ILPP2/443-2025/10-4/TW - Opodatkowanie VAT działalności polegającej na realizacji dźwięku i nagłośnienia imprez artystycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-2025/10-4/TW Opodatkowanie VAT działalności polegającej na realizacji dźwięku i nagłośnienia imprez artystycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2010 r. (data wpływu 16 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2011 r. (data wpływu 21 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia od podatku w ramach wykonywania działalności gospodarczej polegającej na realizacji dźwięku i nagłośnienia różnorodnych imprez artystycznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia od podatku w ramach wykonywania działalności gospodarczej polegającej na realizacji dźwięku i nagłośnienia różnorodnych imprez artystycznych.

Pismem z dnia 16 lutego 2011 r. (data wpływu 21 lutego 2011 r.) uzupełniono ww. wniosek w zakresie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą (jako osoba fizyczna) polegającą na realizacji dźwięku i nagłośnienia różnorodnych imprez artystycznych. Obecnie stara się o pozyskanie środków z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na zakup profesjonalnych urządzeń potrzebnych mu do wykonywania działalności gospodarczej. Zainteresowany nie jest obecnie zarejestrowany jako płatnik podatku VAT.

Ze złożonego uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT. Zakupione profesjonalne urządzenia będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zainteresowany korzysta obecnie ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT.

Wnioskodawca wskazał również, iż jest twórcą i artystą w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, lecz nie jest wynagradzany w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Odnośnie limitu 150.000 zł nie potrafi on jednoznacznie wskazać, czy w przeciągu najbliższych pięciu lat nie zostanie on przekroczony. Zakłada, iż w roku drugim lub trzecim może tę kwotę przekroczyć, tracąc tym samym zwolnienie, nabywając częściowe prawo do odliczenia podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi realizacji dźwięku klasyfikowane pod symbolem PKWiU 90.02.19.3 - usługi świadczone przez pozostałych realizatorów widowisk artystycznych (PKD - 90.02Z) korzystają ze zwolnienia z VAT podmiotowo czy przedmiotowo.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi realizacji dźwięku klasyfikowane pod symbolem PKWiU 90.02.19.3 - usługi świadczone przez pozostałych realizatorów widowisk artystycznych, mogą korzystać ze zwolnienia z VAT podmiotowo, czyli do wysokości limitu określonego w ustawie o podatku od towarów i usług (w roku 2011 do limitu w wysokości 150.000 zł).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na mocy art. 5a ustawy (obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.) towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność gospodarczą polegającą na realizacji dźwięku i nagłośnienia różnorodnych imprez artystycznych. Obecnie stara się o pozyskanie środków z Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na zakup profesjonalnych urządzeń potrzebnych mu do wykonywania działalności gospodarczej.

Zakupione profesjonalne urządzenia będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zainteresowany korzysta obecnie ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT. Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia rodzaju zwolnienia (podmiotowego czy przedmiotowego) od podatku w związku z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Wyjaśnić zatem należy, iż w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Natomiast, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, wprowadzonym przez art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz zmienionym przez art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726) i obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez:

a.

podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną,

b.

indywidualnych twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Z powyższego wynika, iż ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy, korzystać mogą jedynie indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzani w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

W analizowanej sprawie zwrócić uwagę należy na cel zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy. Brzmienie tego przepisu wskazuje, że ze zwolnienia od podatku korzystać mogą jedynie określone podmioty.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

W tym zakresie Zainteresowany zaznaczył, iż jest indywidualnym twórcą i artystą, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych lecz nie jest wynagradzany w formie honorariów, w tym za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania utworów.

Zatem, choć Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako indywidualny twórca i artysta, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych to nie spełnia on warunków przepisu art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy, uprawniającej do korzystania ze zwolnienia od podatku. Zatem, usługi rozrywkowe polegające na realizacji dźwięku i nagłośnienia różnorodnych imprez artystycznych, nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku przewidzianego przez ustawodawcę w art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. b) ustawy.

Zainteresowany wyjaśnił również - w kwestii limitu 150,000 zł - iż nie potrafi on jednoznacznie wskazać, czy w przeciągu najbliższych pięciu lat nie zostanie on przekroczony. Zakłada, iż w roku drugim lub trzecim może tę kwotę przekroczyć, tracąc tym samym zwolnienie.

Zauważyć zatem należy, iż stosownie do art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 2 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), na podstawie art. 1 pkt 2 cyt. ustawy przepis ten otrzymał brzmienie - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ww. ustawy, kwotę, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, dla 2010 r. przyjmuje się w wysokości 100 000 zł.

Z kolei w myśl art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

W świetle art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Na mocy art. 113 ust. 9 ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Z powyższych przepisów wynika, iż podatnik prowadzący działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, może korzystać ze zwolnienia podmiotowego ze względu na wysokość obrotów (art. 113 ustawy). Ponadto, należy również wskazać, iż do wartości sprzedaży opodatkowanej wlicza się łączny obrót uzyskany z prowadzonej działalności gospodarczej z pominięciem wartości sprzedaży zwolnionej od podatku.

W analizowanej sprawie należy wskazać, iż Wnioskodawca prowadząc działalność polegającą na realizacji dźwięku i nagłośnienia różnorodnych imprez artystycznych występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, dokonującego odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług.

W kontekście powyższego należy stwierdzić, iż Zainteresowany będzie mógł skorzystać ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług, uregulowanego przepisami art. 113 ust. 1 i 9 ustawy. Zauważyć należy także, że skorzystanie ze zwolnienia będzie możliwe do czasu, gdy wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczy kwoty określonej przepisem art. 113 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca prowadząc działalność polegającą na realizacji dźwięku i nagłośnienia różnorodnych imprez artystycznych nie będzie mógł skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego uregulowanego w art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy. Ma jednak prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie tut. Organ zwraca uwagę, iż jeżeli wartość sprzedaży opodatkowanej u Zainteresowanego przekroczy kwotę 150.000 zł - wskazaną w art. 113 ust. 1 ustawy - zwolnienie podmiotowe utraci moc i zastosowanie znajdą przepisy art. 91 ustawy.

Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia od podatku w ramach wykonywania działalności gospodarczej polegającej na realizacji dźwięku i nagłośnienia różnorodnych imprez artystycznych.

Natomiast rozstrzygnięcie dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania lub zwrotu podatku VAT poniesionego na zakup profesjonalnych urządzeń potrzebnych do wykonywania działalności gospodarczej, zawiera odrębna interpretacja indywidualna z dnia 10 marca 2011 r. znak ILPP2/443-2025/10-3/TW.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl