ILPP2/443-294/14-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-294/14-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z 12 marca 2014 r. (data wpływu 14 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu ze sprzedaży e-booków jest:

* prawidłowe - w części dotyczącej zapłaty dokonywanej za pośrednictwem Agenta,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej zapłaty dokonywanej przy wykorzystaniu konsumenckich kart kredytowych oraz debetowych.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu ze sprzedaży e-booków, za które płatność dokonywana jest za pośrednictwem Agenta oraz przy wykorzystaniu konsumenckich kart kredytowych oraz debetowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

"A" Sp. z o.o. (dalej: Spółka) prowadzi działalność wydawniczą, podlegającą opodatkowaniu VAT. W ramach swojej działalności Spółka dokonuje sprzedaży m.in. książek w wersji elektronicznej (cyfrowej), tzw. e-booków za pośrednictwem sklepu internetowego. W przypadku dokonania zakupu e-booka, klient otrzymuje kod dostępu pozwalający na pobranie stosownego pliku z książką w wybranym formacie (m.in. (...)). Sprzedaż e-booka jest dokumentowana przez Spółkę za pomocą faktury VAT, wystawianej w momencie jego pobrania przez klienta (możliwego po dokonaniu zapłaty za książkę).

Sprzedaż e-booków jest dokonywana zarówno na rzecz przedsiębiorców, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Płatność za pobrane e-booki jest dokonywana przez klientów Spółki za pośrednictwem podmiotu świadczącego usługi w zakresie płatności internetowych (dalej: Agent). Klienci Spółki dokonują wpłat zarówno za pomocą przelewów internetowych, jak i przy wykorzystaniu konsumenckich kart kredytowych oraz debetowych. Wpłaty dokonane na rzecz Agenta są następnie przekazywane za pośrednictwem banku na rachunek bankowy Spółki.

Agent pobiera od Spółki prowizję za świadczone na jej rzecz usługi pośrednictwa w zakresie płatności internetowych. Opłata jest pobierana odrębnie za (i) płatności uiszczone przez klientów za pomocą karty kredytowej lub debetowej oraz (ii) dokonane za pomocą przelewu na rachunek bankowy Agenta. Do każdej z faktur dokumentujących prowizję z tytułu rozliczonych transakcji w danym miesiącu wystawianej przez Agenta dołączany jest raport zawierający zestawienie płatności za transakcje zakupu e-booków oferowanych przez Spółkę w podziale na:

* transakcje, za które płatność została uiszczona za pomocą karty kredytowej lub debetowej - w takim wypadku raport zawiera następujące dane w odniesieniu do każdej transakcji odrębnie:

o datę transakcji,

o numer zamówienia,

o wartość transakcji brutto,

o wartość transakcji netto;

* transakcje, za które płatność została uiszczona za pomocą przelewu na rachunek bankowy agenta - w takim wypadku raport zawiera następujące dane w odniesieniu do każdej transakcji odrębnie:

o datę transakcji,

o numer zamówienia,

o wartość transakcji brutto,

o imię i nazwisko, adres oraz numer konta klienta.

Spółka dokonuje również sprzedaży e-booków za pośrednictwem platformy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z Polski, z innych państw Unii Europejskiej, jak i z państw trzecich. W takim wypadku płatność za pobranie pliku z książką w formacie elektronicznym jest również dokonywana przez klientów za pomocą systemu płatności internetowych (Agenta). Po zakończeniu każdego okresu rozliczeniowego ustalonego między stronami, Spółka otrzymuje od Agenta zestawienie zawierające listę transakcji zakupu e-booków Spółki dokonanych za pośrednictwem platformy. Przedmiotowe zestawienie zawiera m.in. następujące dane w odniesieniu do każdej transakcji odrębnie:

* numer zamówienia,

* datę transakcji,

* kod kraju nabywcy pozwalający na identyfikację z jakiego kraju pochodzi nabywca e-booka (Polska, inne Państwo Członkowskie, kraj trzeci),

* walutę zamówienia i wartość transakcji brutto w tej walucie,

* kurs wymiany (jeśli zakup był w walucie innej niż PLN),

* walutę właściwą dla dostawcy, czyli Spółki (PLN) i wartość transakcji brutto w tej walucie.

Sprzedaż e-booków realizowana za pośrednictwem platformy jest dokumentowana przez Spółkę za pomocą faktur VAT, wystawianych po zakończeniu każdego miesiąca na podstawie raportu wygenerowanego na stronie internetowej.

Należy podkreślić, iż dane wskazane w powyższych raportach pozwalają na powiązanie każdej wykazanej w nich transakcji z raportem sprzedaży za dany miesiąc sporządzanym przez Spółkę za pomocą odpowiednio:

* w przypadku transakcji, za które płatność została uiszczona przy użyciu karty kredytowej lub debetowej - za pomocą daty transakcji; wartości transakcji brutto i wartości transakcji netto;

* w przypadku transakcji, za które płatność została uiszczona za pomocą przelewu na rachunek bankowy agenta - za pomocą daty transakcji; wartości transakcji brutto oraz imienia, nazwiska i adresu klienta;

* w przypadku transakcji realizowanych za pośrednictwem platformy - za pomocą daty transakcji, waluty transakcji, wartości transakcji brutto wyrażonej w odrębnie w walucie zamówienia i PLN.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Spółka jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu ze sprzedaży e-booków dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, za które płatność dokonywana jest za pośrednictwem Agenta w sposób opisany w przedmiotowym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu ze sprzedaży e-booków dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, za które płatność dokonywana jest za pośrednictwem Agenta w sposób opisany w przedmiotowym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki

W świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT), opodatkowaniu VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wskazano natomiast, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Na wstępie Wnioskodawca wskazuje, że na gruncie przepisów w zakresie VAT sprzedaż e-booków w formie elektronicznej powinna być traktowana jako świadczenie usług. W konsekwencji, zdaniem Spółki, w przedmiotowej sprawie powinny znaleźć zastosowanie regulacje na gruncie VAT odnoszące się do świadczenia usług.

Powyższe zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29 września 2011 r. (sygn. IPPP2/443-802/11-2/KG), który stwierdził, że: "(...) przesyłane przez Wnioskodawcę za pomocą poczty elektronicznej, książki umieszczone w pliku PDF nie mają formy fizycznej, nie mogą być traktowane jako rzecz, a co za tym idzie jako towar. Ponadto stwierdzić należy, iż w przypadku takiej książki elektronicznej mamy do czynienia z udzieleniem licencji na korzystanie z treści książki, a nie z dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług".

Jak wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT "podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących".

Zgodnie z powyższym, sprzedaż (obejmująca zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej powinna być ewidencjonowana za pomocą kasy rejestrującej.

Niemniej, na podstawie Rozporządzenia Ministra Finansów z 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. I382 dalej: Rozporządzenie), Ustawodawca przewidział możliwość zwolnienia niektórych podmiotów oraz czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. I tak, w świetle § 2 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do Rozporządzenia.

Zgodnie zaś z pozycją 37 Załącznika do Rozporządzenia, czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej jest "świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła".

W związku z powyższym, w celu zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej usług świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków:

* zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

W opinii Wnioskodawcy, obie powyższe przesłanki będą spełnione w analizowanej sprawie bowiem:

* zapłata za e-booki jest dokonywana przez klienta w całości bezgotówkowo za pośrednictwem Agenta, a następnie środki te są przekazywane przez Agenta za pośrednictwem banku, na rachunek bankowy Spółki;

* na podstawie raportów przekazywanych Spółce przez Agenta Spółka ma możliwość przyporządkowania płatności do konkretnych transakcji sprzedaży e-booków.

Należy bowiem wskazać, że w oparciu o informacje zawarte w raportach/zestawieniach otrzymywanych od Agenta Spółka każdorazowo ma możliwość określenia następujących elementów właściwych dla transakcji, której dotyczy dana płatność:

* przedmiotu transakcji/opodatkowania - z uwagi na fakt, iż płatności pochodzą ze sprzedaży jednorodnych usług, tj. udostępniania e-booków, przedmiot transakcji nie budzi w tym wypadku wątpliwości,

* miejsca świadczenia - raporty/zestawienia otrzymywane przez Agenta zawierają informację dotyczącą kraju nabywcy (osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej), co w analizowanym wypadku determinuje miejsce świadczenia na gruncie przepisów ustawy o VAT,

* podstawy opodatkowania - rozpoznawanej w oparciu o kwotę należną (otrzymaną) z tytułu sprzedaży e-booka,

* momentu powstania obowiązku podatkowego - rozpoznawanego na podstawie daty transakcji wskazanej w raportach/zestawieniach.

Zdaniem Spółki, na podstawie powyższych informacji możliwe jest zarówno stwierdzenie, jakiej konkretnie czynności dotyczyła dana płatność, jak i określenie kluczowych konsekwencji podatkowych na gruncie VAT wynikających z tej transakcji.

W świetle powyższego należy więc uznać, że w analizowanej sprawie warunki zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasje rejestrującej wskazane w pozycji 37 Załącznika do Rozporządzeniu będą spełnione.

Spółka podkreśla, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych organów podatkowych.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 12 czerwca 2013 r. (sygn. IBPP3/443-495/13/KG) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, zgodnie z którym sprzedaż audiobooków i ebooków w formie plików do ściągnięcia poprzez sklep internetowy, za które zaplata następuje w całości za pośrednictwem systemu płatności PayU natomiast z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy podlega zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania tych transakcji za pomocą kasy rejestrujących.

Analogiczne wnioski płyną z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 31 maja 2013 r. (sygn. ILPP2/443-315/13-2/MN), który stwierdził, że: "(...) działalność opisana we wniosku, wykonywana przez Wnioskodawcę, polegająca na świadczeniu usług za pośrednictwem sieci Internet, za które zapłata następuje w całości za pośrednictwem banku, na rachunek Wnioskodawcy (przy udziale podmiotu pośredniczącego - "A"), a z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnej czynności zapłata dotyczy - korzystać będzie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2014 r.".

W podobnym tonie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 4 stycznia 2013 r. (sygn. IBPP3/443-1449/12/KG), który stwierdził, że: "Wnioskodawca świadcząc usługi sprzedaży usług parkingowych przez internet, za które zapłata w całości następuje na rachunek bankowy Wnioskodawcy za pośrednictwem e-card, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła, będzie miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, przy zastosowaniu kas rejestrujących od dnia 1 stycznia 2013 r. do dnia 31 grudnia 2014 r. na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzeniu ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących".

Podobne stanowisko zaprezentowali:

* Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z 23 maja 2013 r. (sygn. IPTPP4/443-147/13-2/OS),

* Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 4 lutego 2013 r. (sygn. ITPPl/443-1407/12/AJ),

* Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 25 czerwca 2012 r. (sygn. ILPP2/443-404/12-2/AKr),

* Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 23 lutego 2012 r. (sygn. ILPP2/443-1622/11-2/SJ).

W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku, że ma prawo korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu ze sprzedaży e-booków realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, za które płatność dokonywana jest za pośrednictwem Agenta.

W związku z powyższym, Spółka wnosi o potwierdzenie jej stanowiska w powyższej kwestii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotu ze sprzedaży e-booków jest:

* prawidłowe - w części dotyczącej zapłaty dokonywanej za pośrednictwem Agenta,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej zapłaty dokonywanej przy wykorzystaniu konsumenckich kart kredytowych oraz debetowych.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy - przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z treści art. 111 ust. 1 ustawy - który stanowi, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Zatem stosownie do powyższego, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382), zwanego dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

I tak, stosownie do zapisu § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym, roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r., podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zgodnie z zapisem § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2012 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Z kolei § 3 ust. 2 rozporządzenia stanowi, że zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia.

W przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowdzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł (§ 5 ust. 1 rozporządzenia).

Na mocy § 7 ust. 2 rozporządzenia - w przypadku podatników rozpoczynających w 2012 r. dostawy towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, kwotę, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w 2013 r. stanowi kwota 20.000 zł, bez względu na okres wykonywania tych czynności w 2012 r.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczącym podmiotu.

Wskazać należy, że każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż (w danym roku) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Jednakże na mocy § 2 ust. 1 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W poz. 37 tego załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Aby zatem podatnik miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za wykonane świadczenie w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność wydawniczą, podlegającą opodatkowaniu VAT. W ramach swojej działalności Spółka dokonuje sprzedaży m.in. książek w wersji elektronicznej (cyfrowej), tzw. e-booków za pośrednictwem sklepu internetowego. W przypadku dokonania zakupu e-booka, klient otrzymuje kod dostępu pozwalający na pobranie stosownego pliku z książką w wybranym formacie (m.in. (...)). Sprzedaż e-booka jest dokumentowana przez Spółkę za pomocą faktury VAT, wystawianej w momencie jego pobrania przez klienta (możliwego po dokonaniu zapłaty za książkę). Sprzedaż e-booków jest dokonywana zarówno na rzecz przedsiębiorców, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Płatność za pobrane e-booki jest dokonywana przez klientów Spółki za pośrednictwem podmiotu świadczącego usługi w zakresie płatności internetowych (Agent). Klienci Spółki dokonują wpłat zarówno za pomocą przelewów internetowych, jak i przy wykorzystaniu konsumenckich kart kredytowych oraz debetowych. Wpłaty dokonane na rzecz Agenta są następnie przekazywane za pośrednictwem banku na rachunek bankowy Spółki. Agent pobiera od Spółki prowizję za świadczone na jej rzecz usługi pośrednictwa w zakresie płatności internetowych. Opłata jest pobierana odrębnie za (i) płatności uiszczone przez klientów za pomocą karty kredytowej lub debetowej oraz (ii) dokonane za pomocą przelewu na rachunek bankowy Agenta. Do każdej z faktur dokumentujących prowizję z tytułu rozliczonych transakcji w danym miesiącu wystawianej przez Agenta dołączany jest raport zawierający zestawienie płatności za transakcje zakupu e-booków oferowanych przez Spółkę w podziale na:

* transakcje, za które płatność została uiszczona za pomocą karty kredytowej lub debetowej - w takim wypadku raport zawiera następujące dane w odniesieniu do każdej transakcji odrębnie:

o datę transakcji,

o numer zamówienia,

o wartość transakcji brutto,

o wartość transakcji netto;

* transakcje, za które płatność została uiszczona za pomocą przelewu na rachunek bankowy agenta - w takim wypadku raport zawiera następujące dane w odniesieniu do każdej transakcji odrębnie:

o datę transakcji,

o numer zamówienia,

o wartość transakcji brutto,

o imię i nazwisko, adres oraz numer konta klienta.

Spółka dokonuje również sprzedaży e-booków za pośrednictwem platformy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z Polski, z innych państw Unii Europejskiej, jak i z państw trzecich. W takim wypadku płatność za pobranie pliku z książką w formacie elektronicznym jest również dokonywana przez klientów za pomocą systemu płatności internetowych (Agenta). Po zakończeniu każdego okresu rozliczeniowego ustalonego między stronami, Spółka otrzymuje od Agenta zestawienie zawierające listę transakcji zakupu e-booków Spółki dokonanych za pośrednictwem platformy. Przedmiotowe zestawienie zawiera m.in. następujące dane iw odniesieniu do każdej transakcji odrębnie:

* numer zamówienia,

* datę transakcji,

* kod kraju nabywcy pozwalający na identyfikację z jakiego kraju pochodzi nabywca e-booka (Polska, inne Państwo Członkowskie, kraj trzeci),

* walutę zamówienia i wartość transakcji brutto w tej walucie,

* kurs wymiany (jeśli zakup był w walucie innej niż PLN),

* walutę właściwą dla dostawcy, czyli Spółki (PLN) i wartość transakcji brutto w tej walucie.

Sprzedaż e-booków realizowana za pośrednictwem platformy jest dokumentowana przez Spółkę za pomocą faktur VAT, wystawianych po zakończeniu każdego miesiąca na podstawie raportu wygenerowanego na stronie internetowej.

Należy podkreślić, iż dane wskazane w powyższych raportach pozwalają na powiązanie każdej wykazanej w nich transakcji z raportem sprzedaży za dany miesiąc sporządzanym przez Spółkę za pomocą odpowiednio:

* w przypadku transakcji, za które płatność została uiszczona przy użyciu karty kredytowej lub debetowej - za pomocą daty transakcji; wartości transakcji brutto i wartości transakcji netto;

* w przypadku transakcji, za które płatność została uiszczona za pomocą przelewu na rachunek bankowy agenta - za pomocą daty transakcji; wartości transakcji brutto oraz imienia, nazwiska i adresu klienta;

* w przypadku transakcji realizowanych za pośrednictwem platformy Google - za pomocą daty transakcji, waluty transakcji, wartości transakcji brutto wyrażonej w odrębnie w walucie zamówienia i PLN.

Stosownie do art. 28a ustawy - na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

1.

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a.

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b.

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;

2.

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Artykuł 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalania miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji, jest podmiot wykonujący samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Zgodnie z zasadą ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy - miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

W myśl art. 28b ust. 2 ustawy - w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Artykuł 28b ust. 4 ustawy stanowi, że w przypadku świadczenia usług, które są przeznaczone wyłącznie na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych lub członków stowarzyszenia, do określenia miejsca świadczenia stosuje się odpowiednio przepisy art. 28c.

Natomiast na mocy art. 28c ust. 1 ustawy - miejscem świadczenia usług na rzecz podmiotów niebędących podatnikami jest miejsce, w którym usługodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz art. 28d, art. 28e, art. 28f ust. 1, 2 i 3, art. 28g ust. 2 i art. 28h-28n.

Z kolei art. 28I ustawy wskazuje na usługi świadczone na rzecz podmiotów niebędących podatnikami, posiadających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu poza terytorium Unii Europejskiej, dla których miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie podmioty te posiadają siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.

W niniejszej interpretacji ustalono kwestię zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług, dla których miejscem świadczenia (opodatkowania) jest/będzie terytorium kraju.

A zatem, w przypadku wpłat dokonywanych przez Agenta na rachunek bankowy Wnioskodawcy i w sytuacji, gdy z dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikało jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczy, Spółka - na podstawie zapisu § 2 ust. 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, będzie mogła korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2014 r.

Natomiast w przypadku płatności dokonywanej przy wykorzystywaniu konsumenckich kart kredytowych i debetowych, Zainteresowany nie będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, gdyż płatność kartą płatniczą jest traktowana jak zapłata gotówką.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, że w przypadku, gdy płatności zapłaty z tytułu sprzedaży e-booków na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej następuje w całości przelewem na rachunek bankowy m.in. z udziałem pośrednika, gdzie wpłaty dokonywane są na konto bankowe Agenta, a następnie przelewem na konto bankowe Wnioskodawcy i o ile z ewidencji i dowodów dokumentujących te transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła - to w zakresie tych czynności do dnia 31 grudnia 2014 r. Wnioskodawca może/będzie mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie zapisu § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r.

W tej części uznano stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Natomiast Zainteresowany świadcząc daną czynność (sprzedaż e-booka) na rzecz osób fizycznych, za którą płatność jest uiszczana za pomocą karty kredytowej lub debetowej, nie ma prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej, bowiem zapłata w taki sposób nie spełnia warunku zapłaty z poz. 37 załącznika do rozporządzenia. A zatem, Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaż e-booków na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w sytuacji, gdy zapłata dokonywana jest/będzie za pomocą karty kredytowej lub debetowej.

W tej części uznano stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Tutejszy Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności określenie miejsca świadczenia (opodatkowania) dla czynności sprzedaży e-booków.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl