ILPP2/443-426/08-5/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-426/08-5/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawionym we wniosku z dnia 2 maja 2008 r. (data wpływu 12 maj 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 lipca 2008 r. (data wpływu 31 lipiec 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 lipca 2008 r. (data wpływu 31 lipiec 2008 r.) o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest jednoosobową spółką Gminy X, powstałą dnia 1 stycznia 2008 r., w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego. Przedmiotem działalności Spółki wg PKD 2007 jest m.in.: działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej (93.13.Z), działalność obiektów sportowych (93.11.Z), hotele i podobne zakwaterowania (55.10.Z).

Spółka prowadzi hotel z 50 łóżkami. Cena noclegu obejmuje śniadanie. Śniadania na podstawie zawartej umowy, przygotowywane są w formie stołu szwedzkiego, przez dzierżawcę restauracji znajdującej się w tym samym budynku (obejmującym lodowisko, halę sportową, hotel, salę konferencyjną, pomieszczenia biurowe). Spółka nie prowadzi działalności turystycznej, o której mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 1997 r. Nr 223, poz. 2268 z późn. zm.). Ponadto Wnioskodawca informuje, iż nie organizuje wycieczek, nie zapewnia transportu, nie pośredniczy w sprzedaży miejsc zakwaterowania i wycieczek, nie świadczy usług informacji turystycznej (klasyfikowanych do PKWiU 63.30). W hotelu pracują pracownicy zatrudnieni na umowę o pracę. Usługi pralnicze, na podstawie zawartej umowy wykonywane są przez firmę zewnętrzną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie śniadań.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie towarów i usług do prowadzenia działalności hotelu, z wyjątkiem śniadań. Zgodnie bowiem z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, Zainteresowany nie odlicza podatku naliczonego przy zakupie śniadań, gdyż nie świadczy "usług turystyki".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ogólna zasada wskazuje, że odliczenie przysługuje w stosunku do podatku naliczonego, który jest bezpośrednio związany z wykonywanymi przez podatnika czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Natomiast zastrzeżenie odnosi się do przypadków stosowania szczególnych procedur opodatkowania, w ramach których zostało wyłączone to prawo, mimo że związek ze sprzedażą opodatkowaną istnieje.

Przykładem takiego wyjątku są usługi turystyczne opodatkowane zgodnie z art. 119 ustawy, w przypadku których podstawą opodatkowania jest kwota marży pomniejszona o kwotę podatku należnego.

Na mocy art. 119 ust. 4 ustawy, podatnikom stosującym szczególną procedurę opodatkowania nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od towarów i usług nabytych dla bezpośredniej korzyści turysty. Nabyte usługi gastronomiczne i noclegowe zgodnie z treścią art. 119 są usługami rozliczanymi na zasadach szczególnych, tj. opodatkowaniu podlega różnica między kwotą należności, którą płaci nabywca usługi turystycznej, a kwotą za którą podatnik nabywa od innych podatników usługi dla bezpośredniej korzyści klienta np.: wyżywienie, zakwaterowanie, transport, ubezpieczenie itp.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. a) ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem przypadków, gdy usługi te zostały nabyte przez podatników świadczących usługi turystyki, jeżeli w skład usługi turystyki opodatkowanej na zasadach innych niż określone w art. 119, wchodzą usługi noclegowe lub gastronomiczne albo jedne i drugie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem działalności Spółki jest m.in. świadczenie usługi hotelowej. W cenę noclegu wliczona jest cena śniadania. Ponadto Wnioskodawca informuje, iż nie organizuje wycieczek, nie zapewnia transportu, nie pośredniczy w sprzedaży miejsc zakwaterowania i wycieczek, nie świadczy usług informacji turystycznej.

Świadczenie przez Wnioskodawcę we własnym zakresie usług noclegowych wraz z zakupionym śniadaniem, zdaniem tut. Organu, nie stanowi świadczenia usług turystyki, których podstawą opodatkowania jest kwota marży.

Takie rozstrzygnięcie zostało zawarte w interpretacji Nr ILPP2/443-426/08-4/MR z dnia 12 sierpnia 2008 r. w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi świadczonej przez hotel.

Zatem, jeśli Wnioskodawca nie świadczy usług turystyki, tym samym nie przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z zakupem śniadań.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl