ILPP2/443-331/10-2/MN - Możliwość obniżenia podstawy opodatkowania w przypadku przyznania rabatu przed transakcją, obliczonego na podstawie wcześniej dokonanych zakupów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-331/10-2/MN Możliwość obniżenia podstawy opodatkowania w przypadku przyznania rabatu przed transakcją, obliczonego na podstawie wcześniej dokonanych zakupów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2010 r. (data wpływu 5 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podstawy opodatkowania w związku z udzielonym rabatem kwotowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podstawy opodatkowania w związku z udzielonym rabatem kwotowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca posiada Klub Członkowski (dalej: Klub). Członkowie Klubu otrzymują 10% rabat transakcyjny na dokonywane zakupy. Rabat jest naliczany od razu w chwili dokonywania zakupu. Obecnie Spółka planuje przyznawać klientom - poza ww. 10% rabatem - dodatkowy upust. Jego podstawą będą dokonane w ściśle określonym okresie rozliczeniowym zakupy. Podstawą do udzielenia wskazanego rabatu będą:

a.

członkostwo w Klubie (przez czas trwania promocji) oraz

b.

wartość wszystkich nabytych i zapłaconych w okresie od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 30 czerwca 2010 r. towarów (po potrąceniu zwrotów).

Powyższe oznacza, iż w przypadku dokonania zakupów przez klienta (będącego członkiem Klubu) na określoną kwotę w okresie od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 30 czerwca 2010 r., klient uzyska dodatkową zniżkę. Przykładowo: w przypadku zrealizowania zakupów o wartości 500 zł klientowi zostanie przyznany rabat w wysokości 20 zł, w przypadku nabycia towarów za kwotę 750 zł klientowi zostanie przyznany rabat w wysokości 40 zł, w przypadku nabycia towarów za kwotę 1000 zł klientowi zostanie przyznany rabat w wysokości 60 zł, w przypadku nabycia towarów za kwotę 1250 zł klientowi zostanie przyznany rabat w wysokości 80 zł, w przypadku nabycia towarów za kwotę 1500 zł klientowi zostanie przyznany rabat w wysokości 100 zł.

Dodatkowy rabat będzie dodany automatycznie do konta klienta Klubu w połowie sierpnia 2010 r. (przy czym rabat winien zostać wykorzystany do dnia 31 grudnia 2010 r.). Przy zamówieniu złożonym po ww. terminie (od połowy sierpnia 2010 r.) wartość rachunku klienta zostanie pomniejszona o wysokość sumy dodanej. Co oznacza, iż przy złożeniu przez klienta kolejnego zamówienia rachunek do zapłaty zostanie pomniejszony o odpowiednią kwotę rabatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy udzielenie rabatu przed dostawą skutkuje obniżeniem podstawy opodatkowania podatkiem VAT, a w konsekwencji transakcyjnym zmniejszeniem ceny dostarczanych w okresie późniejszym towarów.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do treści art. 29 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; zwanej dalej ustawą o VAT), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5 (ust. 1). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku (ust. 2).

Jednocześnie należy mieć na uwadze, iż ustawodawca przewidział zdarzenia prawne wpływające na zmniejszenie ww. obrotu, a więc na zmniejszenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Stosownie bowiem do treści art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe przepisy, uznać należy, iż Spółka udziela klientom rabatów pieniężnych określonych w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, przy czym wysokość przyznanych przez Wnioskodawcę rabatów uzależniona jest od wartości poczynionych uprzednio zamówień. Jednocześnie rabat ten pomniejsza wartość sprzedaży kolejnych zakupionych przez klientów towarów. w przypadku bowiem dokonania przez klienta będącego członkiem Klubu zakupów w okresie od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 30 czerwca 2010 r., przy kolejnych zrealizowanych zamówieniach po tym okresie, zostanie mu przyznana dodatkowa zniżka. Przykładowo, w przypadku zakupów o wartości 500 zł, klientowi zostanie przyznany rabat w wysokości 20 zł, w przypadku nabycia towarów za kwotę 750 zł - 40 zł, 1000 zł - 60 zł, 1250 zł - 80 zł, 1500 zł - 100 zł.

Powyższe, zdaniem Spółki, wskazuje, iż udzielony przez nią rabat (przed dokonaniem kolejnej sprzedaży) będzie miał bezpośredni wpływ na wartość bieżącej, a nie poprzedniej/poprzednich transakcji. Tego rodzaju rabat określany jest w praktyce obrotu gospodarczego mianem rabatu transakcyjnego. Rabat ten zmniejsza bowiem podstawę opodatkowania już na etapie ustalania należnej ceny sprzedaży. Jednocześnie kwota tego rabatu nie jest wskazywana w dowodzie sprzedaży gdyż realizowana faktycznie cena sprzedaży ujęta w dokumencie uwzględnia już wartość przyznanego rabatu.

W takiej sytuacji uznać należy, iż Zainteresowany zobowiązany będzie zmniejszyć obrót, będący podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług (sumę wartości sprzedaży netto), o kwotę ustalonego rabatu.

Powyższe potwierdza m.in. wyjaśnienie Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 6 listopada 2006 r. (sygn. 1472/RPPI/443-556/06/BIK). w przywołanym postanowieniu organ podatkowy uznał, iż upusty występujące w obrocie gospodarczym można podzielić, mając na uwadze moment ich przyznania, na przyznane przed lub po ustaleniu ceny. Jeżeli rabat udzielony w formie promocyjnej ceny sprzedawanych towarów znany jest nabywcom wcześniej, wówczas klienci dokonując zakupu określonej ilości produktów wiedzą, iż zgodnie z regulaminem promocji nabędą prawo do zakupu danego towaru w określonej ilości po cenie promocyjnej.

W takim przypadku dostawca towarów wystawia odbiorcom faktury VAT po cenach promocyjnych, obliczając podatek należny od tej dostawy, przy czym kwotą należną jest w tym wypadku kwota żądana od nabywcy pomniejszona już o rabat (obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1, uwzględnia już rabat). Również w interpretacji indywidualnej dnia 3 listopada 2008 r. (sygn. IPPP1/443-1495/08-2/MPe), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, iż w przypadku, gdy dostawca dokonuje sprzedaży określonego towaru po cenie ustalonej w warunkach promocji (rabat przysługuje kontrahentowi po spełnieniu warunków określonych w warunkach promocji), wówczas oznacza to, iż sprzedaż ta następuje po cenie uwzględniającej określony rabat na dany towar. Określając zatem podstawę opodatkowania, dostawca powinien uwzględnić przyznane przez niego rabaty i jako obrót przyjąć rzeczywistą kwotę należną z tytułu sprzedaży i udokumentować powyższą sprzedaż fakturą VAT na podstawie art. 106 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto, zdaniem Spółki, nie będzie ona zobowiązana do korygowania obrotu z tytułu wcześniejszych dostaw. Dostawy te będą jedynie podstawą określenia rabatu transakcyjnego na kolejne dokonane przez klientów zakupy. Wnioskodawca nie będzie zmniejszał ceny dostaw już zrealizowanych. Będzie udzielał kolejnego rabatu transakcyjnego. Realizowane przez klientów kupony będą rozliczane na bieżąco. w konsekwencji, Spółka będzie zmniejszała podstawę opodatkowania o udzielone rabaty w stosunku do dostaw towarów, za które należność zostanie obniżona o wartość uzyskanego rabatu.

Powyższe rozumowanie potwierdził również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydanej interpretacji indywidualnej z dnia 8 grudnia 2009 r. (sygn. IPPP3/443-795/09-4/SM), w której wskazał, iż rabat rozumieć należy jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. w praktyce obrotu gospodarczego rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Przy czym rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzed sprzedaży. z kolei, rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej.

Biorąc zatem pod uwagę powyższą analizę, uznać należy, iż udzielenie rabatu przed dostawą skutkuje obniżeniem podstawy opodatkowania w VAT, a w konsekwencji transakcyjnym zmniejszeniem ceny dostarczanych towarów i usług. w takim przypadku Spółka będzie miała prawo do bieżącego obniżenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT o przyznane na rzecz klientów rabaty.

Reasumując, w opinii Wnioskodawcy, przysługiwało mu będzie prawo do pomniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT o kwoty przyznanych - na rzecz klientów Klubu - rabatów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl