ILPP2/443-388/09-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-388/09-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2009 r. (data wpływu 25 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu EEN - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu EEN.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja jest uczestnikiem Europejskiej Sieci Informatyczno-Doradczej EEN (Enterprise Europe Network) ustanowionej przez Komisję Europejską w ramach Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji w latach 2007-2013 CIP (Competitiuvenes and Innovation Framework) i zatwierdzonej decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady.

Uczestnicy sieci zostali wybrani przez Komisję Europejską w drodze procedury konkursowej wszczętej na podstawie zaproszenia do składania wniosków, z obszaru wszystkich państw członkowskich oraz zorganizowani w Konsorcja, które reprezentują upoważnieni Koordynatorzy Konsorcjów działających w imieniu i na rzecz pozostałych uczestników.

W warunkach Polski, ustanowiono 4 Konsorcja, a jednym z nich jest Konsorcjum X grupujące 9 instytucji z zachodniej Polski, spośród których Fundacja występuje jako jeden ze współ-partnerów. Liderem Konsorcjum jest P.

Zadania jakie są realizowane w ramach sieci EEN, wynikają z Ramowej umowy o współpracy, podpisanej w imieniu Konsorcjum przez Lidera z Komisją Europejską, którą dla realizacji tego projektu reprezentuje powołana przez Komisję Agencja Wykonawcza do Spraw Konkurencyjności i Innowacji.

Realizowany projekt przewiduje świadczenie usług na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw w następujących obszarach działań:

1.

usługi w zakresie informowania, informacji zwrotnych, współpracy gospodarczej firm i umiędzynarodowienia,

2.

usługi w zakresie innowacji i transferu technologii oraz wiedzy,

3.

usługi w zakresie zachęcania małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) do uczestnictwa w 7 Programie Ramowym na rzecz Badań, Rozwoju Technologicznego i Innowacji.

Formą w jakiej realizowane są usługi jest:

* udzielanie indywidualnych konsultacji, informacji i doractwa w odniesieniu do klientów MŚP,

* organizacja dla nich konferencji, seminariów, szkoleń, warsztatów,

* organizacja przyjazdowych i wyjazdowych misji gospodarczych.

Projekt realizowany jest na zasadzie nieodpłatności dla beneficjentów ostatecznych. Pozyskana dotacja nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą. Wnioskodawca realizując projekt nie uzyskuje dochodów (Projekt Non Profit), bowiem nie występuje sprzedaż związana z projektem, nie wystawia więc żadnych faktur z tego tytułu. Finansowanie projektu jest oparte o zasadę zwrotu poniesionych kosztów.

Na pokrycie tych kosztów, uznanych za koszty kwalifikowane projektu, Fundacja otrzymuje dotację w wysokości 60% od Komisji Europejskiej, która przekazuje środki na wskazany w umowie rachunek bankowy Koordynatora, który będąc do tego przez Komisję upoważniony, przekazuje środki poszczególnym partnerom Konsorcjum. W pozostałych 40% finansowanie projektu dokonywane jest ze środków budżetu państwa w formie bezzwrotnego wsparcia przekazywanego partnerom przez Koordynatora na podstawie stosownej umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości. Kosztem kwalifikowanym jest również podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu pod warunkiem, że wnioskodawca nie jest uprawniony do ubiegania się o zwrot tego podatku zgodnie z krajowymi przepisami podatkowymi.

Fundacja, zgodnie z jej celami statutowymi, zajmuje się m.in.:

* działaniami na rzecz zwiększania aktywności gospodarczej w regionie,

* prowadzeniem działalności oświatowej i edukacyjnej (statut niepublicznej placówki oświatowej),

* doradztwem i udzielaniem informacji potencjalnym projektodawcom polskim i zagranicznym w ramach programów rozwojowych i wspólnych polityk UE,

* działaniami na rzecz integracji europejskiej i współpracy z europejskimi instytucjami,

* konsultacjami dla przedsiębiorców w ramach przygotowania projektów wspierających podmioty gospodarcze.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opodatkowane podatkiem VAT zakupy towarów i usług dokonywane w zakresie niezbędnym dla realizacji celów projektu EEN, upoważniają do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w tych towarach i usługach.

Zdaniem Wnioskodawcy, istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, jest istnienie związku tego podatku z czynnościami opodatkowanymi.

Zasada ta została określona w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), gdzie wskazano, że podatek naliczony podlega odliczeniu w zakresie, w jakim towary i usługi, z których nabyciem podatek ten naliczono, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest aby związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi był bezpośredni i bezsporny.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a więc w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz nieopodatkowanych tym podatkiem.

Wykonywane w związku z realizacją projektu czynności ze względu na ich nieodpłatność zaliczyć należy do nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Reguluje to przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Ponadto, jak wynika z art. 8 ust. 2 ustawy, opodatkowanie VAT świadczeń nieodpłatnych może nastąpić tylko, gdy nie mają one związku z prowadzonym przedsiębiorstwem i dodatkowo przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Jeżeli chociaż jeden z tych warunków nie jest spełniony, nieodpłatne świadczenie usługi nie podlega VAT. Z powyższych przepisów wynika zatem, że świadczenie usług podlega opodatkowaniu, za wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jedynie wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie.

Odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawcę usługi musi łączyć z odbiorcą (beneficjentem) stosunek prawny, z którego wynika obowiązek świadczenia usług oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności. Ponadto, wyniki realizowanego projektu nie są adresowane do konkretnego odbiorcy, tj. nie zostały wykonane na niczyje zlecenie.

Ponieważ z analizy przedstawionego stanu faktycznego i prawnego wynika, że wykonywane przez Wnioskodawcę czynności przy realizacji projektu EEN nie są opodatkowane, stąd podatek zawarty w zakupywanych towarach i usługach dla wykonania tych czynności, nie podlega odliczeniu od podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. Organ informuje, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl