ILPP2/443-203/07-2/ISN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-203/07-2/ISN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Jawnej przedstawione we wniosku z dnia 30 listopada 2007 r. (data wpływu 5 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podatników ww. podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podatników ww. podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W roku 1998 powstała spółka jawna numer NIP (...), której przedmiotem działania są czynności zwolnione od podatku od towarów i usług.

W roku 2005 powstała spółka cywilna posiadająca numer NIP (...), której przedmiotem działania są czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług (spółka ta świadczy również usługi na rzecz spółki).

Z dniem 31 grudnia 2007 r. zamierza wystąpić ze Spółki 1 Pan, a zatem po tej dacie obie spółki będą miały taki sam skład udziałowców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na skutek takiego samego składu udziałowców w obu spółkach dopuszczalne jest odrębne rozliczenie podatku VAT w tych firmach, czy też należy dla celów rozliczeniowych sumować obroty i ustalać wskaźnik udziału obrotów zwolnionych i opodatkowanych dla obu spółek jednocześnie.

Zdaniem Wnioskodawcy, każda ze spółek mimo takiego samego składu udziałowców w tym samym czasie stanowi odrębny podmiot i każda ze spółek rozlicza się odrębnie z podatku naliczonego i należnego. Jedynie dla działalności osób fizycznych określono, że za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 96 ust. 3 ustawy podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako "podatnika VAT czynnego" lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako "podatnika VAT zwolnionego".

Zatem ustawa o podatku od towarów i usług definiuje jako podatnika każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż każda z ww. Spółek stanowi odrębny podmiot prowadzący niezależną działalność gospodarczą. Zatem status podatnika posiada każda Spółka osobno bez względu na ilość członków lub udziałowców. Bez znaczenia jest również fakt, iż przedmiotem działania jednej ze Spółek jest wykonywanie czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług, a przedmiotem działania drugiej są czynności opodatkowane. Ponadto każda ze Spółek posiada odrębny Numer Identyfikacji Podatkowej, pozwalający na jednoznaczną ich identyfikację.

Podsumowując powyższe stwierdza się, że każda ze Spółek jest osobnym podatnikiem podatku od towarów i usług i jako odrębny podmiot dokonuje własnego rozliczenia w zakresie tego podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl