ILPP2/443-2053/10-5/SJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-2053/10-5/SJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 15 grudnia 2010 r. (data wpływu 20 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu 25 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Rozwój Infrastruktury Europejskiego Centrum (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Rozwój Infrastruktury Europejskiego Centrum (...)". Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 lutego 2011 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz o dokument, z którego wynika prawo osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - Instytut (zwany dalej Instytutem), jest Instytutem naukowo-badawczym. Jednym z podstawowych celów statutowych Instytutu jest prowadzenie badań naukowych podstawowych i rozwojowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych.

Instytut jest także operatorem i właścicielem ogólnopolskiej sieci optycznej "A" a także Miejskiej Sieci Komputerowej "B" - sieci zbudowanej z dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dawniej Ministerstwo Nauki i Informatyzacji).

Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i uzyskuje następujące rodzaje przychodów:

1.

dotacje na działalność statutową i na realizację projektów badawczych otrzymywane z MNiSzW oraz dotacje na projekty badawczo-rozwojowe finansowane z UE itp.,

2.

przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług: obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej "B" i sieci "A", usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów, wynajem sal, sprzedaż czasopisma naukowego "C" itp.

Instytut dokonuje pełnego odliczania podatku VAT ale także w sposób określony w art. 90 ustawy, tj. strukturą. W roku 2009 i 2010 wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej przekroczył 98%, tak więc VAT odliczany jest w 100%.

Instytut realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka lata 2007-2013, oś priorytetowa 2 "Infrastruktura sfery B+R", działanie 2.2 "Wsparcie tworzenia wspólnej infrastruktury badawczej jednostek naukowych". Tytuł projektu: "Rozwój Infrastruktury Europejskiego Centrum (...)". Projekt realizowany jest na podstawie umowy U (...) zawartej dnia 27 października 2009 r. z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, będącym Instytucją Pośredniczącą. Projekt dofinansowany jest w 100%, z czego 85% stanowią środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, 15% dotacja krajowa.

Instytut składając wniosek o dotacje na omawiany projekt złożył oświadczenie, że nie będzie odliczać podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu urządzeń (aparatury), materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu.

Instytut jest Partnerem Konsorcjum na wykonanie projektu. Liderem projektu oraz reprezentantem konsorcjum jest Politechnika jako Beneficjent (Wnioskodawca).

Celem ogólnym projektu jest rozwój gospodarki polskiej opartej na wiedzy poprzez doposażenie Europejskiego Centrum (...) (EC (...)) w nowoczesną, specjalistyczną i unikatową aparaturę badawczą. W EC (...) prowadzone są badania z zakresu najnowocześniejszych technologii bioinformatycznych i genomicznych.

EC (...) sprzyja rozwojowi strategicznych badań naukowych określonych w Narodowej Strategii Rozwoju. Ponadto stworzone zostaną warunki do prowadzenia wysokiej jakości badań naukowych nadających się do zastosowania w przyszłości w praktyce społeczno-gospodarczej.

Cel ogólny projektu zostanie osiągnięty poprzez rozbudowę i modernizację infrastruktury EC (...), w wyniku której stworzone zostaną cztery nowe laboratoria eksperymentalne. Będą one tworzyły sprawdzoną i efektywną strukturę badawczą skupiając całą ścieżkę badań genomicznych i bioinformatycznych w jednym miejscu oraz umożliwią w ten sposób wspólne powiązanie wszystkich poziomów analiz (strukturalnych, funkcjonalnych i proteomicznych). Integracja procesów naukowych zostanie zrealizowana dzięki wyposażeniu EC (...) w specjalistyczną aparaturę badawczą, która mogłaby być wykorzystywana w badaniach naukowych o zasięgu ogólnopolskim i światowym.

W ramach projektu przewiduje się stworzenie i uruchomienie w budynku Centrum Wykładowego Politechniki - lidera projektu - czterech laboratoriów konsorcjum EC (...) tj.:

1.

Laboratorium sekwencjonowania i genomiki strukturalnej.

2.

Laboratorium genomiki funkcjonalnej.

3.

Laboratorium proteomiki.

4.

Laboratorium bioinformatyki.

Utworzenie laboratorium nastąpi poprzez:

* przeniesienie zgromadzonej dotychczas aparatury do badań genomicznych z siedziby Instytutu do budynku Centrum Wykładowego Politechniki,

* doposażenie laboratoriów w specjalistyczną aparaturę badawczą i sprzęt laboratoryjny oraz komputerowy.

Badania prowadzone w utworzonych wspólnych laboratoriach realizowane będą w oparciu o wnioskowaną w projekcje aparaturę. Aparatura biologiczna zaplanowana w projekcie przyjęta będzie na stan majątku Instytutu. Wzmocnienie EC (...) w nowoczesną aparaturę będzie miało bardzo ważny wpływ na rozwój międzynarodowej współpracy w zakresie nauki i techniki między innymi poprzez realizację wspólnych projektów badawczych, badawczo-rozwojowych. Powiązanie technik informatycznych z zadaniem takim jak genomika powinno w przyszłości doprowadzić do stopniowego unowocześnienia rolnictwa, przemysłu i rynku usług medycznych.

Stworzenie wspólnej Infrastruktury badawczej Centrum Genomiki rozpatrywać należy również w aspekcie edukacyjnym. Powstanie wymienionych laboratoriów służyć będzie również edukacji studentów i doktorantów prowadzących w nich prace eksperymentalne, co bezspornie przyczyni się do wyedukowania młodej wysoko wyspecjalizowanej kadry naukowej.

Projekt ma charakter inwestycyjny. W wyniku utworzenia nowych laboratoriów projekt nie będzie kreował żadnych przychodów zarówno w okresie realizacji projektu, jak i w okresie jego trwałości (według wytycznych UE 5 lat po zakończeniu projektu).

W uzupełnieniu do wniosku Instytut wskazał, iż:

* zgodnie z umową zawartą pomiędzy Politechniką - koordynatorem projektu, a Instytutem - partnerem projektu, zawartą w dniu 1 lipca 2010 r., Instytut wszystkie zakupy dokonywane w celu realizacji projektu dokumentuje rachunkami, fakturami VAT wystawianymi na Instytut, jako wykonawcę zadań w projekcie. Instytut jako Partner i zarazem wykonawca projektu otrzymuje dofinansowanie w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych lub w formie zaliczki na podstawie składanego wniosku o płatność (bez wystawiania faktury) zgodnie z ogólnymi warunkami przekazywania dofinansowania zawartymi w umowie. Koordynator projektu przekazuje partnerowi projektu środki finansowe po uznaniu wydatków za kwalifikowane przez jednostkę wdrażającą, tj. przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i otrzymaniu od jednostki wdrażającej w wysokości wynikającej z wykonania zadań określonych w harmonogramie i przyznanych kwot dofinansowania,

* projekt nie ma celu uzyskiwanie korzyści ekonomicznych, tj. realizacja projektu nie będzie służyła docelowo wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Będzie służyła wykonywaniu czynności niepodlegających opodatkowaniu. Celem projektu jest wyposażenie pracowni w specjalistyczną aparaturę badawczą. Działalność pracowni ogranicza się jedynie do funkcji naukowo-badawczej oraz edukacyjnej. Realizowane w nich będą projekty naukowo-badawcze, badawczo-rozwojowe realizowane samodzielnie oraz wykonywane wspólnie z innymi jednostkami naukowymi z kraju i z zagranicy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Instytutowi będzie przysługiwało prawo do odliczania - strukturą - podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu sprzętu (aparatury), materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. "Rozwój Infrastruktury Europejskiego Centrum (...)" finansowanego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie miał on prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektu pn. "Rozwój Infrastruktury Europejskiego Centrum (...)".

Dofinansowanie kosztów realizacji projektu badawczego (dotacja kosztowa) nie jest związana ze świadczeniem konkretnych usług i dostawą konkretnych towarów, jest natomiast dofinansowaniem konkretnych przedsięwzięć skierowanych na tworzenie i rozwój wspólnej Infrastruktury badawczej jednostek naukowych (wspólnie z Politechniką Poznańską) w celu prowadzenia wspólnych badań w kierunku genomiki, podniesienia konkurencyjności nauki polskiej, a także szkolenie wysoko wyspecjalizowanej kadry naukowej. Projekt nie będzie kreował jakichkolwiek przychodów w okresie realizacji projektu i w okresie trwałości projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenie przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Artykuł 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ponadto, w myśl przepisu art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (...).

Zatem, stosownie do cyt. art. 86 ust. 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostają spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wobec powyższego, przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Należy zaznaczyć, że w myśl art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuj prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo, o czym stanowi art. 90 ust. 3 ustawy. W ust. 4 art. 90 ustawy wskazano, iż proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja.

Stosownie natomiast do zapisu art. 90 ust. 10 ustawy, w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Z powołanego wyżej przepisu art. 90 wynika, że obowiązek jego zastosowania ma miejsce wówczas, gdy nie jest możliwe bezpośrednie przypisanie podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu do konkretnej sprzedaży opodatkowanej, bądź zwolnionej. Natomiast przepis ten nie ma zastosowania, gdy zakupy są związane tylko z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu.

Z danych przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest Instytutem naukowo-badawczym. Jednym z podstawowych celów statutowych Instytutu jest prowadzenie badań naukowych podstawowych i rozwojowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych. Zainteresowany jest także operatorem i właścicielem ogólnopolskiej sieci optycznej "A", a także Miejskiej Sieci Komputerowej "B" - zbudowanej z dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i uzyskuje następujące przychody:

1.

dotacje na działalność statutową i na realizację projektów badawczych otrzymywane z MNiSzW oraz dotacje na projekty badawczo-rozwojowe finansowane z UE itp.,

2.

przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług: obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej "B" i sieci "A", usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów, wynajem sal, sprzedaż czasopisma naukowego "C" itp.

Instytut dokonuje pełnego odliczania podatku VAT ale także w sposób określony w art. 90 ustawy, tj. strukturą. W roku 2009 i 2010 wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej przekroczył 98%, tak więc VAT odliczany jest w 100%.

Zainteresowany realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka lata 2007-2013, oś priorytetowa 2 "Infrastruktura sfery B+R", działanie 2.2 "Wsparcie tworzenia wspólnej infrastruktury badawczej jednostek naukowych". Tytuł projektu: "Rozwój Infrastruktury Europejskiego Centrum (...)". Projekt realizowany jest na podstawie umowy zawartej dnia 27 października 2009 r. z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego, będącym Instytucją Pośredniczącą. Projekt dofinansowany jest w 100%, z czego 85% stanowią środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, 15% dotacja krajowa.

Instytut jest Partnerem Konsorcjum na wykonanie projektu. Liderem projektu oraz reprezentantem konsorcjum jest Politechnika jako Beneficjent (Wnioskodawca).

Celem ogólnym projektu jest rozwój gospodarki polskiej opartej na wiedzy poprzez doposażenie Europejskiego Centrum (...) (EC (...)) w nowoczesną, specjalistyczną i unikatową aparaturę badawczą. W EC (...) prowadzone są badania z zakresu najnowocześniejszych technologii bioinformatycznych i genomicznych. EC (...) sprzyja rozwojowi strategicznych badań naukowych określonych w Narodowej Strategii Rozwoju. Ponadto, stworzone zostaną warunki do prowadzenia wysokiej jakości badań naukowych nadających się do zastosowania w przyszłości w praktyce społeczno-gospodarczej.

Cel ogólny projektu zostanie osiągnięty poprzez rozbudowę i modernizację infrastruktury EC (...), w wyniku której stworzone zostaną cztery nowe laboratoria eksperymentalne. Będą one tworzyły sprawdzoną i efektywną strukturę badawczą skupiając całą ścieżkę badań genomicznych i bioinformatycznych w jednym miejscu oraz umożliwią w ten sposób wspólne powiązanie wszystkich poziomów analiz (strukturalnych, funkcjonalnych i proteomicznych). Integracja procesów naukowych zostanie zrealizowana dzięki wyposażeniu EC (...) w specjalistyczną aparaturę badawczą, która mogłaby być wykorzystywana w badaniach naukowych o zasięgu ogólnopolskim i światowym.

W ramach projektu przewiduje się stworzenie i uruchomienie w budynku Centrum Wykładowego Politechniki - lidera projektu - czterech laboratoriów konsorcjum EC (...), tj.:

1.

Laboratorium sekwencjonowania i genomiki strukturalnej.

2.

Laboratorium genomiki funkcjonalnej.

3.

Laboratorium proteomiki.

4.

Laboratorium bioinformatyki.

Utworzenie laboratorium nastąpi poprzez:

* przeniesienie zgromadzonej dotychczas aparatury do badań genomicznych z siedziby Instytutu do budynku Centrum Wykładowego Politechniki,

* doposażenie laboratoriów w specjalistyczną aparaturę badawczą i sprzęt laboratoryjny oraz komputerowy.

Badania prowadzone w utworzonych wspólnych laboratoriach realizowane będą w oparciu o wnioskowaną w projekcje aparaturę. Aparatura biologiczna zaplanowana w projekcie przyjęta będzie na stan majątku Instytutu. Wzmocnienie EC (...) w nowoczesną aparaturę będzie miało bardzo ważny wpływ na rozwój międzynarodowej współpracy w zakresie nauki i techniki między innymi poprzez realizację wspólnych projektów badawczych, badawczo-rozwojowych. Powiązanie technik informatycznych z zadaniem takim jak genomika powinno w przyszłości doprowadzić do stopniowego unowocześnienia rolnictwa, przemysłu i rynku usług medycznych.

Stworzenie wspólnej Infrastruktury badawczej Centrum Genomiki rozpatrywać należy również w aspekcie edukacyjnym. Powstanie wymienionych laboratoriów służyć będzie również edukacji studentów i doktorantów prowadzących w nich prace eksperymentalne, co bezspornie przyczyni się do wyedukowania młodej wysoko wyspecjalizowanej kadry naukowej. Jak wskazał Wnioskodawca, zgodnie z zawartą umową pomiędzy Politechniką (koordynator projektu), a Instytutem (partnerem projektu), wszystkie zakupy dokonywane w celu realizacji projektu dokumentowane są rachunkami, fakturami VAT wystawianymi na Instytut. Zainteresowany otrzymuje dofinansowanie w formie refundacji poniesionych wydatków kwalifikowanych lub w formie zaliczki na podstawie składanego wniosku o płatność. Celem projektu jest wyposażenie pracowni w specjalistyczną aparaturę badawczą.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca zaznaczył, że działalność pracowni ogranicza się jedynie do funkcji naukowo-badawczej oraz edukacyjnej. Realizowane w nich będą projekty naukowo-badawcze, badawczo-rozwojowe realizowane samodzielnie oraz wykonywane wspólnie z innymi jednostkami naukowymi z kraju i z zagranicy. Projekt nie ma na celu uzyskiwanie korzyści ekonomicznych, tj. realizacja projektu nie będzie służyła docelowo wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT - będzie służyła wykonywaniu czynności niepodlegających opodatkowaniu. Przedmiotowy projekt ma charakter inwestycyjny, a w wyniku utworzenia nowych laboratoriów projekt nie będzie kreował żadnych przychodów zarówno w okresie realizacji projektu, jak i w okresie jego trwałości (według wytycznych UE 5 lat po zakończeniu projektu).

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto, brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia podatku VAT w takiej sytuacji.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi związanych z realizacją przedmiotowego projektu. Dokonane zakupy nie będą miały bowiem związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, iż Instytut nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług - w oparciu o wskaźnik struktury (sprzedaży) - naliczonego w fakturach zakupu sprzętu (aparatury), materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. "Rozwój Infrastruktury Europejskiego Centrum (...)" finansowanego ze środków strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Ponadto, tut. Organ wskazuje, że w przypadku zmiany w przyszłości przeznaczenia nabytych towarów, tj. sprzętu (aparatury), materiałów niezbędnych do realizacji przedmiotowego projektu należy mieć na uwadze uregulowania wynikające z przepisów art. 91 ustawy (zwłaszcza unormowania art. 91 ust. 7-7d ustawy).

Stosownie do art. 91 ust. 7 ustawy, w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi, należy odpowiednio stosować przepisy art. 91 ust. 1-6 ustawy, stanowiące o dokonaniu korekty podatku naliczonego (z uwzględnieniem uregulowań art. 90 ustawy).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "Rozwój Infrastruktury Europejskiego Centrum (...)". Natomiast, kwestia dotycząca stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w ww. zakresie została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 2 marca 2011 r. nr ILPP2/443-2053/10-4/SJ.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl