ILPP2/443-356/08-2/GZ - Zasady opodatkowania podatkiem VAT nabycia przez osobę fizyczną łodzi żaglowej od producenta z siedzibą na terytorium Niemiec.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-356/08-2/GZ Zasady opodatkowania podatkiem VAT nabycia przez osobę fizyczną łodzi żaglowej od producenta z siedzibą na terytorium Niemiec.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2008 r. (data wpływu 5 luty 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zakupu nowego środka transportu przez osobę fizyczną-jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zakupu nowego środka transportu przez osobę fizyczną.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Od producenta łodzi żaglowych, który ma swoją siedzibę w Niemczech Wnioskodawca chce nabyć łódź o długości powyżej 7,5 m o nazwie X. Łódź ta spełnia definicję nowego środka transportu.

Łódź tą Zainteresowany chciałby nabyć jako osoba fizyczna do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Producent łodzi jest podatnikiem podatku od wartości dodanej w Niemczech i w dniu nabycia przez Wnioskodawcę łodzi wystawi fakturę VAT. Łódź zostanie zarejestrowana w Polsce.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Kto jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

2.

Według jakiej stawki zostanie opodatkowane nabycie łodzi.

Zdaniem Wnioskodawcy, podatnikiem podatku będzie producent niemiecki, a transakcja zostanie opodatkowana według stawek obowiązujących w Niemczech. Natomiast Zainteresowany nie będzie miał obowiązku opodatkowania przedmiotowej transakcji na terytorium kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Ad.1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (dalej: WNT), o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Z kolei ust. 2 tegoż artykułu stanowi, iż przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem że:

1.

nabywcą towarów jest:

-

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,

-

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a)

-

z zastrzeżeniem art. 10;

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a).

Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 9 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się również, w przypadku gdy:

1.

nabywcą jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 1,

2.

dokonującym dostawy towarów jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 2

-

jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu.

Z cytowanych przepisów wynika, iż przedmiotowa transakcja jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, pomimo, że nabywca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Przywóz z innego państwa członkowskiego nabywanego tam nowego środka transportu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, niezależnie od statusu sprzedawcy i nabywcy.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Dotyczy to również wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu w rozumieniu art. 9 ust. 3 ustawy.

Definicja nowego środka transportu została zawarta w art. 2 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z jego brzmieniem, przez "nowe środki transportu" (dalej: NŚT) rozumie się m.in. (lit. b) przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy wodne wymienione w poz. 5-8 załącznika nr 1 do ustawy,), o długości większej niż 7,5 metra, jeżeli były używane nie dłużej niż 100 godzin roboczych na wodzie lub od momentu ich dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż 3 miesiące, z wyjątkiem statków morskich, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu wodnego uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

W poz. 5-8 załącznika nr 1 do ustawy zostały wymienione m.in. jednostki pływające wycieczkowe lub sportowe pozostałe; łodzie wiosłowe i kajaki - z wyłączeniem motorówek wypoczynkowych lub sportowych, innych niż te z silnikiem przyczepnym, niepełnomorskie, o długości mniejszej lub równej 7,5 m (PKWiU 35.12.13-55), pozostałych łodzi, również tych z silnikiem przyczepnym, o masie większej niż 100 kg, o długości mniejszej lub równej 7,5 m (PKWiU 35.12.13-95).

Zgodnie z przedstawionym przez Wnioskodawcę opisem zdarzenia przyszłego dokona on zakupu nowego środka transportu od producenta niemieckiego - podatnika podatku od wartości dodanej.

Jak wskazano w art. 9 ust. 3 ustawy podmiotem zobowiązanym do odprowadzenia podatku VAT z tytułu nabycia NŚT w innym kraju członkowskim jest zawsze nabywca, niezależnie od jego statusu podatkowego, nawet wówczas, gdy ostatecznym odbiorcą jest osoba fizyczna.

Zgodnie z art. 99 ust. 10 ustawy w przypadku gdy podatnicy, o których mowa w art. 15, oraz podmioty niebędące podatnikami wymienionymi w art. 15, niemające obowiązku składania deklaracji podatkowej, o którym mowa w ust. 1-3 lub w ust. 8, dokonują jedynie wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu, deklarację podatkową w zakresie nabywanych nowych środków transportu składa się w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu.

Obowiązek podatkowy, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu - w myśl art. 20 ust. 9 ustawy - powstaje z chwilą otrzymania tych towarów, nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, w zależności od tego które z wymienionych zdarzeń wystąpi pierwsze.

Ponadto zauważyć należy, iż zgodnie z art. 103 ust. 3 i 4 ustawy podatnik, który dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu, jeżeli ma on być zarejestrowany na terytorium kraju zobowiązany jest do wpłaty podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego. W tym celu podatnik oprócz zapłaty podatku jest również zobowiązany do złożenia w urzędzie skarbowym informacji o wewnątrzwpólnotowym nabyciu środka transportu na druku VAT-23 wraz z kopią faktury potwierdzającej nabycie środka transportu (art. 103 ust. 5 ustawy).

W poz. 32 formularza VAT-23 podatnik wpisuje rzeczywistą kwotę środka transportu jaką winien zapłacić dostawcy tzn. kwotę wykazaną na fakturze wraz z symbolem waluty. Natomiast wpłacony podatek z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu powinien być obliczony zgodnie z art. 31 ustawy. Podstawa opodatkowania WNT oprócz faktycznej wartości środka transportu wynikającej z faktury obejmuje również:

1.

podatki (np. podatek akcyzowy), cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów,

2.

wydatki dodatkowe takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Zatem cena nabycia wykazana przez Wnioskodawcę w formularzu VAT-23 obejmuje wartość z faktury od kontrahenta, natomiast kwota podatku wpłaconego do urzędu skarbowego obliczona jest od podstawy opodatkowania WNT (zgodnie z art. 31 ustawy).

Biorąc pod uwagę powyższą analizę stwierdza się, że Wnioskodawca dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia NŚT, będąc osobą fizyczną, ma obowiązek:

1.

rozliczyć podatek należny z tego tytułu w ramach deklaracji VAT-10, składanej w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu, tj. od dnia otrzymania łodzi, nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury przez dostawcę niemieckiego.

2.

dokonać wpłaty należnej kwoty podatku od transakcji WNT łodzi,

3.

złożyć VAT-23 wraz z kopią faktury, w przypadku gdy przedmiot zapytania podlega rejestracji lub jeśli nie podlega on rejestracji, a będzie użytkowany na terytorium Polski.

Przedmiotowa transakcja nie zostanie przez niemieckiego producenta opodatkowana, gdyż zastosuje on zwolnienie z prawem do odliczenia.

Ad.2

Wysokość opodatkowania podatkiem od towarów i usług regulują przepisy Działu VIII (art. 41 -85) ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie przepis 83 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, iż stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw armatorom morskim:

1.

statków wycieczkowych i tym podobnych, przeznaczonych głównie do przewozu osób; promów wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),

2.

tankowców (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),

3.

statków chłodniczych (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),

4.

statków przeznaczonych do przewozu towarów oraz statków przeznaczonych do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,

5.

statków rybackich itp. pełnomorskich (PKWiU 35.11.31-30),

6.

pchaczy pełnomorskich (PKWiU 35.11.32-50.00), statków szkolnych rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statków badawczych rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40),

7.

statków ratowniczych morskich (PKWiU ex 35.11.33-53.40).

Odnosząc powyższy przepis do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego, możliwość zastosowania preferencyjnej stawki istnieje jedynie w przypadku nabycia określonych jednostek pływających, zaklasyfikowanych do odpowiedniego grupowania statystycznego i nabytych przez armatorów morskich. Tym samym nabycie przedmiotowej łodzi przez Wnioskodawcę będzie podlegało opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22%.

W kwestii podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 2 maja 2008 r. znak ILPP2/443-356/08-3/GZ, natomiast w kwestii podatku akcyzowego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 30 kwietnia 2008 r. znak ILPP3/443-14/08-2/TK.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl