ILPP2/443-2023/10-3/JK - Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-2023/10-3/JK Zwolnienie z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży nieruchomości zabudowanej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2010 r. (data wpływu 16 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości oznaczonej jako działka Nr 14/2 o powierzchni 0,65 ha, położonej w O. Na działce jest usytuowany budynek wybudowany w II połowie XIX wieku, 1-kondygnacyjny z poddaszem użytkowym, murowany z dachem dwuspadowym krytym dachówką ceramiczną, podpiwniczony. Parter budynku był wykorzystywany jako pomieszczenie szkolne i świetlica wiejska. Poddasze służyło jako pomieszczenia oświatowe (pokój nauczycielski) i lokale mieszkalne (dwa samodzielne mieszkania). Budynek do 2003 r. był użytkowany przez Szkołę Podstawową w G. Następnie został bezpłatnie przekazany Gminie. Do niedawna, tj. do września 2010 r. mieściły się tam świetlica wiejska i siedziba OSP O. Po wybudowaniu nowego obiektu zostały one tam przeniesione. Obecnie stan budynku należy ocenić jako zły, wymaga znacznych środków finansowych, by doprowadzić go do świetności. Mury i posadzki są silnie zawilgocone. Mury wykazują uszkodzenia, np. widoczne pionowe spękania. Dach wymaga natychmiastowego remontu zabezpieczającego i wzmacniającego jego konstrukcję i pokrycie. Stolarka okienna i drzwiowa jest częściowo rozeschnięta, nieszczelna, wypaczona, okucia są zluzowane, a w ościeżnicach są szczeliny. Ostatnie prace jakie tam były dokonywane miały charakter kosmetyczny, np. pomalowanie ścian. Zainteresowany zamierza sprzedać nieruchomość w przetargu ustnym nieograniczonym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Mając na uwadze stan budynku oraz brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości jest zwolniona od podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze wytyczne wskazane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. zwolnienie dotyczy nieruchomości, których dostawa jest dokonywana w ramach drugiego lub dalszego zasiedlenia oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nieruchomości upłynął okres dłuższy niż dwa lata, a taka sytuacja ma miejsce w przedmiotowej sprawie, sprzedaż pałacyku w O. powinna zostać zwolniona od naliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy, iż jest właścicielem nieruchomości, na której usytuowany jest budynek wybudowany w II połowie XIX wieku. Budynek do 2003 r. był użytkowany przez Szkołę Podstawową w G., a następnie został bezpłatnie przekazany Gminie. Do września 2010 r. mieściły się tam świetlica wiejska i siedziba OSP O., które po wybudowaniu nowego obiektu zostały przeniesione. Obecnie stan budynku należy ocenić jako zły.

Z opisu sprawy wynika ponadto, iż Zainteresowany nie ponosił wydatków na ulepszenie tego budynku, które w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły co najmniej 30% jego wartości początkowej. Wnioskodawca zamierza sprzedać nieruchomość w przetargu ustnym nieograniczonym.

Dodatkowo Zainteresowany wskazał, iż jego dostawa będzie dokonywana w ramach drugiego lub dalszego zasiedlenia, oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nieruchomości upłynął okres dłuższy niż dwa lata.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż przedmiotowy budynek spełnia warunek określony w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku, wskazane w powołanym przepisie.

Biorąc pod uwagę wskazane regulacje oraz opis sprawy tut. Organ stwierdza, iż o ile dostawa tej nieruchomości nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a jej dostawą nie upłynął okres krótszy niż 2 lata, to sprzedaż przedmiotowej nieruchomości korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług odnośnie stanu faktycznego w zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży nieruchomości.

Natomiast w części dotyczącej podatku od towarów i usług odnośnie zdarzenia przyszłego w ww. zakresie, została wydana odrębna interpretacja indywidualna Nr ILPP2/443 2023/10 4/JK z dnia 3 marca 2011 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl