ILPP2/443-273/11-4/BA - Możliwość zwolnienia od podatku VAT organizacji imprez artystycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-273/11-4/BA Możliwość zwolnienia od podatku VAT organizacji imprez artystycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2011 r. (data wpływu 3 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych przez Wnioskodawcę usług. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 kwietnia 2011 r. (data wpływu 21 kwietnia 2011 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi agencję artystyczną (jednoosobowa działalność gospodarcza) i zajmuję się organizacją imprez artystycznych, ale również jako aktor, a szerzej, twórca teatru. W ramach działalności gospodarczej Zainteresowany wykonuję autorskie spektakle dla dzieci i dorosłych.

Wnioskodawca opisał trzy rodzaje - jego zdaniem - tego samego zjawiska:

Przykład 1.

Osobiście wykonuje on autorski spektakl dla dzieci, czyli musi być aktorem, a żeby go przygotować Zainteresowany musi napisać scenariusz, przygotować muzykę, wykonać kostiumy i rekwizyty, nadto posiada on własny sprzęt nagłośnieniowy małej mocy i w przypadku, kiedy organizator występu nie posiada nagłośnienia Wnioskodawca oferuję go w komplecie.

Zdaniem Zainteresowanego, tego typu usługi realizowane przez właścicieli agencji nie podlegają obciążeniu podatkiem VAT.

Przykład 2.

Wnioskodawca realizuje też spektakle dla dorosłych z obsadą do 10 osób. W tym przypadku występuje on jako scenarzysta, reżyser i jeden z aktorów. Pozostałych aktorów zatrudnia on na "Umowę o dzieło". Integralną częścią spektaklu jest warstwa muzyczna przygotowana przez muzyka i aranżacja świetlna, która pełni rolę również scenografii. Zainteresowany posiada własny sprzęt nagłośnieniowy i oświetleniowy dobrany specjale do przedstawienia i oferuje go w całości jako kompletne widowisko.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi gdzie właściciel agencji jest jednocześnie głównym twórcą widowiska artystycznego nie podlegają obciążeniu podatkiem VAT.

Przykład 3.

Zainteresowany uzyskuje zlecenie na imprezę miejską, otwartą - wstęp wolny dla publiczności. Aby zrealizować takie zlecane musi on napisać scenariusz, w którym przeplata ze sobą występy zespołów: muzycznych, kabaretowych i dla dzieci. Wnioskodawca musi przygotować występ konferansjerski tak, aby myśl przewodnia widowiska należycie była uwypuklona. Jednocześnie do realizacji takiego widowiska niezbędne jest nagłośnienie odpowiedniej mocy i parametrów, oprawa świetlna zapewniająca oczekiwane efekty i scena ze scenografią. W tym przypadku pełni on rolę scenarzysty, autora tekstów konferansjerskich, decyduje o doborze scenografii i aranżacji świetlnej do poszczególnych etapów widowiska, czyli pełni on rolę reżysera.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że świadczy on usługi kulturalne jako indywidualny twórca i artysta wykonawca w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Za świadczone usługi jest on wynagradzany w formie honorarium. Natomiast jego twórczość nie jest zgłaszana do organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od usług przedstawionych w punktach 1, 2, 3 świadczonych przez agencję Zainteresowanego może on stosować faktury zwolnione z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione usługi w istocie niczym się nie różnią od siebie, gdyż w każdym przypadku występuje on jako artysta/twórca i powinny być zaszeregowane do usług zwolnionych z VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 33b - dotyczy "indywidualnych twórców i artystów wykonawców (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Tut. Organ informuje, iż z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 11 wymieniał jako zwolnione usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielanie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania (...) (ex 92) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 2006.347.1 z późn. zm.).

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczenia usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak w myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy postanowiono, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Natomiast w myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z powyższego wynika, iż ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy korzystać mogą jedynie:

* podmioty prawa publicznego,

* podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym,

* wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej,

* indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Analizując powołane wyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług (kulturalnych), ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem prawa publicznego lub innym podmiotem uznanym na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym lub wpisanym do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej lub indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi agencję artystyczną (jednoosobowa działalność gospodarcza) i zajmuję się organizacją imprez artystycznych ale również jako aktor, a szerzej, twórca teatru. W ramach działalności gospodarczej Zainteresowany wykonuje autorskie spektakle dla dzieci i dorosłych. Zainteresowany świadczy usługi kulturalne jako indywidualny twórca i artysta wykonawca w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Za świadczone usługi jest on wynagradzany w formie honorarium. Natomiast jego twórczość nie jest zgłaszana do organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jest podmiotem (artystą wykonawcą), o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy (co wskazano w opisie sprawy), to świadczone przez niego usługi polegające na:

1.

osobistym wykonaniu autorskiego spektaklu dla dzieci, w których Wnioskodawca jest aktorem, a żeby go przygotować Zainteresowany musi napisać scenariusz, przygotować muzykę, wykonać kostiumy i rekwizyty nadto posiada on własny sprzęt nagłośnieniowy małej mocy i w przypadku, kiedy organizator występu nie posiada nagłośnienia Wnioskodawca oferuje go w komplecie,

2.

realizacji spektakli dla dorosłych z obsadą do 10 osób, w których Wnioskodawca występuje jako scenarzysta, reżyser i jeden z aktorów,

3.

uzyskaniu zlecenia na imprezę miejską otwartą, na której Wnioskodawca pełni rolę scenarzysty, autora tekstów konferansjerskich, decyduje o doborze scenografii i aranżacji świetlnej do poszczególnych etapów widowiska, czyli pełni on rolę reżysera,

korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. przepisu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl