ILPP2/443-399/10-3/TK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-399/10-3/TK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2010 r. (data wpływu 16 marca 2010 r.) uzupełnione pismem z dnia 2 czerwca 2010 r. (data wpływu 9 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot od zrealizowanej inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego lub ubiegania się o jego zwrot od zrealizowanej inwestycji. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 2 czerwca 2010 r. (data wpływu 9 czerwca 2010 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i pytania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X (Y do dnia 31 grudnia 2009 r.) jest samorządową instytucją kultury, która oprócz otrzymanej dotacji wypracowuje również własne środki na działalność statutową. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. w strukturze sprzedaży są czynności zarówno zwolnione jak i opodatkowane. Podatek VAT naliczony, a związany zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i zwolnionymi, odliczany jest od podatku VAT należnego wg wskaźnika struktury, zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi działalność kulturalną głównie w budynku teatru, świadcząc usługi opodatkowane w zakresie wynajmu i organizowania imprez biletowanych, oraz zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, związane z prowadzeniem zajęć muzycznych i teatralnych, organizowaniem konkursów i festiwali.

Zainteresowany jest użytkownikiem budynku teatru na czas nieokreślony na podstawie notarialnej umowy o ustanowienie użytkowania. Wnioskodawca zmienił nazwę z y na x od dnia 1 stycznia 2010 r. na podstawie uchwały, zachowując ten sam numer REGON i NIP.

W latach 2005-2007 jako y Zainteresowany otrzymał dotację przedmiotową od organizatora tj. Gminy Miasto na zadanie. w ramach tego zadania zrealizowano termomodernizację obiektu, polegającą między innymi na dociepleniu styropianem z trzech stron elewacji budynku z położeniem warstwy tynku i jego malowaniem, dociepleniu stropu nad widownią i stropodachów, wymianie okien na drewniane z szybami antywłamaniowymi o korzystniejszym współczynniku przenikania ciepła oraz zewnętrznej izolacji pionowej piwnic. y odliczał podatek VAT naliczony z zastosowaniem wskaźnika struktury. Obiekt po termomodernizacji wykorzystywany jest zarówno na działalność opodatkowaną związaną z organizowaniem imprez biletowanych oraz wynajmem jak i na działalność zwolnioną z podatku od towarów i usług.

W roku 2010 Gmina Miasto wraz z X, jako jednym z partnerów, występuje z wnioskiem o dofinansowanie ze środków unijnych projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-1013.

Elementem projektu jest również przedsięwzięcie inwestycyjne.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż prace termomodernizacyjne były realizowane na podstawie ogłoszonych przetargów publicznych. Za wykonane prace wystawiane były faktury VAT na Y.

Zainteresowany zaznaczył, że wniosek o interpretację dotyczy zaistniałego stanu faktycznego - pkt 35 wniosku a interpretacja jest niezbędna do wniosku o dofinansowanie ze środków unijnych projektu. Wnioskodawca podkreślił, że w roku 2010 Gmina Miasto wraz z X, jako jednym z partnerów występuje z ww. wnioskiem o dofinansowanie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy y miał możliwość prawną odliczenia podatku VAT naliczonego od podatku należnego lub ubiegania się o jego zwrot, od zrealizowanej inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zasadniczą regułą kształtującą prawo podatnika do rozliczenia podatku naliczonego, prawo to przysługuje w zakresie, w jakim nabyte towary i usługi są przeznaczone do wykonywania czynności opodatkowanych (art. 86 ust. 1 ustawy).

Wobec powyższego, y przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z inwestycją z zastosowaniem wskaźnika struktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanego art. 86 ust. 1 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z opisu sprawy wynika, iż budynek teatru miejskiego, który w ramach projektu podlegał termorenowacji służy zarówno czynnościom zwolnionym jak i opodatkowanym (usługi opodatkowane w zakresie wynajmu i organizowania imprez biletowanych, oraz zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, związane z prowadzeniem zajęć muzycznych i teatralnych, organizowaniem konkursów i festiwali).

Wobec powyższego Zainteresowany miał możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami w części, w której są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W przypadku, gdy podatnik dokonywał zakupów związanych zarówno z czynnościami zwolnionymi od podatku, jak i opodatkowanymi, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 i 91 ustawy, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Artykuł 90 ust. 2 ustawy stanowi, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej (art. 90 ust. 4 ustawy).

Stosownie do art. 90 ust. 5 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Na mocy art. 90 ust. 6 ustawy, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy w poz. 3, w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

W myśl art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Jak wynika z konstrukcji cytowanych wyżej przepisów, obowiązkiem podatnika w pierwszej kolejności jest przypisanie konkretnych wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Natomiast zasada proporcjonalnego odliczania podatku ma zastosowanie do tej kategorii zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży.

Mając na uwadze opis stanu faktycznego oraz powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu w takiej części, w jakiej zakupy te związane były ze sprzedażą opodatkowaną, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Natomiast w przypadku, gdy Zainteresowany nie miał możliwości wyodrębnienia całości lub części kwot, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z proporcją, obliczoną według zasad określonych w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Stosownie do art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. w przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Obowiązek dokonywania korekt w ciągu 10 lat, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy opłat rocznych pobieranych z tytułu oddania gruntu w użytkowanie wieczyste; w przypadku tych opłat przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio (art. 91 ust. 2a ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż x (Y do 31 grudnia 2009 r.) jest samorządową instytucją kultury, która oprócz otrzymanej dotacji wypracowuje również własne środki na działalność statutową. Zainteresowany jest czynnym podatnikiem podatku od towarówi usług. w strukturze sprzedaży są czynności zarówno zwolnione jak i opodatkowane. Podatek VAT naliczony, a związany zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i zwolnionymi, odliczany jest od podatku VAT należnego wg wskaźnika struktury, zgodnie z art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi działalność kulturalną głównie w budynku teatru, świadcząc usługi opodatkowane w zakresie wynajmu i organizowania imprez biletowanych, oraz zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, związane z prowadzeniem zajęć muzycznych i teatralnych, organizowaniem konkursów i festiwali.

W latach 2005-2007 jako y Zainteresowany otrzymał dotację przedmiotową od organizatora tj. Gminy Miasto na zadanie. w ramach tego zadania zrealizowano termomodernizację obiektu, polegającą między innymi na dociepleniu styropianem z trzech stron elewacji budynku z położeniem warstwy tynku i jego malowaniem, dociepleniu stropu nad widownią i stropodachów, wymianie okien na drewniane z szybami antywłamaniowymi o korzystniejszym współczynniku przenikania ciepła oraz zewnętrznej izolacji pionowej piwnic. y odliczał podatek VAT naliczony z zastosowaniem wskaźnika struktury. Obiekt po termomodernizacji wykorzystywany jest zarówno na działalność opodatkowaną związaną z organizowaniem imprez biletowanych oraz wynajmem, jak i na działalność zwolnioną z podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż prace termomodernizacyjne były realizowane na podstawie ogłoszonych przetargów publicznych. Za wykonane prace wystawiane były faktury VAT na Y.

W roku 2010 Gmina Miasto wraz z X, jako jednym z partnerów, występuje z wnioskiem o dofinansowanie ze środków unijnych projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-1013.

Elementem projektu jest również przedsięwzięcie inwestycyjne.

Reasumując, Wnioskodawca realizując inwestycję dotyczącą obiektu wykorzystywanego zarówno do działalności opodatkowanej VAT, jak i zwolnionej od podatku - w zakresie, w jakim zachodzi związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną - miał możliwość częściowego odliczenia podatku naliczonego z uwzględnieniem przepisów art. 90 i 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl