ILPP2/443-23/11-2/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-23/11-2/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2010 r. (data wpływu 3 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania czynności związanych z udostępnianiem zasobu geodezyjnego i kartograficznego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania czynności związanych z udostępnianiem zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W 2010 r. Powiat korzystał ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 215, poz. 1666). W związku z likwidacją z dniem 31 grudnia 2010 r. Zakładu Budżetowego - Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjno-Kartograficznej i Gospodarstwa Pomocniczego - Zakładu Obsługi Starostwa Powiatowego, Powiat rezygnuje z dniem 1 stycznia 2011 r. ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług. W 2010 r. Starostwo Powiatowe w imieniu Powiatu, za sprzedane usługi i towary wystawiało rachunki. Po rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT w 2011 r. Powiat ponownie zacznie wystawiać faktury VAT. Do końca 2010 r. Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjno-Kartograficznej, jako odrębna jednostka - zakład budżetowy - wpływy z opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne dokumentował rachunkami korzystając ze zwolnienia przedmiotowego, powołując się na symbol w klasyfikacji PKD 8411Z (kierowanie podstawowymi rodzajami działalności publicznej). Ponadto, czynności geodezyjne, za które opłata ustalona jest przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie wysokości opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne, za udzielenie informacji, a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego nie podlegają przepisom ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W jaki sposób w 2011 r. Wnioskodawca powinien dokumentować wpływy z opłat za udostępnianie materiałów geodezyjnych i kartograficznych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (np. za wypisy i wyrysy) przez Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjno-Kartograficznej, który od dnia 1 stycznia 2011 r. znajdzie się w strukturach organizacyjnych Starostwa Powiatowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, od dnia 1 stycznia 2011 r. Powiat jako podatnik podatku VAT, za sprzedaż usług będzie wystawiał faktury VAT. Głównym przedmiotem sprzedaży będzie wynajem pomieszczeń, sprzedaż złomu po zlikwidowanych tablicach rejestracyjnych, odsprzedaż mediów. Natomiast świadczenia, za które Ośrodek pobiera opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne, za udzielenie informacji, za wykonywanie wypisów i wyrysów z operatu, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Powiat wykonując ww. czynności za pomocą PODG-K nie występuje w charakterze podatnika od towarów i usług i nie ma obowiązku wystawiania faktur VAT. Ww. opłaty może dokumentować rachunkami zgodnie z Ordynacją podatkową jako sprzedawcę wpisując Starostwo Powiatowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z opisu sprawy wynika, że w 2010 r. Powiat i korzystał ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT, o którym mowa w art. 113 ustawy o VAT. Powiat rezygnuje z dniem 1 stycznia 2011 r. ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług. W 2010 r. Starostwo Powiatowe w imieniu Powiatu, za sprzedane usługi i towary wystawiało rachunki. Po rezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT w 2011 r. Powiat ponownie zacznie wystawiać faktury VAT. Do końca 2010 r. Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjno-Kartograficznej, jako odrębna jednostka - zakład budżetowy - wpływy z opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne dokumentował rachunkami korzystając ze zwolnienia przedmiotowego.

Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz są objęte zwolnieniem wskazanym w § 13 ust. 1 pkt 12 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie, powiat jako osoba prawna wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie). Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie). Zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy (art. 33 ustawy o samorządzie). Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie).

Mając te regulacje na względzie należy zauważyć, że samorządowe osoby prawne (powiaty) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem jednostek organizacyjnych powiatu.

Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 6 ustawy o samorządzie powiatowym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań powiatu oraz obsługi techniczno organizacyjnej powiatu. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe powiatu i starostwa powiatowego, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości powiatu podmiotowość starostwa powiatowego. Zatem starostwo powiatowe działając w imieniu powiatu realizuje zadania własne powiatu, jednakże osobowość prawną oraz zdolność do czynności prawnych ma wyłącznie powiat.

Z regulacji art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie wynika, że powiat wykonuje także określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym m.in. w zakresie geodezji, kartografii i katastru. Jednocześnie w art. 4 ust. 4 ustawy o samorządzie wskazano, iż ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.

Stosownie do przepisu art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 240, poz. 2027 z późn. zm.), Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią m.in. organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym: starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.

W myśl art. 40 ust. 3c ww. ustawy, udostępnianie danych i informacji zgromadzonych w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, standardowych opracowań kartograficznych, o których mowa w art. 4 ust. 1e, oraz innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a takie wykonywanie czynności związanych z udostępnianiem tych informacji, opracowań i materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne, z zastrzeżeniem ust. 3d oraz art. 12 ust. 1 i 2, art. 14 ust. 1, art. 15 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej i art. 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Wysokość opłat jest ściśle określona w przepisach i wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. z 2004 r. Nr 37, poz. 333).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że czynności geodezyjne i kartograficzne, za wykonywanie wypisów i wyrysów wykonywane przez Powiat za pomocą Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjno-Kartograficznej znajdującego się od dnia 1 stycznia 2011 r. w strukturach organizacyjnych Starostwa Powiatowego należą do kategorii spraw z zakresu administracji publicznej, które objęte są regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Czynności te realizowane w ramach zadań ustawowych nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług.

Co prawda art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że wspomniane organy są podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, jednak w przedmiotowym przypadku taka sytuacja nie występuje. Czynności, o których mowa mają bowiem charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny. Opłaty pobierane przez Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjno-Kartograficzne w imieniu Powiatu za wykonywanie tych czynności stanowią daninę publiczną, a ich wysokość jest ściśle określona w przepisach.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Reasumując, świadczenie za które pobierane są opłaty za czynności dotyczące udostępniania materiałów geodezyjnych i kartograficznych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (np. za wypisy i wyrysy) nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Powiat wykonując wskazane czynności, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie ma zatem obowiązku dokumentowania tych czynności fakturami, o których mowa w art. 106 ust. 1 ustawy o VAT. Dla udokumentowania wpływów z opłat za udostępnianie materiałów geodezyjnych i kartograficznych z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (np. za wypisy i wyrysy) należy wystawić rachunki, o których mowa w art. 87-88 ustawy - Ordynacja podatkowa. Będzie to miało miejsce wówczas, gdy z żądaniem takim wystąpi podmiot wnoszący opłatę.

Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, tj. zakres czynności za wykonanie których wystawiono faktury VAT i określenie podmiotu na który mają być wystawione faktury VAT- nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w niniejszej interpretacji rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl