ILPP2/443-341/12-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-341/12-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2012 r. (data wpływu 28 marca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 kwietnia 2012 r. (data wpływu 23 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 kwietnia 2012 r. (data wpływu 23 kwietnia 2012 r.) o pełnomocnictwo do reprezentowania Wnioskodawcy oraz opłatę od pełnomocnictwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca za pośrednictwem Grupy X złożył wniosek o dofinansowanie w ramach PROW oś IV LEADER, działanie "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" - "Małe projekty". Wniosek został pozytywnie zweryfikowany przez Radę LGD i Samorząd Województwa i Zainteresowany otrzymał dofinansowanie w wysokości 18.970,99 zł na operację " (...)".

Celem operacji jest przeprowadzenie w dniach 12 i 13 sierpnia 2011 r. warsztatów mineralogicznych oraz kursów rozpoznawania minerałów, w dniu 13 sierpnia 2011 r. przeprowadzenia (...) Mistrzostw (...). Celem jest wspólne, cykliczne przedsięwzięcie, które przewiduje ścisłą współpracę osób prywatnych-kolekcjonerów i poszukiwaczy minerałów, pasjonatów-amatorów mineraologii i geologii a szczególnie uczniów i studentów. Jednym z najważniejszych założeń tego projektu jest integracja lokalnej społeczności, bez względu na wiek oraz promocja walorów bio-geologicznych rejonu (...).

(...) Mistrzostwa w X, organizowane są na terenie hałdy, po eksploatacji uranu i fluorytu. Hałda położona jest przy drodze łączącej parking z miejscowością X. Zawody poprzedzone są warsztatami z dziedziny mineralogii i geologii. Program warsztatów: zapoznanie się z podstawowymi skałami metamorficznymi, pobieranie próbek minerałów z hałdy, opis ich barwy, pokroju, twardości i innych właściwości oraz ich identyfikacja.

Warsztaty są prowadzone przez osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje. Zawody odbywają się według specjalnego regulaminu, w którym m.in. uwzględnia się rzadkość występowania okazów na terenie doliny X ich wielkość oraz walory wizualne. Teren hałdy został podzielony na około 60 działek o powierzchni około 10 m2. Zawody przeprowadzone zostały w dwóch kategoriach: dla osób dorosłych oraz dzieci do lat 16. W zawodach uczestniczyło około 100 osób, tworząc około 35 drużyn od 1 do 3 osób, w drużynie osób dorosłych oraz 25 drużyn dziecięcych do lat 16. Działki były przyznawane drogą losowania. Tradycyjnie honorowy patronat naukowy objął dziekan Wydziału Nauki o X.

W ramach operacji warsztaty, kursy rozpoznawania minerałów oraz (...) Mistrzostwa (...) były bezpłatne, finansowane w ramach otrzymanej dotacji, projekt nie generuje żadnych przychodów. Wszystkie zadania realizowane podczas operacji są zlecane przez Wnioskodawcę na zewnątrz i opłacane po otrzymaniu stosownych dokumentów do zapłaty.

Zainteresowany nie jest i nigdy nie był czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy PTU (zwolnienie podmiotowe). W ogóle nie prowadzi działalności gospodarczej, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nieprzekracza kwoty określonej w cyt. przepisie ustawy o PTU. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7.

Działalność Zainteresowanego związana z realizacją projektu nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie PTU. Towarzystwo nie stanie się czynnym podatnikiem VAT.

Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu w żaden sposób nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi PTU (VAT), bowiem Wnioskodawca nie stanie się czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur i innych dokumentów księgowych dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej... (działanie 413 PROW 2007-2013).

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja ww. projektu nie będzie prowadziła do tego, że stanie się on czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na powyższe nie będzie mógł obniżyć kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej. Wnioskodawca nadal nie będzie miał obowiązku składania deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca za pośrednictwem Grupy Lokalnej Działania złożył wniosek o dofinansowanie w ramach PROW oś IV LEADER, działanie "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" - "Małe projekty". Celem operacji jest wspólne, cykliczne przedsięwzięcie, które przewiduje ścisłą współpracę osób prywatnych-kolekcjonerów i poszukiwaczy minerałów, pasjonatów-amatorów mineraologii i geologii a szczególnie uczniów i studentów. Jednym z najważniejszych założeń tego projektu jest integracja lokalnej społeczności, bez względu na wiek oraz promocja walorów bio-geologicznych rejonu (...).

Zainteresowany wskazał, iż nie jest i nigdy nie był czynnym podatnikiem VAT, co wynika z treści art. 113 ust. 1 ustawy (zwolnienie podmiotowe), nie prowadzi działalności gospodarczej, a rozmiar działalności statutowej jest nieznaczny i nieprzekracza kwoty określonej w cyt. przepisie ustawy. Wnioskodawca nie składał i nie składa deklaracji VAT-7. Działalność Zainteresowanego związana z realizacją projektu nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Towarzystwo nie stanie się czynnym podatnikiem VAT. Efekty powstałe w wyniku realizacji projektu w żaden sposób nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a tym samym nabywane towary i usługi nie służą czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur i innych dokumentów księgowych dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu sfinansowanego ze środków funduszy strukturalnych Unii Europejskiej (działanie 413 PROW 2007-2013).

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym oraz we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo, tut. Organ wyjaśnia, iż wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej rozpatrywane są w terminie, o którym mowa w art. 14d ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), tj. bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wniosków. Ponadto, wszystkie wnioski o wydanie interpretacji indywidualnej rozpatrywane są z zachowaniem kolejności wpływu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl