ILPP2/443-322/14-5/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-322/14-5/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Szkoły Podstawowej, przedstawione we wniosku z 17 marca 2014 r. (data wpływu 20 marca 2014 r.) uzupełnionym pismem z 2 czerwca 2014 r. (data wpływu 3 czerwca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowanie podatkiem VAT czynności nieodpłatnego udostępniania Hali (pytanie nr 3) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowanie podatkiem VAT czynności nieodpłatnego udostępniania Hali (pytanie nr 3). Wniosek został uzupełniony 3 czerwca 2014 r. o dokument potwierdzający uiszczenie opłaty za wydanie interpretacji indywidualnej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Szkoła Podstawowa (dalej jako: Szkoła lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa (w szczególności ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty) Szkoła została założona przez jednostkę samorządu terytorialnego (Miasto) jako placówka publiczna w celu realizacji zadania własnego Miasta obejmującego sprawy edukacji publicznej (odpowiednio art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 5 ustawy o systemie oświaty).

Szkoła funkcjonuje jako jednostka budżetowa Miasta - jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej (utworzona w oparciu o ustawę o finansach publicznych). Siedziba Szkoły znajduje się w P.

Wykonywane przez Szkołę podstawowe zadania statutowe - w zakresie edukacji publicznej - realizowane są w ramach relacji nieodpłatnych i obejmują cele i zadania określone w sposób szczegółowy w ustawie o systemu oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie. Zadania te dotyczą w szczególności zapewnienia uczniom wiedzy i umiejętności określonych w podstawach programowych kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Wykonywanie ww. zadań następuje przy wykorzystaniu nieruchomości, którymi dysponuje Szkoła (zwłaszcza budynku Szkoły).

Decyzją z dnia 24 września 2010 r. Starosta zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę sali gimnastycznej wraz z niezbędnymi instalacjami i zapleczem przy Szkole (dalej jako: Hala lub Inwestycja). W uzasadnieniu przedmiotowej decyzji Starosta jednocześnie stwierdził, że inwestycja jest zgodna z ostateczną decyzją Prezydenta Miasta z dnia 6 stycznia 2010 r. o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Zważywszy na formę prawną Szkoły (jednostka sektora finansów publicznych) realizacja Inwestycji następowała w oparciu o ogłoszenia zamieszczane w Biuletynie Zamówień Publicznych. W ten sposób zamawiający (Miasto - działające przez komórkę organizacyjną Wydział Oświaty) rozpoczął realizację czynności niezbędnych w postępowaniu o udzielenie zamówienia na roboty budowlane związane z realizacją Hali.

Realizacja Inwestycji (z ramienia Miasta) czyniona była przede wszystkim bezpośrednio z wydatków inwestycyjnych Szkoły (jako jednostki budżetowej). Umowy dotyczące wykonania Hali zawierane były pomiędzy danym wykonawcą a Miastem, Szkołą i określały Szkołę jako nabywcę i płatnika, względnie płatnika. Hala stanowi środek trwały Szkoły i ujęta jest w księgach i aktywach trwałych Szkoły - po zrealizowaniu Inwestycji została ona od razu przyjęta na stan majątkowy Szkoły (co znajduje odzwierciedlenie w dokumentach przyjęcia środka trwałego OT). Również faktury dokumentujące nabycia towarów i usług związanych z realizacją Hali wystawiane były przez wykonawców bezpośrednio na Wnioskodawcę jako podatnika VAT czynnego (faktury wskazują jako nabywcę Szkołę i jej NIP).

Częściowego pozwolenia na użytkowanie Hali (przed wykonaniem wszystkich robót, a obejmujących równie m.in. oświetlenie wokół Hali, przebudowę wjazdu na teren na którym znajduje się Hala, a także prace dotyczące chodników) udzielono w dniu 13 lutego 2012 r.

Z założenia Inwestycja (obejmująca Halę z boiskiem sportowym wraz z niezbędnym wyposażeniem sportowym oraz z niezbędnym zapleczem szatniowym i sanitarnym - także wraz z niezbędnym wyposażeniem w tym zakresie) miała służyć (i służy) jednocześnie do realizacji czynności odpłatnych opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (dalej również jako: VAT) oraz do czynności nieodpłatnych.

W odniesieniu do realizacji czynności odpłatnych opodatkowanych VAT Wnioskodawca wskazuje, że na takiej zasadzie realizowane są odpłatne usługi udostępnienia Hali osobom fizycznym, a także osobom prawnym (np. spółkom prawa handlowego) i innym jednostkom organizacyjnym (nie będącym jednak jednostkami organizacyjnymi Miasta). Wymienione odpłatne usługi są świadczone na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych - zarówno umów dotyczących jednorazowego świadczenia udostępnienia Hali, jak i umów stałych, tj. zakładających udostępnienie Hali w określonych godzinach w konkretnych dniach tygodnia. Odpłatność określana jest w większości przypadków w oparciu o stawkę godzinową. Udostępnienie odpłatne ma miejsce w czasie niewykorzystywania Hali dla potrzeb edukacji publicznej - zatem najczęściej po zakończeniu w danym dniu zajęć lekcyjnych, a także w dniach, w których nie odbywają się zajęcia lekcyjne.

W odniesieniu do czynności nieodpłatnych Wnioskodawca wskazuje, że na takiej zasadzie Hala jest i może być wykorzystywana (udostępniana) zwłaszcza:

* dzieciom uczącym się w Szkole dla potrzeb realizowanych zajęć lekcyjnych w ramach programu nauczania,

* podopiecznym innych szkół, przedszkoli publicznych (najczęściej funkcjonującym w formie jednostek budżetowych Miasta),

* podopiecznym (dzieciom) miejskiego ośrodka pomocy społecznej, pomocy rodzinie (i innych jednostek realizujących zadania pomocy społecznej oraz wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej),

* innym podmiotom realizującym w szczególności funkcje społeczne.

Hala - od roku, od którego możliwe jest jej użytkowanie - wykorzystywana jest zatem przez Szkołę jednocześnie do czynności odpłatnych opodatkowanych VAT oraz nieodpłatnych. Przychody związane z wykorzystaniem Hali Szkoła uzyskuje od 2012 r. (w związku z uzyskiwaniem przychodów z tytułu udostępnienia Hali Szkoła wystawia faktury i rozlicza podatek należny).

Wnioskodawca nigdy nie zamierzał świadczyć, nie świadczył i zakłada, że nie będzie również świadczył w przyszłości przy wykorzystaniu Hali - usług zwolnionych z VAT (np. odpłatnych świadczeń dla jednostek budżetowych bądź samorządowych zakładów budżetowych innych jednostek samorządu terytorialnego).

Z uwagi na charakter obiektu i jednoczesne jego wykorzystanie do czynności odpłatnych i nieodpłatnych nie jest możliwe określenie kategorii wydatków, bądź ich części, służących jedynie czynnościom opodatkowanym VAT, czy też jedynie czynnościom nieodpłatnym. Tym samym wszelkie wydatki służą jednocześnie czynnościom odpłatnym opodatkowanym VAT i czynnościom nieodpłatnym.

Na tle opisanego stanu faktycznego, po stronie Wnioskodawcy, zrodziły się pytania dotyczące wydatków inwestycyjnych dotyczących Hali udokumentowanych fakturami wystawionymi na rzecz Szkoły w 2010 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy czynności nieodpłatnego udostępnienia Hali - przedstawione we wniosku - podlegają opodatkowaniu VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku czynności nieodpłatnego udostępnienia Hali nie podlegają opodatkowaniu VAT.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 5 ust. 1 uVAT, w ramach obrotu krajowego, opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika, że czynność może stanowić świadczenie usług w rozumieniu uVAT podlegające opodatkowaniu, w sytuacji gdy przybiera charakter odpłatny. Konieczne jest zatem wyraźne określenie ceny (wynagrodzenia) jako elementu decydującego o uznaniu danego świadczenia za odpłatne. Z punktu widzenia regulacji zawartej w art. 5 ust. 1 uVAT - za podlegające opodatkowaniu co do zasady można zatem uznać tylko takie świadczenia w ramach obrotu krajowego, w przypadku których odpłatność jest bezpośrednią konsekwencją świadczenia i zostaje wyrażona w określonej wartości pieniężnej.

Ustawodawca dopuszcza w określonych sytuacjach opodatkowanie VAT świadczeń o charakterze nieodpłatnym (czynności nieodpłatne zrównane na mocy uVAT z odpłatnymi), jako wyjątki od generalnej zasady odpłatność przewidzianej w art. 5 uVAT. Opodatkowanie VAT czynności nieodpłatnych jest dopuszczalne zatem wyłącznie w przypadkach wyraźnie wskazanych w uVAT.

W art. 8 ust. 2 uVAT ustawodawca wskazał, że za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu VAT, uznaje się także użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika, do celów innych niż działalność gospodarcza, w tym:

* do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników,

* wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

jeżeli podatnikowi przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Nieodpłatne świadczenie usług jest zatem zrównane z odpłatnym świadczeniem w momencie, gdy spełnione są łącznie dwa warunki:

1.

użycie majątku ma miejsce do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika,

2.

podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.

Jeżeli chociaż jeden z tych warunków nie zostanie spełniony, nieodpłatne świadczenie usługi przez podatnika VAT nie podlega opodatkowaniu.

Pierwsza z powyżej przytoczonych przesłanek wskazuje, że wyłącznie takie świadczenie nieodpłatne podlegać może opodatkowaniu VAT, które nie jest związane z działalnością gospodarczą podatnika. A contrario, w sytuacji, gdy nieodpłatne świadczenie powiązane jest z działalnością gospodarczą podatnika (z potrzebami prowadzonej działalności), nie będzie podlegało opodatkowaniu, nawet wówczas, gdy podatnikowi przysługiwało prawo odliczenia przy nabyciu towarów i usług z tym świadczeniem związanych.

Wyjątki w uVAT kwalifikujące czynności nieodpłatne jako podlegające opodatkowaniu VAT nie obejmują zatem czynności nieodpłatnych, które wykonuje i zamierza wykonywać Wnioskodawca, skoro są i będą one bezpośrednio powiązane z działalnością gospodarczą (na gruncie uVAT) Szkoły, a użycie Hali ma i będzie miało miejsce do celów działalności gospodarczej Szkoły (pojmowanej na gruncie uVAT).

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zadania własne Miasta realizowane przez Szkołę dotyczą w szczególności zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty i obejmują między innymi sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, edukacji publicznej oraz szeroko pojętej pomocy społecznej (art 7 ust. 1 pkt 6, pkt 8, pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym). Tym samym realizowane przez Szkołę świadczenia z wykorzystaniem posiadanych aktywów sportowej infrastruktury służą jej działalności gospodarczej - w rozumieniu uVAT (obejmującej opodatkowane świadczenie usług).

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone m.in. w:

1.

interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 28 lutego 2013 r. sygn. IPTPP1/443-979/12-8/AK, w której organ podatkowy stwierdził, że: "(...) Mając na uwadze (...) okoliczności przedstawione we wniosku oraz obowiązujące przepisy podatkowe należy stwierdzić, że nieodpłatne świadczenie usług przez Wnioskodawcę polegające na udostępnianiu hali sportowej na cele gminne, będzie odbywało się do celów działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, tj. realizacji zadań własnych, o których mowa art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym. Tym samym w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, nieodpłatne wykorzystanie będzie odbywało się w związku z wykonywaniem przez Gminę zadań publicznych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. Reasumując, z tytułu nieodpłatnego udostępniani Hali sportowej na cele gminne, Gmina nie jest zobowiązana do naliczania podatku należnego";

2.

interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23 lutego 2012 r. sygn. IBPP4/443-1680/11/EJ, w której organ podatkowy stwierdził, że: "(...), dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu VAT, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. (...) Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a tym samym za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika";

3.

interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 listopada 2011 r. sygn. ITPP1/443-1096b/11/MN, w której organ stwierdził: "(...) art. 8 ust. 2 pkt 1 (uVAT) nie znajduje zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż użycie towarów (obiektów sportowych) odbywa się do celów działalności Wnioskodawcy. Ze statutu Wnioskodawcy wynika bowiem, że do zakresu prowadzonej działalności należy m.in. udostępnianie bazy sportowej i rekreacyjnej zainteresowanym jednostkom i osobom, w tym: klubom i związkom sportowym, organizacjom kultury fizycznej i turystyki, fundacjom, organizacjom społecznym i zawodowym, szkołom, uczelniom, zakładom pracy i osobom prywatnym, a także prowadzenie działalności służącej upowszechnianiu kultury fizycznej i turystyki. W takich okolicznościach trudno jest bowiem uznać, iż nieodpłatne udostępnianie obiektów sportowych stanowi użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Biorąc powyższe pod uwagę, ww. nieodpłatne udostępnianie obiektów sportowych nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług".

Reasumując: przedstawione we wniosku czynności nieodpłatnego udostępnienia Hali - w opinii Szkoły - nie podlegają opodatkowaniu VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte - w przypadku dostawy towarów - w art. 7 ust. 2 oraz - w przypadku świadczenia usług - w art. 8 ust. 2 ustawy.

I tak, na mocy art. 8 ust. 2 ustawy - za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Szkoła funkcjonuje jako jednostka budżetowa Miasta - jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej (utworzona w oparciu o ustawę o finansach publicznych). Wykonywane przez Szkołę podstawowe zadania statutowe - w zakresie edukacji publicznej - realizowane są w ramach relacji nieodpłatnych i obejmują cele i zadania określone w sposób szczegółowy w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie. Zadania te dotyczą w szczególności zapewnienia uczniom wiedzy i umiejętności określonych w podstawach programowych kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Wykonywanie ww. zadań następuje przy wykorzystaniu nieruchomości, którymi dysponuje Szkoła (zwłaszcza budynku Szkoły). Decyzją z dnia 24 września 2010 r. Starosta zatwierdził projekt budowlany i udzielił pozwolenia na budowę sali gimnastycznej wraz z niezbędnymi instalacjami i zapleczem przy Szkole (Hala lub Inwestycja). Realizacja Inwestycji (z ramienia Miasta) czyniona była przede wszystkim bezpośrednio z wydatków inwestycyjnych Szkoły (jako jednostki budżetowej). Hala stanowi środek trwały Szkoły i ujęta jest w księgach i aktywach trwałych Szkoły - po zrealizowaniu Inwestycji została ona od razu przyjęta na stan majątkowy Szkoły (co znajduje odzwierciedlenie w dokumentach przyjęcia środka trwałego OT). Również faktury dokumentujące nabycia towarów i usług związanych z realizacją Hali wystawiane były przez wykonawców bezpośrednio na Wnioskodawcę jako podatnika VAT czynnego (faktury wskazują jako nabywcę Szkołę i jej NIP). Częściowego pozwolenia na użytkowanie Hali (przed wykonaniem wszystkich robót, a obejmujących również m.in. oświetlenie wokół Hali, przebudowę wjazdu na teren na którym znajduje się Hala, a także prace dotyczące chodników) udzielono w dniu 13 lutego 2012 r. Z założenia Inwestycja miała służyć (i służy) jednocześnie do realizacji czynności odpłatnych opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (dalej również jako: VAT) oraz do czynności nieodpłatnych. Wymienione odpłatne usługi są świadczone na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych - zarówno umów dotyczących jednorazowego świadczenia udostępnienia Hali, jak i umów stałych, tj. zakładających udostępnienie Hali w określonych godzinach w konkretnych dniach tygodnia. Odpłatność określana jest w większości przypadków w oparciu o stawkę godzinową. Udostępnienie odpłatne ma miejsce w czasie niewykorzystywania Hali dla potrzeb edukacji publicznej - zatem najczęściej po zakończeniu w danym dniu zajęć lekcyjnych, a także w dniach, w których nie odbywają się zajęcia lekcyjne. W odniesieniu do czynności nieodpłatnych Wnioskodawca wskazuje, że na takiej zasadzie Hala jest i może być wykorzystywana (udostępniana) zwłaszcza:

* dzieciom uczącym się w Szkole dla potrzeb realizowanych zajęć lekcyjnych w ramach programu nauczania,

* podopiecznym innych szkół, przedszkoli publicznych (najczęściej funkcjonującym w formie jednostek budżetowych Miasta),

* podopiecznym (dzieciom) miejskiego ośrodka pomocy społecznej, pomocy rodzinie (i innych jednostek realizujących zadania pomocy społecznej oraz wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej),

* innym podmiotom realizującym w szczególności funkcje społeczne.

Zatem, z powyższych informacji wynika, że Hala, o której mowa we wniosku, jest wykorzystywana do realizacji m.in. czynności nieodpłatnych, tj. jest udostępniana zwłaszcza dzieciom uczącym się w Szkole dla potrzeb realizowanych zajęć lekcyjnych w ramach programu nauczania, podopiecznym innych szkół, przedszkoli publicznych (najczęściej funkcjonującym w formie jednostek budżetowych Miasta), podopiecznym (dzieciom) miejskiego ośrodka pomocy społecznej, pomocy rodzinie (i innych jednostek realizujących zadania pomocy społecznej oraz wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej) oraz innym podmiotom realizującym w szczególności funkcje społeczne.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest to, czy opisane powyżej czynności nieodpłatnego udostępniania Hali podlegają/będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

W analizowanej sprawie należy wskazać, że aby uznać dane świadczenie za opodatkowane podatkiem VAT musi ono być odpłatne w myśl art. 8 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, bądź też nieodpłatne, ale spełniające warunki wynikające z art. 8 ust. 2 ustawy. Zatem, aby uznać dane świadczenie za odpłatne, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie podlega opodatkowaniu, w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia.

W przedmiotowej sprawie należy zatem przede wszystkim rozstrzygnąć jaki jest cel nieodpłatnego udostępniania Hali wymienionym we wniosku podmiotom.

Jak wskazał Wnioskodawca - Szkoła została utworzona przez jednostkę samorządu terytorialnego w celu realizacji zadań własnych Miasta, a Hala służy/służyć będzie wykonywaniu tych zadań.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.

Natomiast - zgodnie z art. 5 ust. 2 ww. ustawy - szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

1.

jednostkę samorządu terytorialnego;

2.

inną osobę prawną;

3.

osobę fizyczną.

Jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły i placówki publiczne - art. 5 ust. 3 cyt. ustawy.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy - szkołą publiczną jest szkoła, która zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie ramowych planów nauczania.

Z powołanych powyżej przepisów ustawy o systemie oświaty wynika, że jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić tylko szkoły publiczne.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 594 z późn. zm.) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 6, 8 i 10 ww. ustawy - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych, edukacji publicznej oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym - ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy podatkowe należy stwierdzić, że nieodpłatne świadczenie usług przez Szkołę polegające na udostępnianiu przedmiotowej Hali dzieciom uczącym się w niej, podopiecznym innych szkół, przedszkoli publicznych, podopiecznym miejskiego ośrodka pomocy społecznej, pomocy rodzinie oraz innym podmiotom realizującym w szczególności funkcje społeczne, odbywa się/będzie się odbywać w związku z wykonywanymi przez Szkołę zadaniami publicznymi. Zatem w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania przepis art. 8 ust. 2 ustawy, a w konsekwencji ww. czynności nie podlegają/nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić,. że czynności nieodpłatnego udostępnienia Hali - przedstawione we wniosku - nie podlegają/nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, że w pozostałym zakresie wniosku zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl