowadzenie na rynek nowej e-usługi skierowanej głównie do firm (chociaż jej adresatem będzie właściwie każdy użytkownik sieci), usługi która ma ułatwiać i wspomagać prowadzenie biznesu opartej na wielopoziomowym wykorzystaniu technologii ict. Aby możliwym stało się wprowadzenie e-usługi konieczne będą nakłady inwestycyjne przeznaczone między innymi na stworzenie odpowiedniego oprogramowania (web portalu) a nawet wielu modułów oprogramowania i połączenie ich w jedną całość jako niezbędnych elementów infrastruktury przeznaczonej do świadczenia e-usług, na zakup niezbędnego sprzętu, wartości niematerialnych i prawnych, etc. Do tego celu ma posłużyć dotacja z RPO. Środki uzyskane z RPO będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi zatem na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych - jak wskazał we wniosku Zainteresowany - w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy.

Z kolei, na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu indentyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach (...) - art. 87 ust. 2 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie miał prawo do odzyskania naliczonego podatku od towarów i usług od realizowanego projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa XXX, Oś Priorytetowa IV Społeczeństwo Informacyjne, Działanie IV.3 E-technologie dla przedsiębiorstw, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Zainteresowanemu do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl