ILPP2/443-2022/10-2/MR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPP2/443-2022/10-2/MR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2010 r. (data wpływu 16 grudnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT aportu przedsiębiorstwa - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT aportu przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i dystrybucji aparatów słuchowych. W ramach reorganizacji działalności, Spółka planuje dokonać aportu całego swojego przedsiębiorstwa do spółki komandytowo-akcyjnej (dalej "SKA"), w zamian za akcje o określonej wartości nominalnej w SKA, przy czym rozważane jest wniesienie aportu częściowo również na inne fundusze SKA.

Pozostałymi wspólnikami w SKA będą dwie osoby fizyczne będące polskimi rezydentami podatkowymi oraz spółka kapitałowa z siedzibą w państwie członkowskim Unii Europejskiej podlegająca opodatkowaniu w tym państwie od całości swoich dochodów (dalej łącznie "Pozostali Wspólnicy"). Pozostali Wspólnicy obejmą akcje w SKA w zamian za wniesienie wkładów pieniężnych o określonej wartości.

Wnoszone przedsiębiorstwo będzie obejmować cały majątek Spółki. W skład przedsiębiorstwa wnoszonego do SKA będą wchodzić w szczególności:

* prawo własności nieruchomości gruntowej wraz z posadowionym na niej budynkiem biurowym oraz innymi budynkami/budowlami,

* prawa i obowiązki wynikające z umów gospodarczych związanych z przedmiotem działalności Spółki,

* prawa własności innych składników majątku będących własnością Spółki (takich jak maszyny i urządzenia, środki transportu i inne środki trwałe oraz ruchomości usytuowane na ww. nieruchomości gruntowej),

* środki pieniężne,

* tajemnice przedsiębiorstwa oraz baza klientów,

* nazwa przedsiębiorstwa (prawa ochronne na znak towarowy "A").

Ponadto, w ramach aportu przedsiębiorstwa do SKA zostaną wniesione również wszelkie zobowiązania Spółki (handlowe, finansowe i inne), w drodze umów cesji zobowiązań.

Po dokonaniu aportu przedsiębiorstwa do SKA będzie ona kontynuować dotychczasową działalność Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wniesienie przez Spółkę przedsiębiorstwa do spółki komandytowo-akcyjnej nie będzie podlegało podatkowi od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie przez Spółkę przedsiębiorstwa do spółki komandytowo-akcyjnej nie będzie podlegało podatkowi od towarów i usług.

UZASADNIENIE

Ustawa o VAT nie definiuje pojęcia przedsiębiorstwa. Nie zawiera również przepisu, który wskazuje na bezpośrednie odniesienie do definicji przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu Cywilnego. Zgodnie z doktryną nie oznacza to jednak, iż nie należy się w tym zakresie odwoływać do Kodeksu Cywilnego. Sędzia NSA Janusz Zubrzycki w Leksykonie VAT 2009, (Oficyna Wydawnicza "Unimex", Wrocław 2009) podkreśla, iż "ustawa o VAT nie określa w treści swych postanowień definicji pojęcia "przedsiębiorstwo". Przedmiotową definicję "przedsiębiorstwa" zawarto w art. 551 k.c.".

O konieczności stosowania definicji przedsiębiorstwa w rozumieniu Kodeksu Cywilnego dla potrzeb ustaw podatkowych decyduje również przepis art. 4a pkt 3 Ustawy o CIT, który definiuje pojęcie przedsiębiorstwa odwołując się do stosownych uregulowań Kodeksu cywilnego. Ustawa o VAT nie zawiera natomiast zastrzeżeń, iż rozumienie przedsiębiorstwa powinno być inne niż dla potrzeb Ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przepis ten jest implementacją art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którym w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego.

Zdaniem Spółki, definicja "transakcji zbycia" użyta w ustawie o VAT, jest pojęciem szerszym niż sprzedaż i obejmuje każde rozporządzenie przedmiotem skutkujące przeniesieniem własności, tj. prawa do rozporządzania jako właściciel. W szczególności pod pojęciem "zbycia" rozumie się także zamianę, darowiznę czy każdą inną czynność skutkującą przeniesieniem własności przedsiębiorstwa (lub jego zorganizowanej części). Zgodnie z wykładnią dokonaną przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 6 października 2009 r. (sygn. III SA/Wa 368/09), "transakcją zbycia jest każda czynność, w świetle obowiązujących przepisów skutkująca przeniesieniem własności, przedsiębiorstwa". Podobny pogląd został wyrażony w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 8 kwietnia 2010 r. (sygn. ITPP1/443-70/10/BK): "pojęcie transakcji zbycia, należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu dostawy towarów, w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. zbycie obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu)".

Wobec powyższego, Spółka stoi na stanowisku, że podatkowi od towarów i usług nie podlegają wszelkie czynności odnoszące się do przeniesienia własności przedsiębiorstwa, w jakiejkolwiek formie prawnej (w tym również w ramach aportu). W konsekwencji, ponieważ opisany w zdarzeniu przyszłym zespół składników materialnych i niematerialnych spełnia kryteria wymagane dla uznania go za przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 Kodeksu Cywilnego, wniesienie przez Spółkę przedmiotowego aportu do SKA nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na gruncie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Powyższe stanowisko znajduje odzwierciedlenie w praktyce organów podatkowych (np. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 13 września 2010 r., sygn. IPPP1-443-594/10-4/EK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 7 ust. 2 pkt 2 ustawy, dostawą towaru jest również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, między innymi wszelkie przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednakże, w świetle art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa, a od dnia 1 grudnia 2008 r. również zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej, w tym także w formie aportu.

Zaznaczyć należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji "przedsiębiorstwa". Dlatego też, dla potrzeb przepisów ustaw podatkowych należy posłużyć się definicją sformułowaną w art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zgodnie z powołanym wyżej przepisem, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Przedsiębiorstwo jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, iż najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, iż zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu. W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 552 Kodeksu cywilnego, czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo - obejmuje wszystko co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i dystrybucji aparatów słuchowych. W ramach reorganizacji działalności, Spółka planuje dokonać aportu całego swojego przedsiębiorstwa do spółki komandytowo-akcyjnej - SKA, w zamian za akcje o określonej wartości nominalnej. Pozostali wspólnicy obejmą akcje w SKA w zamian za wniesienie wkładów pieniężnych o określonej wartości. Wnoszone przedsiębiorstwo będzie obejmować cały majątek Spółki. W skład przedsiębiorstwa wnoszonego do SKA będą wchodzić w szczególności: prawo własności nieruchomości gruntowej wraz z posadowionym na niej budynkiem biurowym oraz innymi budynkami/budowlami, prawa i obowiązki wynikające z umów gospodarczych związanych z przedmiotem działalności Spółki, prawa własności innych składników majątku będących własnością Spółki (takich jak maszyny i urządzenia, środki transportu i inne środki trwałe oraz ruchomości usytuowane na ww. nieruchomości gruntowej), środki pieniężne, tajemnice przedsiębiorstwa oraz baza klientów a także nazwa przedsiębiorstwa (prawa ochronne na znak towarowy). Ponadto, w ramach aportu przedsiębiorstwa zostaną wniesione również wszelkie zobowiązania Spółki (handlowe, finansowe i inne), w drodze umów cesji zobowiązań. Po dokonaniu aportu przedsiębiorstwa do SKA będzie ona kontynuować dotychczasową działalność Spółki.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż aport przedsiębiorstwa do spółki komandytowo-akcyjnej nie będzie podlegać ustawie o podatku od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, iż dotychczasowa Sp. z o.o., która będzie przedmiotem aportu, stanowi de facto przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 k.c. Czynność prawna wniesienia do innej spółki będzie miała za przedmiot funkcjonujący na rynku gospodarczym podmiot. Stosownie zatem do analizy przedstawionej wyżej, wnoszony aportem będzie podmiot stanowiący całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym zdolny do realizacji zadań gospodarczych. W konsekwencji powyższego aport przedsiębiorstwa do spółki komandytowo-akcyjnej stanowić będzie czynność, o której mowa w art. 6 pkt 1 ustawy.

Reasumując, wniesienie przez Wnioskodawcę aportem przedsiębiorstwa do spółki komandytowo-akcyjnej stanowić będzie czynność niepodlegającą przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT aportu przedsiębiorstwa. Natomiast, kwestie dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych będą przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl