ILPP2/443-435/14-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-435/14-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ochotniczej Straży Pożarnej, przedstawione we wniosku z dnia 9 kwietnia 2014 r. (data wpływu 14 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją operacji pn. "Uczymy się grać i śpiewać - utworzenie kapeli muzycznej oraz zakup instrumentów i organizację warsztatów szkoleniowych" sfinansowanej częściowo z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją operacji pn. "Uczymy się grać i śpiewać - utworzenie kapeli muzycznej oraz zakup instrumentów i organizację warsztatów szkoleniowych" sfinansowanej częściowo z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Stowarzyszenie jako organizacja pozarządowa, działająca na terenie Gminy, która jest członkiem Lokalnej Grupy Działania realizuje operację pn. ".Uczymy się grać i śpiewać - utworzenie kapeli muzycznej oraz zakup instrumentów i organizację warsztatów szkoleniowych" przewidzianego w ramach osi 4. Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na Lata 2007-2013. Na realizację operacji Samorząd Województwa przyznał pomoc w kwocie 13.500 zł, co nie przekracza 80% kosztów kwalifikowalnych operacji. Jednym z wymaganych załączników do wniosku o płatność jest interpretacja indywidualna. W ramach ww. operacji Stowarzyszenie zakupiło dwie gitary elektryczne, gitarę akustyczno-elektryczną, perkusję, wzmacniacze oraz inny niezbędny sprzęt. Dodatkowo prowadzone są warsztaty muzyczno-wokalne w celu opanowania i udoskonalania sztuki grania i komponowania. Odbywają się one przez 12 godzin miesięcznie i prowadzone są przez osoby w ramach umów wolontariackich.

Stowarzyszenie nigdy nie było i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o podatku VAT, jest zwolnione podmiotowo. Nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi żadnej sprzedaży w rozumieniu art. 2 ust. 22, nie wykonuje żadnych innych czynności opodatkowanych, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określającej w cyt. przepisie ustawy o podatku VAT. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7. Operacja wpisuje się w cel zawarty w LSR, gdyż celem operacji jest rozwijanie aktywności mieszkańców. Utworzenie kapeli będzie dobrym dopełnieniem czasu wolnego mieszkańców, którzy w latach ubiegłych starali się stworzyć podobny zespół, jednak z braków środków, idea ta nie została sfinalizowana. W wyniku realizacji operacji Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów, za wyjątkiem pomocy będącej przedmiotem wniosku o płatność. Działalność Wnioskodawcy związana z realizacją ww. operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie podatku VAT. Stowarzyszenie nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją operacji sfinansowanej częściowo ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działania 413 PROW 2007-2013).

Zdaniem Wnioskodawcy:

1. Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z ww. operacją.

2. Otrzymana pomoc finansowa do realizacji operacji nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT z uwagi na to, że płatność ta nie jest związana z usługami świadczonymi odpłatnie i nie podlega opodatkowaniu. Pomoc finansowa otrzymana przez Stowarzyszenie nie da się powiązać ze świadczeniem konkretnych usług, zatem nie powinna być ona wykazywana przez Stowarzyszenie jako obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, jak również odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ustawy).

Na mocy art. 113 ust. 2 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.) do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

2.

odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a.

transakcji związanych z nieruchomościami,

b.

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c.

usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3.

odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca - Stowarzyszenie jako organizacja pozarządowa, realizuje operację pn. "Uczymy się grać i śpiewać - utworzenie kapeli muzycznej oraz zakup instrumentów i organizację warsztatów szkoleniowych" przewidzianego w ramach osi 4. Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Na realizację operacji Stowarzyszeniu przyznano pomoc w kwocie 13.500 zł, co nie przekracza 80% kosztów kwalifikowalnych operacji. W ramach ww. operacji Stowarzyszenie zakupiło dwie gitary elektryczne, gitarę akustyczno-elektryczną, perkusję, wzmacniacze oraz inny niezbędny sprzęt. Dodatkowo prowadzone są warsztaty muzyczno-wokalne w celu opanowania i udoskonalania sztuki grania i komponowania. Odbywają się one przez 12 godzin miesięcznie i prowadzone są przez osoby w ramach umów wolontariackich.

Stowarzyszenie nigdy nie było i nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy o podatku VAT, jest zwolnione podmiotowo. Nie prowadzi działalności gospodarczej, nie prowadzi żadnej sprzedaży w rozumieniu art. 2 ust. 22, nie wykonuje żadnych innych czynności opodatkowanych, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nie przekracza kwoty określającej w cyt. przepisie ustawy o podatku VAT. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7. Operacja wpisuje się w cel zawarty w LSR, gdyż celem operacji jest rozwijanie aktywności mieszkańców. Utworzenie kapeli będzie dobrym dopełnieniem czasu wolnego mieszkańców, którzy w latach ubiegłych starali się stworzyć podobny zespół, jednak z braków środków, idea ta nie została sfinalizowana. W wyniku realizacji operacji Wnioskodawca nie osiągnie żadnych przychodów, za wyjątkiem pomocy będącej przedmiotem wniosku o płatność. Działalność Wnioskodawcy związana z realizacją ww. operacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego u Wnioskodawcy w zakresie ustawy o podatku VAT. Stowarzyszenie nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca - podmiot realizujący zadanie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a towary zakupione w ramach przedmiotowej operacji nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki dotyczące zakupów związanych z realizacją operacji pn. "Uczymy się grać i śpiewać - utworzenie kapeli muzycznej oraz zakup instrumentów i organizację warsztatów szkoleniowych" sfinansowanej częściowo z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl