ILPP2/443-259/09-5/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-259/09-5/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2009 r. (data wpływu 27 lutego 2009 r.) uzupełnionym pismem z dnia 4 maja 2009 r. (data wpływu 6 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług demontażu i załadunku związanych z transportem międzynarodowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług demontażu i załadunku związanych z transportem wewnatrzwspólnotowym. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 maja 2009 r. (data wpływu 6 maja 2009 r.) o doprecyzowanie, że zapytania Spółki dotyczą zdarzeń przyszłych oraz o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca otrzymał zlecenie na demontaż i załadunek maszyny poligraficznej. Demontaż i załadunek będzie się odbywać na terenie Polski. Demontowana maszyna będzie przedmiotem umowy dostawy pomiędzy firmą polską (dostawca), a kontrahentem zagranicznym (nabywca oraz zleceniodawca Wnioskodawcy).

Dostawca zamierza zafakturować dostawę maszyny z zerową stawką VAT. Za wykonaną usługę demontażu i załadunku Zainteresowany wystawi fakturę na kontrahenta, od którego otrzymał zlecenie i zapłatę.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że zapytania Wnioskodawcy dotyczą zdarzeń przyszłych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak należałoby opodatkować wykonaną usługę, gdyby demontaż i załadunek dotyczył maszyny eksportowanej do kraju spoza Unii Europejskiej.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonana przez niego usługa demontażu i załadunku maszyny nie będzie opodatkowana w Polsce i wystawiając tzw. fakturę NP zachowa się prawidłowo, zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 lit. d) oraz art. 28 ust. 7 i ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Taka interpretacja opisanej sytuacji została potwierdzona w rozmowie telefonicznej z jednym z ekspertów KIP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dane świadczenie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie. Ogólna reguła wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Z zadanego pytania Wnioskodawcy wynika, iż planuje on wykonanie usługi demontażu i załadunku maszyny eksportowanej do kraju spoza Unii Europejskiej. Demontaż i załadunek będzie się odbywać na terenie Polski.

W opinii tut. Organu, usługa demontażu jest ściśle powiązana z załadunkiem, ponieważ gdyby istniała możliwość załadunku ww. maszyny w całości nie wystąpiłaby konieczność jej demontażu. Celem końcowym realizowanym przez Zainteresowanego będzie więc załadunek, a demontaż będzie jego niezbędnym etapem. A zatem można przyjąć, że w tym przypadku demontaż będzie usługą pomocniczą do załadunku.

W myśl art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) ustawy, w przypadku świadczenia usług pomocniczych do usług transportowych, takich jak załadunek, rozładunek, przeładunek i podobne czynności miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Przepisy ograniczające zawarte w art. 28 ustawy dotyczą jedynie wewnątrzwspólnotowych usług transportu towarów. Tymczasem w przedmiotowej sprawie będziemy mieli do czynienia z transportem towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a zatem przepisy art. 28 ustawy nie znajdą zastosowania.

Z kolei zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a) ustawy, przez usługi transportu międzynarodowego, o których mowa w ust. 1 pkt 23, rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty.

Należy podkreślić, iż aby dostawa mogła zostać zrealizowana, konieczny będzie demontaż maszyny i jej załadunek. Konsekwentnie więc należy stwierdzić, że wykonane przez Wnioskodawcę usługi będą miały niewątpliwy związek z transportem.

Reasumując, należy stwierdzić, że dla przedmiotowych usług, związanych z transportem międzynarodowym, miejscem ich świadczenia będzie zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. b) ustawy terytorium gdzie usługi te są świadczone, a więc terytorium Polski.

Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o eksporcie towarów - rozumie się przez to potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych wywóz towarów z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty w wykonaniu czynności określonych w art. 7, jeżeli wywóz jest dokonany przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju, lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę dla celów wyposażenia lub zaopatrzenia łodzi rekreacyjnych oraz prywatnych statków powietrznych lub innych prywatnych środków transportu, w tym środków transportu, o których mowa w art. 16 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 z 29.10.2005, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1777/2005".

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 21 ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług związanych bezpośrednio z eksportem towarów:

a.

dotyczących towarów eksportowanych polegających na ich pakowaniu, przewozie do miejsc formowania przesyłek zbiorowych, składowaniu, przeładunku, ważeniu, kontrolowaniu i nadzorowaniu bezpieczeństwa przewozu,

b.

świadczonych na podstawie umowy maklerskiej, agencyjnej, zlecenia i pośrednictwa, dotyczących towarów eksportowanych.

Z kolei zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy, opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Zainteresowany spełniając warunki wynikające z art. 83 ust. 1 pkt 21 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie mógł do przedmiotowych usług zastosować stawkę podatku w wysokości 0%.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W zakresie interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - opodatkowania usług demontażu i załadunku związanych z transportem wewnątrzwspólnotowym zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 25 maja 2009 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl