ILPP2/443-279/09-3/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-279/09-3/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2009 r. (data wpływu 4 marca 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 29 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udzielanych premii pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania udzielanych premii pieniężnych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 kwietnia 2009 r. (data wpływu 29 kwietnia 2009 r.) o wskazanie ilości oczekiwanych rozstrzygnięć.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy (dalej Spółka) jest produkcja okien. w celu optymalizacji procesu produkcyjnego oraz dążenia do zapewnienia terminowości, jak i najwyższej jakości produkowanych wyrobów, Spółka wypłaca dostawcom materiałów premie pieniężne (bonusy), które w ostatecznym rozrachunku mają doprowadzić do otrzymywania przez nią materiałów najwyższej jakości, w uzgodnionych ilościach i terminach.

Zasady wypłaty premii pieniężnych określone są w umowach/porozumieniach zawieranych pomiędzy Spółką a kontrahentami. Umowy obejmują: zobowiązanie kontrahenta do dostarczenia jej materiałów w określonych ilościach i terminach oraz zobowiązanie Spółki do zapłaty ceny za dostarczone materiały. Umowy określają także parametry jakościowe (np.: klasa, wymiar fakturowania), jakie spełniać musi dostarczany materiał.

Umowy takie określają również, iż w zamian za określone zachowania ze strony kontrahentów w zakresie jakości oraz terminowości dostaw, kontrahentom przysługiwać będzie premia pieniężna w określonej wysokości. w szczególności, kontrahenci otrzymują od Spółki premię pieniężną w sytuacji łącznego spełnienia warunków: terminowej realizacji dostaw oraz odpowiedniej jakości dostarczonych materiałów - nie mogą one rażąco naruszać wymagań jakościowych oraz zasad pakowania. w takim wypadku, premia jest wynikiem łącznego spełnienia ww. przesłanek wobec dostaw w określonym okresie rozliczeniowym.

Premie pieniężne wypłacane są za okresy rozliczeniowe. Podstawą wypłacenia premii jest pełna i prawidłowa realizacja dostaw wymagalnych na ostatni dzień okresu rozliczeniowego. Jest to w rezultacie bonus za terminowość oraz dbałość o jakość przy dostawach materiałów do produkcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy premie pieniężne (bonusy) wypłacane przez Spółkę jej kontrahentom (w związku z ich zachowaniami, których rezultatem jest dostarczenie przez nich do Spółki materiałów o określonym poziomie jakościowym w sposób terminowy oraz w uzgodnionych ilościach) stanowią świadczenie usług podlegające podatkowi VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, premie pieniężne, które są wypłacane na rzecz kontrahentów stanowią wynagrodzenie za wykonanie usług polegających w szczególności na określonym zachowaniu kontrahentów, które podejmują oni w celu:

* zapewnienia terminowości dostaw materiałów do Spółki,

* zapewnienia najwyższej jakości dostarczanych jej materiałów, co ma wpływ na optymalizację procesu produkcyjnego Spółki oraz jakości jej wyrobów, co z kolei ma bezpośredni wpływ na zwiększenie poziomu jej sprzedaży.

W konsekwencji, Spółka w tym wypadku jest beneficjentem świadczenia wykonywanego przez kontrahenta, zaś premie pieniężne wypłacane przez nią podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i powinny zostać udokumentowane wystawianą przez kontrahentów fakturą VAT. Spółka jako nabywca ww. usług, jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach wystawionych przez kontrahentów pod warunkiem, iż wypłata premii będzie następowała w związku z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych VAT (w stosunku do premii pieniężnych udokumentowanych fakturami, dla których prawo do odliczenia VAT powstało przed 1 grudnia 2008 r., dodatkowym warunkiem odliczenia VAT z takich faktur będzie możliwość zaliczenia wypłaconych premii do kosztów uzyskania przychodów Spółki).

Zdaniem Spółki, za słusznością jej stanowiska przemawia szereg opartych na przepisach prawa argumentów przedstawionych poniżej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT), natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania (znoszenia) czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o VAT, jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi więc istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz podmiotu nabywającego usługę.

W praktyce obrotu gospodarczego występują różnorodne sytuacje, gdzie wypłacane są premie pieniężne. Przykładowo, można wymienić premie pieniężne wypłacane z tytułu dokonywania nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, czy też z tytułu innych zachowań podejmowanych przez dostawców, czy też nabywców towarów na rzecz drugiej strony transakcji. w takich sytuacjach należy uznać, że wypłacone premie pieniężne związane są z określonymi zachowaniami, dla których można określić beneficjanta świadczenia, a zatem ze świadczeniem usług przez otrzymujących premie, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach. Świadczeniem usług jest bowiem każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że podstawą współpracy między Spółką i kontrahentami są umowy dostawy, określające w sposób kompleksowy warunki wzajemnej współpracy gospodarczej. w ich ramach, Spółka zobowiązuje się do przyznania kontrahentom premii pieniężnych m.in. z tytułu i pod warunkiem: dokonania przez nich terminowej dostawy materiałów, które spełniać będą określone parametry jakościowe, w danym okresie rozliczeniowym. Premie te są wypłacane w okresach rozliczeniowych i mają na celu utrwalenie współpracy handlowej między Spółką i kontrahentami oraz osiągnięcie jak największej terminowości dostaw o założonym poziomie jakości.

Spółka jest więc bezpośrednim beneficjentem określonych zachowań podejmowanych przez dostawców. w przypadku braku realizacji świadczenia, którego rezultatem jest osiągnięcie określonego stanu rzeczy, brak jest podstaw do wypłaty wynagrodzenia (premia pieniężna nie zostaje przyznana).

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Wypłacając premię pieniężną Spółka nagradza kontrahentów za podjęcie określonych zachowań, polegających na intensyfikacji działań zmierzających do dostawy materiałów o określonej jakości, w uzgodnionych ilościach i terminach. Zatem pomiędzy stronami istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W świetle powyższego, kontrahenci Spółki są obowiązani z tytułu świadczonej usługi, za którą otrzymują wynagrodzenie (w postaci premii pieniężnej) do wystawienia faktury VAT, stwierdzającej dokonanie sprzedaży, zgodnie z art. 106 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo tut. Organ informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie stanu faktycznego w części dotyczącej opodatkowania udzielanych premii pieniężnych. Wniosek w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego opodatkowania udzielanych premii pieniężnych został rozstrzygnięty w interpretacji indywidualnej z dnia 4 maja 2009 r. nr ILPP2/443-279/09-4/SJ.

Natomiast kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego w zakresie stanu faktycznego zostały rozstrzygnięte w interpretacji indywidualnej z dnia 4 maja 2009 r. nr ILPP2/443-279/09-5/SJ oraz w zakresie zdarzenia przyszłego w interpretacji indywidualnej z dnia 4 maja 2009 r. nr ILPP2/443-279/09-6/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl