ILPP2/443-355/13-3/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-355/13-3/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Koła Łowieckieg, przedstawione we wniosku z dnia 17 kwietnia 2013 r. (data wpływu 23 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 maja 2013 r. (data wpływu 16 maja 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją operacji pn. "Urządzenie miejsca pamięci wraz z zagospodarowaniem terenu przyległego (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją operacji pn. "Urządzenie miejsca pamięci wraz z zagospodarowaniem terenu przyległego (...)" oraz możliwości jego odzyskania. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 maja 2013 r. (data wpływu 16 maja 2013 r.) o przeformułowane pytanie oraz własne stanowisko w przedmiotowej sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Koło Łowieckie działając w strukturze Polskiego Związku Łowieckiego działa jakozrzeszenie - a nie jako stowarzyszenie. W przeciwieństwie do innych osób prawnych, nie podlega wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego. Wpis, czy wykreślenie z Krajowego Rejestru Sądowego związane jest bezpośrednio z nabyciem lub utratą osobowości prawnej. Polski Związek Łowiecki osobowość prawną nabył wprost z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 127, poz. 1066), a co za tym idzie nie podlega wpisowi do KRSu.

Celem i zadaniami Koła Łowieckiego jest:

* prowadzenie gospodarki łowieckiej;

* troska o rozwój łowiectwa i współdziałanie z administracją rządową i samorządową, jednostkami organizacyjnymi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe i parkami narodowymi oraz organizacjami społecznymi w ochronie środowiska przyrodniczego, w zachowaniu i rozwoju populacji zwierząt łownych i innych zwierząt dziko żyjących oraz środowiska naturalnego;

* pielęgnowanie historycznych wartości dziedzictwa kultury materialnej, historycznej i duchowej, ze szczególnym uwzględnieniem łowiectwa;

* ustalanie kierunków i zasad rozwoju łowiectwa, zasad selekcji populacyjnej i osobniczej zwierząt łownych;

* czuwanie nad przestrzeganiem przez członków zrzeszenia prawa, zasad etyki, obyczajów i tradycji łowieckich;

* prowadzenie dyscyplinarnego sądownictwa łowieckiego;

* organizowanie szkolenia w zakresie prawidłowego łowiectwa i strzelectwa myśliwskiego;

* prowadzenie i popieranie działalności wydawniczej i wystawienniczej o tematyce łowieckiej;

* realizacja działań dotyczących zagospodarowania przestrzeni publicznej, wpływających na realizację celów prospołecznych: edukacyjnych, ekologicznych, szkoleniowych, kulturalnych, promujących dane walory obszaru;

* wspieranie i prowadzenie prac naukowych w zakresie gospodarowania zwierzyną;

* prowadzenie i popieranie hodowli użytkowych psów myśliwskich i ptaków łowczych;

* propagowanie działań w zakresie promowania naturalnych walorów środowiskowych i dziedzictwa kulturowego.

Koło Łowieckie posiada osobowość prawną - wpisane jest do Rejestru Kół Łowieckich. Jest organizacją, która nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Koło Łowieckie zamierza zrealizować projekt pn. "Urządzenie miejsca pamięci wraz z zagospodarowaniem terenu przyległego (...)", który uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4 Leader, Działanie 4.13 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Podlegać będzie on dofinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich - na podstawie umowy o dofinansowanie z dnia 15 kwietnia 2013 r.

Przedmiotowa operacja pn. "Urządzenie miejsca pamięci wraz z zagospodarowaniem terenu przyległego (...)" planowana jest do zrealizowania w 2013 r.

W zakres przewidzianych do realizacji w ramach projektu prac wchodzą roboty związane z utworzeniem miejsca pamięci to jest:

1.

odrestaurowanie pomników,

2.

wyrównanie terenu,

3.

dostawa ogrodzenia,

4.

dostawa tablicy informacyjnej,

5.

dostawa surowców na wykonanie ławek.

Jednocześnie wykonane zostaną wszelkie prace związane z robotami przygotowawczymi i wykończeniowymi takie jak:

6.

oczyszczenie terenu - wycinka drzew i krzewów,

7.

montaż ogrodzenia,

8.

wykonanie i montaż ławek,

9.

ułożenie nagrobków.

Koło Łowieckie zamierza sfinansować zakres prac określony w punktach od 1 do 5, tj. zlecić ich wykonanie firmie specjalistycznej. Zakres prac określony w punktach od 6 do 9 zostanie wykonany w formie wkładu własnego członków Koła Łowieckiego, tj. w formie nieodpłatnej pracy.

Projekt dotyczy nieruchomości niezabudowanej, którą Koło włada na mocy umowy dzierżawy. Właściciel nieruchomości - Gmina, wyraził zgodę na realizację przedmiotowego projektu i na utrzymanie efektów jego realizacji przez wymagany 7 letni okres po wypłacie pomocy. Obiekt zagospodarowany na miejsce pamięci przeznaczony jest dla mieszkańców gminy, turystów, w tym członków Koła jako miejsce kultu historycznego oraz rozwoju życia społeczno-gospodarczego. Obiekt jest udostępniany społeczeństwu w formie nieodpłatnej.

W wyniku realizacji projektu Koło Łowieckie nie osiągnie żadnych przychodów. Zakupy dokonane w ramach projektu, które będą podlegały refundacji z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W wyniku realizacji projektu Koło Łowieckie nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Właścicielami wszystkich zakupionych urządzeń i instalacji w ramach operacji będzie Koło Łowieckie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 14 maja 2013 r.).

Czy Koło Łowieckie ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. "Urządzenie miejsca pamięci wraz z zagospodarowaniem terenu przyległego (...)".

Zdaniem Wnioskodawcy (zredagowanym w piśmie z dnia 14 maja 2013 r.), nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie przysługuje mu prawo do odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. "Urządzenie miejsca pamięci wraz z zagospodarowaniem terenu przyległego (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W przedmiotowej sprawie wskazać także należy, iż zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Z kolei, stosownie do art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 5 ustawy, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wskazać należy, iż definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie o podatku od towarów i usług, jest znacznie szersza niż definicja działalności gospodarczej uregulowana w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.), czy też w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.). W konsekwencji ocena określonych stanów na gruncie powołanych aktów prawnych może być odmienna.

Status podatnika VAT nie jest związany z wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu wymienionych przepisów. W szczególności nie ma znaczenia fakt dokonania rejestracji działalności gospodarczej, czy też rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług. Wskazać również należy, iż dla uzyskania statusu podatnika VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na to, czy przynosi ona zyski. Podatnikami VAT są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użyteczne (charytatywne, kulturalne, naukowe itd.).

Z opisu sprawy wynika, że Koło Łowieckie jest zrzeszeniem, które nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem podatku VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT, nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Koło Łowieckie zamierza zrealizować projekt, który uzyskał dofinansowanie w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4 Leader, Działanie 4.13 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Podlegać będzie on dofinansowaniu ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

W wyniku realizacji projektu Koło Łowieckie nie osiągnie żadnych przychodów. Zakupy dokonane w ramach projektu, które będą podlegały refundacji z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W wyniku realizacji projektu Koło Łowieckie nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Właścicielami wszystkich zakupionych urządzeń i instalacji w ramach operacji będzie Koło Łowieckie.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

Z uwagi na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, a podmiot realizujący zadanie nie jest czynnym podatnikiem VAT - jak wskazał we wniosku Zainteresowany - zatem w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Tym samym, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, iż Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia lub odzyskania podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu pn. "Urządzenie miejsca pamięci wraz z zagospodarowaniem terenu przyległego (...)" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Oś 4 Leader, Działanie 4.13.

Ponadto, należy zauważyć, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl