ILPP2/443-347/08-2/EN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 maja 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-347/08-2/EN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia - brak daty sporządzenia (data wpływu 16 kwiecień 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wykonanej usługi transportu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania wykonanej usługi transportu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca świadczy usługi transportu towarów na trasach: Francja-Polska, Holandia-Polska, Belgia-Polska na rzecz firmy X Sp. z o.o. w Y, będącej podatnikiem VAT UE. Po przewiezieniu towaru do (...) w Y, odbiorca dokonuje przeładunku towaru, bez jego przetworzenia, z samochodów Wnioskodawcy na samochody innej firmy transportowej, która przewozi je z Polski do Rosji. Ostatecznym odbiorcą jest firma w Rosji. Wystawiając fakturę Zainteresowany opiera się na zleceniu transportowym i liście przewozowym CMR, z których wynika, że towar został przez niego wywieziony z Francji, Holandii lub Belgii i odebrany w Polsce. Jednocześnie w polu nr 2 dokumentu CMR i zleceniu transportowym jest zaznaczone ostateczne miejsce przeznaczenia towaru - Rosja.

Wnioskodawca wystawia faktury za przewóz towarów na wymienionych trasach ze stawką podatku VAT 22%, w oparciu o art. 28 ust. 1 i ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Następnie firma X Sp. z o.o. w Y przesyła list przewozowy CMR wystawiony na innego przewoźnika, który przewoził towary na trasie Polska-Rosja i z którego wynika, że towary zostały dostarczone do Rosji. W polu 18 dokumentu CMR podane są numery rejestracyjne samochodów Zainteresowanego, z których nastąpił przeładunek towarów. Na podstawie przesłanego listu przewozowego CMR, firma X występuje do Wnioskodawcy o wystawienie faktur korygujących i zastosowanie stawki 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 oraz ust. 3 pkt 1 lit. d) ustawy o podatku od towarów i usług. Zainteresowany odmawia wystawienia faktur korygujących i uznania świadczonych usług za usługi transportu międzynarodowego opodatkowanego stawką 0%, powołując się na przepis art. 83 ust. 5 pkt 1. Wnioskodawca jako przewoźnik nie posiada dokumentu potwierdzającego wywóz przez niego towaru poza terytorium Wspólnoty, a przesłanie listu przewozowego wystawionego na innego przewoźnika nie upoważnia go do uznania, że spełnia wymogi cytowanego wyżej przepisu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany prawidłowo fakturuje przedmiotowe usługi transportowe, z zastosowaniem stawki podatku VAT 22%, zgodnie z art. 28 ust. 1 i ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi są opodatkowane stawką podatku VAT 22%, zgodnie z art. 28 ust. 1 i ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Przesłanie listu przewozowego CMR wystawionego na innego przewoźnika nie upoważnia Spółki do dokonania korekty wystawionych faktur i uznania świadczonych usług za usługi transportu międzynarodowego, opodatkowanego stawką 0%, zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 oraz ust. 3, gdyż nie spełniony jest wymóg ustawowy wynikający z art. 83 ust. 5.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, w przypadku świadczenia usług transportowych miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

Artykuł 28 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej "wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów", miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3, który wskazuje, iż w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż usługi transportowe wykonane przez Wnioskodawcę odbyły się na trasie Francja-Polska, Holandia-Polska, Belgia-Polska, przy czym zleceniodawcą usługi był podatnik podatku od towarów i usług. Za wykonaną usługę Wnioskodawca wystawił fakturę VAT ze stawką 22%. Zatem z powyższego wynika, iż usługa została wykonana na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, w związku z czym, mogłaby być uznana za wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów i opodatkowana stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawką podatku w wysokości 22%. Jednakże Zainteresowany wskazał, iż nabywca usługi przesłał mu kopię dokumentu CMR, z którego wynika, iż towar, który był przez niego transportowany, został przewieziony przez innego przewoźnika poza terytorium Wspólnoty, tj. do Rosji, a w dokumencie CMR podane są numery rejestracyjne samochodów Wnioskodawcy, z których nastąpił przeładunek towarów.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23 - na mocy art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy - rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Stosownie do art. 83 ust. 5 pkt 1 ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora) (...).

Z powyższego wynika, iż opodatkowanie usług transportu międzynarodowego preferencyjną stawką 0% wymaga odpowiedniego ich udokumentowania, tj. przewoźnik powinien posiadać list przewozowy lub dokument spedytorski, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim. Zatem, uwzględniając powyższe przepisy art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. d) i ust. 5 pkt 1 ustawy, należy stwierdzić, że świadczona przez Wnioskodawcę usługa transportu towarów jest usługą transportu międzynarodowego, ponieważ jak wskazał we wniosku jest on w posiadaniu dokumentu, z którego wynika, że towar będący przedmiotem transportu został przewieziony poza terytorium Wspólnoty. Bez znaczenia dla przedmiotowej sprawy jest fakt, iż Spółka posiada kopię dokumentu CMR wystawionego na inną firmę, bowiem z przedmiotowego dokumentu jednoznacznie wynika, iż uczestniczyła ona w transporcie towarów - z terytorium Wspólnoty do miejsca przeznaczenia poza terytorium Wspólnoty - na odcinku z miejsca nadania towarów na terytorium Wspólnoty do miejsca ich przeładunku w kraju.

Usługa międzynarodowego transportu towarów, stosownie do ww. art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy, będzie opodatkowana wyłącznie na odcinku trasy przebiegającym na terytorium Polski, wg stawki 0%. Natomiast pozostała część tej usługi, wykonywana na odcinkach trasy przebiegających poza granicami kraju, podlega opodatkowaniu w państwie, którego dany odcinek trasy dotyczy, według zasad tam obowiązujących.

Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawca jest zobowiązany do dokonania korekt wystawianych faktur, zgodnie z przedstawionymi przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl