ILPP2/443-245/10-4/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-245/10-4/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2010 r. (data wpływu 18 lutego 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 kwietnia 2010 r. (data wpływu 22 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz stawki podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz stawki podatku. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 kwietnia 2010 r. (data wpływu 22 kwietnia 2010 r.) o informacje doprecyzowujące.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług, jest również podatnikiem VAT UE w zakresie transakcji wewnątrzwspólnotowych i w ramach tych transakcji dokonuje dostawy towarów do Czech. Zainteresowany wywozi towar (zapakowany w paczki wraz z wystawioną fakturą i dowodem dostawy) do Czech własnym transportem. Faktura wraz z dokumentem dostawy - specyfikacją wysłanego towaru, wystawiona jest przy zastosowaniu 0% stawki VAT. Następnie w Czechach towar wysyła konkretnemu czeskiemu odbiorcy zarejestrowanemu jako podatnik VAT w innym państwie unijnym i posiadającemu ważny numer VAT UE zawierający dwuliterowy kod - za pośrednictwem firmy kurierskiej bądź za pośrednictwem czeskiego Urzędu Pocztowego. Ponieważ czeski kurier wymaga od dostawcy towaru punktu odbioru mającego adres w Czechach, dlatego Zainteresowany wynajął pomieszczenie w Czechach. z ww. lokalu kurier czeski odbiera paczki. Na zestawieniu potwierdzającym odbiór paczek, kurier wpisuje ww. adres jako adres odbioru towaru. Faktura za usługi kurierskie jest wystawiona na adres w Polsce.

Ponadto, Wnioskodawca od czeskiego kuriera otrzymuje potwierdzenie odbioru paczki.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany poinformował, że:

1.

w momencie wystawienia faktury nabywca czeski jest znany, jest zarejestrowany jako podatnik VAT i posiada właściwy i ważny numer VAT UE, nadany przez państwo członkowskie, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej,

2.

odbiorcami sprzedawanych towarów są kontrahenci z Czech,

3.

w przypadku wywozu towarów własnym transportem posiada on, oprócz dokumentów wskazanych w przepisie art. 42 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług dokument wymieniony w art. 42 ust. 4 ustawy, zawierający:

* imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów,

* adres, pod który są przewożone towary,

* określenie towarów i ich ilości,

* potwierdzenie przyjęcia towaru przez nabywcę,

* rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Zainteresowany prawidłowo dokumentuje dostawę towarów do Czech, tzn. czy wystawiając fakturę VAT ma prawo zastosować 0% stawkę podatku VAT, traktując taką dostawę jako transakcję WDT.

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując sprzedaży towaru do Czech spełnia on warunki zawarte w art. 13 ustawy o podatku od towarów i usług, tj.:

* nabywca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT w innym państwie unijnym i posiada ważny numer VAT UE nadany w innym państwie Unii zawierający dwuliterowy kod,

* sprzedawca jest zarejestrowany w Polsce jako podatnik VAT i posiada numer VAT UE,

* oba te numery są podane na fakturze,

* towary zostają wywiezione z terytorium Rzeczypospolitej na terytorium innego kraju unijnego,

* przed złożeniem deklaracji za dany okres rozliczeniowy Zainteresowany posiada dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Artykuł 13 ust. 1 ustawy wskazuje, iż przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

W myśl art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1.

podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2.

osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3.

podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4.

podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Stosownie do art. 13 ust. 6 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97 (...).

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca zarejestrowany jako podatnik VAT UE dokonuje dostaw towarów, które w wyniku sprzedaży są transportowane z terytorium kraju na terytorium Czech. Odbiorcami jego towarów są kontrahenci z terytorium Czech, zarejestrowani jako podatnicy VAT i posiadający właściwe i ważne numery VAT UE nadane przez państwo członkowskie, zawierające dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej. Zainteresowany oświadczył, że w momencie wystawienia faktury nabywca czeski jest znany.

Z powyższego wynika zatem, że w przedmiotowej sprawie zarówno dostawca, jak i nabywca spełniają warunki określone w cyt. powyżej przepisach art. 13 ust. 2 i art. 13 ust. 6 ustawy. Tym samym, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca dokonuje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, zdefiniowanych w art. 13 ust. 1 ustawy.

Artykuł 106 ust. 1 ustawy wskazuje, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 3 ustawy, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

Natomiast w myśl art. 42 ust. 1 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, i podał ten numer oraz swój numer, o którym mowa w art. 97 ust. 10, na fakturze stwierdzającej dostawę towarów;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju.

Dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1.

dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towaru z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2.

kopia faktury,

3.

specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku

- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wywóz towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowych dostaw odbywa się własnym środkiem transportu Zainteresowanego.

Stosownie do art. 42 ust. 4 ustawy, w przypadku wywozu towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez jego nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu podatnika lub nabywcy, podatnik oprócz dokumentów, o których mowa w ust. 3 pkt 2 i 3, powinien posiadać dokument zawierający co najmniej:

1.

imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów;

2.

adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby lub miejsca zamieszkania nabywcy;

3.

określenie towarów i ich ilości;

4.

potwierdzenie przyjęcia towarów przez nabywcę do miejsca, o którym mowa w pkt 1 lub 2, znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

5.

rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary, lub numer lotu - w przypadku gdy towary przewożone są środkami transportu lotniczego.

Jak wynika z powyższych uregulowań, prawo podatnika do zastosowania przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, uzależnione jest od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, iż doszło do wywozu towaru poza terytorium Polski. Istotą przywołanych przepisów jest zobowiązanie podatnika do udowodnienia, iż towary będące przedmiotem dostawy rzeczywiście opuściły terytorium kraju, ze względu na korzystniejsze, niż w odniesieniu do dostaw krajowych, skutki podatkowe.

W przedstawionej sytuacji, w związku z faktem, że Wnioskodawca dostarcza towary własnym transportem, podstawowe znaczenie, oprócz dokumentów wymienionych w art. 42 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy, dla udokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów ma dokument, wymieniony w art. 42 ust. 4 ustawy.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, iż w przypadku dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów na rzecz podatników z Czech, dla których wywóz towarów nastąpił własnym transportem, posiada oprócz dokumentów wskazanych w przepisie art. 42 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy, dokument wymieniony w art. 42 ust. 4 ustawy, zawierający:

* imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika dokonującego wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz nabywcy tych towarów,

* adres, pod który są przewożone towary,

* określenie towarów i ich ilości,

* potwierdzenie przyjęcia towaru przez nabywcę,

* rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawca jest w posiadaniu dokumentów wskazanych w przepisach art. 42 ust. 3 pkt 2 i 3 ustawy oraz dysponuje dokumentem, zawierającym wszystkie dane wymienione w art. 42 ust. 4 ustawy, tym samym spełnia on wszystkie wymogi do zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług dla dokonanych wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Reasumując, Zainteresowany wystawiając faktury VAT dla kontrahentów czeskich ma prawo zastosować 0% stawkę podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy, bowiem transakcje będące przedmiotem pytania spełniają definicje wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, zdefiniowaną w art. 13 ust. 1 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl