ILPP2/443-332/12-2/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-332/12-2/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku sygnowanym datą 22 lutego 2012 r. (data wpływu 26 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca (dalej: Spółka) dystrybuuje wyposażenie sanitarne przeznaczone do łazienek, toalet oraz kuchni. Spółka sprzedaje przedmiotowe towary odbiorcom, w szczególności hurtowniom oraz sieciom handlowym. W celu zwiększania swojej sprzedaży, Spółka przyznaje odbiorcom premie pieniężne. Wysokość premii jest różnicowana ze względu na wielkość obrotów. Wysokość premii jest obliczana jako procent od określonego poziomu obrotu na podstawie umowy handlowej z odbiorcami. Premie pieniężne nie są związane z pojedynczymi dostawami tylko z obrotem wartościowym całości towarów z danym odbiorcą, w określonym przedziale czasowym wskazanym w umowie i może to być np. kwartał lub rok. Ponadto umowy handlowe zawarte z odbiorcami, określają warunki i czynności, do jakich jest zobligowany odbiorca, aby premię pieniężną otrzymał, są to następujące działania (występujące łącznie lub pojedynczo, w zależności od umowy zawartej z odbiorcą):

* premia pieniężna przysługuje odbiorcy z tytułu udostępnienia dostawcy (Spółce) rynku zbytu, który ma do zaoferowania odbiorca,

* premia pieniężna przysługuje za posiadanie przez odbiorcę odpowiedniej, ustalonej ze Spółką ekspozycji z towarami,

* premia pieniężna przysługuje za posiadanie przez odbiorcę ustalonego ze Spółką magazynu towarów o określonej wartości,

* premia pieniężna stanowi wynagrodzenie odbiorcy z tytułu świadczenia na rzecz Spółki usług intensyfikacji sprzedaży przejawiających się w następujących działaniach: promowanie towarów, otwieranie nowych punktów sprzedaży, ekspozycja towarów w punktach handlowych odbiorcy,

* premia pieniężna przysługuje za działania dystrybucyjne polegające na budowaniu kanałów dystrybucyjnych, jak również na poszukiwaniu nowych rynków zbytu dla produktów dostawcy (Spółki),

* premia pieniężna przysługuje za czynności związane z organizacją Programu lojalnościowego,

* premia pieniężna przysługuje za świadczenie usługi dystrybucyjnej przez odbiorcę na rzecz dostawcy (Spółki).

Odbiorcy traktują otrzymywane premie pieniężne jako odpłatność za wykonywane zgodnie z umową usługi i wystawiają z tego tytułu faktury VAT na rzecz Wnioskodawcy (Spółki), wykazując na nich kwotę naliczonego podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do powyżej przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z powyższych faktur wystawionych przez swoich odbiorców.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji gdy Spółka, na podstawie umowy z odbiorcą, wypłaca premię pieniężną za dokonanie określonego poziomu zakupów oraz realizację przez odbiorcę dodatkowych czynności określonych w umowie, to premia pieniężna stanowi wynagrodzenie za świadczoną przez odbiorcę na rzecz Spółki usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, a więc jest wynagrodzeniem za czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oznacza to z kolei, że Spółka ma prawo na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, odliczyć podatek naliczony wynikający z faktury VAT wystawionej przez odbiorcę, dokumentującej wypłatę premii pieniężnej.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, pod pojęciem "świadczenie usług" należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT. Konsekwentnie więc, w świetle powyższej definicji zakres pojęcia "świadczenie usług" znacznie wykracza poza przyjęte w języku potocznym rozumienie tego pojęcia. Zgodnie bowiem, z przytoczoną powyżej definicją każde świadczenie, które nie zostanie sklasyfikowane jako dostawa towarów, należy uznać za usługę. Może więc dojść do sytuacji, w której określone świadczenie podatnika nie będzie uznane za usługę w potocznym rozumieniu tego zwrotu, lecz z uwagi na fakt, iż nie będzie ono stanowiło dostawy na gruncie ustawy o VAT, będzie uznane za usługę w rozumieniu ustawy o VAT.

W przypadku przedstawionym w opisie sprawy istnieje ekwiwalentność świadczeń między stronami, tj. Spółką i jej odbiorcą. W analizowanych przypadkach usługą, za którą zapłatą będzie premia pieniężna, jest realizacja przez odbiorcę Spółki świadczenia w postaci osiągnięcia określonego poziomu zakupów, a także wypełnienia dodatkowych czynności takich jak: udostępnienie rynków zbytu, posiadanie ekspozycji z towarami, posiadanie magazynu towarów o określonej wartości, promowanie towarów, otwieranie nowych punktów sprzedaży, budowanie kanałów dystrybucyjnych i poszukiwanie nowych rynków zbytu, co w konsekwencji skutkuje zwiększeniem przychodów Spółki i poprawą jej pozycji rynkowej.

W analizowanych przykładach istotną okolicznością jest fakt, iż premia pieniężna, jaka ma być wypłacona przez Spółkę odbiorcom nie ma charakteru dobrowolnego. Premia wypłacana jest pod warunkiem spełnienia określonych w umowie warunków. W świetle powyższego należy stwierdzić, iż pomiędzy stronami transakcji istnieje zobowiązanie, które należy uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem w rozumieniu ustawy o VAT.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury odbiorcy - biorąc pod uwagę powyższe nie ulega wątpliwości, że usługi świadczone Spółce przez odbiorcę w zamian za premię pieniężną powinny zostać udokumentowane fakturą VAT. W efekcie Wnioskodawca jest zdania, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na wspomnianych fakturach odbiorcy, na zasadach ogólnych określonych w art. 86 i następnych ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do przepisu art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

a.

z tytułu nabycia towarów i usług,

b.

potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,

c.

od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W związku z powyższym, podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie towarów i usług, które zostały przez niego zakupione jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a wykonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się podatnika - nie będące dostawą towarów - na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom towarów.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), dotyczący wystawiania faktur korygujących.

Z opisu sprawy wynika, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka dystrybuuje wyposażenie sanitarne przeznaczone do łazienek, toalet oraz kuchni. Spółka sprzedaje przedmiotowe towary odbiorcom, w szczególności hurtowniom oraz sieciom handlowym. W celu zwiększania swojej sprzedaży, Spółka przyznaje odbiorcom premie pieniężne. Wysokość premii jest różnicowana ze względu na wielkość obrotów. Wysokość premii jest obliczana jako procent od określonego poziomu obrotu na podstawie umowy handlowej z odbiorcami. Premie pieniężne nie są związane z pojedynczymi dostawami tylko z obrotem wartościowym całości towarów z danym odbiorcą, w określonym przedziale czasowym wskazanym w umowie i może to być np. kwartał lub rok. Ponadto umowy handlowe zawarte z odbiorcami, określają warunki i czynności, do jakich jest zobligowany odbiorca, aby premię pieniężną otrzymał, są to następujące działania (występujące łącznie lub pojedynczo, w zależności od umowy zawartej z odbiorcą):

* premia pieniężna przysługuje odbiorcy z tytułu udostępnienia dostawcy (Spółce) rynku zbytu, który ma do zaoferowania odbiorca,

* premia pieniężna przysługuje za posiadanie przez odbiorcę odpowiedniej, ustalonej ze Spółką ekspozycji z towarami,

* premia pieniężna przysługuje za posiadanie przez odbiorcę ustalonego ze Spółką magazynu towarów o określonej wartości,

* premia pieniężna stanowi wynagrodzenie odbiorcy z tytułu świadczenia na rzecz Spółki usług intensyfikacji sprzedaży przejawiających się w następujących działaniach: promowanie towarów, otwieranie nowych punktów sprzedaży, ekspozycja towarów w punktach handlowych odbiorcy,

* premia pieniężna przysługuje za działania dystrybucyjne polegające na budowaniu kanałów dystrybucyjnych, jak również na poszukiwaniu nowych rynków zbytu dla produktów dostawcy (Spółki),

* premia pieniężna przysługuje za czynności związane z organizacją Programu lojalnościowego,

* premia pieniężna przysługuje za świadczenie usługi dystrybucyjnej przez odbiorcę na rzecz dostawcy (Spółki).

Odbiorcy traktują otrzymywane premie pieniężne jako odpłatność za wykonywane zgodnie z umową usługi i wystawiają z tego tytułu faktury VAT na rzecz Wnioskodawcy (Spółki), wykazując na nich kwotę naliczonego podatku VAT.

W przedmiotowej sprawie mamy zatem do czynienia z sytuacją, gdzie między stronami istnieje umowa, na podstawie której odbiorca zobowiązuje się do wykonywania na rzecz Wnioskodawcy świadczenia, polegającego na: udostępnieniu rynków zbytu, posiadaniu ekspozycji z towarami, posiadaniu magazynu towarów o określonej wartości, promowaniu towarów, otwieraniu nowych punktów sprzedaży, budowaniu kanałów dystrybucyjnych i poszukiwaniu nowych rynków zbytu, a Wnioskodawca zobowiązuje się do przyznania odbiorcy wynagrodzenia z tytułu świadczenia ww. usług. Wynagrodzenie należne dla odbiorcy Spółki nie ma charakteru dobrowolnego, ale uzależnione jest od określonego zachowania odbiorcy. Usługobiorcą jest Wnioskodawca, który realizuje swój interes ekonomiczny poprzez zwiększenie przychodów i poprawę pozycji rynkowej.

Jak wynika z opisu sprawy zawartego we wniosku, premie pieniężne nie są związane z pojedynczymi dostawami tylko z obrotem wartościowym całości towarów z danym odbiorcą, w określonym przedziale czasowym wskazanym w umowie i może to być np. kwartał lub rok. Ponadto umowy handlowe zawarte z odbiorcami, określają warunki i czynności, do jakich jest zobligowany odbiorca, aby premię pieniężną otrzymał. Odbiorca jest motywowany przez Spółkę wynagrodzeniem, za które świadczyć będzie ww. usługi. Nie można bowiem inaczej nazwać tych czynności, jeśli będą one ściśle związane z odpłatnością.

Wypłacenie przedmiotowej premii pieniężnej jest więc rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się odbiorcy w stosunku do Wnioskodawcy. Zachowanie odbiorcy stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz Spółki. Jako zapłatę za wykonaną usługę odbiorca otrzymuje bonus w postaci premii pieniężnej.

Zatem pomiędzy stronami istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

W świetle powyższego, zachowanie odbiorcy, którego celem jest udostępnienie rynków zbytu, posiadanie ekspozycji z towarami, posiadanie magazynu towarów o określonej wartości, promowanie towarów, otwieranie nowych punktów sprzedaży, budowanie kanałów dystrybucyjnych i poszukiwanie nowych rynków zbytu, który dokonuje zakupów o określonej wartości w danym czasie - należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W związku z powyższym, wypłacane odbiorcy premie pieniężne w przedmiotowej sprawie powinny być udokumentowane za pomocą faktur VAT. W przypadku, gdy premie pieniężne wypłacane są przez Wnioskodawcę - odbiorca, jako świadczący usługę, zobowiązany jest do wystawienia faktur VAT, dokumentujących przedmiotowe transakcje.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku, faktury otrzymane od odbiorcy dokumentować będą wypłacone przez Wnioskodawcę premie pieniężne, będące wynagrodzeniem za usługi świadczone na jego rzecz. Nie może zatem budzić wątpliwości fakt, iż podatek naliczony, wykazany na takich fakturach związany będzie z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu - sprzedaży towarów Spółki.

Reasumując, należy stwierdzić, iż premie pieniężne wypłacane przez Wnioskodawcę, stanowią wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, podlegających opodatkowaniu, które powinny być udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez odbiorcę. Tym samym, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez odbiorcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl