ILPP2/443-317/12-4/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-317/12-4/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2012 r. (data wpływu 22 marca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2012 r. (data wpływu 22 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 czerwca 2012 r. (data wpływu 22 czerwca 2012 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz o brakującą opłatę za wydanie interpretacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

X Spółka z o.o. jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności Spółki zgodnie z aktem założycielskim jest między innymi zbieranie odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne, obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne, odzysk surowców z materiałów segregowanych, działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana z gospodarką odpadami. Spółka powstała w dniu 19 kwietnia 2011 r. w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego. Udziałowcami Spółki są 33 Gminy z subregionu.

W dniu 27 maja 2011 r. Spółka podpisała z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jako Instytucją Wdrażającą umowę o dofinansowanie projektu pod nazwą "Uporządkowanie gospodarki odpadami na terenie subregionu (...)" w ramach działania 2.1. "Kompleksowe przedsięwzięcia z zakresu gospodarki odpadami" priorytetu II "Gospodarka odpadami i ochrona powierzchni ziemi" Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. W ramach projektu zostanie zaprojektowany i wybudowany Zakład Termicznego Unieszkodliwiania Odpadów wraz z towarzyszącą infrastrukturą oraz rekultywacja czternastu gminnych składowisk odpadów. Beneficjentem europejskiego wsparcia jest X Spółka z o.o. Wysokość dofinansowania to 85% wydatków kwalifikowanych w wartości netto. Podatek VAT jest wydatkiem niekwalifikującym się do wsparcia w ramach tej dotacji.

Jednym z zadań w ramach projektu jest rekultywacja czternastu gminnych składowisk. Prace rekultywacyjne mają się rozpocząć w II kwartale 2012 r. a zakończyć w IV kwartale 2015 r. Rekultywacja będzie przeprowadzana z podziałem na poszczególne składowiska w oparciu o przygotowany harmonogram. Właścicielami składowisk są Gminy, które są udziałowcami w Spółce Sp. z o.o. Na potrzeby przeprowadzenia rekultywacji X Spółka z o.o. zawarła z Gminami umowy nieodpłatnego użyczenia terenu składowisk do dnia 31 grudnia 2020 r. wraz z obowiązkiem monitoringu polegającym na kontroli wód podziemnych zrekultywowanych składowisk. Zgodnie z zapisami w umowie użyczenia koszty monitoringu będzie ponosiła Spółka. Wszystkie gminne składowiska zostały zamknięte, za wyjątkiem składowiska Gminy Y, którego termin zamknięcia ustalono do 31 grudnia 2012 r.

X Spółka z o.o. będzie zawierało umowę z wykonawcą na rekultywacje poszczególnych składowisk.

Faktury VAT za wykonane prace rekultywacyjne poszczególnych składowisk wykonawca wystawi na X Spółka z o.o., ponieważ Spółka według umowy o dofinansowanie jest beneficjentem dotacji oraz podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków. Faktury będą przedstawiane do refundacji w NFOSiGW. Zgodnie z umową o dofinansowanie refundacja wydatków kwalifikowanych wynosi 85%, 15% to wkład własny, w tym przypadku wkład Gmin. X Spółka z o.o. będzie dokonywała refakturowania na Gminy wkładu własnego oraz wszystkich ewentualnych wydatków niekwalifikowanych. Spółka na realizację rekultywacji składowisk nie przeznaczy środków własnych. Zrekultywowany teren wysypisk odpadów zostanie zwrócony Gminom.

W myśl Wytycznych w zakresie reguł dofinansowania z programów operacyjnych podmiotów realizujących obowiązek świadczenia usług publicznych w ramach zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego w gospodarce odpadami z dnia 3 marca 2010 r. Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, X Spółka z o.o. posiadając status podmiotu wewnętrznego realizującego zadania własne Gmin w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi zawarło w dniu 29 grudnia 2011 r. z 33 Gminami umowę wykonawczą z terminem obowiązywania do 31 grudnia 2030 r. Umowa wykonawcza reguluje kwestie związane ze świadczeniem usług publicznych z zakresu gospodarowania odpadami oraz kwestie związane z ewentualną wypłatą rekompensaty dla X Spółka z o.o. przez Gminy. Rady 33 Gmin podjęły uchwałę o powierzeniu Spółce świadczenia usługi publicznej na rzecz Gminy w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych na składowisku, sortowni odpadów, kompostowni odpadów i Zakładzie Termicznego Unieszkodliwiania Odpadów, a także w zakresie rekultywacji składowiska odpadów. Powierzone zadanie dotyczy całego strumienia odpadów komunalnych z terenu Gmin. Niniejsza umowa zobowiązuje Gminy do dostarczania wszystkich odpadów komunalnych do instalacji X Spółka z o.o., dzięki temu Spółka będzie uzyskiwała przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Spółka nie prowadzi sprzedaży zwolnionej od podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała, że nakłady poniesione przez X Spółka z o.o. na rekultywację składowisk zostaną rozliczone z Gminami - właścicielami składowisk. Wykonawca każdorazowo po zakończonych i odebranych protokołem końcowym pracach rekultywacyjnych na danym składowisku wystawi na rzecz X Spółka z o.o. fakturę VAT. Na podstawie otrzymanej faktury X dokona zapłaty. Następnie przedłoży Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej fakturę do refundacji, za którą otrzyma tylko częściowy zwrot wartości netto. Na pozostałą wartość, która nie zostanie zrefundowana, Spółka wystawi refakturę Gminie (wkład własny Gmin), za którą otrzyma zapłatę.

Przedmiotem działalności Spółki jest między innymi zbieranie odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne, obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne, odzysk surowców z materiałów segregowanych, działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana z gospodarką odpadami. Nabyta usługa, chodzi o usługę rekultywacji składowisk odpadów, jest związana z przedmiotem działalności X Spółka z o.o.

W związku z koniecznością zamknięcia i rekultywacji gminnych składowisk, czy to z powodu zagrożenia dla środowiska, czy też jego zapełnienia, Gmina jako właściciel odpadów musi znaleźć właściwy sposób ich zagospodarowania zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Udziałowcami X Spółka z o.o. są trzydzieści trzy Gminy, między innymi Gminy, na terenie których będą przeprowadzane rekultywacje składowisk. Każda z Gmin - Wspólników - w drodze uchwały powierzyła X Spółka z o.o. świadczenie usługi publicznej w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych na składowisku, sortowni odpadów, kompostowni odpadów i w Zakładzie Termicznego Unieszkodliwiania Odpadów, a także w zakresie rekultywacji składowisk odpadów. Oznacza to, że Gminy zobowiązały się do przekazania Spółce do zagospodarowania całego strumienia opadów pochodzącego ze swego terenu. Konieczność podjęcia uchwał przez Gminy wynika również z obowiązku zawarcia umowy wykonawczej.

Ponadto zgodnie z Ustawą z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 152, poz. 897) gmina została wyposażona w instrumenty pozwalające jej na kierowanie strumieniem zmieszanych odpadów komunalnych oraz odpadów zielonych do konkretnych instalacji do zagospodarowania odpadów. W Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami zostały wskazane miejsca gdzie znajdują się regionalne instalacje do zagospodarowania odpadów oraz przynależne do nich regiony. X Spółka z o.o. została wskazana jako zakład regionalny, a wszystkie Gminy będące wspólnikami Spółki znajdują się w obrębie tego regionu, w związku z czym są zobowiązane dostarczać do niego odpady.

Zawarta umowa wykonawcza, podjęte przez Gminy uchwały, a także zapisy Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami zabezpieczyły X Spółka z o.o. źródło przychodów w postaci opłat za przyjęcie odpadów komunalnych. Jednocześnie ww. dokumenty nałożyły na Spółkę zobowiązania w postaci obowiązku przeprowadzenia rekultywacji gminnych składowisk. Należy zatem wskazać, że istnieje związek pomiędzy ponoszonymi kosztami rekultywacji składowisk, a osiąganymi przychodami z tytułu przyjmowania odpadów do instalacji X Spółka z o.o.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania obejmującego rekultywację gminnych składowisk odpadów w ramach projektu "Uporządkowanie gospodarki odpadami na terenie subregionu (...)" współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności - Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 Ustawy VAT Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku VAT jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego związana jest z nabyciem usług, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, prawo do odliczenia nie przysługuje.

Spółka część kosztów związanych z realizacją projektu będzie refakturowała na poszczególne gminy. Zgodnie z art. 28 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str.1, z późn. zm.), w przypadku, gdy podatnik działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył te usługi. Podmiot świadczący (sprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej, traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a później jako usługodawca tej samej usługi. Ma więc miejsce odsprzedaż usług, będąca czynnością opodatkowaną VAT.

W tym miejscu należy jednak zauważyć, że przywołany na wstępie przepis art. 86 ust. 1 Ustawy VAT nie wskazuje, jaki charakter powinien mieć związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych: czy w każdym przypadku konieczne jest jednoznaczne wskazanie, że zakupione przez podatnika towary lub usługi zostały wykorzystane przez niego do wykonania konkretnej czynności opodatkowanej VAT, czy też związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT może mieć również charakter pośredni (tekst jedn.: gdy nie jest możliwe przyporządkowanie wydatku do określonej transakcji opodatkowanej VAT, jednakże można wskazać, że wydatki te służą działalności opodatkowanej podatkiem VAT). Orzecznictwo sądów krajowych i Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, jak również bieżące interpretacje organów podatkowych, potwierdzają, że istnieje możliwość odliczenia podatku VAT zarówno w sytuacji istnienia bezpośredniego, jaki pośredniego związku poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną.

Przy czym pośredni związek z działalnością gospodarczą podatnika rozumiany jest jako przynoszenie korzyści z prowadzonej przez podatnika danej działalności.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawie C-408/98 (orzeczenie z dnia 22 lutego 2001 r.) uznał, że dla powstania prawa do odliczenia podatku VAT wystarczające będzie samo istnienie bezpośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym a tą częścią działalności podatnika, która jest przedmiotem opodatkowania VAT; podatek VAT związany z nabyciem towarów i usług bezpośrednio związanych z tą częścią działalności podatnika, która jest opodatkowana VAT, może w całości podlegać odliczeniu. Podobnie TSUE w orzeczeniu C-456/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), stwierdzając, że podatek naliczony dotyczący bezpośrednio czynności niepodlegających opodatkowaniu, lecz związanych z całością opodatkowanej działalności podatnika, może podlegać odliczeniu.

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z 31 sierpnia 2011 r., nr ITPP1/443-830/11/JB, wskazał: "że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonanymi zakupami towarów i usług a powadzoną działalnością. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością podatnika może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. (...) o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością Podatnika można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania Przedsiębiorstwa; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przez Podatnika obrotami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chodziażby pośredni związek z działalnością Spółki, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością Podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez Podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie Przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez Spółkę obrotów". Podobne stanowisko wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 29 sierpnia 2011 r., nr ILPP2/443-873/11-2/SJ.

W ocenie X Spółka z o.o., przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktur wystawionych przez wykonawców z tytułu rekultywacji składowisk, ponieważ istnieje pośredni związek z nabyciem usługi z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez Spółkę. Spółka jest bowiem podatnikiem VAT, wykonującym wyłącznie czynności opodatkowane VAT; nabyta usługa z kolei jest związana z przedmiotem działalności Spółki. Spółka nie jest ostatecznym konsumentem zakupionej usługi. Ponadto, zauważyć także należy, że ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 185, poz. 1243 z późn. zm.) nakłada na podmioty zarządzające składowiskiem odpadów obowiązek rekultywacji i ponowne zagospodarowanie terenu składowiska odpadów (art. 59 ust. 1 pkt 3).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki:

1.

odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług,

2.

towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona w ww. przepisie zasada, wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca umożliwił jednak podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, która pozbawia podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dodatkowo zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą można mówić wówczas, gdy nabywane towary lub usługi służą np. dalszej odsprzedaży, bowiem bezpośrednio wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast, ze związkiem pośrednim mamy do czynienia w sytuacji, gdy ponoszone wydatki nie mają bezpośredniego odzwierciedlenia w osiąganych obrotach, jakkolwiek ich ponoszenie warunkuje uzyskanie obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.

Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług przyczynia się pośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości.

Z opisu sprawy wynika m.in., że Wnioskodawca będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług podpisał z NFOŚiGW jako Instytucją Wdrażającą umowę o dofinansowanie projektu pod nazwą "Uporządkowanie gospodarki odpadami na terenie subregionu (...)". W ramach projektu zostanie zaprojektowany i wybudowany Zakład Termicznego Unieszkodliwiania Odpadów wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz rekultywacja czternastu gminnych składowisk odpadów.

Jednym z zadań w ramach projektu jest rekultywacja czternastu gminnych składowisk. Prace rekultywacyjne mają się rozpocząć w II kwartale 2012 r. a zakończyć w IV kwartale 2015 r. Rekultywacja będzie przeprowadzana z podziałem na poszczególne składowiska w oparciu o przygotowany harmonogram. Właścicielami składowisk są Gminy, które są udziałowcami w X Spółka z o.o. Na potrzeby przeprowadzenia rekultywacji X Spółka z o.o. zawarło z Gminami umowy nieodpłatnego użyczenia terenu składowisk do dnia 31 grudnia 2020 r. wraz z obowiązkiem monitoringu polegającym na kontroli wód podziemnych zrekultywowanych składowisk. Zgodnie z zapisami w umowie użyczenia koszty monitoringu będzie ponosiła Spółka. Wszystkie gminne składowiska zostały zamknięte, za wyjątkiem składowiska Gminy W., którego termin zamknięcia ustalono do 31 grudnia 2012 r.

Zainteresowany zawarł z 33 Gminami umowę wykonawczą z terminem obowiązywania do 31 grudnia 2030 r., która reguluje kwestie związane ze świadczeniem usług publicznych z zakresu gospodarowania odpadami oraz kwestie związane z ewentualną wypłatą rekompensaty.

Wnioskodawca będzie zawierał umowy z wykonawcami na rekultywację poszczególnych składowisk. Faktury VAT za wykonane prace rekultywacyjne wykonawca wystawi na Zainteresowanego, ponieważ wg umowy o dofinansowanie będzie on beneficjentem dotacji oraz podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków. Na podstawie otrzymanej faktury Wnioskodawca dokona zapłaty. Następnie przedłoży NFOŚiGW fakturę do refundacji, za którą otrzyma tylko częściowy zwrot wartości netto. Na pozostałą wartość, która nie zostanie zrefundowana, Zainteresowany wystawi faktury Gminom, za które otrzyma zapłatę.

Przedmiotem działalności Spółki jest między innymi zbieranie odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne, obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne, odzysk surowców z materiałów segregowanych, działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana z gospodarką odpadami. Nabyta usługa, chodzi o usługę rekultywacji składowisk odpadów, jest związana z przedmiotem działalności X Spółka z o.o.

W związku z koniecznością zamknięcia i rekultywacji gminnych składowisk, czy to z powodu zagrożenia dla środowiska, czy też jego zapełnienia, Gmina jako właściciel odpadów musi znaleźć właściwy sposób ich zagospodarowania zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Udziałowcami X Spółka z o.o. są trzydzieści trzy Gminy, między innymi Gminy, na terenie których będą przeprowadzane rekultywacje składowisk. Każda z Gmin - Wspólników - w drodze uchwały powierzyła X Spółka z o.o. świadczenie usługi publicznej w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych na składowisku, sortowni odpadów, kompostowni odpadów i w Zakładzie Termicznego Unieszkodliwiania Odpadów, a także w zakresie rekultywacji składowisk odpadów. Oznacza to, że Gminy zobowiązały się do przekazania Spółce do zagospodarowania całego strumienia opadów pochodzącego ze swego terenu. Konieczność podjęcia uchwał przez Gminy wynika również z obowiązku zawarcia umowy wykonawczej.

Ponadto zgodnie z Ustawą z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. Nr 152, poz. 897) gmina została wyposażona w instrumenty pozwalające jej na kierowanie strumieniem zmieszanych odpadów komunalnych oraz odpadów zielonych do konkretnych instalacji do zagospodarowania odpadów. W Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami zostały wskazane miejsca gdzie znajdują się regionalne instalacje do zagospodarowania odpadów oraz przynależne do nich regiony. X Spółka z o.o. został wskazany jako zakład regionalny, a wszystkie Gminy będące wspólnikami Spółki znajdują się w obrębie tego regionu, w związku z czym są zobowiązane dostarczać do niego odpady.

Zawarta umowa wykonawcza, podjęte przez Gminy uchwały, a także zapisy Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami zabezpieczyły Wnioskodawcy źródło przychodów w postaci opłat za przyjęcie odpadów komunalnych. Jednocześnie ww. dokumenty nałożyły na Zainteresowanego zobowiązania w postaci obowiązku przeprowadzenia rekultywacji gminnych składowisk. Zdaniem Wnioskodawcy oznacza to, że istnieje związek pomiędzy ponoszonymi kosztami rekultywacji składowisk, a osiąganymi przychodami z tytułu przyjmowania odpadów do jego instalacji.

Odnosząc powołane wyżej regulacje prawne do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż wydatki na ww. rekultywacje gminnych składowisk odpadów nie mają bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, jednakże - poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa - pośrednio mają związek z uzyskaniem przez Spółkę obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług. Bowiem warunkiem uzyskania dostępu do źródła przychodów opodatkowanych VAT w postaci opłat za przyjęcie odpadów komunalnych jest w przedmiotowej sprawie zobowiązanie Wnioskodawcy w postaci obowiązku przeprowadzenia rekultywacji gminnych składowisk.

Z uwagi zatem na fakt, iż poniesione wydatki będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy.

Reasumując, z uwagi na spełnienie pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek poniesionych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wykonanie prac rekultywacyjnych na poszczególnych składowiskach, w ramach projektu "Uporządkowanie gospodarki odpadami na terenie subregionu k..." współfinansowanego ze środków Funduszu Spójności - Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl