ILPP2/443-356/08-3/GZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-356/08-3/GZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2008 r. (data wpływu 5 luty 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od producenta łodzi żaglowych, który ma swoją siedzibę w Niemczech, Spółka cywilna w celu prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wynajmu łodzi oraz prowadzenia szkoleń żeglarskich, zamierza nabyć łódź o długości powyżej 7,5 m o nazwie X. Łódź ta spełnia definicję nowego środka transportu.

Spółka posiada NIP poprzedzony kodem PL. Sprzedawcą łodzi jest producent wymieniony wyżej mający swoją siedzibę w Niemczech i będący podatnikiem niemieckim.

Zakupiona łódź stanowić będzie środek trwały ujęty w ewidencji środków trwałych Spółki i zostanie zarejestrowana w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku od towarów i usług oraz do złożenia wniosku o jego zwrot.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT i wystąpienia o jego zwrot, gdyż ma tu miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (dalej: WNT), o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Z kolei ust. 2 tegoż artykułu stanowi, iż przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem że:

1.

nabywcą towarów jest:

nbspnbspnbspnbspa) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,

nbspnbspnbspnbspb) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a)

nbspnbspnbspnbsp-z zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a).

Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 9 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się również, w przypadku gdy:

1.

nabywcą jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 1,

2.

dokonującym dostawy towarów jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 2

nbspnbsp - jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu.

Z cytowanych przepisów wynika, iż co do zasady przywóz z innego państwa członkowskiego nabywanego tam nowego środka transportu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

Definicja nowego środka transportu została zawarta w art. 2 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z jego brzmieniem, przez "nowe środki transportu" (dalej: NŚT) rozumie się m.in. (lit. b) przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy wodne wymienione w poz. 5-8 załącznika nr 1 do ustawy, o długości większej niż 7,5 metra, jeżeli były używane nie dłużej niż 100 godzin roboczych na wodzie lub od momentu ich dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż 3 miesiące, z wyjątkiem statków morskich, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu wodnego uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

W poz. 5-8 załącznika nr 1 do ustawy zostały wymienione m.in. jednostki pływające wycieczkowe lub sportowe pozostałe; łodzie wiosłowe i kajaki - z wyłączeniem motorówek wypoczynkowych lub sportowych, innych niż te z silnikiem przyczepnym, niepełnomorskie, o długości mniejszej lub równej 7,5 m (PKWiU 35.12.13-55), pozostałych łodzi, również tych z silnikiem przyczepnym, o masie większej niż 100 kg, o długości mniejszej lub równej 7,5 m (PKWiU 35.12.13-95).

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z wewnątrzwspólnotowym nabyciem nowego środka transportu.

Obowiązek podatkowy, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu - w myśl art. 20 ust. 9 ustawy - powstaje z chwilą otrzymania tych towarów, nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, w zależności od tego które z wymienionych zdarzeń wystąpi pierwsze.

Ponadto zauważyć należy, iż zgodnie z art. 103 ust. 3 i 4 ustawy podatnik, który dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu, jeżeli ma on być zarejestrowany na terytorium kraju zobowiązany jest do wpłaty podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego. W tym celu podatnik oprócz zapłaty podatku jest również zobowiązany do złożenia w urzędzie skarbowym informacji o wewnątrzwpólnotowym nabyciu środka transportu na druku VAT-23 wraz z kopią faktury potwierdzającej nabycie środka transportu (art. 103 ust. 5 ustawy).

W poz. 32 formularza VAT-23 podatnik wpisuje rzeczywistą kwotę środka transportu jaką winien zapłacić dostawcy tzn. kwotę wykazaną na fakturze wraz z symbolem waluty. Natomiast wpłacony podatek z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu powinien być obliczony zgodnie z art. 31 ustawy. Podstawa opodatkowania WNT oprócz faktycznej wartości środka transportu wynikającej z faktury obejmuje również:

1.

podatki (np. podatek akcyzowy), cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów,

2.

wydatki dodatkowe takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Zatem cena nabycia wykazana przez Spółkę w formularzu VAT-23 obejmuje wartość z faktury od kontrahenta, natomiast kwota podatku wpłaconego do urzędu skarbowego obliczona jest od podstawy opodatkowania WNT (podstawa WNT z faktury wewnętrznej).

Jednocześnie należy podkreślić, że w świetle art. 103 ust. 4-6 obowiązek zapłaty podatku z tytułu nabycia nowego środka transportu oraz złożenia informacji o dokonaniu tego typu transakcji jest ściśle związany z faktem otrzymania przedmiotu transakcji oraz wystawieniem faktury potwierdzającej dokonanie nabycia nowego środka transportu.

Niezależnie od powyższego Spółka jako podatnik, który dla powyższej transakcji posłużył się NIP-em z prefixem PL, ma obowiązek rozliczenia transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu w deklaracji VAT-7. Rozliczenia tego Spółka powinna dokonać, zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy, na podstawie faktury wewnętrznej. W poz. 32 i 33 deklaracji VAT-7 podatnik wpisuje podstawę opodatkowania i kwotę podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu, z jednoczesnym prawem do odliczenia od kwoty podatku należnego, kwoty podatku wykazanego w poz. 31, z tytułu podatku należnego od wewnątrzwspólnotowego nabycia NŚT (poz. 37 deklaracji VAT-7).

Jednocześnie, w art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy o podatku VAT postanowiono, że kwotę podatku naliczonego stanowi, m.in. kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawy stwierdzono natomiast, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje - w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 - w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usług lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.

Z powyższych regulacji wynika, że Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego z tytułu WNT o podatek naliczony z tego tytułu - w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym (poz. 45 deklaracji VAT-7).

W świetle powyższego istotnym jest jednak, aby zakup przedmiotowego nowego środka transportu - w myśl zapisu art. 86 ust. 1 ustawy - służył czynnościom opodatkowanym, gdyż tylko w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak przedstawiono we wniosku, Spółka zakupioną łódź - NŚT- wprowadzi do ewidencji środków trwałych. Tym samym, w przypadku wystąpienia w okresie rozliczeniowym, w którym zostanie rozliczone WNT NŚT, nadwyżki podatku naliczonego nad należnym Spółka ma prawo żądać w deklaracji jej zwrotu na rachunek bankowy. I tak, na podstawie art. 87 ust. 2 w powiązaniu z ust. 3 ustawy Spółce z racji zakupu środka trwałego przysługuje zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym, na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji, gdyż jak wynika z powyższych przepisów zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Różnica podatku podlegająca zwrotowi w kwocie przekraczającej wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały one zaliczone do środków trwałych nabywcy, powiększonej o 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż określona w art. 41 ust. 1 oraz obrotu z tytułu dostaw towarów lub świadczenia usług, o których mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, podlega zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej (ar. 87 ust. 3 ustawy).

Tut. Organ zwraca uwagę na zapis art. 97 ust. 7 w związku z ust. 5 ustawy, zgodnie z którym w przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności, o których mowa w art. 5, oraz podatników, którzy rozpoczęli wykonywanie tych czynności, w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, i którzy zostali zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, termin zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 2, 4-6, wydłuża się do 180 dni. Zdanie drugie i trzecie art. 87 ust. 2 stosuje się odpowiednio. Jednakże przepisu tego nie stosuje się, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym kaucję gwarancyjną, zabezpieczenie majątkowe lub gwarancje bankowe na kwotę 250.000 zł, zwane dalej "kaucją".

Reasumując, przemieszczenie łodzi - NŚT - z terytorium Niemiec na terytorium Polski pomiędzy podatnikiem podatku od wartości dodanej (producenta łodzi), a podatnikiem podatku VAT (Spółką) spełnia definicję wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Tym samym, za okres, w którym podatnik rozliczy WNT i wystąpi u niego nadwyżka podatku naliczonego nad należnym Spółce będzie przysługiwał zwrot nadwyżki na rachunek bankowy, bez konieczności składania wniosku.

Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż wniosek Pana Zbigniewa Olejnika o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczy stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przez Spółkę cywilną. W związku z tym zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego w tym zakresie dla Wnioskodawcy.

W kwestii podatku od towarów i usług w zakresie zakupu nowego środka trwałego przez osobę fizyczną nieprowadzącą działalności zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 2 maja 2008 r. znak ILPP2/443-356/08-2/GZ, natomiast w kwestii podatku akcyzowego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 30 kwietnia 2008 r. znak ILPP3/443-14/08-2/TK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl