ILPP2/443-283/13-4/MN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-283/13-4/MN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2013 r. (data wpływu 4 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 7 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy wyrobów medycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy wyrobów medycznych. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 5 czerwca 2013 r. (data wpływu 7 czerwca 2013 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podstawą działalności gospodarczej Wnioskodawczyni jako osoby fizycznej jest wykonywanie usług w zakresie zakładania stolarki budowlanej PKD 43.32.Z. W zakresie tej działalności wykonuje meble na wymiar: zabudowę wnęk z drzwiami przesuwnymi na prowadnicach z montażem na stałe, szafy, meble kuchenne z zabudową sprzętu AGD, meble biurowe oraz drzwi przejściowe. Oprócz tego Zainteresowana ma zgłoszoną we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej - produkcję urządzeń, instrumentów oraz wyrobów medycznych, włączając dentystyczne określone zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności - PKD 32.50.Z, w ramach której wytwarza i dostarcza towary dla lekarzy logopedów w formie zestawów instrumentarium logopedycznego z umieszczonym na wyrobie oznaczeniem CE gwarantującym bezpieczeństwo użytkowania, ochronę zdrowia i środowiska. Na instrumentarium logopedyczne dla lekarzy logopedów składają się:

* szpatułki logopedyczne wykorzystywane przez logopedów do badań anatomicznych jamy ustnej;

* różnego rodzaju sondy do korekcji w czasie wymawiania głosek, prawidłowego ustawienia języka oraz likwidowania seplenienia;

* wkładki artykulacyjne stosowane u dzieci w wieku od 4 do 6 lat, wykorzystywane do prawidłowej artykulacji i właściwej wymowy głosek;

* fonendowody wykorzystywane przez logopedów w korekcji mowy nosowej.

Zestawy te zostały uznane przez lekarzy logopedów za najbardziej użyteczne, przynoszące najlepsze efekty w leczeniu i korygowaniu różnego typu wad i schorzeń oraz w zaburzeniach mowy. Znajdują zastosowanie w korekcji zaburzeń dyslalicznych, w korekcji mowy nosowej oraz w terapii jąkania i seplenienia. Wyroby medyczne Wnioskodawczyni wykonuje z zakupionego przez nią materiału z atestowanego tworzywa (dopuszczonego do kontaktu ze śliną) łatwego do dezynfekcji. Ww. wyroby medyczne Zainteresowana dostarcza lekarzom logopedom na podstawie wystawionej faktury VAT, opodatkowane stawką preferencyjną VAT w wysokości 8%.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana, w odpowiedzi na pytanie: Czy towary będące przedmiotem wniosku (wchodzące w skład instrumentarium logopedycznego) stanowią wyrób medyczny, o którym mowa w poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), tj. czy są wyrobem medycznym, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonym do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, innym niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika - wskazała, iż towary będące przedmiotem wniosku, wchodzące w skład instrumentarium logopedycznego stanowią wyrób medyczny, o którym mowa. Stawka 8% ma zastosowanie bez względu na symbol Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wyrobu, gdy może być zaliczony do wyrobów medycznych, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, innych niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika nr 3 do ustawy o VAT (poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy). Według ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych, wyrób medyczny - to narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, w tym z oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

* diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby,

* diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania skutków urazu lub upośledzenia,

* badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego,

* regulacji poczęć

- których zasadnicze zamierzone działanie w ciele lub na ciele ludzkim nie jest osiągane w wyniku zastosowania środków farmakologicznych, immunologicznych lub metabolicznych, lecz których działanie może być wspomagane takimi środkami (podstawa prawna: art. 146a ustawy, poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Pytanie Wnioskodawczyni dotyczy potwierdzenia prawidłowości stosowania przez nią preferencyjnej stawki VAT w wysokości 8% na wykonanie instrumentarium logopedycznego dla lekarzy logopedów, ponieważ wyroby medyczne budzą dużo kontrowersji jeśli chodzi o określenie wysokości podatku VAT na tego typu wyroby.

Zdaniem Wnioskodawczyni, PKWiU z 2008 r. obowiązuje również w 2013 r. Zgodnie z symbolem PKWiU 32.50.Z, w opisie znajduje się: produkcja urządzeń, instrumentów oraz wyrobów medycznych, włączając dentystyczne.

Stawka 8% ma zastosowanie bez względu na symbol PKWiU wyrobu, gdy może być zaliczony do wyrobów medycznych, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, innych niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika nr 3 do ustawy o VAT (poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy). Przez wyrób medyczny rozumie się narzędzia, przyrządy, aparaty, sprzęty lub oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

* diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób;

* diagnozowania monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania urazów lub upośledzeń.

W związku z tym, że Wnioskodawczyni jest wytwórcą instrumentarium logopedycznego (wyrobu medycznego), wykorzystywanego przez lekarza logopedę w leczeniu i diagnozowaniu między innymi upośledzeń typu: jąkanie, seplenienie, afazja, dyzartria po udarach, rehabilitacja żuchwy itp. - co służy diagnozowaniu, leczeniu, zapobieganiu oraz łagodzeniu przebiegu różnych chorób - stosuje 8% stawkę VAT w wystawianych fakturach dla lekarzy logopedów, co zdaniem Zainteresowanej jest w pełni uzasadnione z ww. ustawą dotyczącą wyrobów medycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami natomiast, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym "Wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 7%" (w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. - 8%), w poz. 105 zostały wymienione, bez względu na symbol PKWiU - "wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika".

Podstawowym kryterium decydującym o sposobie opodatkowania dostaw towarów wchodzących w skład instrumentarium logopedycznego jest zakwalifikowanie tych towarów do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 38 ustawy o wyrobach medycznych, pod pojęciem wyrobu medycznego należy rozumieć narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, w tym z oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:

a.

diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby,

b.

diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania skutków urazu lub upośledzenia,

c.

badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego,

d.

regulacji poczęć

- których zasadnicze zamierzone działanie w ciele lub na ciele ludzkim nie jest osiągane w wyniku zastosowania środków farmakologicznych, immunologicznych lub metabolicznych, lecz których działanie może być wspomagane takimi środkami.

Z cytowanego wyżej przepisu wynika, że to wytwórca decyduje czy wyrób jest wyrobem medycznym, czy też nim nie jest, zgodnie z przewidywanym zastosowaniem tego wyrobu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 45 ustawy o wyrobach medycznych, wytwórcą jest:

a.

podmiot odpowiedzialny za projektowanie, wytwarzanie, pakowanie i oznakowanie wyrobu przed wprowadzeniem go do obrotu pod nazwą własną, niezależnie od tego, czy te czynności wykonuje on sam, czy w jego imieniu inny podmiot,

b.

podmiot, który montuje, pakuje, przetwarza, całkowicie odtwarza lub oznakowuje gotowy produkt lub nadaje mu przewidziane zastosowanie, w celu wprowadzenia go do obrotu jako wyrobu pod nazwą własną, z wyjątkiem podmiotu, który montuje lub dostosowuje wyroby już wprowadzone do obrotu, w celu ich przewidzianego zastosowania przez indywidualnego pacjenta.

Z opisu sprawy wynika, iż Zainteresowana ma również zgłoszoną we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej - produkcję urządzeń, instrumentów oraz wyrobów medycznych, włączając dentystyczne określone zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności - PKD 32.50.Z, w ramach której wytwarza i dostarcza towary dla lekarzy logopedów w formie zestawów instrumentarium logopedycznego z umieszczonym na wyrobie oznaczeniem CE gwarantującym bezpieczeństwo użytkowania, ochronę zdrowia i środowiska. Na instrumentarium logopedyczne dla lekarzy logopedów składają się:

* szpatułki logopedyczne wykorzystywane przez logopedów do badań anatomicznych jamy ustnej;

* różnego rodzaju sondy do korekcji w czasie wymawiania głosek, prawidłowego ustawienia języka oraz likwidowania seplenienia;

* wkładki artykulacyjne stosowane u dzieci w wieku od 4 do 6 lat, wykorzystywane do prawidłowej artykulacji i właściwej wymowy głosek;

* fonendowody wykorzystywane przez logopedów w korekcji mowy nosowej.

Zestawy te zostały uznane przez lekarzy logopedów za najbardziej użyteczne, przynoszące najlepsze efekty w leczeniu i korygowaniu różnego typu wad i schorzeń oraz w zaburzeniach mowy. Znajdują zastosowanie w korekcji zaburzeń dyslalicznych, w korekcji mowy nosowej oraz w terapii jąkania i seplenienia. Wyroby medyczne Wnioskodawczyni wykonuje z zakupionego przez nią materiału z atestowanego tworzywa (dopuszczonego do kontaktu ze śliną) łatwego do dezynfekcji. Ww. wyroby medyczne Zainteresowana dostarcza lekarzom logopedom na podstawie wystawionej faktury VAT.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana wskazała, iż towary będące przedmiotem wniosku, wchodzące w skład instrumentarium logopedycznego stanowią wyrób medyczny, o którym mowa w ustawie z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych, a także wskazała, że stawka 8% ma zastosowanie na podstawie załącznika nr 3 do ustawy o VAT (poz. 105 załącznika nr 3 do ustawy).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że dostawa przedmiotowych wyrobów (instrumentarium logopedycznego dla lekarzy logopedów), będących - jak wskazała Zainteresowana - wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych, dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej - podlega opodatkowaniu preferencyjną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w powiązaniu z art. 146a pkt 2 oraz pozycją 105 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Dodatkowo tut. Organ podkreśla, iż zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), organy podatkowe przestrzegają z urzędu swojej właściwości rzeczowej i miejscowej. Oznacza to, że organy podatkowe nie mają umocowania prawnego do dokonywania interpretacji przepisów prawa innych niż przepisy prawa podatkowego.

Wobec powyższego, tut. Organ nie jest organem kompetentnym do dokonania oceny w zakresie stwierdzenia, czy w rozumieniu przepisów ustawy o wyrobach medycznych sprzedawane przez Wnioskodawczynię towary stanowiące przedmiot zapytania są wyrobami medycznymi, w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych. Ustawa ta, choć powołana w ustawie o podatku od towarów i usług, nie jest elementem prawa podatkowego, wobec czego przepisy tej ustawy nie mogą być przedmiotem interpretacji udzielanej przez tut. Organ. Interpretacja taka wykraczałaby poza zakres interpretacji prawa podatkowego, do której uprawniony jest Dyrektor Izby Skarbowej w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej. W związku z tym, niniejsza interpretacja została udzielona przy założeniu, iż wymienione we wniosku towary stanowią wyroby medyczne w rozumieniu powołanej ustawy o wyrobach medycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl