ILPP2/443-302/08-6/EWW - Świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika a obowiązek ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-302/08-6/EWW Świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika a obowiązek ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2008 r. (data wpływu 2 kwietnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 czerwca 2008 r. (data wpływu 6 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 3 czerwca 2008 r. (data wpływu 6 czerwca 2008 r.) o pełnomocnictwo osoby upoważnionej do reprezentacji Spółki.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od końca lutego 2007 r. Wnioskodawca dokonuje sprzedaży tzw. "...", czyli dostępu do najświeższych programów telewizji w Internecie o X, dostępu do wszelkich materiałów, relacji audio z meczów rozgrywanych przez X, dostępu do specjalnej kolekcji gadżetów, live chat, w których można zadać pytania zawodnikom, trenerom oraz pracownikom.

Abonament opłaca się za 1 miesiąc lub za 3 miesiące kalendarzowe. Za "..." można zapłacić kartą kredytową, przelewem na konto lub wysyłając SMS. Z chwilą opłacenia abonamentu użytkownik uzyskuje dostęp do usługi.

Wpływy z SMS-ów Zainteresowany otrzymuje od operatora, do którego należy witryna SMS.PL. Operator uruchamia usługę w sieciach GSM i Internet. Spółka wystawia za tę usługę fakturę operatorowi będącemu przedsiębiorcą. Jednak najczęściej sprzedaż pakietów strefy kibica dokonywana jest na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przepisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, Spółka ma ewidencjonować sprzedaż usługi "..." na kasie fiskalnej...

Zdaniem Wnioskodawcy, w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących, w części II, sprzedaż dotycząca szczególnych czynności, wśród innych czynności zwolnionych z ewidencjonowania, pod poz. 37 jest wymieniona dostawa towarów, w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek podatnika, pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję wynika, jakiej konkretnie dostawy zapłata dotyczyła.

Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia, wpłaty z tytułu sprzedaży mogą być zwolnione z ewidencjonowania. W przypadku Wnioskodawcy, wszystkie wpłaty za transakcje są dokonywane na rachunek bankowy i są identyfikowalne. Aby móc korzystać z "..." oprócz zapłaty wymagana jest rejestracja osoby (czyli musi być podane jej imię, nazwisko i adres).

Wpłat kartą kredytową dokonują firmy serwisujące usługi e-przelewów, najwcześniej na drugi dzień, jednak są to wpłaty łączne ze sprzedażą innych towarów X. Wnioskodawca musi poczekać na zestawienie sporządzone przez firmy akceptujące karty. Wtedy uzyskuje informacje kto i za co płacił. Ewidencjonowanie na kasie fiskalnej byłoby utrudnione też z tego względu, że wpłata na konto Spółki byłaby wcześniejsza niż identyfikacja usługi. Ewidencja następowałaby z opóźnieniem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z informacjami przedstawionymi we wniosku, Wnioskodawca dokonuje sprzedaży "...", czyli dostępu do najświeższych programów telewizji w Internecie o X, dostępu do wszelkich materiałów, relacji audio z meczów rozgrywanych przez X, dostępu do specjalnej kolekcji gadżetów, live chat, w których można zadać pytania zawodnikom, trenerom oraz pracownikom. Ze wskazanego stanu faktycznego wynika, że świadczy on usługę w myśl art. 8 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 111 ust. 1 ustawy, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, zawarte zostały w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 113), zwanego dalej rozporządzeniem (do dnia 31 czerwca 2008 r. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2007 r. Nr 246)).

W części II załącznika do rozporządzenia, w pozycji 38 zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Aby świadczenie usług mogło zatem zostać uznane za zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, przy użyciu kasy rejestrującej, zgodnie z przytoczonymi przepisami muszą być spełnione wskazane powyżej warunki.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługę sprzedaży "...". Zapłata za świadczoną usługę następuje kartą kredytową, przelewem na konto lub SMS-em. Zapłata dokonywana jest za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Zainteresowany zaznacza, że wpływy z SMS-ów otrzymuje od operatora sieci, który jest przedsiębiorcą. Rozliczenia te dokumentowane są fakturą za usługę uruchomienia w sieci GSM i Internet. Wszystkie wpłaty za ww. transakcje są dokonywane na rachunek bankowy Spółki. Tym samym Wnioskodawca spełnia pierwszy warunek wynikający z poz. 38 załącznika do rozporządzenia.

Kolejnym warunkiem, niezbędnym do zwolnienia usług świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jest, aby z ewidencji i dowodów dokumentujących przedmiotowe transakcje jednoznacznie wynikało, jakiej dostawy zapłata dotyczyła.

Jak wskazuje Wnioskodawca, identyfikacja ww. osób następuje po sporządzeniu przez firmy serwisujące usługi e-przelewów zestawienia akceptującego karty, z którego wynika jaka osoba, za jaką transakcję płaciła. Spółka zwraca również uwagę, że aby móc korzystać z "..." oprócz zapłaty należy być zarejestrowanym, czyli dana osoba musi podać imię, nazwisko i adres. W związku z powyższym możliwe jest ustalenie jakiej konkretnie transakcji dotyczyła zapłata.

Reasumując, zgodnie z ww. przepisem świadczenie usług może zostać zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, pod warunkiem, że zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy, a podatnik posiada dowody, stwierdzające której transakcji zapłata dotyczyła. Zainteresowany spełnia wymagane przepisami warunki, jest więc upoważniony do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu świadczonych usług (sprzedaż "..."), dokonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Należy podkreślić, iż warunkiem skorzystania ze zwolnienia z obowiązku rejestrowania przedmiotowych usług przy użyciu kas rejestrujących jest poz. 38 załącznika do rozporządzenia, a nie poz. 37 jak we wniosku wskazał Wnioskodawca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednakże ze względu na zastosowanie innych przepisów prawa niż wskazane przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl