ILPP2/443-29/09-5/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-29/09-5/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2009 r. (data wpływu 12 stycznia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnie przekazywanych gadżetów reklamowych, zestawów upominkowych i materiałów biurowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnie przekazywanych gadżetów reklamowych, zestawów upominkowych i materiałów biurowych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.) o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego, dokument, z którego wynika prawo do występowania osoby upoważnionej, podpisanej na wniosku, w imieniu Zainteresowanego z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej oraz dodatkową opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Spółki jest między innymi prowadzenie elektronicznych (internetowych) serwisów informacyjnych dla rynku paliw. Spółka dostarcza informacje o wydarzeniach, ludziach i firmach działających w sektorze paliwowym w kraju i na świecie. Informacje prezentowane są w postaci notatek prasowych, notowań cen i zestawień wydarzeń - ważnych z punktu widzenia uczestników rynku, wspomagających codzienne podejmowanie decyzji w handlu paliwami. Usługi informacyjne uzupełniane są analizami, prognozami i zestawieniami dotyczącymi branży paliwowej, w szczególności handlu produktami petrochemicznymi. Serwis oferuje również elektroniczną giełdę paliw, która umożliwia znalezienie najkorzystniejszej oferty zarówno kupna jak i sprzedaży dowolnego rodzaju paliwa. Wykorzystując swoją pozycję eksperta w dziedzinie paliw - Spółka rozszerzyła zakres prowadzonej działalności o organizacje konferencji i spotkań dla branży petrochemicznej. w ramach organizowanego spotkania (konferencji branżowej) Spółka sprzedaje swoim klientom - uczestnikom, kompleksową usługę udziału w spotkaniu branżowym, rozumianą jako organizację wszystkich aspektów wiążących się z obsługą uczestników spotkania, tj. zapewnienie udziału w części konferencyjnej, podczas której realizowany jest program merytoryczny spotkania, zapewnienie udziału w części biznesowej, podczas której uczestnicy mają możliwość prowadzenia niemoderowanych rozmów i dyskusji dotyczących bezpośrednio działań i współpracy pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w spotkaniu.

W ramach oferowanej usługi Spółka zapewnia:

1.

umieszczenie w materiałach informacji podstawowej o uczestniku,

2.

uczestnictwo w Spotkaniu,

3.

pełne wyżywienie podczas trwania Spotkania,

4.

otrzymanie przez uczestnika kompletu " (...)",

5.

otrzymanie publikacji " (...)",

6.

zaproszenie na bankiet.

Podczas konferencji - (...) - omawiane są zagadnienia związane z:

1.

podatkami, wynikające z przepisów prawa obowiązującego w Polsce, w szczególności ustaw regulujących kwestię rozliczania podatku akcyzowego od paliw ciekłych,

2.

analizami perspektyw rozwoju rynku paliw (w odniesieniu do sektora rynku, którego dotyczy spotkanie), wynikającymi zarówno z bieżącej sytuacji przedsiębiorców działających na obszarze Polski, jak i warunków makroekonomicznych determinujących działalność firm eksportujących i importujących paliwa w obrocie wewnątrzwspólnotowym i poza kraje należące do Unii Europejskiej,

3.

działalnością handlową przedsiębiorców działających w branży paliwowej, tj. omawianie i dyskusja nad tematyką działalności operacyjnej podmiotów, z jakimi problemami muszą się zmagać, jak sobie z nimi radzą.

Na kompleksową usługę organizacji spotkania branżowego składają się następujące wydatki (koszty), które Spółka w związku z organizacją konferencji musi ponieść:

1.

usługi związane z wynajmem pomieszczeń:

a)

najem sali konferencyjnej,

b)

przygotowanie i obsługę punktów informacyjnych, służących do rejestracji uczestników spotkania,

c)

przygotowanie sali i obsługa techniczna podczas konferencji i przerw w obradach,

d)

obsługę techniczną urządzeń audiowizualnych, nagłośnienia i systemów do tłumaczeń symultanicznych,

e)

przygotowanie pomieszczeń do realizacji usług reklamowych oraz koszty wynajmu powierzchni reklamowej,

2.

usługi reklamowe:

a)

projekty graficzne,

b)

reklama prasowa,

c)

banery reklamowe,

d)

roll-up,

3.

pozostałe usługi wynajmu personelu (prelegentów, tłumaczy):

a)

usługa hotelowa dla prelegentów,

b)

techniczna oraz tłumaczeniowa obsługa spotkania branżowego w zakresie tłumaczeń symultanicznych,

4.

wydatki na zakup gadżetów reklamowych oraz pozostałych materiałów:

a)

segregatory (cena jednostkowa 10,50 zł),

b)

identyfikatory (cena jednostkowa 0,59 zł),

c)

koszulki na długopisy (cena jednostkowa 0,79 zł),

d)

długopisy (cena jednostkowa 6,10 zł),

e)

zestawy upominkowe (cena jednostkowa 76,00 zł) - tylko dla wybranych 5 klientów,

f)

drewniane skrzynki na wino (cena jednostkowa 56,00 zł) - tylko dla wybranych 5 klientów,

g)

pióra (cena jednostkowa 241,00 zł) - tylko dla wybranych 5 klientów,

5.

organizacja noclegów, wyżywienia, poczęstunków oraz bankietu (tzw. wieczór branżowy):

a)

zakup usług hotelowych dla uczestników spotkania branżowego,

b)

zakup usług gastronomicznych i cateringowych,

c)

zakup usług obsługi bankietu w tym występu zespołów muzycznych, pokazów i animacji.

Każdy uczestnik decydując się na udział w spotkaniu branżowym zobligowany jest regulaminem uczestnictwa w konferencji do wykupienia pakietu usług wchodzących w skład kompleksowej usługi organizacji Spotkania. w skład tego pakietu wchodzi m.in. udział w Spotkaniu oraz udział w tzw. wieczorze branżowym. Podczas konferencji uczestnicy otrzymują m.in.: wyżywienie, napoje oraz segregatory na gromadzenie materiałów informacyjnych, długopisy, identyfikatory itp. Wieczór branżowy to jedyna okazja, która umożliwia spotkanie się wszystkich uczestników, co daje możliwość swobodnej wymiany doświadczeń i nawiązania współpracy handlowej. Uczestnicy są informowani wcześniej o programie wieczoru branżowego (jaki lokal, jaki poczęstunek, jaka oprawa muzyczna).

Analiza podobnych przedsięwzięć w branży paliw wskazuje, że źródłem przewagi konkurencyjnej w zakresie organizacji spotkań branżowych jest metodologia organizacji przedsięwzięcia, skupiająca się na przyjęciu na siebie obowiązku organizacji pełnego zakresu działań wynikających z uczestnictwa w spotkaniach. z tego też powodu kolejne organizowane spotkania cieszą się coraz większym powodzeniem i pozwalają zwiększać obroty organizatora.

Kolejnym czynnikiem wpływającym na powodzenie finansowe przedsięwzięcia, jest element zaskoczenia uczestników czymś unikalnym i nowym za każdym razem. z tego też powodu organizowane są wyróżnienia dla maksymalnie 5 uczestników wg kryteriów określonych przez organizatora. Wyróżnione firmy otrzymują, oprócz pamiątkowych dyplomów, ekskluzywne upominki. Akcja ma na celu podnoszenie prestiżu imprezy i budowanie wśród stałych uczestników potrzeby udziału w kolejnych wydarzeniach.

Spółka na organizację Spotkania ponosi szereg kosztów. Jednocześnie Spółka realizuje z tego tytułu przychody, gdyż uczestnicy spotkania branżowego, decydując się na uczestnictwo w konferencji, zobowiązani są pokryć koszty uczestnictwa.

Wszystkie wymienione wydatki, poniesione przez Spółkę na świadczenie kompleksowej usługi organizacji spotkania branżowego zostały wkalkulowane w cenę pakietu usług. Spółka w związku z organizacją spotkania branżowego dokonała zakupu gadżetów reklamowych, zestawów upominkowych dla pięciu wyróżnionych uczestników i materiałów biurowych, które następnie w ramach spotkania zostały wydane uczestnikom. Przy zakupie tym Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nieodpłatne przekazanie gadżetów reklamowych, zestawów upominkowych, materiałów biurowych rodzi obowiązek podatkowy z tytułu podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega dostawa towarów. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Powyższego przepisu nie stosuje się do drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Jednym z koniecznych wymogów pozwalających na opodatkowanie podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania towarów jest zamiar, w jakim dokonywana jest ta czynność. Ustawa wyraźnie zastrzega, iż przekazanie ma służyć celom niezwiązanym z prowadzonym przedsiębiorstwem, a zatem przyjąć należy, iż w przypadku przekazania towarów przez podatnika, które służy celom prowadzonego przedsiębiorstwa, czynność taka nie będzie obciążona VAT.

W związku z powyższym, przekazane uczestnikom konferencji długopisy, segregatory, identyfikatory oraz upominki dla pięciu najdłużej korzystających z usług Spółki firm nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż przekazane przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa wiąże się w sposób bezpośredni z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem - jest elementem kampanii marketingowej i ma za zadanie przynieść wzrost sprzedaży produktów Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez dostawę towarów rozumie się również - zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy - przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Artykuł 7 ust. 4 ustawy definiuje prezenty o małej wartości, przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Z kolei przez próbkę, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.

Ponieważ interpretacja art. 7 ust. 2 ustawy w oparciu o wykładnię wyłącznie gramatyczną budzi pewne wątpliwości, zatem nie możne stanowić jedynej podstawy do dokonanych rozstrzygnięć. Dla wyjaśnienia zakresu przedmiotowego opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającego z tych norm, koniecznym jest sięgnięcie do wykładni o charakterze kompleksowym.

Przy wykładni przedmiotowych przepisów ustawy należy wziąć pod uwagę zasadę racjonalności ustawodawcy oraz interpretować przepis art. 7 ust. 2 w zestawieniu z art. 7 ust. 3 ustawy. Przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek - niewątpliwie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, wobec tego w przypadku nie objęcia regulacją art. 7 ust. 2 przekazania lub zużycia towarów przez podatnika na cele związane z jego przedsiębiorstwem, przepis art. 7 ust. 3 byłby zbędny. Skoro zatem z zakresu opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów, na cele inne niż bezpośrednio związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, wyłączono na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy jedynie przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, to należy uznać, iż opodatkowaniu podlegają wszelkie inne przekazania towarów pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych czynności w całości lub w części. Gdyby przyjąć, iż opodatkowaniu na mocy ust. 2 podlegają wyłącznie czynności w ogóle nie związane z przedsiębiorstwem, zbędne byłoby wyłączanie z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegałyby opodatkowaniu jako związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Przy interpretacji art. 7 ust. 2 ustawy, należy odróżnić cel czynności przekazania towarów przedsiębiorstwa od związku tej czynności z jego funkcjonowaniem. Celem bezpośrednim każdego nieodpłatnego przekazania towaru przedsiębiorstwa osobie trzeciej jest przede wszystkim zaspokojenie jej potrzeb konsumenckich (cel niezwiązany z przedsiębiorstwem - ust. 2), lecz z punktu widzenia funkcjonowania i interesu przedsiębiorstwa podatnika zaspokojenie potrzeb osoby trzeciej może być obojętne, jako w ogóle niewiążące się z jego działalnością (np.: przekazanie towarów na cele osobiste podatnika, pracowników itd.) lub też realizowane jest w związku z jego funkcjonowaniem i rozwojem działalności (np.: w związku z czynnościami reprezentacji i reklamy, sponsoringu, czy tzw. sprzedaży premiowej). To właśnie wskazuje, że celu przekazania towarów przedsiębiorstwa podatnika nie można utożsamiać ze związkiem tej czynności z jego działalnością, z którą może w ogóle nie być związana lub pozostawać w bezpośrednim związku, stanowiąc realizację zadań przedsiębiorstwa.

Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.

Reasumując, opisane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym nieodpłatne przekazanie uczestnikom konferencji gadżetów reklamowych, zestawów upominkowych, materiałów biurowych, które nie spełniają definicji prezentów o małej wartości, stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast nieodpłatne przekazanie towarów spełniających definicję prezentów o małej wartości - o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W kwestii pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem usług cateringowych - w dniu 24 marca 2009 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-29/09-4/MN.

Natomiast, w kwestii pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z kompleksową usługą organizacji spotkania branżowego, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl