ILPP2/443-356/14-2/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-356/14-2/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z 25 marca 2014 r. (data wpływu 28 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 17 września 2013 r. zawarto Umowę Konsorcjum pomiędzy: "H" S.A., "W" S.A., Wojskową Akademią (...) oraz "A" S.A.

Przedmiotem i celem Umowy było przygotowanie wniosku do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju o finansowanie projektu rozwojowego pt.: "Zautomatyzowany system dowodzenia i kierowania ogniem dywizjonowego modułu ogniowego" i późniejsze wdrożenie systemu dowodzenia do produkcji seryjnej. Strony postanowiły, że "H" S.A. będzie reprezentować Konsorcjum jako Lider.

W dniu 23 grudnia 2013 r. pomiędzy Liderem Konsorcjum a Narodowym Centrum Badań zawarto umowę o wykonanie i finansowanie ww. projektu realizowanego na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa.

Celem głównym Projektu jest pozyskanie dla Sił Zbrojnych RP zautomatyzowanego systemu dowodzenia i kierowania ogniem. Wynikiem końcowym prac będzie m.in. opracowana dokumentacja techniczna (konstrukcyjna i technologiczna) spełniająca wymagania MON, którą Wnioskodawca będzie wykorzystywać do produkcji seryjnej.

Okres realizacji Projektu wynosi 48 miesięcy i trwa od 23 grudnia 2013 r. do 22 grudnia 2017 r. Całkowity koszt realizacji Projektu wynosi 90 mln zł, w tym dofinansowanie z NCBiR 70 mln zł. Wnioskodawca otrzyma kwotę 1.519.405,95 zł. Właścicielem autorskich prac majątkowych do powstałych w ramach realizacji Projektu rezultatów jest Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Obrony Narodowej. Przeniesienie autorskich praw majątkowych powstałych w trakcie realizacji Umowy nastąpi z chwilą zakończenia realizacji Projektu. W umowie przenoszącej autorskie prawa majątkowe zostanie udzielona licencja na korzystanie z nich według rodzaju i zakresu uwzględniającego potrzeby Sił Zbrojnych RP i wysokości wkładu finansowania przez wykonawców.

W przypadku uruchomienia produkcji i sprzedaży zautomatyzowanego systemu dowodzenia i kierowania ogniem, efekty prac badawczo-rozwojowych przez Wnioskodawcę będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Wnioskodawca, jako partner Konsorcjum, jest zobowiązany prowadzić, w swoim zakresie, wyodrębnioną ewidencję księgową projektu w układzie rodzajowym, z podziałem analitycznym umożliwiającym pełną ewidencję środków otrzymanych i wydatkowanych według rodzajów kosztów poniesionych na poszczególne zadania.

Otrzymane dofinansowanie dotyczące Wnioskodawcy, kwalifikuje on, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1995 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, jako przychód wolny od podatku. Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, dotacja nie została opodatkowana podatkiem VAT, z uwagi na brak bezpośredniego związku z cenami sprzedawanych produktów.

Otrzymane środki przeznaczane będą między innymi na pokrycie poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków na zakup materiałów i usług obcych na podstawie otrzymanych od dostawców materiałów i usług faktur VAT. Nabywane towary i usługi będą związane wyłącznie z zamiarem wykonywania w przyszłości czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca dokona obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wykazany w fakturach otrzymanych od usługodawców i dostawców materiałów finansowanych z dotacji. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca wnioskuje o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca prawidłowo postąpi odliczając podatek VAT naliczony przy zakupach usług i materiałów pokrytych z dotacji.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie miał możliwość obniżenia podatku VAT naliczonego przy zakupach materiałów i usług pokrytych dotacją.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Przepis ten umożliwia podatnikowi odliczenie podatku VAT naliczonego przy zakupie towarów i usług o ile wykorzystywane są one do prowadzenia działalności gospodarczej. Nabywane towary i usługi pozostają w ścisłym związku z ogółem czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności. Wnioskodawca, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług może dokonać obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony, wykazany w otrzymanych od usługodawców i dostawców materiałów fakturach VAT, z tytułu poniesionych wydatków, celem wykonywania przyszłych ewentualnych czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy (w brzmieniu od 1 stycznia 2014 r.) - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TSUE zwracał uwagę, że właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar czy usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych bądź dających prawo do odliczenia podatku naliczonego wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją dokonującego określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo-prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych bądź dających prawo do odliczenia podatku naliczonego. Z ogólnie przyjętej definicji "zamiaru" wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Należy podkreślić, że z żadnych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług nie wynika, aby prawo do odliczenia podatku naliczonego było uzależnione od źródła finansowania nabytych towarów i usług, przy zakupie których podatek został naliczony.

Ponadto, ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy - zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Ponadto, w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Z opisu sprawy wynika, że 17 września 2013 r. zawarto Umowę Konsorcjum pomiędzy: "H" S.A., "W" S.A., Wojskową Akademią (...) oraz "A" S.A. Przedmiotem i celem Umowy było przygotowanie wniosku do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju o finansowanie projektu rozwojowego pt.: "Zautomatyzowany system dowodzenia i kierowania ogniem dywizjonowego modułu ogniowego" i późniejsze wdrożenie systemu dowodzenia do produkcji seryjnej. Strony postanowiły, że "H" S.A. będzie reprezentować Konsorcjum jako Lider. W dniu 23 grudnia 2013 r. pomiędzy Liderem Konsorcjum a Narodowym Centrum Badań zawarto umowę o wykonanie i finansowanie ww. projektu realizowanego na rzecz bezpieczeństwa i obronności państwa. Celem głównym Projektu jest pozyskanie dla Sił Zbrojnych RP zautomatyzowanego systemu dowodzenia i kierowania ogniem. Wynikiem końcowym prac będzie m.in. opracowana dokumentacja techniczna (konstrukcyjna i technologiczna) spełniająca wymagania MON, którą Wnioskodawca będzie wykorzystywać do produkcji seryjnej. Okres realizacji Projektu wynosi 48 miesięcy i trwa od 23 grudnia 2013 r. do 22 grudnia 2017 r. Całkowity koszt realizacji Projektu wynosi 90 mln zł, w tym dofinansowanie z NCBiR 70 mln zł. Wnioskodawca otrzyma kwotę 1.519.405,95 zł. Właścicielem autorskich prac majątkowych do powstałych w ramach realizacji Projektu rezultatów jest Skarb Państwa reprezentowany przez Ministra Obrony Narodowej. Przeniesienie autorskich praw majątkowych powstałych w trakcie realizacji Umowy nastąpi z chwilą zakończenia realizacji Projektu. W umowie przenoszącej autorskie prawa majątkowe zostanie udzielona licencja na korzystanie z nich według rodzaju i zakresu uwzględniającego potrzeby Sił Zbrojnych RP i wysokości wkładu finansowania przez wykonawców. W przypadku uruchomienia produkcji i sprzedaży zautomatyzowanego systemu dowodzenia i kierowania ogniem, efekty prac badawczo-rozwojowych przez Wnioskodawcę będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, dotacja nie została opodatkowana podatkiem VAT, z uwagi na brak bezpośredniego związku z cenami sprzedawanych produktów. Otrzymane środki przeznaczane będą między innymi na pokrycie poniesionych przez Wnioskodawcę wydatków na zakup materiałów i usług obcych na podstawie otrzymanych od dostawców materiałów i usług faktur VAT. Nabywane towary i usługi będą związane wyłącznie z zamiarem wykonywania w przyszłości czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca dokona obniżenia podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony wykazany w fakturach otrzymanych od usługodawców i dostawców materiałów finansowanych z dotacji. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Jak wskazano, dla określenia prawa do odliczenia, istotny jest zamiar z jakim dokonywany jest zakup towaru lub usługi w momencie nabycia, a w przedmiotowej sprawie projekt realizowany jest z założeniem, że po przeprowadzeniu prac badawczo-rozwojowych uruchomiona zostanie produkcja i sprzedaż zautomatyzowanego systemu dowodzenia i kierowania ogniem. Czynności te - jak wskazał Wnioskodawca - będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, w momencie nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu, zachowana pozostanie pierwotna intencja ich dokonania - zostaną one nabyte celem wykonywania czynności opodatkowanych. W konsekwencji, z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych (tekst jedn.: sprzedaż zautomatyzowanego systemu dowodzenia i kierowania ogniem), Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Reasumując, Wnioskodawca postąpi prawidłowo odliczając podatek VAT naliczony przy nabyciu przedmiotowych usług i materiałów finansowanych z otrzymanej dotacji, które będą miały związek z przyszłą sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy oraz własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl