ILPP2/443-29/09-5/MN
Pismo z dnia 24 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-29/09-5/MN
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2009 r. (data wpływu 12 stycznia 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnie przekazywanych gadżetów reklamowych, zestawów upominkowych i materiałów biurowych - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 12 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnie przekazywanych gadżetów reklamowych, zestawów upominkowych i materiałów biurowych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 marca 2009 r. (data wpływu 16 marca 2009 r.) o doprecyzowanie zaistniałego stanu faktycznego, dokument, z którego wynika prawo do występowania osoby upoważnionej, podpisanej na wniosku, w imieniu Zainteresowanego z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej oraz dodatkową opłatę.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Przedmiotem działalności Spółki jest między innymi prowadzenie elektronicznych (internetowych) serwisów informacyjnych dla rynku paliw. Spółka dostarcza informacje o wydarzeniach, ludziach i firmach działających w sektorze paliwowym w kraju i na świecie. Informacje prezentowane są w postaci notatek prasowych, notowań cen i zestawień wydarzeń - ważnych z punktu widzenia uczestników rynku, wspomagających codzienne podejmowanie decyzji w handlu paliwami. Usługi informacyjne uzupełniane są analizami, prognozami i zestawieniami dotyczącymi branży paliwowej, w szczególności handlu produktami petrochemicznymi. Serwis oferuje również elektroniczną giełdę paliw, która umożliwia znalezienie najkorzystniejszej oferty zarówno kupna jak i sprzedaży dowolnego rodzaju paliwa. Wykorzystując swoją pozycję eksperta w dziedzinie paliw - Spółka rozszerzyła zakres prowadzonej działalności o organizacje konferencji i spotkań dla branży petrochemicznej. w ramach organizowanego spotkania (konferencji branżowej) Spółka sprzedaje swoim klientom - uczestnikom, kompleksową usługę udziału w spotkaniu branżowym, rozumianą jako organizację wszystkich aspektów wiążących się z obsługą uczestników spotkania, tj. zapewnienie udziału w części konferencyjnej, podczas której realizowany jest program merytoryczny spotkania, zapewnienie udziału w części biznesowej, podczas której uczestnicy mają możliwość prowadzenia niemoderowanych rozmów i dyskusji dotyczących bezpośrednio działań i współpracy pomiędzy podmiotami uczestniczącymi w spotkaniu.
W ramach oferowanej usługi Spółka zapewnia:
umieszczenie w materiałach informacji podstawowej o uczestniku,
uczestnictwo w Spotkaniu,
pełne wyżywienie podczas trwania Spotkania,
otrzymanie przez uczestnika kompletu " (...)",
otrzymanie publikacji " (...)",
zaproszenie na bankiet.
Podczas konferencji - (...) - omawiane są zagadnienia związane z:
podatkami, wynikające z przepisów prawa obowiązującego w Polsce, w szczególności ustaw regulujących kwestię rozliczania podatku akcyzowego od paliw ciekłych,
analizami perspektyw rozwoju rynku paliw (w odniesieniu do sektora rynku, którego dotyczy spotkanie), wynikającymi zarówno z bieżącej sytuacji przedsiębiorców działających na obszarze Polski, jak i warunków makroekonomicznych determinujących działalność firm eksportujących i importujących paliwa w obrocie wewnątrzwspólnotowym i poza kraje należące do Unii Europejskiej,
działalnością handlową przedsiębiorców działających w branży paliwowej, tj. omawianie i dyskusja nad tematyką działalności operacyjnej podmiotów, z jakimi problemami muszą się zmagać, jak sobie z nimi radzą.
Na kompleksową usługę organizacji spotkania branżowego składają się następujące wydatki (koszty), które Spółka w związku z organizacją konferencji musi ponieść:
usługi związane z wynajmem pomieszczeń:
najem sali konferencyjnej,
przygotowanie i obsługę punktów informacyjnych, służących do rejestracji uczestników spotkania,
przygotowanie sali i obsługa techniczna podczas konferencji i przerw w obradach,
obsługę techniczną urządzeń audiowizualnych, nagłośnienia i systemów do tłumaczeń symultanicznych,
przygotowanie pomieszczeń do realizacji usług reklamowych oraz koszty wynajmu powierzchni reklamowej,
usługi reklamowe:
projekty graficzne,
reklama prasowa,
banery reklamowe,
roll-up,
pozostałe usługi wynajmu personelu (prelegentów, tłumaczy):
usługa hotelowa dla prelegentów,
techniczna oraz tłumaczeniowa obsługa spotkania branżowego w zakresie tłumaczeń symultanicznych,
wydatki na zakup gadżetów reklamowych oraz pozostałych materiałów:
segregatory (cena jednostkowa 10,50 zł),
identyfikatory (cena jednostkowa 0,59 zł),
koszulki na długopisy (cena jednostkowa 0,79 zł),
długopisy (cena jednostkowa 6,10 zł),
zestawy upominkowe (cena jednostkowa 76,00 zł) - tylko dla wybranych 5 klientów,
drewniane skrzynki na wino (cena jednostkowa 56,00 zł) - tylko dla wybranych 5 klientów,
pióra (cena jednostkowa 241,00 zł) - tylko dla wybranych 5 klientów,
organizacja noclegów, wyżywienia, poczęstunków oraz bankietu (tzw. wieczór branżowy):
zakup usług hotelowych dla uczestników spotkania branżowego,
zakup usług gastronomicznych i cateringowych,
zakup usług obsługi bankietu w tym występu zespołów muzycznych, pokazów i animacji.
Każdy uczestnik decydując się na udział w spotkaniu branżowym zobligowany jest regulaminem uczestnictwa w konferencji do wykupienia pakietu usług wchodzących w skład kompleksowej usługi organizacji Spotkania. w skład tego pakietu wchodzi m.in. udział w Spotkaniu oraz udział w tzw. wieczorze branżowym. Podczas konferencji uczestnicy otrzymują m.in.: wyżywienie, napoje oraz segregatory na gromadzenie materiałów informacyjnych, długopisy, identyfikatory itp. Wieczór branżowy to jedyna okazja, która umożliwia spotkanie się wszystkich uczestników, co daje możliwość swobodnej wymiany doświadczeń i nawiązania współpracy handlowej. Uczestnicy są informowani wcześniej o programie wieczoru branżowego (jaki lokal, jaki poczęstunek, jaka oprawa muzyczna).
Analiza podobnych przedsięwzięć w branży paliw wskazuje, że źródłem przewagi konkurencyjnej w zakresie organizacji spotkań branżowych jest metodologia organizacji przedsięwzięcia, skupiająca się na przyjęciu na siebie obowiązku organizacji pełnego zakresu działań wynikających z uczestnictwa w spotkaniach. z tego też powodu kolejne organizowane spotkania cieszą się coraz większym powodzeniem i pozwalają zwiększać obroty organizatora.
Kolejnym czynnikiem wpływającym na powodzenie finansowe przedsięwzięcia, jest element zaskoczenia uczestników czymś unikalnym i nowym za każdym razem. z tego też powodu organizowane są wyróżnienia dla maksymalnie 5 uczestników wg kryteriów określonych przez organizatora. Wyróżnione firmy otrzymują, oprócz pamiątkowych dyplomów, ekskluzywne upominki. Akcja ma na celu podnoszenie prestiżu imprezy i budowanie wśród stałych uczestników potrzeby udziału w kolejnych wydarzeniach.
Spółka na organizację Spotkania ponosi szereg kosztów. Jednocześnie Spółka realizuje z tego tytułu przychody, gdyż uczestnicy spotkania branżowego, decydując się na uczestnictwo w konferencji, zobowiązani są pokryć koszty uczestnictwa.
Wszystkie wymienione wydatki, poniesione przez Spółkę na świadczenie kompleksowej usługi organizacji spotkania branżowego zostały wkalkulowane w cenę pakietu usług. Spółka w związku z organizacją spotkania branżowego dokonała zakupu gadżetów reklamowych, zestawów upominkowych dla pięciu wyróżnionych uczestników i materiałów biurowych, które następnie w ramach spotkania zostały wydane uczestnikom. Przy zakupie tym Spółce przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy nieodpłatne przekazanie gadżetów reklamowych, zestawów upominkowych, materiałów biurowych rodzi obowiązek podatkowy z tytułu podatku VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlega dostawa towarów. Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Powyższego przepisu nie stosuje się do drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.
Jednym z koniecznych wymogów pozwalających na opodatkowanie podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego przekazania towarów jest zamiar, w jakim dokonywana jest ta czynność. Ustawa wyraźnie zastrzega, iż przekazanie ma służyć celom niezwiązanym z prowadzonym przedsiębiorstwem, a zatem przyjąć należy, iż w przypadku przekazania towarów przez podatnika, które służy celom prowadzonego przedsiębiorstwa, czynność taka nie będzie obciążona VAT.
W związku z powyższym, przekazane uczestnikom konferencji długopisy, segregatory, identyfikatory oraz upominki dla pięciu najdłużej korzystających z usług Spółki firm nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż przekazane przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa wiąże się w sposób bezpośredni z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem - jest elementem kampanii marketingowej i ma za zadanie przynieść wzrost sprzedaży produktów Spółki.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Przez dostawę towarów rozumie się również - zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy - przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Jednocześnie z treści art. 7 ust. 3 ustawy wynika, iż nie uznaje się za dostawę towarów przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.
Artykuł 7 ust. 4 ustawy definiuje prezenty o małej wartości, przez które rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:
o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób,
których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.
Z kolei przez próbkę, w rozumieniu art. 7 ust. 7 ustawy, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.
Ponieważ interpretacja art. 7 ust. 2 ustawy w oparciu o wykładnię wyłącznie gramatyczną budzi pewne wątpliwości, zatem nie możne stanowić jedynej podstawy do dokonanych rozstrzygnięć. Dla wyjaśnienia zakresu przedmiotowego opodatkowania podatkiem od towarów i usług wynikającego z tych norm, koniecznym jest sięgnięcie do wykładni o charakterze kompleksowym.
Przy wykładni przedmiotowych przepisów ustawy należy wziąć pod uwagę zasadę racjonalności ustawodawcy oraz interpretować przepis art. 7 ust. 2 w zestawieniu z art. 7 ust. 3 ustawy. Przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek - niewątpliwie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, wobec tego w przypadku nie objęcia regulacją art. 7 ust. 2 przekazania lub zużycia towarów przez podatnika na cele związane z jego przedsiębiorstwem, przepis art. 7 ust. 3 byłby zbędny. Skoro zatem z zakresu opodatkowania czynności nieodpłatnego przekazania towarów, na cele inne niż bezpośrednio związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, wyłączono na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy jedynie przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, to należy uznać, iż opodatkowaniu podlegają wszelkie inne przekazania towarów pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od tych czynności w całości lub w części. Gdyby przyjąć, iż opodatkowaniu na mocy ust. 2 podlegają wyłącznie czynności w ogóle nie związane z przedsiębiorstwem, zbędne byłoby wyłączanie z opodatkowania czynności, które i tak nie podlegałyby opodatkowaniu jako związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.
Przy interpretacji art. 7 ust. 2 ustawy, należy odróżnić cel czynności przekazania towarów przedsiębiorstwa od związku tej czynności z jego funkcjonowaniem. Celem bezpośrednim każdego nieodpłatnego przekazania towaru przedsiębiorstwa osobie trzeciej jest przede wszystkim zaspokojenie jej potrzeb konsumenckich (cel niezwiązany z przedsiębiorstwem - ust. 2), lecz z punktu widzenia funkcjonowania i interesu przedsiębiorstwa podatnika zaspokojenie potrzeb osoby trzeciej może być obojętne, jako w ogóle niewiążące się z jego działalnością (np.: przekazanie towarów na cele osobiste podatnika, pracowników itd.) lub też realizowane jest w związku z jego funkcjonowaniem i rozwojem działalności (np.: w związku z czynnościami reprezentacji i reklamy, sponsoringu, czy tzw. sprzedaży premiowej). To właśnie wskazuje, że celu przekazania towarów przedsiębiorstwa podatnika nie można utożsamiać ze związkiem tej czynności z jego działalnością, z którą może w ogóle nie być związana lub pozostawać w bezpośrednim związku, stanowiąc realizację zadań przedsiębiorstwa.
Z powyższego wynika, iż opodatkowaniu podatkiem VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, z wyjątkiem przekazania towarów stanowiących drukowane materiały reklamowe i informacyjne bądź spełniających warunki do uznania ich za prezenty o małej wartości lub próbki.
Reasumując, opisane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym nieodpłatne przekazanie uczestnikom konferencji gadżetów reklamowych, zestawów upominkowych, materiałów biurowych, które nie spełniają definicji prezentów o małej wartości, stanowi dostawę towarów i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Natomiast nieodpłatne przekazanie towarów spełniających definicję prezentów o małej wartości - o których mowa w art. 7 ust. 4 ustawy - nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
W kwestii pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem usług cateringowych - w dniu 24 marca 2009 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-29/09-4/MN.
Natomiast, w kwestii pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z kompleksową usługą organizacji spotkania branżowego, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.