ILPP2/443-336/09-4/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-336/09-4/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko X, przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.) o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zamierza zrealizować roboty inwestycyjne polegające na wykonaniu rekultywacji terenu byłego składowiska odpadów komunalnych. W skład inwestycji wchodzić będą prace rekultywacyjne, zgodnie ze stosowną decyzją Marszałka Województwa, zmierzające do przywrócenia zdegradowanemu terenowi charakteru gruntów rolnych. Teren powyższy stanowi własność innej gminy i po zakończeniu rekultywacji łącząca strony umowa dzierżawy zostanie rozwiązana. Zainteresowany nie uzyskuje zatem i nie będzie uzyskiwał z tytułu wykonywania prac rekultywacyjnych żadnych przychodów.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca poinformował, że zgodnie z umową dzierżawy inna gmina wydzierżawiła mu nieruchomość na okres od dnia 1 lipca 2008 r. do dnia 31 grudnia 2019 r., celem wykonania rekultywacji. Po przeprowadzeniu procedur wymaganych prawem, w okresie od maja 2009 r. do czerwca 2014 r. będzie wykonana rekultywacja składowiska odpadów. Natomiast umowa dzierżawy została zawarta do dnia 31 grudnia 2019 r. ze względu na planowane ubieganie się o dofinansowanie ze środków unijnych. Zgodnie z wymaganiami instytucji zarządzającej RPO WX, projekty objęte dofinansowaniem środkami unijnymi, winny zapewnić pięcioletni okres trwałości efektów powstałych w wyniku ich realizacji. Obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie środkami unijnymi, jest oświadczenie o zachowaniu celów projektu w ciągu pięciu lat od daty jego zakończenia. Stąd konieczność zawarcia umowy dzierżawy na okres dłuższy niż planowana rekultywacja. Po zakończeniu okresu dzierżawy, z dniem 31 grudnia 2019 r. Wnioskodawca przekaże nieruchomość do wyłącznego użytkowania. W okresie od czerwca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. Zainteresowany nie zamierza prowadzić na tym terenie żadnej działalności gospodarczej, która objęta byłaby opodatkowaniem (Wnioskodawca zobligowany jest jedynie wnosić podatek od dzierżawionej nieruchomości). Powyższy termin został ustanowiony jedynie na potrzeby pozyskania środków unijnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowanemu przysługiwać będzie uprawnienie do zwrotu bądź odzyskania w jakikolwiek inny sposób przewidziany w ustawie o podatku VAT podatku naliczonego zapłaconego wykonawcom, którzy na podstawie zawartych umów wykonają prace rekultywacyjne i wystawią w związku z tym faktury VAT zawierające ten podatek.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie przysługuje mu w opisanym stanie faktycznym uprawnienie do zwrotu podatku naliczonego ani też uprawnienie do pomniejszenia o podatek naliczony podatku należnego wynikającego ze sprzedaży opodatkowanej, ale nie związanej z realizowaną inwestycją.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z opisu sprawy wynika, że Zainteresowany realizuje roboty inwestycyjne polegające na wykonaniu rekultywacji byłego składowiska odpadów komunalnych. Prace rekultywacyjne mają na celu przywrócenie zdegradowanemu terenowi charakteru gruntów rolnych. Przedmiotowy teren Wnioskodawca wydzierżawił od innej gminy na okres od dnia 1 lipca 2008 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. Po przeprowadzeniu procedur wymaganych prawem w okresie od maja 2009 r. do czerwca 2014 r. jest wykonywana rekultywacja składowiska odpadów. Po zakończeniu rekultywacji łącząca strony umowa dzierżawy zostanie rozwiązana. Inwestycja ma być zrealizowana ze środków unijnych. Ze względu na planowane ubieganie się o dofinansowanie ze środków unijnych umowa dzierżawy została zawarta do dnia 31 grudnia 2019 r., gdyż zgodnie z wymaganiami instytucji zarządzającej RPO WŁ, projekty objęte dofinansowaniem środkami unijnymi, winny zapewnić pięcioletni okres trwałości efektów powstałych w wyniku ich realizacji. Obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie środkami unijnymi, jest oświadczenie o zachowaniu celów projektu w ciągu pięciu lat od daty jego zakończenia. Stąd też konieczność zawarcia umowy dzierżawy na okres dłuższy niż planowana rekultywacja. Po zakończeniu okresu dzierżawy - z dniem 31 grudnia 2019 r. Wnioskodawca przekaże nieruchomość do wyłącznego użytkowania. W okresie od czerwca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2019 r. Zainteresowany nie zamierza prowadzić na tym terenie żadnej działalności gospodarczej, która objęta byłaby opodatkowaniem.

W związku z tym, iż nabywane towary i usługi w ramach realizacji inwestycji nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, warunek wskazany w art. 86 ustawy nie zostaje spełniony, gdyż Zainteresowany jest tylko inwestorem przedmiotowej inwestycji.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 10 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in.: pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia oraz podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 10 cyt. rozporządzenia.

Zatem, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego zadania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl