ILPP2/443-384/08-4/GZ - Przewóz osób na trasie Niemcy – Polska – miejsce świadczenia.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 28 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-384/08-4/GZ Przewóz osób na trasie Niemcy – Polska – miejsce świadczenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2008 r. (data wpływu 29 kwiecień 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi transportu osób - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usługi transportu osób.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi transportu osób do Niemiec. Niemieckie organy skarbowe nakazały Zainteresowanemu zarejestrowanie się na terytorium Niemiec i oszacowanie procentowo tras w Polsce i w Niemczech. Wnioskodawca dokonał oszacowania przebiegu tras na terytorium obu państw w stosunku 50 %:50 %. Zgodnie z tym, Zainteresowany od 50 % wartości biletu płaci podatek VAT w wysokości 7 % w Polsce, a od pozostałych 50 % ceny biletu płaci podatek od wartości dodanej w Niemczech w wysokości 19 %.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawca prawidłowo oszacował procentowo trasy.

2.

Czy ma obowiązek odprowadzania 19 % podatku od wartości dodanej na terytorium Niemiec.

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowo dokonał on oszacowania przebiegu tras dla celów opodatkowania w Polsce i na terytorium Niemiec.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do treści przepisu art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 27 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem opodatkowania tych usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. Wskazany art. 28 stanowi o miejscu opodatkowania wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów i nie dotyczy przedmiotowej sprawy.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz zasadę terytorialności opodatkowania podatkiem VAT, wykonywana przez Wnioskodawcę usługa przewozu osób na odcinku Polska - Niemcy podlega, proporcjonalnie do pokonanych odległości, opodatkowaniu na terytorium Polski i Niemiec. Oznacza to, że Wnioskodawca ma obowiązek opodatkowania wartości usługi wykonanej na trasie przebiegającej na terytorium Polski, natomiast usługa transportu osób na odcinku przebiegającym na terytorium Niemiec nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie zwalnia to jednak Zainteresowanego z obowiązku zapłaty podatku od wartości dodanej, o ile przepisy niemieckie nakładają na Wnioskodawcę taki obowiązek.

Jak wskazano w powyższym przepisie, miejsce świadczenia usługi transportu osób, a więc jej faktycznego opodatkowania, odnosi się proporcjonalnie do pokonanych odległości, co oznacza że Zainteresowany powinien dokonać ich szacowania zgodnie z przepisem art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Dlatego też, jeśli trasa na odcinku Polska - Niemcy przebiega, w odniesieniu do ilości przejechanych kilometrów, w połowie na terytorium kraju, a w drugiej połowie na terytorium Niemiec, to w ocenie tut. Organu, dokonane przez Wnioskodawcę szacowanie trasy jest prawidłowe.

W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług odnośnie ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy fiskalnej zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 28 lipca 2008 r. nr ILPB1/415-318/08-3/AA i nr ILPP2/443-384/08-3/GZ.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl