ILPP2/443-226/07-2/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-226/07-2/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko SPÓŁKI AKCYJNEJ D., przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2007 r. (data wpływu 14 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie eksportu towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie eksportu towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca dokonał eksportu towarów, a zgłoszenie wywozowe sporządzone zostało na podstawie Jednolitego Dokumentu Administracyjnego SAD. Z uwagi na brak dokumentu potwierdzającego wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, Zainteresowany opodatkował sprzedaż stawką krajową. Karta 3 SAD dokumentująca eksport nie dotarła do Wnioskodawcy i pomimo interwencji nie została zwrócona z urzędu celnego. Nie jest możliwe uzyskanie odpowiedniego zaświadczenia, że towary opuściły terytorium UE z ostatniego urzędu celnego dokonującego odprawy, gdyż przepisy wewnętrzne danego kraju nie przewidują wystawiania przedmiotowych zaświadczeń. Po kilku miesiącach Wnioskodawca otrzymał kserokopię karty 3 SAD potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez urząd celny wyprowadzenia, na której znajdują się oryginalne pieczęcie urzędu celnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku zaginięcia karty 3 dokumentu SAD można dokonać korekty podatku należnego i zastosować 0% stawkę podatku w związku z eksportem, w oparciu o potwierdzoną za zgodność z oryginałem kserokopię karty 3 SAD z oryginalną pieczęcią urzędu celnego potwierdzającą wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku zaginięcia oryginału karty 3 dokumentu SAD ma on prawo dokonać korekty podatku należnego w oparciu o otrzymaną, a potwierdzoną przez urząd celny wyprowadzenia za zgodność z oryginałem kserokopię dokumentu 3 SAD, bowiem art. 41 ust. 6 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie określa wzoru dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Przepis nie zawiera wyraźnego wskazania, że musi to być potwierdzony pieczęcią urzędu celnego dokument 3 SAD. Przepisy wymagają tylko, aby w przypadku eksportu, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a) ustawy, wywóz towarów był potwierdzony przez urząd celny wyjścia. Natomiast w przypadku tzw. eksportu pośredniego (art. 2 pkt 8 lit. b) musi dodatkowo wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy. Na potwierdzenie swojego stanowiska, Wnioskodawca przywołuje interpretacje urzędów skarbowych: PP I 443/1/216/MH/05 z dnia 18 sierpnia 2005 r. Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego, PUS.II/443/22/2005 z dnia 6 kwietnia 2005 r. Podkarpackiego Urzędu Skarbowego oraz PI/005 2377/04/CIP/01 z dnia 20 grudnia 2004 r. Izby Skarbowej w Gdańsku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl