ILPP2/443-211/12-2/AD

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-211/12-2/AD

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej przedstawione we wniosku z dnia 22 lutego 2012 r. (data wpływu 24 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

X dalej: Spółka) zajmuje się działalnością w branży chemicznej. W związku z powyższym prowadziła ona inwestycje polegającą na budowie wytwórni chemicznej, rozumianej jako kompleks środków trwałych - budynków, budowli i urządzeń - służących wytwarzaniu określonej substancji chemicznej.

Spółka dokonała zakupu inwestycji w toku, gdzie zbywca - na podstawie umów przyłączeniowych regulowanych przepisami ustawy - Prawo energetyczne oraz warunków technicznych, w sytuacji gdy zawarcie umów przyłączeniowych nie jest wymagane - zobowiązał się do wybudowania infrastruktury technicznej trwale z gruntem związanej, m.in.:

* przyłączy do sieci ciepłowniczej i kondensatu,

* przyłączy energetycznych,

* przyłączy wodno-kanalizacyjnych,

* przepompowni oraz innych obiektów związanych z doprowadzaniem i odprowadzaniem mediów na gruncie należącym do przedsiębiorstwa zarządzającego sieciami, a następnie do nieodpłatnego przekazania efektów prac związanych z ich budową temu podmiotowi.

Transakcja sprzedaży inwestycji w toku podlegała opodatkowaniu VAT (nie korzystała ze zwolnienia). W związku z faktem, że po wybudowaniu Spółka zamierzała wykorzystywać wytwórnię chemiczną do wykonywania czynności opodatkowanych, dokonała ona odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze dokumentującej tę dostawę.

Z chwilą zakupu inwestycji w toku, Wnioskodawca przejął również prawa i obowiązki w powyższym zakresie na mocy umowy cesji wierzytelności oraz przeniesienia praw i obowiązków zawartej pomiędzy Spółką, kontrahentem, od którego Spółka nabyła inwestycję oraz zarządcą sieci (dalej: umowa cesji). Spółka kontynuowała budowę i ponosiła koszty związane z dalszą budową przyłączy, przepompowni i innych obiektów związanych z doprowadzeniem i odprowadzeniem mediów (pola rozdzielcze, przyłącza ciepłownicze, wodne, przepompownie ścieków i tym podobne).

Wydatki te były udokumentowane fakturami VAT, z wykazanymi na nich kwotami VAT. Spółka dokonywała odliczenia podatku naliczonego zawartego na tych fakturach, związanego z wydatkami na budowę wskazanych obiektów.

Po wybudowaniu przyłączy i przepompowni, Spółka dokonała nieodpłatnego przekazania efektów prac związanych z ich budową na rzecz przedsiębiorstwa zarządzającego poszczególnymi sieciami.

Wydatki poniesione na wybudowanie przedmiotowych obiektów zgodnie z otrzymanymi interpretacjami z dnia 10 stycznia 2012 r. (sygn. ILPB3/423-481/11-5/MM oraz ILPB3/423 -481/11-4/MM) stanowią koszty pośrednie uzyskania przychodów i jako takie są potrącalne w dacie ich poniesienia. Oznacza to, że obiekty te nie stanowią środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka miała prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego na fakturach dokumentujących nabycie inwestycji w toku oraz wydatki dotyczące dalszych prac związanych z budową infrastruktury technicznej.

Zdaniem Wnioskodawcy, miał on prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego na fakturach dokumentujących nabycie inwestycji w toku oraz wydatki dotyczące dalszych prac związanych z budową infrastruktury technicznej.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji.

Z treści powyższej regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT, w sytuacji gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

* zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz

* pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Należy stwierdzić, że Spółka ponosząc wydatki na zakup oraz budowę przedmiotowej infrastruktury technicznej działała w charakterze podatnika VAT, bowiem dokonywała tych nabyć w związku z budową wytwórni chemicznej, w której zamierzała prowadzić działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. W konsekwencji, pierwszy ze wskazanych warunków jest w opinii Spółki spełniony.

W ocenie Spółki również druga ze wskazanych przesłanek jest spełniona, bowiem w rozpatrywanej sprawie istnieje ścisły związek miedzy nabytymi w ramach inwestycji w infrastrukturę techniczną towarami oraz usługami, a wykonywaniem czynności opodatkowanych polegających na prowadzeniu objętej VAT działalności gospodarczej w wytwórni.

Należy wskazać, że celem wybudowania analizowanej infrastruktury technicznej było zapewnienie dostępu do mediów (wody, elektryczności, odprowadzania ścieków itp.) dla wytwórni chemicznej, w której Spółka zamierzała wykonywać opodatkowaną VAT działalność gospodarczą. Zatem jedynym motywem, jakim Spółka kierowała się realizując wskazaną inwestycję był zamiar wykorzystania wytwórni w przyszłości do wykonywania działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Należy podkreślić, że bez poniesienia wskazanych kosztów, funkcjonowanie wytwórni chemicznej, a tym samym prowadzenie w niej działalności opodatkowanej VAT nie byłoby możliwe.

Zatem skoro poniesione wydatki były konieczne w celu zapewniania prawidłowego funkcjonowania obiektu, w którym Spółka zamierzała wykonywać działalność gospodarczą, należy w opinii Spółki bezsprzecznie uznać, że są one związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W konsekwencji, stwierdzić należy, że istnieje bezsprzeczny związek pomiędzy poniesionymi wydatkami na infrastrukturę techniczną i związanym z nimi podatkiem naliczonym, a czynnościami opodatkowanymi, które Spółka będzie wykonywała po oddaniu wytwórni do użytkowania.

Wskazane stanowisko zostało potwierdzone w szeregu interpretacji indywidulanych, przykładowo w:

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 24 listopada 2011 r., sygn.IPPP2/443-1046/11-2/MM, w której organ potwierdził stanowisko podatnika "iż przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z inwestycją w infrastrukturę drogową bez względu na fakt, czy czynność przekazania tej inwestycji na rzecz gminy zostanie uznana za czynność podlegającą czy nie podlegającą opodatkowaniu VAT";

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 października 2011 r., sygn. IPPP3/443-975/11-2/KT, w której organ stwierdził, że "Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż - jak wynika z opisu sprawy - nakłady, które poniesie Spółka na wykonanie infrastruktury technicznej na nieruchomościach stanowiących własność Miasta będą związane (pośrednio) z wykonywaną przez Spółkę opodatkowaną działalnością gospodarczą, jako czynności mające na celu umożliwienie (usprawnienie) dojazdu do osiedla jego przyszłym mieszkańcom, a więc czynności zmierzające do zwiększenia przychodów ze sprzedaży mieszkań";

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 7 lutego 2011 r., sygn. IPPP2-443-739/08/10-3/S/IK/IŻ, w której organ podatkowy wskazał, że "Z treści wniosku wynika, iż Podatnik będzie ponosił koszty, dokumentowane fakturami VAT związane z wybudowaniem fragmentu sieci wodociągowej, który zostanie przekazany nieodpłatnie kontrahentowi. Przekazanie wybudowanej infrastruktury spółce W. Sp. z o.o. jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, gdyż to Wnioskodawca - uzyskując dostęp do sieci wodociągowej - będzie odnosić bezpośrednią korzyść z powyższego przekazania (umożliwi to prawidłowe funkcjonowanie nieruchomości należących do Podatnika). Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, że Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z budową przyłącza wodociągowego ze względu na fakt, iż poniesione wydatki będą wykazywały związek z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, o ile nie zachodzą ograniczenia wynikające z ww. art. 88 ustawy";

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 14 stycznia 2011 r., sygn ITPP1/443-1024/10/AT "Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny sprawy oraz powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że nieodpłatne przekazanie wybudowanej inwestycji w postaci, infrastruktury obejmującej przyłącze wodociągowe, jest związane z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą, bowiem wykonanie tego przyłącza jest niezbędne - co zauważył Pan w złożonym wniosku - do funkcjonowania prowadzonej firmy. A zatem skoro inwestycja ta wykazuje związek z prowadzoną działalnością (wydatki nie wykazują wprawdzie związku z określoną transakcją podlegającą opodatkowaniu, lecz z kosztami ogólnymi tej działalności), która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to tym samym przysługuje Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z opisaną budową przyłącza w zakresie, o którym mowa w powołanym art. 86 ust. 1 ustawy, o ile nie wystąpią okoliczności wskazane w przepisie art. 88 tej ustawy".

Podobne stanowisko w tym zakresie jest reprezentowane w orzecznictwie sądów administracyjnych, przykładowo w:

* wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (dalej: WSA) w Warszawie z dnia 13 października 2008 r. o sygn. III SA/Wa 1010/08, w którym sąd, powołując się m.in. na orzeczenie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (ETS) w sprawie C-465/03 Kretztechnik, stwierdził, iż "podatek naliczony dotyczący bezpośrednio czynności niepodlegających opodatkowaniu (emisji akcji), lecz związany z całością opodatkowanej działalności podatnika, może podlegać odliczeniu";

* wyroku WSA w Warszawie z dnia 13 lipca 2007 r. o sygn. III SA/Wa 3537/06, w którym sąd ten wskazał, iż: "To, że czynność nieodpłatnego przekazania towarów na cele związane z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem nie podlega VAT, nie oznacza, że podatnik nie może odliczyć VAT naliczonego przy zakupach z tym związanych. Jeśli bowiem generalnie przekazanie ma związek z działalnością przedsiębiorstwa opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, nie ma podstawy, by ograniczać prawo do odliczenia VAT przy zakupach, które służą tej działalności";

* wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 25 sierpnia 2000 r., sygn. I SA/Łd 766/98, który zapadł w oparciu o poprzednio obowiązującą ustawę, niemniej jednak zachowuje ważność również w obecnym stanie prawnym, gdzie sąd stwierdził, iż "w przepisie tym prawodawca nie postanawia o "bezpośrednim" związku pomiędzy kwotą podatku naliczonego a sprzedażą opodatkowaną; jest to nadinterpretacja Izby Skarbowej ponad tekst ustawy. Wystarczy, że zakupione: usługa, towar są realnie, w gospodarczo uzasadnionym związku związane ze sprzedażą opodatkowaną. Skoro zatem wynajmowanie magazynu, do którego prowadzi wybudowana (przebudowana) droga, jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług, to istnieje związek między podatkiem naliczonym wynikającym z faktury zakupu związanego z budową, przebudową, remontem drogi a opodatkowaną sprzedażą usług wynajmu magazynu";

* wyroku WSA w Łodzi z dnia 23 stycznia 2009 r. o sygn. I SA/Łd 989/08 wskazał, iż "System odliczeń ustanowiony przez ustawę o VAT oraz VI Dyrektywę ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT należnego lub zapłaconego w ramach jego całej działalności gospodarczej. (...) Prawo do odliczenia zostaje również przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenie podatku a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty omawianych usług stanowią część jego kosztów ogólnych i jako takie stanowią element cenotwórczy dla dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te w rzeczywistości zachowują bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika";

* wyroku WSA w Lublinie z dnia 9 października 2009 r. o sygn. I SA/Lu 330/09 stwierdził, iż "Status podatnika VAT i łączące się z nim prawo do odliczenia podatku jest uzyskiwany niezależnie od celu i rezultatu działalności gospodarczej, zaś neutralność podatku od wartości dodanej dla podatnika wyraża się między innymi dążeniem do poszukiwania, wdrażania i ochrony takich rozwiązań legislacyjnych, które zapewnią stan prawny, w którym wartość podatku zapłaconego przez podatnika w cenie zakupywanych usług wykorzystywanych do celów działalności opodatkowanej nie będzie stanowić dla podatnika ostatecznego kosztu";

* wyroku WSA we Wrocławiu z dnia 28 kwietnia 2008 r. o sygn. I SA/Wr 1551/07 wskazał, iż "Podatnik musi mieć zapewnioną możliwość odzyskania podatku naliczonego związanego z działalnością opodatkowaną, dlatego też korzystne dla podatnika konsekwencje wynikające z koncepcji neutralności podatku są traktowane w doktrynie wspólnego systemu VAT jako fundamentalne prawo podatnika, a nie jako jego przywilej. (...) W przypadku bowiem wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem towarów i usług a sprzedażą opodatkowaną, lecz w sytuacji gdy stanowią one element cenotwórczy produktów podatnika, pozostając w ten sposób w bezpośrednim związku z jego działalnością gospodarczą - prawo do odliczenia z tytułu tych zakupów (wydatków) powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT".

W świetle powyższych stanowisk stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy podatnik prowadzi inwestycję, która ma służyć jego opodatkowanej działalności, ma on prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na jej budowę. W konsekwencji mając na uwadze, że Spółka dokonuje budowy obiektów infrastruktury w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania wytwórni chemicznej, w której będzie prowadzona działalność podlegająca VAT, Spółce powinno przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi wydatkami.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe uprawnienia podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zostały zawarte w dziale IX ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, o czym stanowi art. 86 ust. 11 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Natomiast nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak wynika z konstrukcji powołanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami.

Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca zajmuje się działalnością w branży chemicznej. W związku z powyższym prowadził on inwestycję polegającą na budowie wytwórni chemicznej, rozumianej jako kompleks środków trwałych - budynków, budowli i urządzeń - służących wytwarzaniu określonej substancji chemicznej.

Spółka dokonała zakupu inwestycji w toku, gdzie zbywca - na podstawie umów przyłączeniowych regulowanych przepisami ustawy - Prawo energetyczne oraz warunków technicznych, w sytuacji gdy zawarcie umów przyłączeniowych nie jest wymagane - zobowiązał się do wybudowania infrastruktury technicznej trwale z gruntem związanej, m.in.:

* przyłączy do sieci ciepłowniczej i kondensatu,

* przyłączy energetycznych,

* przyłączy wodno-kanalizacyjnych,

* przepompowni oraz innych obiektów związanych z doprowadzaniem i odprowadzaniem mediów na gruncie należącym do przedsiębiorstwa zarządzającego sieciami, a następnie do nieodpłatnego przekazania efektów prac związanych z ich budową temu podmiotowi.

Transakcja sprzedaży inwestycji w toku podlegała opodatkowaniu VAT (nie korzystała ze zwolnienia). W związku z faktem, że po wybudowaniu Spółka zamierzała wykorzystywać wytwórnię chemiczną do wykonywania czynności opodatkowanych, dokonała ona odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturze dokumentującej tę dostawę.

Z chwilą zakupu inwestycji w toku, Wnioskodawca przejął również prawa i obowiązki w powyższym zakresie na mocy umowy cesji wierzytelności oraz przeniesienia praw i obowiązków zawartej pomiędzy Spółką, kontrahentem, od którego Spółka nabyła inwestycję oraz zarządcą sieci (dalej: umowa cesji). Spółka kontynuowała budowę i ponosiła koszty związane z dalszą budową przyłączy, przepompowni i innych obiektów związanych z doprowadzeniem i odprowadzeniem mediów (pola rozdzielcze, przyłącza ciepłownicze, wodne, przepompownie ścieków i tym podobne).

Wydatki te były udokumentowane fakturami VAT, z wykazanymi na nich kwotami VAT. Spółka dokonywała odliczenia podatku naliczonego zawartego na tych fakturach, związanego z wydatkami na budowę wskazanych obiektów. Po wybudowaniu przyłączy i przepompowni, Spółka dokonała nieodpłatnego przekazania efektów prac związanych z ich budową na rzecz przedsiębiorstwa zarządzającego poszczególnymi sieciami. Wydatki poniesione na wybudowanie przedmiotowych obiektów stanowią koszty pośrednie uzyskania przychodów i jako takie są potrącalne w dacie ich poniesienia. Oznacza to, że obiekty te nie stanowią środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Celem wybudowania analizowanej infrastruktury technicznej było zapewnienie dostępu do mediów (wody, elektryczności, odprowadzania ścieków itp.) dla wytwórni chemicznej, w której Spółka zamierzała wykonywać opodatkowaną VAT działalność gospodarczą. Zatem jedynym motywem, jakim Spółka kierowała się realizując wskazaną inwestycję był zamiar wykorzystania wytwórni w przyszłości do wykonywania działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Należy podkreślić, że bez poniesienia wskazanych kosztów, funkcjonowanie wytwórni chemicznej, a tym samym prowadzenie w niej działalności opodatkowanej VAT nie byłoby możliwe.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie są spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z budową infrastruktury technicznej. Jak wynika bowiem z opisu sprawy, Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a towary i usługi, które nabyła w związku z budową infrastruktury technicznej będą ostatecznie związane z wykonywaniem przez Spółkę czynności opodatkowanych.

Reasumując, Spółka miała prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego na fakturach dokumentujących nabycie inwestycji w toku oraz wydatki dotyczące dalszych prac związanych z budową infrastruktury technicznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa od odliczenia podatku naliczonego. Odpowiedzi na pytania dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania infrastruktury technicznej oraz korekty podatku naliczonego w związku z nieodpłatnym przekazaniem infrastruktury technicznej na rzecz innego podmiotu, udzielono interpretacjami indywidualnymi z dnia 24 maja 2012 r. nr ILPP2/443-211/12-3/AD oraz ILPP2/443-211/12-4/AD.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl