ILPP2/443-355/11-6/AK - Obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących przez szkołę średnią w związku z prowadzeniem stołówki i internatu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-355/11-6/AK Obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących przez szkołę średnią w związku z prowadzeniem stołówki i internatu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zespołu Szkół, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2011 r. (data wpływu 14 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2011 r. (data wpływu 6 maja 2011 r.) oraz pismem z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 10 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 maja 2011 r. (data wpływu 6 maja 2011 r.) oraz pismem z dnia 10 maja 2011 r. (data wpływu 10 maja 2011 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego, własne stanowisko w sprawie oraz dokument dla osoby podpisanej na wniosku uprawniający do występowania w imieniu Wnioskodawcy o wydanie interpretacji indywidualnej, a także o opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest szkołą średnią zawodową oraz podatnikiem VAT. Posiada własną obsługiwaną przez własnych pracowników stołówkę i internat. W internacie zakwaterowani są uczniowie Zainteresowanego i uczniowie sąsiednich szkół, z którymi ma on podpisane umowy, co powoduje zwolnienie z podatku VAT. Uczniowi ci zarazem mają obowiązek stołowania się w stołówce Wnioskodawcy. Za zakwaterowanie i wyżywienie pobiera opłaty - po kosztach.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Jest szkołą publiczną i funkcjonuje zgodnie z ustawą o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. Nr 67, poz. 329 z 1991 r. z późn. zm.).

Internat i stołówka wchodzi w skład szkoły. Jest jej integralną częścią, podlega Dyrektorowi Szkoły. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. Nr 52, poz. 467 i Nr 212, poz. 1767). Szczegółową organizację działania placówki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny placówki opracowany przez Dyrektora Szkoły do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny internatu zatwierdza organ prowadzący. Klasyfikacja statystyczna czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę wg PKWiU:

* usługi stołówkowe - 56.29.20.0,

* usługi zakwaterowania - 55.90.11.0,

* usługi zakwaterowania uczniów własnych i uczniów sąsiednich szkół z którymi Zainteresowany ma podpisane umowy - ustawa z 29 października 2010 r. art. 43 pkt 30.

Opłaty za internat i wyżywienie wpłacane są na rachunek bankowy szkoły i w kasie szkoły - gotówka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi zakwaterowania i wyżywienia w internacie szkoły są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zarówno zakwaterowanie jak i wyżywienie jest zwolnione z ewidencjonowania na kasie fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujacych.

Delegacją zawartą w art. 111 ust. 8 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia zwolnił na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1, oraz określił warunki korzystania ze zwolnienia (...).

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930), zwanym dalej rozporządzeniem.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6, który stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Zwalnia się również z obowiązku ewidencjonowania do dnia przekroczenia w 2011 r. lub 2012 r. kwoty obrotów w wysokości 20 000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy - podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym. (§ 3 ust. 7 rozporządzenia).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Natomiast, w myśl § 2 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W części I załącznika do ww. rozporządzenia zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymienione zostały w poz. 21 zakwalifikowane pod symbolem PKWiU ex 55.90.1 (PKWiU z 2008 r.) - pozostałe usługi związane z zakwaterowaniem z wył. PKWiU 55.90.13.0 dot. wyłącznie: usług krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych) - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturami.

Należy zaznaczyć, iż do dnia 31 grudnia 2010 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) stosowało się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), gdzie pod symbolem PKWiU 55.23.15 sklasyfikowane były usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane.

Natomiast, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r., dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.). Tym samym od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje Polska Klasyfikacja Towarów i Usług z 2008 r., gdzie pod symbolem PKWiU 55.90.11.0 sklasyfikowane zostały usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne.

Z klucza powiązań dotyczących powyższych klasyfikacji wynika, iż PKWiU 55.23.15 z 1997 r. (usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane) odpowiada obecnie symbolom PKWiU: 55.90.11.0 (usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne), 55.90.12.0 (usługi świadczone przez hotele pracownicze) oraz 55.90.19.0 (pozostałe usługi związane z zakwaterowaniem, gdzie indziej niesklasyfikowane) z 2008 r.

Tym samym, ze zwolnienia wskazanego w poz. 21 załącznika do rozporządzenia, korzystają usługi krótkotrwałego zakwaterowania w zakresie których mieszczą się usługi świadczone przez internaty, domy studenckie, bursy szkolne, hotele pracownicze, pod warunkiem że ich świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturami. Natomiast ustawodawca ze zwolnienia wyłączył grupę PKWiU 55.90.13.0, tj. usługi oferowania miejsc sypialnych w wagonach kolejowych i w pozostałych środkach transportu.

Ponadto w części II w poz. 45 załącznika do ww. rozporządzenia zawierającego wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wskazano, usługi stołówek w placówkach wymienionych art. 43 ust. 9 ustawy, prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu.

Z kolei, prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej usługi. Wyrażenie "w całości" odnosi się do poszczególnych usług świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega usługa, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna usługa została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest szkołą średnią zawodową oraz podatnikiem VAT. Posiada własną obsługiwaną przez własnych pracowników stołówkę i internat. W internacie zakwaterowani są uczniowie Zainteresowanego i uczniowie sąsiednich szkół, z którymi ma on podpisane umowy, co powoduje zwolnienie z podatku VAT. Uczniowi ci zarazem mają obowiązek stołowania się w stołówce Wnioskodawcy. Za zakwaterowanie i wyżywienie pobiera opłaty - po kosztach. Zainteresowany wskazał, iż jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Jest szkołą publiczną i funkcjonuje zgodnie z ustawą o systemie oświaty. Internat i stołówka wchodzi w skład szkoły. Jest jej integralną częścią, podlega Dyrektorowi Szkoły. Szczegółową organizację działania placówki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny placówki opracowany przez Dyrektora Szkoły do dnia 30 kwietnia każdego roku. Arkusz organizacyjny internatu zatwierdza organ prowadzący. Klasyfikacja statystyczna czynności wykonywanych przez Wnioskodawcę wg PKWiU:

* usługi stołówkowe - 56.29.20.0,

* usługi zakwaterowania - 55.90.11.0,

* usługi zakwaterowania uczniów własnych i uczniów sąsiednich szkół z którymi Zainteresowany ma podpisane umowy - ustawa z 29 października 2010 r. art. 43 pkt 30.

Opłaty za internat i wyżywienie wpłacane są na rachunek bankowy szkoły i w kasie szkoły - gotówka.

Zatem Zainteresowany, o ile nie przekroczył wcześniej i nie przekroczy w 2011 r. limitów z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, określonych w § 3 cyt. rozporządzenia nie ma obowiązku rozpoczęcia ewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Natomiast w przypadku przekroczenia ww. limitów zastosowanie znajdą przepisy § 2 rozporządzenia, dotyczące zwolnienia przedmiotowego.

W takim przypadku, świadczone przez Wnioskodawcę usługi zakwaterowania uczniów w internacie klasyfikowane do PKWiU 55.90.11.0 będą zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej, jako usługi wymienione w załączniku w poz. 21 do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, o ile świadczenie tych usług w całym zakresie dokumentowane jest fakturami.

Także świadczone przez Zainteresowanego usługi w zakresie wyżywienia uczniów (usługi stołówek) na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 45 załącznika do rozporządzenia, będą zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej usług będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W kwestii dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług zakwaterowania w internacie szkoły oraz posiłków wydawanych przez stołówkę dla własnych uczniów oraz uczniów obcych szkół, a także w zakresie uznania zakwaterowania i wyżywienia jako usługi całościowej - w dniu 18 maja 2011 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-355/11-5/AK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl