ILPP2/443-279/09-5/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-279/09-5/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2009 r. (data wpływu 4 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 29 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udzielanych premii pieniężnych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 29 kwietnia 2009 r.) o wskazanie ilości oczekiwanych rozstrzygnięć.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy (dalej Spółka) jest produkcja okien. w celu optymalizacji procesu produkcyjnego oraz dążenia do zapewnienia terminowości, jak i najwyższej jakości produkowanych wyrobów, Spółka wypłaca dostawcom materiałów premie pieniężne (bonusy), które w ostatecznym rozrachunku mają doprowadzić do otrzymywania przez nią materiałów najwyższej jakości, w uzgodnionych ilościach i terminach.

Zasady wypłaty premii pieniężnych określone są w umowach/porozumieniach zawieranych pomiędzy Spółką a kontrahentami. Umowy obejmują: zobowiązanie kontrahenta do dostarczenia jej materiałów w określonych ilościach i terminach oraz zobowiązanie Spółki do zapłaty ceny za dostarczone materiały. Umowy określają także parametry jakościowe (np.: klasa, wymiar fakturowania), jakie spełniać musi dostarczany materiał.

Umowy takie określają również, iż w zamian za określone zachowania ze strony kontrahentów w zakresie jakości oraz terminowości dostaw, kontrahentom przysługiwać będzie premia pieniężna w określonej wysokości. w szczególności, kontrahenci otrzymują od Spółki premię pieniężną w sytuacji łącznego spełnienia warunków: terminowej realizacji dostaw oraz odpowiedniej jakości dostarczonych materiałów - nie mogą one rażąco naruszać wymagań jakościowych oraz zasad pakowania. w takim wypadku, premia jest wynikiem łącznego spełnienia ww. przesłanek wobec dostaw w określonym okresie rozliczeniowym.

Premie pieniężne wypłacane są za okresy rozliczeniowe. Podstawą wypłacenia premii jest pełna i prawidłowa realizacja dostaw wymagalnych na ostatni dzień okresu rozliczeniowego. Jest to w rezultacie bonus za terminowość oraz dbałość o jakość przy dostawach materiałów do produkcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT z faktur wystawionych przez kontrahentów dokumentujących otrzymane przez nich ww. premie pieniężne.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli chodzi o kwestie związane z prawem do odliczenia przez niego podatku naliczonego w otrzymanych od kontrahentów fakturach dokumentujących wypłacone przez niego premie pieniężne, to stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej ustawa o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest zatem bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do tego obniżenia powstaje co do zasady w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Jedno z takich ograniczeń funkcjonowało w stanie prawnym do dnia 1 grudnia 2008 r. - zostało ono wskazane w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Ze względu na fakt, iż otrzymanie wynagrodzenia w formie premii pieniężnych winno być udokumentowane przez otrzymującego takie premie fakturą VAT, Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tych faktur, pod warunkiem, iż wypłata premii następuje w związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT oraz, iż kwota premii może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów (w zakresie faktur dokumentujących premie, w przypadku których prawo do odliczenia VAT naliczonego powstało przed dniem 1 grudnia 2008 r.).

W analizowanej sytuacji nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r.), zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku, gdyż premie pieniężne wypłacane przez Spółkę są traktowane jako podlegające pod VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. Organ podkreśla, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320). Art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy w brzmieniu - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem wypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego - został uchylony - wobec powyższego prawo do odliczenia podatku naliczonego od dnia 1 grudnia 2008 r. nie będzie uzależnione od zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie stanu faktycznego w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego prawa do odliczenia podatku naliczonego został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 4 maja 2009 r. nr ILPP2/443-279/09-6/SJ.

Natomiast kwestie dotyczące opodatkowania udzielanych premii pieniężnych w zakresie stanu faktycznego zostały rozstrzygnięte w interpretacji indywidualnej z dnia 4 maja 2009 r. nr ILPP2/443-279/09-3/SJ oraz w zakresie zdarzenia przyszłego w interpretacji indywidualnej z dnia 4 maja 2009 r. nr ILPP2/443-279/09-4/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl