ILPP2/443-360/08-5/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-360/08-5/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2008 r. (data wpływu 21 kwiecień 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wypłacanie wynagrodzeń za świadczenie usług intensyfikacji sprzedaży - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wypłacanie wynagrodzeń za świadczenie usług intensyfikacji sprzedaży.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży materiałów izolacyjnych (dalej: towary). W ramach powyższej działalności, zawiera umowy handlowe z nabywcami swoich towarów. Rozwiązania zawarte w zawieranych umowach mają na celu utrzymanie stałej współpracy z kontrahentami jak również wzrost poziomu sprzedaży.

Powyższe umowy handlowe dzielą się na:

1.

Umowy w sprawie udzielania premii pieniężnych - polegają one na tym, iż w zależności od ilości/wartości nabytych od Spółki towarów w danym okresie rozliczeniowym (np. kwartał lub rok), Spółka wypłaca nabywcom ustalone procentowo kwoty premii pieniężnych; Spółka pragnie podkreślić, iż poza nabyciem określonej ilości/wartości towarów, nabywcy nie dokonują na jej rzecz innych dodatkowych świadczeń.

2.

Umowy w sprawie świadczenia usług intensyfikacji sprzedaży - nabywcy towarów Spółki, w zależności od ostatecznych ustaleń, zobowiązują się również do świadczenia na rzecz Spółki wybranych świadczeń z wymienionego poniżej katalogu:

a.

zapewnienie stałej obecności towarów nabytych od Spółki w magazynach/punktach sprzedaży nabywcy,

b.

zapewnienie obecności towarów nabytych od Sprzedawcy w magazynach/punktach sprzedaży nabywcy w ilościach odpowiadających przewidywanemu zapotrzebowaniu ze strony odbiorców trzecich,

c.

składowanie towarów nabytych od Spółki w magazynach/punktach sprzedaży nabywcy w warunkach niewpływających negatywnie na ich jakość,

d.

składowanie towarów nabytych od Spółki w magazynach/punktach sprzedaży nabywcy w warunkach zapewniających bezproblemowy dostęp do tych towarów oraz możliwie szybkie dostarczenie ich do odbiorców trzecich,

e.

eksponowanie towarów nabytych od Spółki w magazynach/punktach sprzedaży nabywcy w sposób zachęcający odbiorców trzecich do nabywania tych towarów,

f.

udzielanie wszelkich niezbędnych informacji technicznych dotyczących towarów nabytych od Spółki w sposób zachęcający odbiorców trzecich do nabywania tych towarów,

g.

eksponowanie, wedle możliwości, logo Spółki oraz znaków towarowych lub/i nazw towarów Sprzedawcy w magazynach, punktach sprzedaży nabywcy,

h.

eksponowanie, wedle możliwości, logo Spółki oraz znaków towarowych lub/i nazw towarów Spółki na broszurach, cennikach, witrynie internetowej oraz innych materiałach informacyjnych i reklamowych skierowanych do klientów.

Zarówno w przypadku umów w sprawie udzielania premii pieniężnych, jak również umów w sprawie świadczenia usług intensyfikacji sprzedaży, mechanizm ustalania kwoty wypłacanej przez Spółkę (a więc premii pieniężnej oraz odpowiednio wynagrodzenia za usługi) jest identyczny i może przybrać formę jednego z 3 alternatywnych wariantów:

Wariant nr 1:

Kwota premii pieniężnej/wynagrodzenia za usługi niezależnie od ilości nabytych towarów, wyniesie określony procent łącznej wartości nabyć dokonanych przez nabywcę w danym okresie rozliczeniowym.

Wariant nr 2:

Wysokość premii pieniężnej/wynagrodzenia zależna jest od wysokości dokonanych w danym okresie rozliczeniowym nabyć, przy czym:

- w przypadku, gdy nabywca dokona nabyć w ilości/wartości nieprzekraczającej ustalonego umownie progu - premia pieniężna/wynagrodzenie za usługi wyniesie określony procent łącznej wartości dokonanych nabyć,

- w przypadku, gdy nabywca dokona w danym okresie rozliczeniowym nabyć w ilości/wartości równej lub przekraczającej ustalony umownie próg - premia pieniężna/wynagrodzenie za usługi wyniesie określony, lecz wyższy od poprzedniego, procent łącznej wartości dokonanych nabyć.

Wariant nr 3:

Wypłata i wysokość premii pieniężnej/wynagrodzenia zależna jest od wysokości dokonanych w danym okresie rozliczeniowym nabyć, tj.:

- w przypadku, gdy nabywca dokona nabyć w ilości/wartości nieprzekraczającej ustalonego umownie progu - premia pieniężna/wynagrodzenie nie są należne nabywcy towarów,

- w przypadku, gdy nabywca dokona w danym okresie rozliczeniowym nabyć w ilości/wartości równej lub przekraczającej ustalony umownie próg - premia pieniężna/wynagrodzenie za usługi wyniesie określony procent łącznej wartości dokonanych nabyć,

- w przypadku, gdy nabywca dokona w danym okresie rozliczeniowym nabyć w ilości/wartości równej lub przekraczającej kolejny (wyższy) ustalony umownie próg - premia pieniężna/wynagrodzenie za usługi wyniesie określony, lecz wyższy od poprzedniego, procent łącznej wartości dokonanych nabyć.

Zarówno w przypadku umów w sprawie udzielania premii pieniężnych, jak również umów w sprawie świadczenia usług intensyfikacji sprzedaży, strony umowy (Spółka i nabywca towarów) nie przyporządkowują wypłacanej kwoty (a więc premii pieniężnej oraz odpowiednio wynagrodzenia za usługi) do poszczególnych towarów, będących przedmiotem sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym. Jak wynika bowiem z przedstawionych powyżej wariantów mechanizmu rozliczeń, strony obu umów (a więc Spółka i nabywca towarów) uzależniają wysokość wypłacanej kwoty, tylko i wyłącznie od ilości/wartości towarów sprzedanych w danym okresie rozliczeniowym, przy czym bez znaczenia pozostaje dla nich fakt, jak kształtowały się ceny poszczególnych towarów. Nie następuje zatem przyporządkowanie wypłacanych za dany okres rozliczeniowy kwot do poszczególnych dostaw towarów, gdyż pomiędzy Spółką, a nabywcami towarów brak jest jakichkolwiek ustaleń w zakresie obniżenia cen towarów (rabatów).

W obu powyższych przypadkach (tj. umowy w sprawie udzielania premii pieniężnych, jak również umowy w sprawie świadczenia usług intensyfikacji sprzedaży), nabywcy towarów wystawiają na rzecz Spółki faktury, z wykazaną stawką 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego z otrzymywanych od nabywców towarów faktur, które dokumentują kwotę wynagrodzenia z tytułu świadczonych na jej rzecz usług intensyfikacji sprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku umowy w sprawie świadczenia usług intensyfikacji sprzedaży, Spółka będzie uprawniona do odliczenia VAT naliczonego z otrzymywanych od nabywców towarów faktur, które dokumentują kwoty wynagrodzeń.

UZASADNIENIE

Spółka uważa, że w przypadku umowy w sprawie świadczenia usług intensyfikacji sprzedaży, Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur otrzymywanych od nabywców towarów. Zastosowanie znajduje tu bowiem przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż wykonywanie przez nabywców towarów Spółki, opisanych w powyższym stanie faktycznym dodatkowych czynności, niewątpliwie ma związek ze sprzedażą towarów dokonywaną przez Spółkę.

Należy również podkreślić, iż podobnie jak w przypadku umów w sprawie udzielania premii pieniężnych, tak w umowach w sprawie świadczenia usług intensyfikacji sprzedaży, zastosowanie znajduje ten sam mechanizm rozliczeń pomiędzy Spółką i nabywcami towarów. Nawet w przypadku, gdy brak jest dodatkowych świadczeń w zakresie intensyfikacji sprzedaży na jej rzecz ze strony nabywców, Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z otrzymywanych od nich faktur, gdyż samo zachowanie polegające na nabywaniu towarów w określonej ilości/wartości w danym okresie rozliczeniowym, stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o VAT.

Konsekwentnie, również w przypadku umowy w sprawie świadczenia usług intensyfikacji sprzedaży, tj. w sytuacji, gdy obok nabywania towarów w określonej ilości/wartości w danym okresie rozliczeniowym, dodatkowo nabywca towarów świadczy na rzecz Spółki przedmiotowe usługi, prawo do odliczenia VAT naliczonego powinno Spółce przysługiwać.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Tak więc każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy innym określonym zachowaniu, mieści się w tak sformułowanej definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy jest szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonywane usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczącym usługę i przekazywanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca, przy spełnieniu określonych warunków zawartych w umowie, zamierza wypłacać swoim kontrahentom wynagrodzenia z tytułu świadczenia usług intensyfikacji sprzedaży. Wynagrodzenia te nie będą związane z żadnymi konkretnymi dostawami towarów i nie będą mieć charakteru dobrowolnego, będą bowiem uzależnione od konkretnego zachowania nabywcy.

W przedmiotowej sprawie, wypłacane przez Zainteresowanego wynagrodzenia dla nabywcy z tytułu świadczonych na rzecz dostawcy usług intensyfikacji sprzedaży, stanowić będą relację zobowiązaniową, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy.

Otrzymanie ww. wynagrodzeń, powinno zostać udokumentowane, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, fakturą VAT spełniającą wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w otrzymanych od kontrahentów fakturach dokumentujących wypłacanie przez Wnioskodawcę wynagrodzeń za świadczenie usług intensyfikacji sprzedaży reguluje art. 86 ust. 1 ustawy, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl ust. 10 pkt 1 powołanego artykułu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę, albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 1, 12, 16 i 18.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Biorąc pod uwagę zdarzenie przyszłe przedstawione w złożonym wniosku oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wykazany w fakturze otrzymanej od kontrahenta z tytułu udzielonego mu przez Wnioskodawcę wynagrodzenia za świadczenie usług intensyfikacji sprzedaży, pod warunkiem spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 ustawy oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wypłacanie wynagrodzeń za świadczenie usług intensyfikacji sprzedaży. Kwestia dotycząca przedstawionego zdarzenie przyszłego w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących wypłacanie premii pieniężnych została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji indywidualnej nr ILPP2/443-360/08-3/EN z dnia 18 lipca 2008 r.

Natomiast w części dotyczącej stanu faktycznego również zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia nr ILPP2/443-360/08-2/EN z dnia 18 lipca 2008 r. w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wypłacenie premii pieniężnych i nr ILPP2/443-360/08-4/EN z dnia 18 lipca 2008 r. w zakresie prawa do odliczenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących wypłacenie wynagrodzeń za świadczenie usług intensyfikacji sprzedaży

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl