ILPP2/443-305/09-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-305/09-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2009 r. (data wpływu 10 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług koordynacji zakupów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług koordynacji zakupów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej Spółka) prowadzi działalność w zakresie sprzedaży towarów handlowych, poprzez sieć sklepów na terenie całej Polski.

W związku z dokonywaniem zakupów towarów od dostawców krajowych i zagranicznych, Spółka nabywa usługi koordynacji zakupów towarów handlowych, które to usługi są świadczone na rzecz Spółki przez podmiot niemiecki należący do grupy kapitałowej. Usługi koordynacji zakupów polegają na prowadzeniu koordynacji negocjacji handlowych oraz cenowych z dostawcami, co pozwala Spółce na uzyskanie korzystniejszych warunków cenowych niż w przypadku prowadzenia negocjacji z dostawcami samodzielnie.

Podmiot świadczący usługi koordynacji zakupów, jest upoważniony przez Spółkę do podejmowania wszelkich środków i działań, które mogą służyć do zawierania, zmiany i realizacji umowy i są w interesie Spółki.

Spółka od podmiotu świadczącego usługi koordynacji zakupów otrzymuje rachunki, na których wartość świadczonych usług jest powiększona o niemiecki podatek VAT. Zdaniem podmiotu dostarczającego usługi oraz niemieckich władz podatkowych, usługi koordynacji zakupów są usługami, dla których miejscem świadczenia dla potrzeb opodatkowania podatkiem VAT, są Niemcy.

W celu potwierdzenia prawidłowości postępowania w zakresie opodatkowania VAT, Spółka wystąpiła do Urzędu Statystycznego w Łodzi o opinię klasyfikacyjną usług koordynacji zakupów, którą otrzymała 10 lutego 2009 r. W opinii tej wskazano, że usługi koordynacji zakupów mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 74.84.14-00.00 - usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy miejscem świadczenia usług koordynacji zakupów świadczonych przez podmiot zagraniczny posiadający siedzibę na terytorium UE, polegających na koordynacji negocjacji handlowych oraz cenowych z dostawcami, pozwalających na uzyskiwanie przez Spółkę korzystniejszych warunków cenowych w stosunku do negocjacji prowadzonych samodzielnie, zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny do grupowania statystycznego PKWIU 74.84.14-00.00, dla celów rozliczeń podatku VAT jest Polska (kraj siedziby nabywcy usługi) i czy w związku z tym Spółka jest podatnikiem VAT w takiej transakcji.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie przedstawionego stanu faktycznego oraz w oparciu o przepisy VAT należy stwierdzić, iż miejscem świadczenia usług koordynacji zakupów, jako usług nie wymienionych w art. 27 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej ustawa VAT), jest miejsce siedziby usługodawcy (w przypadku opisanym w stanie faktycznym są to Niemcy), zgodnie z dyspozycją art. 27 ust. 1 ustawy o VAT, a zatem usługi te nie podlegają opodatkowaniu na terytorium kraju.

Spółka stoi na stanowisku, iż art. 27 ust. 3 oraz 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym miejscem świadczenia wymienionych w tych przepisach usług, jest miejsce siedziby usługobiorcy, nie ma zastosowania do usług koordynacji zakupów, zaklasyfikowanych przez Urząd Statystyczny do grupowania PKWiU 74.84.14, z uwagi na fakt, iż usługi te nie mają charakteru żadnych usług doradczych, ani usług podobnych. Wskazane w ustawie o VAT grupowania PKWiU, również wskazują na odmienny charakter usług doradczych i usług koordynacji zakupów (zaklasyfikowanych jako usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych).

Artykuł 27 ust. 4 ustawy o VAT, stosuje się m.in. do usług:

* doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług, w tym w szczególności:

- usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1),

- usług doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2),

- usług prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1),

- usług architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1,

- usług w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3);

* usług przetwarzania danych, dostarczania informacji oraz usług tłumaczeń - które w żaden sposób nie mogą być uznane za usługi pokrewne z usługami świadczonymi na rzecz Spółki przez podmiot niemiecki.

Podsumowując, Spółka stoi na stanowisku, iż usługi koordynacji zakupów, zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny do grupowania PKWiU 74.84.14 - usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, świadczone na jej rzecz przez podmiot niemiecki, nie podlegają opodatkowaniu VAT w Polsce i nie powinny być wykazywane jako import usług przez Spółkę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...) - art. 8 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (...). Przy określaniu miejsca świadczenia usług, o którym mowa w art. 27 i 28, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne (art. 8 ust. 4 ustawy).

W przypadku świadczenia usług, bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Odstępstwo od tej zasady przewidziane zostało między innymi w art. 27 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz:

1.

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub

2.

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Natomiast art. 27 ust. 4 ustawy zawiera katalog usług, których miejscem świadczenia jest kraj nabywcy, pod warunkiem świadczenia ich na rzecz podmiotów wymienionych w art. 27 ust. 3 ustawy. Są to następujące rodzaje usług:

1)

sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw;

2)

reklamy;

3)

doradczych, inżynierskich, prawniczych, księgowych oraz usług podobnych do tych usług, w tym w szczególności:

a)

usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1),

b)

usług doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2),

c)

usług prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1),

d)

usług architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1,

e)

usług w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3),

3a) usług przetwarzania danych, dostarczania informacji oraz usług tłumaczeń;

4)

bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki;

5)

dostarczania (oddelegowania) personelu;

6)

wynajmu, dzierżawy lub innych o podobnym charakterze, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu;

7)

telekomunikacyjnych;

8)

nadawczych radiowych i telewizyjnych;

9)

elektronicznych;

10)

polegających na zobowiązaniu się do powstrzymania się od dokonania czynności lub posługiwania się prawem, o których mowa w pkt 1-9 i 11;

11)

agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1-10;

12)

polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych;

13)

przesyłowych:

a)

gazu w systemie gazowym,

b)

energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym;

14)

bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 12 i 13.

Z treści wniosku wynika, iż Spółka nabywa usługi koordynacji zakupów towarów handlowych od podmiotu niemieckiego należącego do grupy kapitałowej. Usługi te polegają na prowadzeniu koordynacji negocjacji handlowych oraz cenowych z dostawcami, co w konsekwencji pozwala Spółce na uzyskanie korzystniejszych warunków cenowych niż w przypadku prowadzenia negocjacji z dostawcami samodzielnie. Za świadczone usługi podmiot niemiecki wystawia rachunki, na których wartość świadczonych usług jest powiększona o niemiecki podatek VAT.

Ponadto Spółka wskazała, iż świadczone przez podmiot niemiecki usługi na jej rzecz, zostały zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny pod symbolem PKWiU 74.84.14-00.00 "Usługi pośrednictwa komercyjnego oraz szacowania wartości z wyjątkiem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych".

Zdaniem Spółki, przepisy art. 27 ust. 3 i ust. 4 ustawy, nie mają zastosowania do usług koordynacji zakupów, ponieważ przedmiotowe usługi świadczone przez podmiot niemiecki, nie mają charakteru żadnych usług doradczych ani usług podobnych i nie mogą być w żaden sposób uznane za usługi pokrewne z usługami wymienionymi w tych przepisach.

W związku z powyższym, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny jak również powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż miejscem świadczenia usług koordynacji zakupów na rzecz Spółki przez podmiot zagraniczny posiadający siedzibę na terytorium Unii Europejskiej, jest zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania.

Oznacza to, iż usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju, a w konsekwencji usługi te nie stanowią dla Spółki importu usług w Polsce.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl