ILPP2/443-22/09-2/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-22/09-2/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2009 r. (data wpływu 9 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania właściwą stawką usługi montażu wraz z dostawą skrzynek pocztowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania właściwą stawką usługi montażu wraz z dostawą skrzynek pocztowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w listopadzie 2008 r. świadczył usługę polegającą na wymianie skrzynek pocztowych-odbiorczych w budynkach wielomieszkaniowych. Skrzynki zostały zakupione od producenta. W tym też miesiącu, Zainteresowany dokonał sprzedaży usługi, wystawiając fakturę ze stawką podatku VAT 7%, jako usługę budowlano-montażową. Następnie, w grudniu 2008 r. sporządził korektę faktury VAT polegającą na zmianie stawki podatku VAT na 22%, ponieważ Wnioskodawca stwierdził, że takie usługi nie mieszczą się w pojęciu robót związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Zleceniodawca, a zarazem odbiorca faktury oczekuje od Zainteresowanego zmiany stawki podatku VAT na 7%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku VAT powinien zastosować Zainteresowany do usługi polegającej na wymianie skrzynek pocztowych-odborczych w budynkach wielomieszkaniowych, w przypadku gdy są to skrzynki zakupione przez niego od dostawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy, montaż skrzynek pocztowych nie mieści się w pojęciu robót związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, dla których zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług stosuje się stawkę podatku VAT 7% (art. 146 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług). Usługa montażu skrzynek pocztowych podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, stawką podstawową w wysokości 22%, tj. zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...) - art. 7 ust. 1 ustawy.

Artykuł 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawowa stawka podatku VAT, w świetle art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym - art. 41 ust. 12 ustawy.

Artykuł 41 ust. 12a i 12b ustawy określa, że przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m 2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m 2.

Ponadto, zgodnie z § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r., stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

1.

robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,

2.

obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z treści art. 2 pkt 12 ustawy wynika, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług, znajduje zastosowanie w odniesieniu do budowy a także robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego, zarówno objętego społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Ponieważ obniżona do 7% stawka podatku przewidziana jest obecnie jedynie dla usług budowlanych oraz dostawy obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, nie dotyczy materiałów budowlanych. Zatem stosowanie prawidłowej stawki podatku wymaga ustalenia, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy też świadczy usługę.

Z treści przedłożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca świadczył usługę polegającą na dostawie i wymianie (dostawie) skrzynek pocztowych-odbiorczych w budynkach wielorodzinnych. Przedmiotowe skrzynki, Zainteresowany nabył od producenta.

Zastosowanie jednej stawki podatku od towarów i usług i opodatkowanie nią zarówno usługi, jak i dostawy materiałów budowlanych wykorzystywanych do wykonania tej usługi uwarunkowane jest zakresem, w jakim prowadzona jest działalność gospodarcza oraz przedmiotem umowy zawartej z inwestorem. Jeżeli zatem przedmiot prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej obejmuje m.in. działalność usługową w zakresie usług budowlanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego z wyłączeniem lokali użytkowych i przedmiotem zawartych umów jest wykonanie określonej usługi budowlanej z wykorzystaniem własnych materiałów, brak jest podstaw do wyłączenia z wartości usługi kwoty dotyczącej materiałów wykorzystywanych do jej świadczenia.

Należy zaznaczyć, iż strony w umowach cywilno-prawnych same określają, co stanowi przedmiot sprzedaży (usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa). W przypadku świadczenia ww. usług nie można z żadnej z nich wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia itp.).

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy (w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r.), usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (...).

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, określoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) obowiązującym dla celów podatku VAT do dnia 31 grudnia 2008 r., w dziale 45 mieszczą się roboty budowlane. Dział ten obejmuje:

1.

prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

2.

prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,

3.

instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

Przedstawione okoliczności wskazują, iż Wnioskodawca wykonał kompleksową usługę polegająca na dostawie skrzynek pocztowych oraz ich montażu w budynkach wielorodzinnych.

Z powyższego wynika, iż brak jest podstaw do opodatkowania odrębnymi stawkami poszczególnych elementów składających się na wykonanie ww. usługi, w tym materiału zużytego do jej wykonania. Do opodatkowania takiej usługi ma zastosowanie 7% stawka podatku na podstawie treści przepisu art. 41 ust. 12 i 12a ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 5 ust. 1a pkt 1 cyt. wyżej rozporządzenia. Istotne jest jednak, aby wykonywana czynność w istocie była usługą budowlano-montażową sklasyfikowaną w PKWiU pod symbolem 45.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że jeżeli usługa wymiany skrzynek pocztowych wraz z ich dostawą, wykonywana jest przez Zainteresowanego w obiektach budownictwa mieszkaniowego zdefiniowanego w art. 2 pkt 12 ustawy (dział PKOB - 11) i jest zaliczana do robót budowlano-montażowych, a wykonawca niebędący producentem wykonuje tę usługę z użyciem własnych materiałów, to do całej wartości usługi można zastosować stawkę właściwą ze względu na rodzaj wykonywanych robót, w analizowanej sytuacji 7%.

Na marginesie należy zaznaczyć, iż jeżeli Wnioskodawca będzie dokonywał odrębnie dostawy towaru, a następnie odrębnie będzie świadczył usługę montażu, to każde z tych świadczeń, czyli zarówno dostawa towaru jak i świadczenie usługi musi zostać objęte właściwą sobie stawką podatku VAT - z wyszczególnieniem tych czynności opodatkowanych właściwą stawką podatku na wystawionej fakturze VAT.

Dodatkowo tut. Organ informuje, że powołany przez Wnioskodawcę przepis art. 146 ust. 2 ustawy, obowiązywał do dnia 31 grudnia 2007 r., wobec powyższego jego treść jest nieaktualna.

Jednocześnie należy wskazać, iż organy podatkowe nie są właściwe w sprawach klasyfikacji towarów i usług. Zasadą jest, że obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania sprzedawanego towaru lub świadczonej usługi do właściwego symbolu statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi lub sprzedawcy towaru, która to klasyfikacja jest niezbędna przy wystawianiu faktur. Organy podatkowe nie dysponują bowiem uprawnieniami w tym zakresie. W przypadku trudności w ustaleniu prawidłowego grupowania - należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Tut. Organ podkreśla, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. (z wyjątkami określonymi w art. 15 tej ustawy) weszła w życie ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320).

Od dnia 1 grudnia 2008 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl